آرای انتخابات ولایت کابل باطل اعلام شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۹۷/۹/۱۵ کد خبر: 156316 منبع: پرینت

آرای انتخابات مجلس نمایندگان از ولایت کابل باطل اعلام شد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی طی یک کنفرانس خبری اعلام کرده که به دلیل تقلب های گسترده در انتخابات مجلس نمایندگان از ولایت کابل، این انتخابات در این پایتخت باطل اعلام می شود.

قبلا نهادهای ناظر بر انتخابات، بازداشت و پیگرد قانونی برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات به دلیل تقلب، گواه جعل و تقلب گسترده در انتخابات مجلس نمایندگان بشمار می رود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس
کمیسیون انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   امریکا برای خلیل زاد دستور داد که به کابل بیاید اول اینکه انتخابات کابل را با طل اعلا ن کند تا اینکه در اینده طالبا هم در ولسی جرگه شا مل شوند و این کار کار غ و امریکا است اگر باطل می بود چرا اینقدر ماتل نمو دند باید همه علیه این دولت خاین پر پا خیزند چرا روز مردم را گم می کنند از این کرده هم دولت را برای طالب تسلیم نمایند افسوس به این مردم سا ده افغا نستان و گوسفندی

>>>   معنای ابطال آرای کابل این‌ است که تقلب‌ به گونه‌ای گسترده وجود داشته، چیزی که ما و همه‌ای مردم شاهد آن بودیم. آن‌چه در بیست‌و هشتم و بیست‌و نهم میزان در کابل واقع شد، هرچیز میشه نامش را گذاشت جز «انتخابات». پس حالا که شکایات در این حد است که منجر به ابطال کُل آرای کابل می‌شود، مقصر اصلی کیست؟ درین جای شکی نیست که کمیسیون در برگزاری انتخابات ناکام بوده و باید پاسخ‌گو باشد، اما بیش‌ترین تقلب توسط نامزدانِ مافیا، دزدان و زورمندان صورت گرفته. ضمن این‌که افراد متهم در کمیسیون انتخابات مورد پیگرد قضایی قرار گیرند، آن دزدانِ متقلب که در تاریکی شبِ بیست‌و نهم میزان با استفاده از زر و زور صندوق‌هارا پُر کردند- نیز مورد تعقیب عدلی قرار گیرند. هر کسی‌که به روند انتخابات خیانت کردند، در پیش‌گاه مردم پاسخ‌گوی خون شهدای ۲۸ میزان باشند.
هارون معترف

>>>   راحل موسوی
ابطال آرای حوزه کابل، نمی‌تواند آب از رخ‌رفته انتخابات و کمیسیون آن را به جوی برگرداند؛ چرا که اوضاع در ولایات بدتر از کابل است، با ولایات چه کار می‌کنند؟
ضمن این‌که باید توجه داشت رسوایی انتخابات پارلمانی 1397، نه از زمین روییده و نه از آسمان باریده؛ این رسوایی را نهاد رسوای برگزارکننده انتخابات به میان آورده و بنابراین با وجود این سیستم و ساختار فاسد و فتنه‌انگیز، حتی اگر انتخابات کابل ده بار ابطال و تجدید شود، آش همان آش خواهد بود و کاسه نیز همان کاسه.
من فکر می‌کنم کار کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی مبنی بر ابطال انتخابات حوزه کابل، نه حماسه است و نه حریت؛ بلکه این کار ممکن است با افزودن بر پیچیدگی بحران، زمینه را برای تشکیل حکومت موقت فراهم سازد.

>>>   حسینی بلخابی عدم شفافیت تذکره ها،فقدان آموزش پرسنل رای گیری ومداخلات آگاهانه ویاجاهلانه آنان،
فقدان بهره گیری ازبایمتریک ،عدم
کنترل تذکیره ،سن رای دهنده ،مداخلات ناظرین نامزدها،توسل به تفنگ وتهدیدنامزدهای جنگ سالارو...
مانع انتخابات شفاف وعادلانه
خواهدبود.
ابطال انتخابات کابل ،می تواند
مهرصحت برانتخابات سایرولایات
بگذاردویامی تواند،انتخابات بعدی
کابل راتضمین نماید!

>>>   برای تحکیم حاکمیت قانون و آینده نظام سیاسی افغانستان، بسیار حیاتی است که تصمیم جدی و قاطع در مقابل فساد و کم کاری گرفته شود. انتخابات کابل آلوده به فساد و کم کاری و سو مدیریت بود و تصمیم برای ابطال آن از این حیث معقول است. از سوی دیگر، کار فاسدان و آنانی که پول سیاه مصرف کردند را ضرب صفر کردن، عین عدالت و انصاف انتخاباتی است. در انتخابات دوباره کابل، بیومتریک باید خط سرخ و غیرقابل مذاکره باشد.

>>>   امروز کمیسیون سمع شکایات از الغای انتخابات پارلمانی ولایت کابل خبر داد. در این رابطه موقف ما قرار ذیل می باشد:
1- تقلب در دوایر انتخاباتی و در جریان شمارش آرا چنان هویدا بوده که نیازی به دلیل هم ندارد، این خیانت و تزویر و تقلب نه تنها در کابل بلکه در تمامی افغانستان مشهود بوده است.
2- ما در حالی که از طرفداران جدی مبارزه با خیانت و تقلب هستیم از کمیسیون سمع شکایات تقاضا داریم تا در جهت رفع موارد مشکوک اقدام نماید نه اینکه تمام پروسه را ملغی قرار دهد.
3- در صورت الغای انتخابات پارلمانی ولایت کابل ما چه بدانیم که با برگزاری دور دوم باز هم تقلبی صورت نگیرد. چنانچه این احتمال نيز وارد است که صداهایی در سراسر افغانستان بالا شده و در نتیجه این پروسۀ ملی به صورت کامل از اعتبار ساقط گردد.
زینب موحد

>>>   1.05 یکنیم ملیارد دالری که خرچ برگزاری انتخابات شد تاوانش را کی می‌پردازد؟
مدیران ناخرد کمیسون انتخابات یا جامعه جهانی؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است