در پيوند با قضيه دستگيري عليپور
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۳    ۱۳۹۷/۹/۵ کد خبر: 156148 منبع: پرینت

در پيوند با قضيه دستگيري عليپور
اگر دولت دنبال راه حل مي بود:

١- همه بنگاه هاي تبليغاتي همسو با امريكايي ها (راديو آزادي، صداي امريكا و روزي نامه هاي سفارتي) تلاش دارند افكار عمومي را از تهديد موجود و باالفعل طالبان به تهديد بالقوه اي كه هنوز وجود ندارد (فاطميون) جهت دهند. به جز جعل رسانه اي هيچ شواهدي در زمينه ورود فاطميون به افغانستان وجود ندارد. مردم صرفا امنيت مي خواهند. دولت و امريكايي ها كه به دنبال هزاره هراسي از طريق شايعه فاطميون در افغانستان هستند، دست به كار شوند و قبل از فاطميوني كه مدعي هستند مجراي نفوذ ايران مي شود، يك تشكل امنيت ساز براي مردم مناطق مركزي بسازند. همين ابتكار عمل را اينها به دست بگيرند.

٢- طرح اردوي محلي با تشكيل ٣٠ هزار سرباز در سراسر افغانستان زير كار است. امريكايي ها هم قول تامين مالي آن را داده اند. اردوي محلي هزاره جات را از همين تشكيل حداقل با ظرفيت ١٠ هزار نفر ايجاد كند. چون منطقه هزاره جات هيچ تشكل نظامي (قول اردو يا زون پوليس) ندارد.

٣- اگر حكومت از ايجاد چنين تشكل يا اردوي محلي هم ابا مي ورزد، فرقه مردمي زير نظر وزارت دفاع را در مناطق هزاره جات (شبيه آنچه در زمان داكتر نجيب وجود داشت) ايجاد كند تا همه ساختار هاي نظامي را زير نظر خود داشته باشد. آقاي غني بارها صحبت از طرح امنيتي هزاره جات گفته اما عمل نكرده است.

٤- اگر از ايجاد فرقه قومي هم سرباز مي زند يك قول اردوي تازه را در چوكات اردوي ملي تعريف و ايجاد كند و مسووليت تامين امنيت هزاره جات و مسيرهاي آن را به اين قول اردو واگذار كند.

از اين نكته مي گذريم كه عليپور با طالبان مي جنگد و تهديدي براي اقوام و دولت نيست و اصلا نمي پرسيم چرا طالبان و هزاران قلدر و زورگوي غير هزاره ديگر در اين سرزمين وجود دارند.
دولت به هركدام ازين گزينه ها اگر عمل كند، مسئووليت قانوني خودش در قبال امنيت شهروندان را ادا كرده است. عليپور يا هر كاريزماي نظامي يا شبه نظامي ديگر زاده دوران استيصال، بي پناهي و درماندگي مردم و ناتواني يا عدم تعهد دولت مركزي است. اين مقوله كاملا دقيق است كه دولت ضعيف، مهمترين تهديد امنيت ملي براي كشور خود است.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محسنی
علیپور
نظرات بینندگان:

>>>   ارگ خود در حمایت طالبان ترورست بوده واست و در نابودی سران وقوماندانان خارج از قوم ارگ غلجایی اگر گرفتاری افراد غیر مسول است چرا قوماندن قانت در ولایت تخار که هم قاتل و هم مجرم و هم راهگیر و هم زور گو است و قوماندان میرویس در ولایت بغلان از حزب گلبدین که به عین خصلت قوماندان قانت دزد و راه گیر و قاتل و اختطاف چی و زور گو است اینها گرفتار و زندانی نمیگردند که بار بار مردمان تخار و بغلان و مسولین این ولایت ها از خیانت و جنایت انها صدا بلند کرده اند و تقاضای گرفتاری و از بین بردن انها را از ریس جمهور کرده اند انها ازادانه گشت و گذار میکنند اما بجای انها قوماندان قیصاری و علپور که در دفاع از خاک و مردم شان و نظاما هستند انها را گرفتار و زندانی میکنند گناه شان این است که برضد طالبان ترورست و مانع سد راه پیشروی انها در مناطق شان هستند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است