علما؛ قربانیان افکار خویشتن!
تجلیل از روز میلاد پیامبر، برای اغلب علما، معنایی جز تشویق به جهاد ندارد. پیامبر در قدم اول برای علمای ما، پیامبر جنگ است نه پیامبر رحمت و مهربانی. علما همواره با زبان کین و نفرت با جامعه سخن می‌گویند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۱    ۱۳۹۷/۸/۳۰ کد خبر: 156073 منبع: پرینت

هنوز هیچ گروهی مسوولیت حمله بر اجتماع علما را در هتل اورانوس نگرفته است، اما واقع این است که این علما قبل از همه قربانی افکار خودشان هستند.

واکنش شدید و خشنی را که علما در قبال آزادی بیان، برنامه‌های تلویزیونی، کنسرت موسیقی و دیگر تفریحات و سرگرمی‌ها و فعالیت‌های جامعه مدنی و حقوق زنان از خود نشان داده اند، هرگز در برابر انتحارگران و آدم کشان نشان نداده اند.

علما هرگز از احترام به افکار دیگراندیشان و پذیرش تنوع و تکثر در جامعه حرف نزده و پیوسته بر طبل جهاد و خشونت کوبیده اند. در این سال‌های آزگار که تروریستان طالب و داعش سرگرم کشتار بی‌گناهان و نیروهای امنیتی بوده اند، هیچ ندای عظیم از این علما بلند نشد و رفتار خشونت بار تروریستان اگر نه تقدیس، دست کم از تریبون‌های این علما توجیه شد.

زیاد شنیدیم که شورای علما در ارگ بر جنازۀ شهدای اردوی ملی و نیروهای امنیتی نماز نخوانده و با اینکه از منابع عمومی و دولتی ارتزاق می‌کنند به ریش رییس جمهور خندیده اند. گه و بیگاه اگر فتوایی داده اند، خود یک بده بستان سیاسی بوده و در عوض آن حطام دنیایی و امتیاز سیاسی از دولت گرفته اند.

واکنش های رییس جمهور و رییس اجرایی به حادثه ریاکارانه بود. گویی تنها حمله بر علما ثابت کرده که تروریستان به ارزش‌های دینی بی اعتنا است و کشتار مردم بی گناه گردی بر دامن ارزش‌های آنان نمی افکند!

تجلیل از روز میلاد پیامبر اسلام، نیز برای اغلب علما، معنایی جز تشویق به جهاد ندارد. پیامبر در قدم اول برای علمای ما، پیامبر جنگ است نه پیامبر رحمت و مهربانی. علما همواره با زبان کین و نفرت با جامعه سخن می‌گویند و درس خشونت می دهد.

هیچ تریبونی نیست که دست کم روز یکبار از آن فتوای تکفیر و نفرت و خشونت صادر نشود. آنانیکه در باز تولید خشونت در جامعه از رهگذر کلام و گفتار نقش اساسی بازی می‌کنند، اکنون خود قربانی این خشونت شده اند.

من بابت این حادثه متأسفم و برای قربانیان آرزوی آرامش دارم و به خانوادهای شان تسلیت می گویم. اما، امیدوارم که این حادثه سبب بیداری علما و اصحاب منابر و تریبون شود.

محکوم کردن خشونت فیزیکی طالب و داعش زمانی معنا دار است که علما خود به خشونت کلامی و تریج نفرت و تفرقه و دیگر ناپذیری روی نیاورند.

علی امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علما
انفجار
میلاد
نظرات بینندگان:

>>>   این قشر مُفت خور به یک قدرتِ سوم (بین طالب و حکومت) تبدیل شده است و دولت و جامعه را هرچند روز با فتوا ها و استخاره های شان تحت فشار قرار داده اند.
هرکس این کار را کرده، بد کار نکرده. میگوند که به مقایسه با هزار نفر حاضر درین مجلس تلفات خیلی کم بود.

>>>   تقصير از پامير نيست و از كساني است كه 100 سال بعد از وفات پامير كتاب را بنام سيرت النبي نوشت وان محمد بن اسحق بود و چندين هزار حديث ساختگي را نبام غزه وأت جنگ پيغمبر نوشت
حال ملا ها از همين احاديث استفاده فتواي قتل و كشتار كفر و حرام را صادر مي كنند واز قران كدام اطلاعي ندارند و اين دولت است كه ازين ملا ها استفاده و آنهارا آزاد گذاشته و كدام مرجع كنترول هم نيست

>>>   شورای علما هنوز هم ساکت است.

>>>   در افغانستان دستان زیادی کار می کنند
سیاست های در هم پیچیده و جنایت آمیزاز سوی کشور های ذی نفع از سال های متمادی بدینسو در افغانستان کار می کنند تا چرخه سودآور مواد مخدر را بسوی خود بچرخانند
اما در مورد کشتار علمای که هیچگاهی همسو و همنظر با مردم نبوده اند و همیشه تبلیغات منبری شان بسود خودشان بوده است حرف جداست و پدیده کاملا تازه است
اینکه طالبان و یا هم داعش مسوولیت این حنایت را نپذیرفته اند و گفته اند که کار آنها نبوده احتملا درست است چرا که تجمع این علمای حنفی برای تقویت مذهب حنفی و بر ضدیت با وهابیت بوده است به این اساس ،این جنایت را عربستان سعودی توسط طرفدارانش در افغانستان انجام داده است
عربستان قرار است که باسرمایه ملیارد دالری خود یکی از بزرگترین مساجد که به ذات خود برای تبلیغ وهابیت در افغانستان است را در جلال آباد بسازد حالا علمای حنفی افغانستان ناچار هستند که میخ و مذهب حنفی را در برابر وهابیت محکمتر نماییند اما روشن است که عربستان سعودی خاین چنین چیزی را تحمل ندارد
وااسفا که افغانستان جایگاه درد و رنج و کشتار برای اهداف شوم سیاست های امریکا و منطقه است و مکانی ست که حسرت زندگی را به دل می گذارد
تشکر

>>>   نوشته شما خیلی عالی بود اگر اهانت به ساحت مقدس پیامبر مهربانی نمی کردی. در مورد علما دقیقا واقعیت ها را گفتی احسنت و درود بر شما. برادر عزیز ما نباید عملکرد های بدی خودرا بپای دین و قرآن و پیامبر (ص) بگذاریم پیامبر واقعا مایه رحمت وبرکت برای امت بود و هست و خواهد بود این ما هستیم که بد عمل می کنیم و این علمای ماست که دین را ملعبه خود قرار دادند و بادین گاهی بر سری این وگاهی برسری آن میزنند. خداوند این علمای ما را براه راست هدایت کند واگرقابل هدایت نیستند همان بلای را برسر شان بیاورد.

>>>   علیجان امیری آفرین و صد آفرین. حقیقت تلخ ایکه همه میدانند ولی جرات بیان انرا ندارند در مقاله ای شما به طور واضح تشریح شده. شجاعت شما قابل تقدیر است. این ملا های بی فرهنگ، مفت خوار، وطن فروش و غلامان حلقه بگوش نه تنها از دین بیخبر اند بلکه دین را وسیله ساخته اند تا جلو پیشرفت و ترقی جامه را بیگیرندو مردم را در جهالت نگه دارند و از این طریق به حکمروای ای ... خود ادامه دهند.
محمد از کانادا

>>>   افتخار به اقای امیری. گل گفتی ودر سفتی بادار.

>>>   خودکرده را نه درد است ونه درمان.۴۰ سال است که همین عالیجنابان از احماقت مردم ما سو استفاده میکنند وانهارا به کشتن٬ انفلاق وانفجار تشویق وتر غیب میکنند. عامل همه بدبختی های ما همین جهلا اند.
عاقل

>>>   این حادثه تروریستی در ذات خود بسیار تکان دهنده و وحشتناک بود اما اولین حادثه تروریستی هم نبود، تنها تفاوتش در این است که این دفعه فتوای جهاد بلای جان خودشان شده است.

>>>   ببخشید آ
شما تا حالا چند تا منبر رفتی که میگویی که در همه مجالس دینی فتوای تکفیر میدهند؟

>>>   جناب اقای امیری قلمت زیبا بود. نمیدانم این ملاهای بی عقل این نوشتها را می خواند یان کاش یکبار می خواند تا ادم می شدند. دیگر راضی به کشتار بی گناه هان نمی شدند اناان فکر نمی کردن یک خود شان هم به این بلا گرفتار می شوند. شاید عذاب الهی است که دامن خود شان را نیز گرفت.

>>>   هیچ گاهی از زبان ملا درمورد رافت شفقت رحمت اسلامی نشنیدیم بجز دوزع شمشیر ، قطع دست وپا، گردن زدن، مار قاشیه ،آتش ، برزخ،دره ،سنگسار ،
ما میدانیم که خداوند رحمان ورحیم است آنچه ملا خودش از شکم خود یا از کتب سراپا جعل مولاناهای ترورست پاکستاننی که در قصه خوانی پشاورچاپ میشود وهمانند کتب داستان های لیلی مجنون ،درخانی، چاپ وفروخته میشود صحبت میکنند ،از مغز خود بنام احادیث آنقدر مردم را از دین میترسانند که گویا خالق با مخلوقش دشمنی دارد
گفتن این حرف ها تابو است ،ورنه نیم از حکردارتعد اد لا نماها با هدایات وارشادات واقعی الام مطابقت ندارد
ر

>>>   آفرین به نویسنده، ما باید شهامت اعتراف به ایرادات فکری و اندیشه ایی خود را داشته باشیم . ما باید شجاعت تغییر و اصلاح خود را داشته باشیم. هر گاه سیستمی نتواند خود را تغییر داده و مدرن سازد، یقیناً همواره در فقر و فلاکت درجا زده و یا قادر به حفظ خود نیز نخواهد بود.

>>>   آغا امیری ۱۰۰% همینطور که گفته اید راه و گفتار پیغمبر ص باید پیوند دهنده همه اقشار جامعه باهم باشد نه خشونت و تکفیر!
۴۰ سال است که با سلاح دین همه ملاهان را سوی استفاده قرارداده و میدهند در جنگ های داخلی تاحضور بیگانه گان در کشور و دولت مردان از غرب آمده همه از ملا و فتوای ملا استفاده بردند.

>>>   اسلام دین رحمت و دین عقلانیت است. قران و احادیث صحیح نبوی هرگز بر خلاف مصالح جامعه انسانی خشونت و کشتن را روا نمی دارد. اسلام با منطق و حکمت در صدد هدایت و رستگاری همه مردم است. خداوند میفرماید که مردم را با حکمت و اندرز و جدال احسن به راه حق و دین اسلام دعوت کنید نه با شمشیر و تفنگ و کشتن. امروز تمام کسانی که جنگ و خونریزی را تحت عنوان جهاد راه اندازی نموده اند انگیزه اصلی انان دنیا طلبی و قوم گرایی است و دین را پوششی براین اهداف کثیف شان قرار داده و به نام جهاد خون مردم را می ریزند.

>>>   جناب امیری کاملا درست فرموده اید. ملا های ما تنها جاهل و بی دانش اند که بد نیت و تنگ نظر هم هستند . وای به حال مردم بیچاره و بی دانش ما!
نبی هراتی

>>>   بلی این یک تعداد ملاهاهستندکه جلوی پیشرفت و ترقی را میگیرند، از رمان امان الله خان تا امروز نقش مخرب و ارتجاعی را بازی میکنند، دین که هدفش کشتن و ازار و اذیت مردم و چور باشد مطمین باشید که ملکوتی نیست و ساخت ستم کاران و جعلکاران است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است