جاغوری و مالستان سرزمین شیرمردان و سنگر مبارزان
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۹    ۱۳۹۷/۸/۲۳ کد خبر: 155938 منبع: پرینت

جاغوری و مالستان سرزمین شیرمردان، سنگر مبارزان نستوه و مهد معرفت و دانایی، در این روزها، مورد آماج تروریستان طالبی قرار گرفته است. جاغوری بدون شبهه مرکز فرهنگی و سیاسی هزارستان است که در درازنای تاریخ شکوهندگی و درخشش آن درعرصه های مختلف حیات اجتماعی، همیشه خار چشم دشمنان هزاره بوده و من این حمله طالبان تروریست را کاملاْ سنجیده شده و برنامه ریزی شده میدانم، تا اگر بتوانند، دروازه های علم و معرفت را در جاغوری ببندند و بدینسان صدای آگاهی و مدنیت در جاغوری بزرگ را خاموش نمایند.

جاغوری مرد بزرگی چون وکیل شریفی را به ملت افغانستان تقدیم نمود که در پارلمان وقت مجلسی را برگزار کردند تازبان رسمی افغانستان تنها زبان پشتو باشد، اما وکیل شریفی جاغوری پشت تریبون رفت، با سخنرانی آتشین وبا قراات یک آیه از قران کریم، در حضور ظاهرشاه در پارلمان، چنان مستدل و منطقی سخن گفت که ظاهرشاه خود از رسمیت تنها زبان پشتو در افغانستان انصراف داد و بدین شکل صدای شکوهمند و سخنرانی بینظیر وکیل شریفی جاغوری، زبان دری را با این قلمرو بزرگ تکلمی آن، از هجمه ای فاشیستان و متعصبان زمان نجات داد.

جاغوری درعصرما، زن روشن نگر و آگاهی چون سیما سمر را به میدان آورد که بدون شک گفته میتوانیم که او مادر معارف افغانستان و یکی از خدمتگذاران خیرخواه و خیراندیش جامعه است که در کلینیک های صحی اش، مریضان همه تبار ها به شمول پشتو نها تداوی گردیده و یتیم خانه های او بنام « آشیانه سیما سمر » محل زندگی دهها نوجوان و جوانی اند که خانواده های شان توان ارتزاق آنها را نداشته و یا اطفال کاملاْ بی سرپرست را در خود جذب نموده است.
جاغوری مورخان بزرگی چون شادروان حیدرعلی جاغوری و جلال اوحدی را به جامعه تقدیم نمود که هرکدام در روشنگری تاریخ تمدنی و باستانی هزاره ها نقش بسیار ارزشی بازی کرد ه اند.
در جاغوری صدها مکتب، کورسهای آموزشی در عرصه های آموزش زبان انگلیسی و آموزش کمپیوتری، فعالیت داشته و در واقع جاغوری را به مرکز فراگیری دانش معاصر تبدیل کرده است.

اکنون همه این ها برهزاره ستیزان طالبی و ستون پنجمی های دولتی، سنگینی میکند و آنها به این نتیجه رسیده اند تا تمام امکانات خود را بکار ببرند و در گام نخست این مرکز سیاسی فرهنگی هزارستان را از هزاره ها بگیرند.
حمله ای طالبان برجاغوری و جاغوریان عزتمند، نه از سر تصادف، بلکه هدفمندانه و براساس یک سناریوی از قبل طراحی شده، شکل گرفته است. اکنون برتمام هزاره ها و ساکنان کل هزارستان دفاع از جاغوری و مالستان ، یک دین تاریخی است که باید تک، تک هزاره ها در داخل و خارج، از هرگونه امکانات که در اختیار دارند، از کمک برمردم شرافتمند جاغوری ابا نورزند.

این روزها، ناگوار ترین روزها برای مردم جاغوری و مالستان است. اگر دراین روزهای دشوار به کمک مردم جاغوری. مالستان نشتابیم، بدان معنا است که ما برای حفظ اقتدار هویتی مردم خودمتعهد نبوده ایم. از رفتن به سنگرها گرفته تا مساعدت مالی، از تظاهرات مدنی گرفته، تا مراجعه به نهادهای بین المللی، از نوشتن تشجیعی گرفته تا برجسته ساختن نبرد جانبازانه ای سنگرداران آزادی، خلاصه هر آنچه که امروز در توان داریم، برای حمایت مادی ومعنوی از مردم با عزت جاغوری و مالستان دریغ نکنیم.

ماشاهد بودیم که شیخین هرکدام از مردم جاغوری و مالستان رای های فراوان گرفتند، اکنون آنها در روزهای دشوار جاغوری و مالستان، سکوت پیشه کرده اند و حد اقل با استفاده از موقف های سیاسی شان دولت را وادار نمیکنند که بطور قاطع از شهروندان هزاره، در برابر تروریستان حمایت نظامی کند. این را هم به یاد داشته باشیم که همین جاغوری و مالستان به همت مردم شرافتمند شان، از این گردونه های دشوارخون و آتش عبور میکنند، اما آنهایی که برای حمایت از این مردم کوتاهی وتعلل کرده اند، روسیاه تاریخ میشوند وحاصل آن جز نفرین ابدی، چیزی دیگری برای شان نخواهد بود.
حمایت از جاغوری و مالستان حمایت، از فرهنگ و آزادی است.
حمایت از جاغوری و مالستان حمایت از اقتدار تاریخی و تمدنی هزاره ها است.
حمایت از جاغوری و مالستان حمایت از دانش، آموزش و پرورش است.
حمایت از جاغوری و مالستان حمایت از سنگر عدالت و رهایی است.
حمایت از جاغوری و مالستان، حمایت از تمدن و تاریخ کهن هزاره ها است که زمانی این مدنیت از کوههای اورال تا دامنه های کوههای چترال گسترده شده بود.
حمایت از جاغوری و مالستان، حمایت از عزت و شرف ملتی است که در طول تاریخ تحمیل ستم و قتل عامهای پی درپی، نابود نشد ند چون جسارت و همت فراراه شان بوده است. بنازم شهامتی ملتی را که با پشتوانه بزرگترین امپرا طوری ها، تصمیم به نابودی کاملش گرفتند، اما این ملت سربلند، ققنوس وار از میان آتش و خون سربرآوردند و چون همای بلند پرواز، به حیات خویش ادامه دادند.

پس بیایید که سوگند بخوریم که ما هزاره ها و تمام عدالتخواهان افغانستان جاغوری و مالستان را تنها نمیگذاریم. با این سوگند سرود فتح را برلب جاری خواهیم کرد و پوز دشمن زبون را برخاک خواهیم مالید.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جاغوری
مالستان
نظرات بینندگان:

>>>   اقای علی تقوای متشکرم از اکا ه ای ودرد وغم اندوی شما ه وباید بیگو یم دفاع از جاغوری ومالستان دفاع از حق و عدالت وازادی است واز همه ای دنیا واذی خواهان و ملت افغانستان که دارای وجدان انسانیمی باشد خوا ها نیم که بداد مردممظلوم هزاره بر سید که بیشاز این قتل عام و بی خانمان نشوند...

>>>   جناب حبیب الله رفیع یک پته خزانه دیگری را کشف کرده اند که در مدت هفده سال آنرا مطالعه وملاحظه کرده واین اثر ناپیدا دیوان اشعار خوشحال ختک بخط وقلم خودش است واکنون به امر رئیس جمهور بچاپ رسیده است ، او میگوید این کتاب که از روی نسخه خطی قلمی خوشحال ختک گرفته شده خیلی مهم است هرفامیل باید یک جلد ازین کتاب را داشته باشند،
او گفت : زمانیکه خوشحال ختک زنده بود واین دیوانش را بقلم خودش نوشته بود شش روز پیش از مرگش آنرا تمام کرده بود وتاریخخ برآن نوشته ، آن نسخه تصادفا به یکی از السوالی های ننگرهار انتقال گردیده بعد توسط یک شاعر محلی شناسائی واخذ وبه کتابخانه جلال آباد تسلیم داده شده وبعد از برگشت رفیع از مهاجرت پاکستان آنرااز کتابخانه گرفته وبه اکادمی علوم سپرده حالا او پیشنهاد دارد که باید این نسخه عطی را ملل متحد بخش یونسکو جای مناسب محافظت برای این اثر گران بها مساعد سازد تا خدای ناکرده خساره نبیند وحیف نشود ،، ، ،
استماع از مصاحبه جناب رفیع با رادیو آزادی لیل چهار شنبه ساعت هشت شب ،
ر

>>>   کدام شیران همان شیرانیکه سینه های زن‌ها را میبریدند و وبالای ریش سفیدان رقص مرده می‌کردند و کدام هزارستان شاید کدام سرزمین در چین و یا تهران باشد که چنگیز نیز از ظلم های فراوان کرده است و حالا نواده همایش همان اعمال نامشروع را انجام می‌دهد در سرزمین افغانستان کبیر به نام هزارستان چیزی وجود ندارد و تا روز قیامت وجود نخواهد داشت

>>>   با نهایت تاسف که مردم مومن،صادق،زحمت کش ومظلوم هزاره مناطق مرکزی افغانستان مورد تجاوز وقتل ظالمان ازخدا بیخبروفاشیست هاقرار میگیرند. حکومت و نیروهای امنیتی طوریکه لازم باشد به کمک مردم جاعوری،مالستان و خاص ارزگان تاحال نرفته اند.فرستادن کوماندوهای محدود با وسایل نظامی حداقل درد این مردم مظلوم را دوا نکرده بالعکس مورال دشمن را قوی تر میسازد.مردم صلح دوست وزحمت کش هزاره همیشه وخصوصا در چهل سال آخر روابط بسیار حسنه وهمزیستی مسالمت امیز با تمامی اقوام برادر افغانستان داشته اند.خصوصا در دوران جهاد مقدس هماهنگی خیلی خوب میان اقوام مختلف افعانستان بخاطر شکست قشون متجاوز شوروی موجود بوده که تاریخ پرافتخار دوران جهاد مقدس گویای این واقعیت است.مردم هزاره افغانستان همواره از برنامه های مترقی دولت مرکزی پشتیبانی کرده اند ومیکنند ازین رودرحال حاضر این مردم علم پرور برای رشد و ترقی افغانستان به کسب علم و معارف روی آورده ازینطریق دانشمندان و متخصصان لایق وورزیده به جامعه تقدیم کرده اند.ترقی وپیشرفت این مردم زحمت کش ومومن را یک عده متعصبین وتنگ نظران از علم بیخبر وجاهل تحمل نتوانسته با انواع توطئه و ماجرا جویهای خائنانه بالاخره به حمله مسلحانه دست میزنند تا این مردم مومن وصلح دوست را از علم ومعرفت باز دارند. اما این خائنین به وطن ومتعصبین بدانند که درین قرن تمامی ملیت های ساکن درافغانستان مسیر زندگی شرافتمندانه خودهارا با وجود تخریب وسنگ اندازی های منافقین وماجراجویان فاسد وخاین به پیش میبرند تا جهل وبیسوادی ونظامی گری های بیمورد وطولانی مدت که باعث تخریب و ویرانی افغانستان گردیده اند محو ونابودگردد وصلح واشتی واخوت وبرادری درین وطن ویران شده حکمفرما گردد.
انشالله وتعالی.
الحاج انجنیر عبدالرشیدناصری ازآسترالیا

>>>   بنازم قلمت واقعيت ها و درد ها را نوشتي . ظلم هاي كه بالاي اقوام غير پشتون افغانستان از طرف طالب و دولت روان است جواب دادن دارد. دير يا زود بايد عوضش را بگيرند. صبر مليت هاي غير پشتون هم تا انتخابات است چون همه چشم به اميد خدا ج و پيروزي ايتلاف ملي نشسته اند. همه چيز خوب خواهد شد اگر نشد ديگر مردم حوصله ظلم پشاتنه را ندارند شايد حساب يكطرفه شود.
برادرت حسن خان بلوچ

>>>   طالبان را قصدا بزرگ نمایی میکنند .
وزیر دفاع کشور در پی راه اندازی جنگ روانی به نفع طالبان است ، او میگوید که " سطح تهدیدات بلند و امکانات ما اندک است " با اطمینان باید گفت که او به مشورهء بعضی عناصر خاین و خود فروخته در شورای امنیت ملی به چنین اظهارات میپردازد .
احمد شعیب جاوید

>>>   برادر محترم تقوی !
به داشتیم ها اقتخار نکنید از داریم ها بیان دارید شما میدانید وهمه میدانندکه در نقشه ای استعمارحمله به مناطق هزاره نشین وجاغوری ومالیستان وبامیان وجود داشت وانها انتقام شکست ها وخسارات خود در سوریه وعراق وکشته ها شان که پشته ها جور شده بوداز ملت مظلوم این مناطق میگرفتند انهای که این مردم مظلوم رادر برابر اهداف سیاسی خود استعمال نمودند اگر نمیتواستند در برابر این مظالم ما رایاری رسانند چرا از احساسات مذهبی جوانهای مااستفاده ای ابزاری نمودند ویا انهای که ملیونها ارای این منطقه را به صندوق مزدوران اجانب ریختند چرا انها را به تحرک واقدام علیه دشمنان انهامجبور نمیسازند وما از ابتدا میدانستیم که نه دولت ها ونه اشخاص وموسسات به درد خلق بلا کشیده نمیخورد وروزی میرسد که همه اینها را به میدان میگذارند واین ملت رنج خودرا خود خواهد کشید وطعم مصایب را خود خواهد چشید
کس نه خارد شت من
جز ناخون انگشت من
سنگعلی بلخابی

>>>   صبر كو طاليب شيره باز تاجكك مودوانه

>>>   نخیرافغانستان سرزمین شیران وسنگرمبارزان جهان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است