منظور از دستگيرى ها و رهايى هاى ارگ چيست؟
ثمره و ماحصل تفكر فاشيستى كه بر مبناى برترى جويى قومى و تفوق طلبى قبيلوى استوار است، چيزى جز فروپاشى وفاق شكننده و لرزان ملى و پسرفت كشور به قهقهرا و عقبمانى بيشتر نخواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۱    ۱۳۹۷/۹/۱۵ کد خبر: 156324 منبع: پرینت

اخيراً توطئه گران ارگ پاليسى مشكوك و مرموزى را روى دست گرفته اند و آن اينكه فرماندهان مسلح مسوول و غير مسوول غير پشتون را با بهانه هاى مختلفى دستگير نموده، پس از مدتى به درخواست و خواهش مردم و برخى از رهبران سياسى، آنها را دو باره رها مى كند.

ميتوان از دستگيرى عليپور كه ظاهراً با تظاهرات مردم و وساطت سرور دانش آزاد شد، گرفتارى قريشى كه با پا درميانى عطا محمد نور رها شد و به زندان افگندن قيصارى كه قرار است بزودى به خواهش دوستم رها شود، در اين زمينه اشاره نمود.

سوال اين است كه اگر اين افراد بنابر اتهامات معين و مشخص و بدستور مقامات مسوول ذيربط دستگير ميشوند. چرا بدون طى مراحل عدلى و قضايى و بالاثر فشار مردم و رهبران زورمند شان رها ميشوند كه نه تنها به سخره گرفتن قانون و عدالت است بلكه مايه شرمسارى حكومت نيز مى باشد. و اگر دسيسه و بهانه هاى ديگرى در قبال اين اقدامات ريسك آميز و مخاطره انگيز نهفته است. آن چيست؟

بر همگان هويدا است كه در چند سال اخير، معضل اصلى كشور ما تقابل و استخوانى شكنى قومى براى تثبيت جايگاه اقوام در ساختار قدرت است. سياستمداران پشتون تلاش داشته و دارند تا از حضور سياسى جامعه جهانى و موجوديت نظامى سربازان خارجى در احيا و اعاده حاكميت سنتى قوم پشتون و تثبيت جايگاه و موقعيت محورى شان در منظومه قدرت بهره گيرند. اقوام غير پشتون كه در نتيجه بحران چهل سال اخير به بلوغ سياسى و قوت نظامى رسيده اند، نيز تلاش و تكاپو دارند تا سهم و جايگاه شانرا در طول و عرض قدرت و حاكميت احراز نمايند.

تصميم مغرضانه و عجولانه در توافقات بُن مبنى بر استرداد زعامت به قوم پشتون، نطفه ى تشنج سياسى را در بطن ملتهب نظام كشور ايجاد نمود. از آن روز تا حال تمام سياستمداران ريز و درشت پشتون، تمام فرصت هاى طلايى را كه ميتوانست بانى و باعث رشد، ترقى و توسعه كشور در ابعاد مختلف حيات اجتماعى مردم شود، وجه المعامله حفظ و تحكيم سلطه قومى خود ساخته اند.

از حضور و حمايت جامعه جهانى تا حفظ و تقويت طالبان، از تقلب در انتخابات تا توطئه عليه نخبه گان ساير اقوام، همه و همه در جهت تحقق همين هدف شوم انحصار طلبانه و تماميت خواهانه، بهره بردارى شده. حالا كه انتخابات پر چالش ديگرى پيشروست و ارگ در حضيض مشروعيت سياسى و مقبوليت اجتماعى قرار دارد. مى خواهد با تشنج آفرينى كاذب، محوريت ضعيف و نامشروع خود را در ساختار قدرت و حاكميت به نمايش بگذارد.

قبيله گرايان با دستگيرى و رهايى مخالفان شان، نشان مى دهند كه يگانه محور حاكميت، مصدر قدرت، مرجع تصميمگيرى عملى در كشور صرفاً آنها اند و حضور اقوام ديگر در كشور، جنبه سمبوليك و نمايشى دارد. غنى مى كوشد ثابت كند كه پشتونها حاكم و فرمانروا و ساير اقوام محكوم و رعايا اند. آنها دستگير كننده و زندانبان اند و ديگران دستگير شونده و زندانى، آنها قاضى و سايرين مجرم اند. بناً با ايجاد تنش ها و تشنج هاى تصنعى و كاذب، اقوام و رهبران شان را به چالش مى كشد تا آنها مظلومانه درخواست شانرا به حضور شرف ملوكانه برسانند تا او از روى ترحم و مصلحت انديشى عنايتى بحال شان كند. تا در فرآيند چنين جزر و مد سياسى و اقدامات زيك زاكى استخباراتى، محوريت پشتونها و در حاشيه بودن ساير اقوام ثابت و محرز شود.

هدف جانبى ديگرى كه در آن نهفته است اينكه با وجه المعامله ساختن و ملعبه قرار دادن قيصارى ها، عليپور ها و قريشى ها، رهبران زورگو و سركش، اما خوشباور و ساده لوحى چون دوستم و نور را كه بجاى رجوع بمردم شان، چشم به سخاوت رقيب دوخته اند تا سهم اندكى در قدرت برايشان جيره بندى نمايد را بچنگ آرند و براى سرور دانش كه بسان گوسفندى رام و آرام در خدمت قبيله است، در بين مردم محبوبيت خود ساخته برايش دست و پا كنند و يك بار ديگر در يك بده بستان سياسى، نيروى اجتماعى شانرا در انتخابات پيشرو استخدام نمايد.

اما ثمره و ماحصل چنين تفكر فاشيستى كه بر مبناى برترى جويى قومى و تفوق طلبى قبيلوى استوار است، چيزى جز فروپاشى وفاق شكننده و لرزان ملى و پسرفت كشور به قهقهرا و عقبمانى بيشتر نخواهد بود.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
منصوری
نظرات بینندگان:

>>>   Shojaei
به نظر من ، چیزیکه به مفاد جنس قبیله نبود، باطل است.
انتخابات حوزه کابل هم همینگونه...
در حیرتم بخدا ، قبیله که انتخابات کند وکمیسیون داشته باشد ، ریس داشته باشد واز قانون حرف بزند 😂😝😝
این چندمین به اصطلاح انتخابات است ، که در اوغانستان به گند کشیده شده؟؟ .

>>>   از سستی شیران و خواب شیران است که روباه ها خیز و خرپ و دم بازی میکنند اگر شیران یک نعره براورند روباه ها در غار های شان از ترس شیران پنهان میگردند .
برادر گلم کدام انتخابات بجای انتخابات انتصابات کار گرفته میشود حالا هم این اعلان باطل کردن کامل کابل از یکطرف بچه نازدانه گلبیدین حکمیار رای نبرد و چند تای دیگری ازین ناز دانه های دیگر علاوتا ارگ درک کرده که با این بدنامی و تقلبکاری کمیسون انتخابات در روزانتخابات کرسی ریاست جمهوری کسی حاضر نمیگردد و احیاننا اگر حاضر هم شود خیلی اندک بدین اساس انتخابات پارالمانی کابل را مدغم با انتخابات ریاست جمهوری میسازند تا به جهانیان نشان دهند که این تعداد در انتخابات شرکت کرده بودند و از انها رای گرفته اند در حالیکه همه اش دروغ و برنده نشان دادن هم تقلبی و خیان و جلقی است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است