نیاز به استراتژی جدید و بازدارنده
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۰    ۱۳۹۷/۹/۱۰ کد خبر: 156234 منبع: پرینت

شدت انفجار تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۸ در نزدیکی مرکز تعلیمی پولیس در ناحیه پلچرخی کابل از آنچه فکر میشود قوی و خطرناک بوده است. یعنی در این انفجار از مواد انفجاری که تنها در اختیار نهاد های امنیتی و دفاعی دولت ها می باشد کار گرفته شده است.

از قراین بر می آید که شدت انفجار حد اقل بالاتر از بمب سه هزار کیلویی بوده است. مواد خودساخت هیچگاه به این اندازه موج قوی ایجاد کرده نمیتواند. من با شماری از دوستانم صحبت کردم و به فاتحه بعضی ها که درین حادثه جان باخته بودند نیز رفتم. در حالیکه من از زحمت و فداکاری تک تک سربازان، کارمندان و افسران نیرو های امنیتی کشورم از ته دل سپاس و قدردانی می نمایم اما میدانم که شیوه کنونی بدون ایجاد تغییر واقعی در روش بازدارندگی خویش را از دست داده است.

مردم آماده همکاری اند و بسیج این روحیه مثبت نیاز به کار صمیمی و صادقانه در سطح رهبری دولت دارد. اگر رده اول دولت مصروف سیاست است حد اقل لایه های وسطی باید صلاحیت ایجاد تغییر بامفهوم را داشته باشند.

مساله دیگر که خیلی دردناک است انعکاس کمرنگ این جنایت ها در مطبوعات است. تلاش صورت میگیرد تا از قباحت و وحشت طالبان بکاهند و برای آنها تصویر آدم نما ترسیم نمایند. این امیدواری که طالب حیا کند و روش انسانی در پیش گیرد یک خیال بی اساس است.

بعضی حلقات از امنیت بهتر شهر ها در دوره طالبان حرف میزنند اما متوجه نیستند و یا فراموش کرده اند که کابل و بسا شهر های دیگر در دوران طالبان خالی از مردم شده بود و شماری که باقی مانده بودند تنها زنده بودند نه اینکه زندگی داشتند.

امنیت طالبانی را امنیت گورستانی میگفتند. طالبان به جز از شدت بخشیدن به خشونت هیچ پیام دیگر به مردم ندارند ونرمش مستقیم یا غیر مستقیم در برابر چنین نیروی تروریست و وحشی پیامدی جز صدمه به بدنه خودی نخواهد داشت. مردم افغانستان قدر شناس اند و یقین دارم از بهبود وضعیت استقبال خواهند کرد ولی مردم از شنیدن حرف بلند و عمل هیچ خسته اند.

به امید خوشی و سعادت برای کل مردم افغاستان. شما سلامت باشید.
امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استراتژی
ناامنی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است