چرا روسها از تریبون جنوا برای طالبان کمپاین می کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۰    ۱۳۹۷/۹/۷ کد خبر: 156190 منبع: پرینت

چرا روسها از تریبون جنوا کمپاین جهانی به رسمیت شناختن امارت طالبستان را براه انداخته اند؟

در حالیکه اشرف غنی در کنفرانس جنوا در تلاش است با قطار کردن دست آورد های میان تهی و دروغین توجه جامعه جهانی را از مشروعیت و کار آرایی دولتش جلب نماید، رقابت میانه امریکاییها و روسها بر سر معامله با امارت طالبان بحیث دولت مشروع آینده افغانستان شدت گرفته است.

سرگی لاروف وزیر خارجه روسیه از کنفرانس جنوا بحیث تریبون جهانی برسمیت شناختن دولت مشروع طالبان کمپاین می نماید. او می گوید اوضاع افغانستان خیلی بحرانی به تقصیر امریکاییها و دولت دست نشانده آنها در کابل شده و باید هرچه زود مذاکرات با طالبان به نتیجه برسد.

این در حالی است که امریکاییها از رقبای روسی شان سبقت گرفته و با خرسندی بقول ترامپ دست آورد هیجان انگیز سری کاخ سفید با طالبان که هیچ کسی بغیر از خلیلزاد و ترامپ نمی دانند در راه است.

به باور این قلم کنفرانس جنوا بیشتر به تریبون طالب دوستان تبدیل شده تا حمایت از دولت رو به زوال غنی. این در حالی است که غنی بیشتر از هر کس دیگر خود را طالب پرست می شمارد.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روس
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   امارت طالبان در افغانستان هم نیاز حمایت دوامدار امریکا خواهد داشت!
امریکا و همپیمانان منطقوی و جهانی اش منابع و امکانات جهان را در اختیار دارند و هر امارتی را میتوانند کنترل و استفاده کنند نه روسیه ورشکسته.
اس پ هزاره

>>>   روسیه بدو دلیل از طالبان ترورست حمایت میکنند یکی اینکه اکثریت رهبران طالبان از جمله خلقی های کمونیست گذشته اجیران سابق حزب کمونیست روسیه هستند و دیگر اینکه رقابت روسیه با امریکا است و علل و انگیزه دیگر ان بیکارهگی حکومت غنی در امر خدمت بمردم و کشور و همکاری با طالبان ترورست چنانچه شما خود میبینید هرکسیکه جدا بر ضد طالبان ترورست باشد مانند قوماندان قیصاری و قوماندان علیپور و جنرال قریشی و مثالهم غنی احمدزی به نحوی از انحا و با ساختن توطعه و دسیسه انرا زندانی میکند و راه را برای ترورستان طالبان هموار میسازد .

>>>   همان طوری که قوای محدود شوروی به در خواست حکومت وقت افغانستان،غرض کمک به دولت وقت افغانستان در مبارزه علیه اشرار آمده بودند،حالا قوای محدود امریکا و جامعه جهانی برای مبارزه در مقابل تروریزم به افغانستان آمدند.
رییس جمهور وقت امریکا جیمی کارتر در بیانیه تلویزیونی اش چنین گفت:
ما حمله نیرو های شوروی را بالای مردم متدین و مسلمان افغانستان محکوم میکنیم.
حالا روس ها میگویند:
ما حمله قوای امریکا و ناتو را بالای کشور طالبان پای لچ و بیچاره و مظلوم تقبیح میکنیم.
اگر طالبان دوباره به افغانستان بیایند،نام مکتب دوستی که در مکرویان سوم به مکتب الفتح تبدیل شده است،دوباره به مکتب دوستی تبدیل خواهد شد.

>>>   در سالهای اخیر در رابطه به قضایای افغانستان برای اولین بار تماس روسیه در سال ۱۹۹۵ با طالبان بعد از انکه طیاره حامل هفت سرنشین و حدود ۳۰ تن سلاح ومهمات برای برهان الدین ربانی مجبور به نشست در میدان هوایی کندهار شد صورت گرفت. این طیاره حدود یک سال در میدان هوایی تحت نظارت قرار داشت تا به گونه دراماتیک از میدان هوایی پرواز و به شارجه نشت کرد. در سال ۱۹۹۹ پوتین با برنامه ریزی احیای مجدد یک روسیه قوی در امور داخلی و بین المللی به قدرت رسید. پوتین توانست جنگ چیچین را پایان بخشد در جنگ سال ۲۰۰۸ با جمهوری گرجستان با ایجاد منطقه حایل بین روسیه و گرجستان وضعیت را به نفع روسیه تغییر دهد زیرا گرجستان عضویت ناتو را حاصل کرده بود و هم چنان مشابه چنین عمل را با الحاق کریمیا به روسیه تکرار کرد زیرا ناتو با ایجاد حلقه بدور روسیه از جمهوریت های بالتیک تا اوکراین و گرجستان باعث ایجاد تشویش و نا ارامی از نگاه امنیتی برای روسیه گردید. روسیه همچنان در جنگ سوریه توانست مسیر جنگ را به نفع بشارالاسد تغییر دهد وحضور فعال خود را در منازعات منطقوی برخ امریکا بکشاند . در رابطه به طالبان و قضیه ای افغانستان نیز سیاست گران و مشاورین سیاسی در کریملین توجه به سوی افغانستان کرده و دومین تماس شانرا با طالبان بعد از سال ۲۰۰۱ بر قرار کردند . روسیه متوجه این مساله گردیده است که امریکا در جنک افغانستان ناکام است و هم کشور های غربی عضو ناتو احساس خستگی میکنند و هم ضعف دولت را در میدان نبرد متوجه شده اند . روسیه در اینده ای افغانستان هم منافع اقتصادی و هم امنیتی خودرا میبیند . زیرا موقعیت جغرافیایی افغانستان این کشور را در محور توجه کشور های منطقه بخصوص روسیه قرار داه است.
حضور یکتعداد از اعضای داعش در افغانستان با شعار دولت اسلامی خراسان انگیزه ای دگری بر جدی بودن روسیه در قضایای افغانستان میباشد بنابران روسیه با استفاده از گردهمایی سازمان همکاری شانگهای در ماه جون ۲۰۱۸ در رابطه به اوردن صلح در افغانستان که رییس جمهور غنی و ریس اجراییه نیز شرکت داشتند توانست نقش و علاقمندی جدی روسیه را برای اوردن صلح در افغانستان تبارز دهد. در جولای ۲۰۱۸ روسیه اعلام کرد که ماسکو عنقریب میزبان نمایندگان طالبان و هم نمایندگان از کشور های هند پاکستان ایرا ن چین و افغانستان خواهد بود که ما شاهد چنین نشست در ماه نوامبر در ماسکو بودیم و هم به تعقیب ان روسیه از تریبیون نشست جینیوا یکبار دگر توانمندی و باورمندی خویشرا برای میانجیگری میان طالبان .و امریکا به نمایش گذاشت. روسیه میداند که طالبان در اینده ای افغانستان رول عمده را خواهد داشت از اینرو راه را برای یک تضمین سیاسی در رابطه به حفظ امنیت کشور های اسیای مرکزی که مستقیما در نظم و.نسق امنیتی کشور های مذکور نقش دارد در دست داشته باشد و هم باید گفت که پاکستان برای حضور سیاسی و دیپلوماتیک طالبان در قضایای افغانستان به یک قدرت جهانی ضرورت داشت به همین خاطر تماسهای نزدیک پاکستان با روسیه در اواخر میتواند یکی از دلایل مهم این موضوع باشد و روسیه که رقیب امریکا است بهترین گزینش برای پاکستان در این رابطه میباشد . به هر حال روسیه از فورمول قدیم در گفتگو ها: دشمن دشمن من میتواند دوست من باشد استفاده کرده است. اینکه چرا روسیه از نیرو های شمال افغانستان در پروسه صلح افغانستان نام نمیبرد جواب ساده است :از نظر تحلیل گران روسی طالبان نقش تعیین کننده در سرنوشت افغانستامن نسبت به سمت شمال دارند و همه میدانیم که قدرتها برای حل منازعات به نیروی قوی تر مراجعه میکنند.

حنظله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است