وضعیت در جاغوری، وخیم است
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۲    ۱۳۹۷/۸/۲۰ کد خبر: 155855 منبع: پرینت

وضعیت در جاغوری، وخیم است. حکومت به آشکارا و به شکل نفرت انگیزی، تعلل می کند. به بهانه ی خرابی هوا، نیرو نمی فرستند. طیاره ها به جای حملات هوایی، چکر هوایی می زنند.

نیروهای مقاومت مردمی آن قدر کشته و مجروح داده اند که مرد جنگی رو به اتمام است. در پنج روز، دستکم 150 نفر از جنگاوران خط اول یا کشته شده اند یا شدیدا مجروح. نمی دانم این عدد، برای کسانی که لای روزمرگی های زندگی شان، زحمت شنیدن اخبار جنگ در جاغوری را به خود می دهند، چه معنا دارد و با آن چطوری برخورد می کنند.

اگر خط اول مقاومت در حوتقول شکست، فاجعه ی میرزاولنگ در ابعاد چند ده برابر اتفاق خواهد افتاد و جاغوری به کوبانی دگری تبدیل خواهد شد. آنگاه، تظاهرات و اعتراض و شعر و پوستر و طرح فیسبوکی چه دردی را درمان خواهد کرد؟

وخامت وضعیت جنگ در جاغوری جدی است. خیلی جدی تر از آن که تصور کنیم.
با ارسال کمک های مالی، نوشتن در فیسبوک و تویتر، اعتراض گسترده به حکومت برای توجه کاملا فوری به مردم بی دفاع جاغوری، از جبهه ی جنگ تان در برابر طالب حمایت کنید. از هر ابزاری که می توانید استفاده کنید. آیا کشتگان، مجروحان و هزاران کودک و زن وحشت زده ی جاغوری که در معرض کشتار بی رحمانه ی طالب هستند، به اندازه ی دگر سوژه های دادخواهی، شایسته ی حمایت و همدردی نیستند؟

خادم حسین کریمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جاغوری
حکومت
مقاومت
نظرات بینندگان:

>>>   خوب که کشتار وقتل صورت گرفت اهداف شان برآورده شد درآخر رییس جمهور هیءت حقیقت یاب اعزام میکند که درراس آن هم یک پشتون حزب اسلامی میباشد.راپور خیریت میآورند که گویا هیچ گپی نشده است چنانچه در زمان کرزی هم بالای هزاره جات توسط طالبان حمله وحشیانه صورت گرفت قتل عام کردند چپاول کردند خوب که خلاص شد هدف شان برآورده شد بعد کرزی یک هیءت حقیقت یاب اعزام کرد که درراس آن یک پشتون حزب اسلامی قرار داشت راپور خیر وخیریت آوردند .درسقوط قندز هم از طرف رییس جمهور هیءت حقیقت یام اعزام شد که دراس آن فاروق وردک وامرالله صالح قرار ئاشت.قتل عام کردندچپاول کردند.ازطرف ریس جمهور برای کسانیکه غفلت وظیفوی کرده بودند تقدیر شدند.

>>>   Habibi.
مردمی که پیش پای قاتلان خود فرش هموار می کنند و معاونت او را برای رسیدن به اهداف فاشبستی اش پذیرفته اند منتظر جاغوری ها باشند . غنی برای آنکه هزاره ها و تاجیکان از غزنی وکیل نفرستند ، حساب شده غزنی را به دست طالبان آتش زد و آنها را آنجا مسلط کرد تا انتخابات آنجا صورت نگیرد ، اینقدر جنایت بس نیست برای بیداری حافظه ی تاریخی .

>>>   Hadef
به اعتراف خود اشرف غنی، جنگ جاری در مناطق هزاره نشین عمدتا قومی است. وقتی چنین باشد و امروز می بینیم که جاغوری و مالستان و بقیه مناطق تحت حملات شدید طالبان قرار دارند که انگیزه قومی دارد، در چنین شرایطی تنها گذاشتن هزاره ها جنایت است. علاوه بر دولت باید سایر اقوام با تمام امکانات شان در این مناطق علیه طالبان بسیج شوند و در کنار هزاره ها به دفاع برخیزند که مقدس تر از این جهادی نمی بینم.

>>>   Ali Wafa
همین اکنون محل تجمعات مردم برای ایجاد یک تظاهرات گسترده در کابل
۱ : پل سوخته
2 : پیش دانشگاه مرکز
موسی ظفر .
دو راه بیشتر نداریم؛
یا کابل را فلج کنیم و دولت را تحت فشار قرار دهیم، یا منتظر بنشینیم که طالب در مالستان و جاغوری نسل‌کشی کند و وزیران اشرف غنی مدال بگیرند.
کوزه شکسته است. بیاد داشته باشید که پس از جاغوری و مالستان نوبت دایکندی ، ناهور ، بهسود ، بامیان و راه را طرف شمال باز میکند .
اگر امروز برای زنده ماندن از خانه بیرون نشویم، فردا همه ما برای تدفین جنازه‌ها بیرون خواهیم شد.
بنی ادم اعضای یکدیگر اند ولی متأسفانه در افغانستان اعضای همدیگر که نه قاتل همدیگر اند .
رفیق و دوست هایی غیر هزاره ام امروز اگر نوبت ماست فردا مطمئن جان شمارا هم خواهد گرفت . تروریست تروریست است دین ، مذهب و نژاد نمی شناسد .
شما هم میتوانید کمکی باشید برای فردای بهتر و آرام .

>>>   Omar Ahmad Parwani
بیایید برای جاغوری صدا بلند کنیم
از کوبانی شدن #جاغوری پیش‌گیری کنیم!
اخبار جدید نشان‌دهنده وخامت شدید اوضاع در جبهه حوتقول حاغوری است.Khadim Hussain Karimi به عنوان فرد مؤثقی که با مدافعان در ارتباط مداوم است، از تلفات زیاد مدافعان مردمی و تعلل جدی نیروهای حکومتی گزارش داده است. شکست خط مقدم، جاغوری را به کوبانی تبدیل ساخته و زمینه یک نسل‌کشی را فراهم می‌کند. در این صورت حتی ولایت شدن آن هم نوش داروی بعد مرگ سهراب خواهد بود.
ای که دستت می رسد، کاری بکن!

>>>   Saboor Raheel
با مردم جاغوری همنوا و همدردیم. طالبان لشکر جنایت اند و ارگ با آنها همنوایی بیشتر دارد نسبت به قربانیان‌.
بنی آدمان وطن در کنار همنوعان خود اند. فاجعه در جاغوری را باید با هرچه در توان است جلوگیری کرد.

>>>   پیام عبدالحمید خراسانی
عاجل ...
بنا به قتل وکشتار قوم شریف هزاره درمناطق هزاره نشین
مردم هزاره ما همین اکنون تظاهرات گسترده را به راه انداخته وبه طرف ارگ روان هستن ،
ما ازبرداران مظلوم هزاره خود دفاع حمایت وپشتیبانی میکنیم، ودرصورت ضرورت باتمام قوت درکنار شان ایستاده هستیم ،ازهمه هموطنان آزادی خواه وعدالت خواه رزمنده گان راه آزادی خواهش میکنیم، که همین حالا شب با جمع این عدالت خواهن به پیوندن ،

>>>   متاسفانه که ماجراجویان وتوطئه گران خاین به وطن ، مردم مومن،صادق،زحمت کش وصلح دوست هزاره را هدف قرار داده اند.
مردم هزاره جات درطول 100 سال گذشته با تمامی اقوام برادر افغانستان رابطه نیک وزندگی مسالمت آمیز داشته اندوخصوصا سال های جهاد مقدس در جبهات ضد تجاوز شوروی رابطه خیلی حسنه و صمیمی و همکاری همگانی داشته اند که تاریخ پرافتخار جهاد شاهد این واقعیت است.مردم هزاره زحمت کش همیشه در دور ترین نقاط افغانستان بدون ترس ووحشت مشقت ترین وسخت ترین کارها را برای آبادانی کشور انجام داده اند علاوه بران این مردم مومن و صادق در تولیدات زراعت ومالداری نقش موثر و مفید داشته اند.انواع میوه جات تر وخشک برای داخل و خارج از افغانستان از محصولات مهم افغانستان به شما میرود.
اما چرا وضعیت بدینحالت رسید؟سوء تفاهم، مداخله بیشرمانه ماجراجویان خائن داخلی وخارجی این جنگ قومی را در داخل افغانستان دامن میزنند تا پروسه صلح واشتی ملی را درافغانستان زیر سوال قرار داده و ناکام سازند.این ماجراجویان وخاینین بدانند که این خیانت و تفرقه افکنی قومی و مذهبی شان محکوم به شکست است.افعانستان به طرف رشد،ترقی،انکشاف متوازن وصلح وارامش به پیش میرودودرین جای شک نیست که روزی صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان تحقق میابد.بخواطر داشته باشیم که سرانجام هر جنگ صلح است.
اقوام مومن و متحد افغانستان باید برای تحقق وحدت ملی بیش ازین اجازه ندهند که نفاق افکنان و دشمنان رنگارنگ مردم متحد افغانستان دست به توطئه و دسیسه های شیطانی و غرض آلود بزند و جنگ قومی و مذهبی را که همانا آخرین پلان شوم دشمنان خائن به وحدت ملی افغانستان است در مناطق مرکزی افغانستان پیاده کنند تمامی نقاط افغانستان وطن مشترک تمامی ملیت های ساکن درافغانستان هستند.گرچه همچنین پلان های خطرناک در حکومات گذشته گاهی بروز میکرد اما با زیرکی و هوشیاری سیاست مداران و اشخاص باصلاحیت اقوام وریش سفیدان حل و فصل میگردیدند.حالا هم وظیفه وطنی،ملی و اسلامی رهبران سیاسی و وزعمای اقوام وطوایف مختلف افغانستان هستند که دیر نشده برای رفع تشنجات منطقوی وقومی بدون تاخیر بشتابند ونگذارند که خدای نخواسته درگیری به سطح وسیع گسترش یابد ونقشه های شیطانی ماجراجویان ودسیسه گران تحقق یابد بالعکس باید صلح و برادری قومی در افغانستان جنگزده وویران شده باسرعت حکمفرما گردد.به پیش به سوی صلح،ارامش دائمی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برادر و برابر افغانستان.نابود باد انواع توطئه و دسیسه های خطرناک وماجراجوایانه ای دشمنان ملیت های برادر ساکن درافغانستان.ومن الله التوفیق.
انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   لطیف پدرام:
هم‌وطنان هزاره‌ی ما قتل عام می‌شوند از همه‌ی جوانان تاجیک و عدالت خواهان کشور می‌خواهم این مردم نجیب و در خون تپیده را تنها نگذارید.
همین‌لحظه به تظاهرات مدنی و خواست انسانی و برحق شان لبیک بگوئید. من لحظات پیش صدای اشک آلود آن‌ها را شنیدم. قلبم آتش گرفت "چرا نگرید چشم، چرا ننالد تن".
جوانان عدالت‌خواه خیرخانه به خصوص، به کمک شان بشتابید. بی‌انصافی بزرگ است اگر سخن از حق‌خواهی و عدالت‌طلبی می‌زنیم ولی فریاد برادران هزاره‌ی خویش را تنها می‌گذاریم. درد ما مشترک است، برای فریاد دردهای مشترک، گلوی مشترک باشیم.

>>>   با مقاومت پیروز نخواهندشد انشالله

>>>   فاطمیون که برای دفاع از سوریه رفته اندرابرای دفاع خود بخواهید

>>>   اين خبيث هاي پاي لچ را نميگذاريم مردم شريف هزارستان را نابود كنند. ما تاجك ها با شما استيم.

>>>   هي مردم جاغوري !
پشت وعده اشرفك نگرديد خودتان از خود دفاع كنيد. پلان اشرفك در قبال غير پشتون ها به همه معلوم است. چه ميداني كه خودش طالب را روان كرده باشد؟ از قوم كه از پشت خنجر ميزند چه توقع داريد؟
جوانان پنجشير


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است