آنهایی که ادعا دارند صبور و بردبار هستند...
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۳    ۱۳۹۷/۹/۷ کد خبر: 156194 منبع: پرینت

پشتون های فرهنگی هم وطن ما اکثرا ادعا دارند، که صبور و برد و بار هستند و در خیلی مسائل بلندی دارند. اما درهمین روزها، اگر رایدیوهای، بی بی سی، آزادی، و رادیوهای را که در داخل کشور نشرات دارند گوش بدهیم، به خصوص برنامه های را که به زبان پشتو منتشر می شوند، این ادعای هم وطنان پشتون ما یکسره معکوس دیده می شود. در رادیوها میانه رو ترین فرد پشتو زبان، فرمانده علی پور را به کمتر از خیانت ملی متهم نمی کند.

آزادی علی پور چنان با نفرت هم وطنان پشتون ما گره خورده است، که امروز یکی از دوستان نزدیک ام به من گفت: بعد از این دیگر قانون ازبین رفت زیرا یک جنگ سالار بدون محکمه آزاد شد. من برایش گفتم، دوست عزیز تاحال صدها نه که هزاران جنایت کار طالب و حزب اسلامی، که هرکدام شان صدها فرد بی گناه را کشته و سربریده اند از زندان ها آزاد شده اند ولی شما هیچگاه اعتراض نکردید، اما حالا چه شده که برای آزادی یک فرد که تمام جرم اش به اندازه جرم یک سرباز رشوه خور دولت نیست این همه حساسیت نشان می دهی؟ دوستم جواب نداد منگ منگ کرد و بعد سکوت نمود، من هم بخاطر تار دوستی، دیگر چیزی به این دوستم نگفتم و تحت سوال قرار ندادم. واقعیت این است که علی پور نه تهدیدی برای دولت است، و نه آنقدر قدرت و نیرو دارد که از چنین موقعیتی برخوردار باشد، اما آزادی اش آن هم تحت ضمانت برای هم وطنان پشتون ما، چنان بزرگ تمام شد که گویا یک دشمن کلان تاریخی شان از دام گریخته باشد.

در نزدیکی شهر کابل در ولسوالی ده سبز، در روز انتخابات ملاتره خیل به مسجد یک قریه هزاره نشین می آید، و مردم را تهدید می کند که اگر از این مسجد کمتر از ۵۰۰ رای در صندوق من ریخته شود همه این اهالی را کوچ خواهم داد، و کسی جرات ندارد در این منطقه رفت و آمد و زندگی کند. مردم از ترس ملا ۵۰۰ رای شان را جبرا به صندوق ملا می ریزند تا رشته حیات شان در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری توسط یک ملا بریده نشود. آیا این جنایت بزرگ است یا کاری که علی پور می کند؟ در مناطق پشتون نشین غیر از طالبان، صدها باند تروریستی و مافیای و صدها زورمند تفنگدار وجود دارند که دولت به آنها هیچ کاری ندارد، ولی در مناطق هزاره نشین یک فرد نظامی حامی مردم، با ده پانزده سرباز توسط دولت تحمل نمی شود.

به نظر می رسد که این ادعای هموطنان پشتون ما که ادعای بردباری دارند صرف یک ادعای توخالی و مثل تاریخ افغانستان تهی و ساختگی است. ظاهر قدیر بارها در جنوب زورگویی کرده است، و برادران و دیگر اعضای خانواده اش بلندترین ماموریت دولتی را چوب و چماق زده اند و در چپاول سرمایه های ملی نقش اول دارند ولی تاحال هیچ اقدام جدی از طرف دولت مبنی بر گرفتاری این ها دیده نشده است.

استانکزی رییس امنیت دولت غنی، بخاطر رهایی علیپور از استعفایش سخن گفت و به مردم و مظاهر کنندگان بد و بیراه نثار کرد، اما این آدم یکبار بخاطر بزرگ ترین جنایت های که در چند قدمی اش اتفاق افتاد خم به ابرو نیاورد چه رسد که بخاطر بی کفایتی اش خواهان استعفا شود.
خلاصه اینکه من واقعا از تحمل و وطن داری، تعداد زیادی از پشتون های تحلیل گر و سیاست مدار و کارمند دولت و فرهنگی و قلم به دست نا امید شدم و واقعا برای این وضعیت تاسف باید خورد.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صبور
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   اين تعهد نامه زير فشار اکراه (شکنجه ) تحميل شده و مخالف مادۀ سي ام قانون اساسي افغانستان است:
اکراه = شکنجه دينى ٬ مذهبىه سياسى٬ جسمى٬ روحى و روانى
منبع: قانون اساسي افغانستان - وزارت عدلیه - جمهوری اسلامی افغانستان:
مادۀ سي ام:
اظهار، اقرار و شهادتي که از متهم يا شخص ديگري به وسيله اکراه به دست آورده شود، اعتبار ندارد.
اقرار به جرم عبارت است از اعتراف متهم با رضايت کامل و در حالت صحت عقل، درحضور محکمه با صلاحيت.
مادۀ سي و يکم:
هر شخص مي تواند براي دفع اتهام به مجرد گرفتاري و يا براي اثبات حق خود، وکيل مدافع تعيين کند.
متهم حق دارد به مجرد گرفتاري، از اتهام منسوب اطلاع يابد و در داخل ميعادي که قانون تعيين مي کند درمحکمه حاضر گردد.
دولت در قضاياي جنايي براي متهم بي بضاعت وکيل مدافع تعيين مي نمايد.
محرميت مکالمات، مراسلات و مخابرات بين متهم و وکيل آن، از هر نوع تعرض مصؤن مي باشد.
وظايف و صلاحيت هاي وکلاى مدافع توسط قانون تنظيم مي گردد. "اظهار، اقرار و شهادتي که از متهم يا شخص ديگري به وسيله اکراه به دست آورده شود، اعتبار ندارد. اقرار به جرم عبارت است از اعتراف متهم با رضايت کامل و در حالت صحت عقل، درحضور محکمه با صلاحيت".
دولت پوشالى غنى از آله غير انسانى اکراه استفاده نموده و مى ناميد. نويسنده اين تعهدنامه همان پارسى زبانان پشتون اند. نويسندگان دولت مزدور و سازمان جاسوسى امنيت غيرمستقل حاکمان پشتون وخودفروخته نوشته اند و سرباز ضد طالبان در زير شکنجه مجبور تعهدنامه مى شوند و طالبان پليد و سياه قا تلين بشر بخاطريکه افغانپشتون اند آزاد مى شوند و صلحآميز شناخته مى شوند!
سرنگون باد دولت غنى افغان از ستان ما جدا شود
افغان نيستم!
اکراه از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آغاز نقل قول
اکراه وادار کردن دیگری به انجام یا ترک کاری است که از آن کراهت دارد. تفاوت اصلی اجبار و اکراه در این است که در اکراه اراده شخص سلب نشده و او آزادی و اختیار را دارد ولی نتیجهٔ عدم تبعیت از خواست اکراه‌کننده به‌قدری وخیم است که شخص تسلیم او می‌گردد. در واقع شخص اکراه‌شده فاقد رضایت و شخص مجبور فاقد قصد و اراده است.
در حقوق کیفری اکراه را نوعی «اجبار معنوی بیرونی» هم تعریف می‌کنند. و در کنار جنون، اشتباه و اضطرار از عوامل رافع مسئولیت کیفری به‌شمار می‌آورند.
اکراه در قانون مدنی
ماده ۲۰۲ قانون مدنی اکراه را این‌گونه تعریف کرده است: «اکراه به اعمالی حاصل می‌شود که مؤثر در شخص باشعوری بوده و او را نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید کند، به نحوی که عادتاً قابل تحمل نباشد. در مورد اعمال اکراه‌آمیز سن و شخصیت و اخلاق و مرد یا زن بودن شخص باید در نظر گرفته شود»
اگر شخصی در حالت اکراه قراردادی را انجام دهد یا مسئولیتی را بپذیرد با توجه به فقدان رضایت که از شرایط اساسی برای صحت معاملات است مسئولیتی بر او نخواهد بود. ماده ۲۰۳ می‌گوید: «اکراه موجب عدم نفوذ معامله است، اگرچه از طرف شخص خارجی غیر از متعاملین واقع شود».
اکراه در حقوق کیفری
اکراه در صورت وجود شرایطی موجب معافیت شخص از کیفر می‌شود، در نظام حقوقی ایران این شرایط این‌گونه قالب‌بندی شده‌اند
1- قدرت اکراه‌کننده بر انجام تهدید و جدی بودن تهدید
2- ناتوانی اکراه‌شونده از رفع آن
3- غیرقانونی بودن تهدید (برای مثال اکراه کردن شخص جاعل به اینکه در صورت تحریف نکردن سند او را به پلیس تحویل خواهد داد رفع مجازات از جاعل نمی‌کند.)
4- جرمی که توسط اکراه‌شونده انجام داده می‌شود نباید بیش از آنچه اکراه‌کننده خواسته باشد.
پايان نقل قول نقل قول
اين گفتار بر دشمنهاى قسم خوره حاکمان افغان يعنى پشتون اند!
و اما گپهاى دوستانه و پيگارهاى صميمانه بر غير پشتونان !
شما دشمن خود را تاهنوز نمى شناسيد!
بابه مزارى ترور شد. مسعود ترور شد برهان ربانى ترور شد توسط کرزى و برادران طالب اش اوزبيک و تاجيک ترور شد دوستم ترور شخصيتى شد و هنوز همه شما همتباران من هم با من مى گويند صابونى هايم بچه هاى کابل ستان ايم.
ولى چيزى که تا هنوز درک نکرده ايم نمى فهميم ماهيت٬ ظرفيت ٬ ويژه گى وچگونگى وخطرناکى دولت پوشالى ظالم نژادپرستانه وفاشيستى وشيونيستى وفغانى حاکمان افغان يعنى پشتون و بادران اشغالگر حکومت ساز خارجى شان مانند انگليس وروس وامريکا و ناتو شانرا!
از قهرمانان ملى تا فرمانده هاى مردمى ما با پوزش زياد حماقت شان بلندتر بودند! از پژوهش و عقل شان : دشمن خود را نشاختن . دشمن اصلى خود را نشاختن
دشمن عمده حاکمان افغان اند
خوشباورى٬ حس مدارا بودن٬ اعتماد و عدم کنترل و تفتيش و عدم برسى و هر حماقت را به گردن پروردگار انداختند.
دوستم آنقدر بى عقلى کرد که حماقت اش درج تاريخ شد.
راه حل:ترک دولت وحشت ملى - وحدت تمام مردمان غير پشتون!
از پشتونان مانند رزاق هم چيزى بور نمى شود!
على پور سلاح توست که به دولت مى دهى يااز مردم است توديگر ازمردم نيستى تو ديگر شستشوى مغزى شدى!
علی پور با مرگ سياسى قتل شدى و پيکرمرده سياسى ات برامده!

>>>   پشتون و هزاره و تمام افغانها یکی هستند و فقط مافیا و کمیشنکاران سر وصدا میکنند.
آینده مردم عام کار کردن صبح تا شب برای یک لقمه نان خواهد بود و فقط خارجی ها و مافیاها بهره اصلی را خواهند برد پس چرا هزاره پشتون را دشمن خود بداند و پشتون خیال برتری بر هزاره را در سر بپروراند؟
از دست منافقین و مافیا پشتون به هزاره مشکوک است هزاره به پشتون، و هیچ مشکلی هم بر یکدیگر نمیتوانند داشته باشند.
اس پ هزاره

>>>   باسلام.جناب آقای مظفری متین سخن گفتین.

>>>   پشتون های کمونیستی حفیظالاه امینی هیچ وقت بافرهنگ نمیشود هزاران انسان را زیربلدیزر کردند وبه خاک سپردند به پشتوانه روسها حالا همین کار را به پشتوانه امریکا میکند اینها شراب امریکایی را باپیاله شیطانی. سرمیکشند محدورود دم هستند منجمله غنی

>>>   ّپشتونها نیازی دشمنی با برادران هزاره نه دارد بی خبر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است