برنامه مذاکرات نمایندگان شمال و طالبان بر سر آینده
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۱    ۱۳۹۷/۸/۲۵ کد خبر: 155988 منبع: پرینت

طالبان، خلیلزاد یا غنی نمی توانند از مردم شمال نمایندگی کنند.
طالبان بحیث نماینده جنوب و نمایندگان شمال باید با میانجی گری ساز مان ملل بر سر آینده سیاسی افغانستان گفتگو کنند.
آجندای ذیل پیرامون آینده سیاسی افغانستان میان مردم شمال و طالبان.

بحیث گفتمان صلح پیشنهاد می شود:
1) تهیه و ترتیب قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان بحیث سند معتبر دولت داری.

2) مطابق به قانون اساسی جدید افغانستان نظام سیاسی فدرالی خواهد بود.

3) جمهوری اسلامی فدرال افغانستان از دو فدرال مساوی حقوق تشکیل یافته است:
الف، جمهوری دموکراتیک خراسان در شمال کشور.
ب، فدرال امارت اسلامی طالبستان در جنوب کشور.

4) منظور از فدرال شمال ولایات هرات، فراه، غور، بادغیس و نیمروز در غرب کشور ، هزاره جات در مرکز افغانستان و ولایات پروان، کاپیسا، پنجشیر و ولایات شمال و شمال شرقی تا بدخشان شامل میشود.
فدرال امارت طالبستان شامل ولایات قندهار، هلمند و ارزگان در جنوب غرب کشور ، ولایات ننگرهار، لغمان، نورستان، کنر در شرق و ولایات جنوبی شامل پکتیا، پکتیکا و خوست می شود. ولایات مختلط از لحاظ نفوس مثل لوگر، غزنی، وردک تحت پوشش قانون مختلط هر دو فدرال قرار می گیرد.

5) جمهوری دموکراتیک خراسان بحیث جمهوری مردمی پایتخت آن بلخ است، که دارای پارلمان منتخب والی ها و یا استانداران انتخابی و قوه قضاییه فدرالی مستقل است.
جمهوری دموکراتیک خراسان مدیریت انکشاف شمال، تجارت ارتش و پولیس را در دست خواهد داشت و زنان حقوق اسلامی و انسانی حق کار و تحصیل مثل مردان خواهند داشت.

6) پایتخت فدرال امارت اسلامی طالبستان قندهار خواهد بود. امارت طالبستان مطابق به خواست های طالبان قوانین شرعی و نهاد های امنیتی، و قضایی متفاوت از فدرال خراسان خواهند داشت. طالبان می توانند قوانین امارت سابق خود را مثل منع تحصیل دختران، شلاق زدن مردان و زنان، اعدام فلم و تلویزیون ها ، منع موسیقی، بریدن دست مردم و یا سنگ سار را هر طور که دل شان بخواهند پیاده کنند. ولی نمی توانند قوانین امارت خود را در فدرال جمهوری دموکراتیک خراسان تحمیل کنند.

7) پایتخت افغانستان شهر کابل است.
دولت مرکزی شامل رییس جمهور تشریفاتی در راس یک ملا و یا یک طالب از امارت اسلامی طالبستان خواهد بود.
در راس حکومت و یا قوه اجراییه نخست وزیر از جمهوری دموکراتیک خراسان خواهد بود که وظیفه سیاست داخلی فدرالها و سیاست خارجی را بدوش خواهد داشت.
همچنان پارلمان و یا شورای ملی قوه قضاییه ملی، ارتش ملی، پولیس ملی، بانک مرکزی تحت رهبری حکومت مرکزی خواهد بود.

8) زبان های رسمی فارسی و پشتو خواهند بود.

9) شریعت اسلامی مطابق به فقه حنفی و جعفری پیاده خواهد شد. فرقه های مذهبی افغانستان مورد احترام بوده و در قوانین نافذ کشور تسجیل خواهند شد.

10) سرود ملی، بیرق ملی، تذکره و یا شناسنامه ملی، سمبولهای ملی و بانک نوت ملی بعد از توافق همگانی در قانون اساسی کشور به تصویب خواهند رسید.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نمایندگان شمال
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   تا زمانیکه این جنگ سالاران دزد بحیث نماینده شمرده شوند هیچ قومی به حقوقش دسست نمی یابد چون مادیات دل ودین را از کف این معامله گران ربوده است
ر

>>>   ای کاش روزی چنین شود.
اما بخاطر داشته باشیم که غرب به سر کردگی آمریکا در افغانستان نیامدند که افغانستان آرام مترقی را تحمل کنند و تمام ذخایر طبیعی خود را صرف آبادی خود کنند.اگر چنین چیزی بود این سی و یا چهل سال پیش اتفاق می افتاد.
منافع آمریکا در جنگ بیشتر تامین میشود تا صلح. دیدم که چطور القاعده بعد طالب و حالا داعش را بوجود آورده است تا آتش جنگ دائم شعله ور باشد تا بتوانند.
۱- دزدی منابع طبیعی بدون این که رهبران فاسد افغانستان خبر شود یا نشود.
۲- نا آرام ساختن روسیه از طریق مرز های شمالی و نا امن ساختن ایران از طریق غرب افغانستان.
فعلا همه چیز به وفق مراد آمریکا است هر آنچه می شنوید یا می بینید فقط اذهان مردم را منحرف کردن است و بس.
فقط یگانه راه و امید مردم افغانستان در گرو دانش و آگاهی از دین،سیاست هم دیگر را پذیرفتن و آگاهی از نیرنگ های امریکا و رهبران خود فروخته است. آن روزی که برادر پشتون ، تاجک ، هزاره ، ازبک و سایر اقوام با هم دست برادری دادن و توصیه‌های و احکام دینی ملا های آمریکای را گوش ندادن ، آن روز ، روز آمریکا و رهبران خود فروخته نخواهد بود.به امید آن روز .
(غفور)

>>>   در قوانین امارت طالبی وامارت خراسانی تفاوت های زیادی بمیان خواهد آمدمثلا درحاکمیت طالبی هرگاه رئیس موجود نبود برادر یا بچه کاکایش یا اندیوالش میتواند بجای او کار کند ویا اگر تبدیل شد توسط اندیوالانش همه اثاثیه دفتر رابه موتر انداخته با خود میبرد ،درامارت طالبی کسی حق ندارد کمپوتر داشته باشد مگر اینکه اجازه کتبی امیر الجاهلین را داشته باشد ،
ئ در امارت خراسانی اولین اجرا ات حاکمان غصب زمین ها رشوت اختلاس چوکی فروشی به بلند ترین سطح فساد خواهد رسید ، نزاع های جدید بین ازبک ها هزاره ها تاجک ها بمیان می اید که همه به کفن کش سابق اتحاف ادعیه خواهند کرد
در امارت طالبی همه فرامین ومصروفیت های شان در مورد منع تلویزیون منع سگ جنگی ومنع نگهداری کبوتر وبودنه وکبک جنگی واندازه گیری طول ریش افراد ساحه تحت کنترول خود میشوند وهمه مکاتب را به مدرسه تبدیل کردعه وملا عتولید میکنند، آنها این احساس ومسئولیت را بر ای خود نمیدانند که برای مردم کار یابی کنند پروژه ها بسازند را جع به تخنیک وصنعت فکر کنند
در ساحه جمهوری خراسان دزدی راهزنی نا امنی بی قانونی بی بازخواستی مردم را از آزادی بیزار ودوباره خود شان به حاکمیت ظالمانه واستبداد که اقلا مال وجان شان درامن باشد رجوع میکنند
در ساحه حاکمیت امارت طالبانی محصولات فابریکه های پاکستانی مانند نصوار ،لنگی ، واسکت ، چپلک، عطر ، مسواک،نصوار بینی، گَر ،به اوج خود خواهد رسید ،
درساحه حاکمیت خرا سانی شراب فحشا بی بنذدوباری واسطه بازی ، بی قانونی، بی عدالتی رکورد قایم خواهد کرد
ر

>>>   سلام دیگرپشتون حق ندارد که درافغانستان ریس جمهور
شود چونکه هیج خدمتی به مردم نکردند ......
علی سینا

>>>   گاو های پیر در خواب پنبه دانه می بیند

>>>   1 نام دیموکراتیک باید مانده نشود بلکه حکومت اسلامی باشد.
2 قانون شریعت را صرف به حکومت طالبان ندهید بلکه قانون شرعی باید درسرزمین خراسان تطبیق شود ، وقوانین عادی درپرتو قانون شرعی تصویب شود .
3 اینکه جناب شما ازشکم تان هرچی میخواهید صرف به خود تان تطبیق کنید مردم خراسان زمین مردم متدین استن نی دیدگاه خودت واری غرب زده باشند فقد قوانین اسلامی باید تطبیق شود .

>>>   Salam
اجازه ندهید با پول حرام غنی آرامگاه مسعود بی ارزش شود . غنی با این تفنن می خواهد جای پا در پنچشیر باز کند و هدفش در نهایت تخریب آرامگاه مسعود است .

>>>   سلام دوستان از نظر من اگر جانبین به این طرح مواق اشند که سبب قطع جنگ وه تامین صلح ارمش شود کار بجا خوهد بود د ار امر خیر خداوند کوم شان کند

>>>   در صورت توافق رسمی با پا درمیانی سازمانملل متحد و تظمین اینده از تطبیق کامل توافق متذکره دولت فدرالی دو شاخه خراسان و طالبان ما شاهد کوچ های اجباریاز جنوب و جنوبشرق یعنی امارت فدرال طالبانی بسمت فدرال خراسانی را شاهد خواهیم بود زیرا امارت طالبانی خود ساخته پاکستان را مردم در زمان اشغال تجربه کرده اند که قوانین انها نه به قوانین اسلامی و قرانی همخوانی دارد ونه به احادیث نبوی بلکه قانون طالبانی یک قانون سختگیرانه خودشان و در تناقض به قانون اسلام و حقوق بشری سازمان ملل متحد است مردم کشور ما را به قهقرا و بد بختی و قرون وساطی سوق میدهد نه در جهت پیشرفت و ترقی جامعه در این عصر که جهان در حال رشد فناوری و تکنالوژیست اگر ما فکر کنیم که تمام پشتون ها طرفدار امارت طالبانی پاکستانی هستند فکر درست نیست یکعده محدود از -اسوسان معاش خور ای اس ای و تعداد کمی از مردمان بیسواد دور دست ها که زیر تبلیغات شومانها رفته اند اکثریت مردم نه طالبان را میخواهند ونه قانون انها را قبول دارند .

>>>   خواب است و خیال است و مهال است و جنون
ارام بنیشینید در ستراتیژی امریکا درج گردیده که چه وقت چه بکند نا حق چیغ بی جای نزنین کل مشکل حل است برنامه جور است فقط سیل ته کو
اسدالله ستنگ

>>>   Azim Kohestani
این که به همه مبرهن و ثابط است که بنا به عوامل متعدد داخلی ، منطقوی و بین المللی حکومت داری در افغانستان شکل قومی را به خود گرفته است .
بنآ اگر خود فروشان سران قوم تاجیک حلقه غلامی معاون شدن بی صلاحیت را از گردن خویش بردارند و متحدانه از شجاعترین و با برنامه ترین تاجیک زاده یعنی لطیف پدرام حمایت صد در صد نمایند من اطمینان میدهم که اگر تمام امریکا و انگریز در پشت سر قبیله گران استاده باشند تاجیکان برنده مقام ریاست جمهوری هستند .

>>>   سلام معرض ادب !
برنامه مذاکرات را مطالعه نمودم خیلی جامع و مردم شمول بوده ، تمام اقشار جامه می‌توانند به صورت خیلی عالی در آن سهم بگیرند و ممثل اراده همه ملت باشد. به امید دست یابی به صلح سراسری در کشور عزیز مان.

>>>   خوب است
ثابط !!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است