بازگشت داعش به معادلات امنیتی کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۱    ۱۳۹۷/۸/۳۰ کد خبر: 156070 منبع: پرینت

شام روز سه شنبه" روز تجلیل میلاد نبی" یک مهاجم انتحاری خودش را در میان علمای که برای تجلیل از همین روز گرد هم آمده بودند منفجر نمود که در نتیجه آن بیش ازدوصد تن کشته و زخمی شدند. طالبان با پخش اعلامیه ای حمله مذکور را نکوهش نمود اما شاخه خراسان گروه دولت اسلامی"داعش سابق" در مورد اظهار نظر نکرده است.

در اواسط ماه عقرب داعش مسوولیت حملات انتحاری بالای کارمندان کمیسیون انتخابات و منسوبین اناث زندان پل چرخی"بزرگترین زندان درسطح کشور" در شهر کابل را به عهده گرفته بود.

در گذشته شهر کابل در محراق حملات تهاجمی – گروهی طالبان قرار داشت اما از آتش بس عید رمضان به این طرف حملات این گروه در شهر کابل کاهش یافته است و داعش یگانه بازی گر معادلات امنیتی کابل به حساب می آید. حملات این گروه در بهار امسال شدت گرفت و در تابستان به اوج خودش رسید.

بعد از عملیات گسترده طالبان علیه داعش در شمال کشور وآمدن تغییرات در بخش معینی از دولت شدت حملات این گروه در کابل بگونه چشمگیری کاهش یافته است. افزایش و کاهش فعالیت داعش در افغانستتان وابسته به متغیر های در سطح ملی، منطقه ای و فرا منطقه ای است.

در سطح ملی اگر طالبان با آمریکا به توافق ابتدایی برسد که نتیجه آن یک آتش بس موقت میان طالبان و نیروهای آمریکایی شکل بیگرد در آن صورت امکان جلب و جذب عناصر سلفی طالبان از سوی این گروه وجود دارد که این مساله باعث تقویت صفوف داعش خواهند شد.

در سطح منطقه ای قدرت گیری داعش به دو مساله وابسته است.
یک: باقی ماندن یا بیرون شدن فرماندهان سلفی از بدنه تحریک طالبان پاکستان چون بعد از کشته شدن ملا فضل الله رهبری ای گروه به دست مفتی نور ولی مسید افتاده است، مفتی نور ولی ازنظر مذهبی حنفی و ازنظر مسلک دیوبندی وصوفی مشرب است فرماندهان سلفی این تحریک از قبل نیز متمایل به داعش بودند وبا انتخاب مسید این تمایل بیشتر هم شده است.

دوم: رهبر گروه جماعت الاحرار در سال 2017 دریک حمله طیاره بی سرنشین آمریکایی کشته شد که در نتیجه آن دراین سازمان شبه نظامی انشعاب رخ داد و گروه جدید به نام حزب الاحرار به رهبری مکرم خان مهمند از دل آن بیرون آمد درصورت که اعضای باقی مانده گروه جماعت الاحرار با شاخه خراسان دولت اسلامی "داعش اسبق" بیعت نماید این مساله باعث تقویت پشت جبه این گروه در آن سوی خط فرضی دیورند خواهد شد که در نتیجه آن حملات این گروه در سراسر منطقه از جمله کابل افزایش خواهد یافت.

در سطح فرا منطقه روشن شدن سرنوشت شهر ادلب تاثیر مهم بر وضعیت داعش می گذارد. به اساس توافق روسیه و ترکیه دولت سوریه وارتش روسیه به این منطقه حمله نخواهد کرد و به اساس همین توافق منطقه متذکره به ساحه پرواز ممنوع مبدل شده است، اما ایتلاف جهانی ضد داعش طی هفته های گذشته چندین بار محل استقرار خانواده های داعش را هدف قرار داده است که در نتیجه آن به شمول زنان و کودکان تعداد زیادی از جنگجویان داعش کشته شدند.

آگاهان به این باور هستند که آمریکا عمداً می خواهد ساحه را بالای جنگجویان داعش و سایر نیروهای جهادی در شهر ادلب تنگ تر نماید و زمینه انتقال آن ها را به جنوب آسیا از جمله افغانستان و پاکستان مهیا کند در صورت که جنگجویان شهر ادلب وارد منطقه شوند و با شاخه خراسان یک جای شود در آن صورت تحرکات این گروه در سراسر منطقه از جمله شهر کابل افزایش خواهند یافت.

لطیف آرش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
منطقه
نظرات بینندگان:

>>>   داعش وطالب هردویش ازیک طایفه است دیگر مردم فریب
نمیخورد بکبار درلباس داعش قتل عام میکند یکبار
درلباس طالب همگیش ازترس است که فارسی زبانان به
قدرت نرسند ودر هراس باشند اما باید بدانید که دیگر
تاریختان گذشته هرقدرکه مردم راشهید کنید اراده مردم
قویترمیشود که باید این طایفه جواب ظلمهاو ستمهای
که درطی سالهای متمادی کرده اند پس بدهند دیرنیست
انروزی که همه زمینهای غضبی که در ارزگان وهلمند از
مردم هزاره به زورگرفته شده ازحلقومتان کشیده شود نه زورجنگ
بلکه به زورعلم ودانش روز دیگر وقتی جنگ گذشته ومردمان دانابه
دانش روی آورده اند وفقط جاهلان دست به تفنگ هستند هرقدرکه
ظلم کنید عمالنامه ایتان سنگین میشود باید اولادهایتان نواسه هایتان جواب بدهند
ان شاالله انروزخواهدرسید.
ع ع

>>>   این حمله توسط هواداران عربستان سعودی و طرفداران وهابیت صورت گرفته طالبان و داعش دخلی به ان نداشته اند

>>>   دیگر داعش وجود ندارد شکرخدابارفتن حنیف اتمر دیگر نام داعش گرفته نمیشود چی حال بودهمگیش انتحاری وکشت خون همگیش راهم داعش به گردن میگرفت اشرفغنی هم از ارگ ریاست جمهوری برود طالب هم نابودمیشود چون سرکرده طالبان داخل ارگ ریاست جمهوری نشسته-
نجیب اله

>>>   خدا نابودتان کند خداوند رسوايتان کند که مردم بیگناه را قتل و عام می کنید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است