متن کامل بیانیه نمایندگان امارت اسلامی در مسکو
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۴    ۱۳۹۷/۸/۲۰ کد خبر: 155851 منبع: پرینت

بسم الله الرحمن الرحیم
نحمده ونصلي علی الرسوله الکریم وعلی آله واصحابه اجمعین، أما بعد:

اولتر از همه، از تمام اشتراک کنندگان محترم سپاسگذارم که برای بحث و ابراز نظر در مورد حل مشکلات کشور عزیز ما افغانستان و افغان های مظلوم، این جا گردهم آمده اید. به ویژه از دولت فدراسیون روسیه تشکری می کنیم که برای برگزاری این نشست مهم در کشور خود زمینه سازی کرده است.
اکنون می خواهم معلومات و موقف امارت اسلامی را در رابطه به وضعیت کنونی کشور عزیز خود، با شما شریک بکنم.

عوامل دوام فاجعه ها و جنگهای چهار دههء گذشته در افغانستان:
کشور عزیز و مردم مسلمان و مجاهد ما از چهار دهه به این سو در شعله های آتش می سوزد، دارایی مادی و معنوی اش به غارت برده شده، جلو پیشرفت کشور گرفته شده، صدها هزار مردم بی خانمان شده اند، فقر و مسکنت مصیبت دیگری است که افغان ها در نتیجهء جنگها با آن دست و گریبان اند، عامل اساسی این همه ناگواری ها دخالت و یورش های خارجی ها است.

قابل یادآوری است که مردم مجاهد افغانستان در طول تاریخ در برابر هر متهاجم به دفاع مشروع خود پرداخته است، اکنون نیز مبارزۀ افغان ها از هفده سال به این سو به زعامت امارت اسلامی در برابر متهاجمان کنونی جریان دارد.

متاسفانه، هرگاه امریکا به بهانه های پوچ بر افغان های مظلوم یورش آورد و در نتیجه با از بین بردن یک نظام اسلامی، زندگی با صلح و امنیت افغان ها را نا آرام ساخت، کشور را اشغال کرد، صدها هزار افغان ها را شهید و صدها هزار دیگر را بی خانمان کرد، خانه ها و روستاها را ویران ساخت، تعصبات قومی، نژادی، مذهبی ، سمتی و لسانی را درمیان مردم برانگیخت.

با از بین بردن ارزشهای اسلامی و ملی، زمینه را برای فساد های اخلاقی، اداری، اجتماعی و فکری هموار کرد. با استفاده از اسلحهء ممنوع کیمیایی نه تنها انسان ها بلکه با آلوده کردن محیط زیست، زندگی حیوانات را نیز با تهدید مواجه ساخت. زمین های حاصل خیز کشور را ویران و هوای صاف را کثیف کرد. کشور را یکبار دیگر به مرکز مواد مخدر تبدیل کرد، که در نتیجه بیش از ۱۰ در صد مردم به مواد مخدر معتاد شدند. در حالی که در زمان حاکمیت امارت اسلامی شمار معتادان افغان بیش از چند هزار نبود. نه تنها این، بلکه کشور را به مرکز سازمان های استخباراتی جهان تبدیل کرد، بی باوری و بی اعتمادی را درمیان مردم بیشتر ساخت. این تنها نمونه های چندی بود، وگرنه مشکلات و فاجعه های که در نتیجهء اشغال، بر کشور ما آمده است و مردم ما با آن دست و گریبان اند بسیار زیاد است.

حالا می آییم به اینکه چگونه مردم بی چارۀ افغانستان را از این فاجعه نجات بدهیم.

صلح:
ضرورت صلح:
صلح اولین نیاز هر جامعه است، به ویژه مهم ترین خواستهء افغان های مظلوم است. بدون صلح، زندگی آرام و پیشرفت اقتصادی، تعلیمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی امکان ندارد، ملت ها و کشورها تنها در صورت صلح پیشرفت کرده اند، اما صلح تنها با گفته ها و شعارها نمی آید (چنانکه در یک و نیم دههء گذشته از آن بگونه پروژه استفاده شده است) ، بلکه به ارادۀ راسخ و عمل روشن نیاز دارد، هر جای که حق استقلال مردم غصب شود، ظاهر است که آنجا صلح از بین می رود و جای آن را جنگ و نزاع می گیرد.

جنگ بر امارت اسلامی و افغان ها تحمیل شده است، زیرا کشور شان اشغال شده و اشغالگران یک نظام مستقل اسلامی را از بین برده اند، بناءً از همه پیشتر باید عواملی از راه برداشته شود که سبب از بین رفتن صلح و دوام جنگ گردیده است.

گامهای مقدماتی برای صلح:
پیش ازینکه گفتگوهای صلح آغاز گردد، باید بعضی گامهای مقدماتی برداشته شود، که برای صلح ضروری است و بخشی از اعتمادسازی است، مثلا :

خاتمه لیست سیاه:
پروسه صلح و لیست سیاه دو مفهوم متضاد است که هر دو یکجا نمی شود، لازم است که این لیست بی اساس سیاه و لیست مراقبت که از آن برای منافع خود به حیث ابزار فشار استفاده می شود ختم گردد، تا نمایندگان امارت اسلامی بتوانند بدون کدام مشکل در گفتگوهای مربوط به صلح در جاهای مختلف سهم بگیرند.

این هم ضروری است که هر دو طرف در فضای آزاد که حق طبیعی شان است و بدون کدام نوع فشار، پروسه صلح را به پیش ببرند. نه اینکه یکطرف در لیست سیاه باشد و طرف دیگر آزاد باشد، این گونه پروسه یکطرفه نه پیش می رود و نه هم به هدف مطلوب می رسد.

رهایی زندانیان:
گرفتاری و به زندان انداختن مجاهدین و افغان های بی گناه عمل مخالف صلح است، امریکا و رژیم تحت الحمایه اش ده ها هزار افغان ها و مجاهدین را در زندان های مخفی و علنی خود انداخته اند و با آن ها به خلاف همه قوانین جنگی و بشری برخورد زشت و نادرست می کنند، چگونه شده می تواند که کسی از یک طرف شعار صلح بلند بکند و از طرف دیگر چنین تعامل نا درست و غیر قانونی داشته باشد؟ این خود یک حایل در راستای صلح است. باید جانب مقابل برای آمدن و کم کردن فاصله صلح واقعی، مجاهدین امارت اسلامی و افغان های بی گناه را که به اتهام رابطه با مجاهدین در زندان ها انداخته شده اند، رها بکند.

ایجاد دفتر به شکل رسمی:
جای گفتگو و محل روابط به شکل دفتر، برای آوردن صلح لازم است. حالا یک آدرس علنی و رسمی امارت اسلامی به حیث محل گفتگو وجود ندارد، در حالی که این یک ضرورت ابتدایی است. باید بگوییم که مجالس منظم در مورد صلح تنها در موجودیت یک دفتر صورت می گیرد، بلکه دفتر برای این هم ضروری است که بیانیه های مطبوعاتی در مورد صلح بدهد، به پرسش های مردم به حیث یک جهت مسوول پاسخ بگوید و نگرانی های مردم و جامعه جهانی را رفع بکند، همچنان برای حلقات ضد صلح بهانه ای نماند که آدرس رسمی امارت اسلامی معلوم نیست.

پایان تبلیغات زهرآگین علیه امارت اسلامی افغانستان:
برای همگان روشن است که تبلیغات گستردۀ زهرآگین در برابر امارت اسلامی افغانستان به همکاری اشغالگران صورت می گیرد و تهمت های بی اساس به امارت اسلامی زده می شود. در حقیقت، این خود مانع پیشرفت پروسه صلح است، بعضی حلقه های استخباراتی دست به کارهای مخربانه می زنند، مثلا : پل ها را ویران می کنند، بر شاگردان مکاتب تیزاب می پاشند، موترهای مردم ملکی را در کنار جاده ها انفجار می دهند، اختطاف ها و جنایات دیگری انجام می دهند، سپس ازین واقعات به حیث مواد خام برای تبلیغات بر ضد امارت اسلامی استفاده می کنند و نتایج آن تحقیقات هم هیچگاه اعلان نمی شود که در پایان ثابت شده باشد که این جنایات کار مجاهدین نه، بلکه کار حلقات استخباراتی است. زیرا آن ها فکر می کنند که به این توطئه، امارت اسلامی افغانستان را از مردم و جهان منزوی می سازند. پس این تبلیغات زهرآگین و بی اساس باید برای صلح متوقف گردد، زیرا موج های این چنین تبلیغات زهراگین، حقیقت و صلح هر دو را قربانی می کند.

موانع در راستای صلح:
اشغال:
برای صلح واقعی باید به ارادۀ ملت افغانستان ارج گذاشته شود و اشغال پایان یابد، زیرا تاریخ ثابت کرده است که افغان ها هیچگاه به اشغال سر ننهاده اند، اشغال مادر فاجعه ها است، صلح افغانستان و خروج قوه های خارجی به یکدیگر پیوسته اند، زیرا خروج قوه های خارجی زمینهء صلح را مساعد می سازد، اما متاسفانه، تا اکنون در افغانستان از صلح به حیث یک ابزار کار گرفته شده و بر چشم مردم خاک پاشیده شده است.

ما می بینیم که امریکا و بعضی رفقای آن تلاش دارند بجای صلح واقعی، امارت اسلامی افغانستان را وادار به تسلیمی بسازند. آن ها فکر می کنند نخست باید امارت اسلامی را در عرصهء نظامی ضعیف ساخته، سپس از موقف قوی (پایین آورده) به صلح مجبور بسازند. اما این تنها خود فریبی است که هیچ ربطی با واقعیت های زمینی ندارد، مردم مجاهد افغانستان از امارت اسلامی به قاطعیت حمایت می کنند، اشغالگران و همکاران شان باید بپذیرند که هیچ نیروی متجاوز جهان نمی تواند نیروی مردمی را از بین ببرد، نه هم چنین مشکل توسط اعمال غیر مسئولانه و استراتژی های غیر واقع بینانه حل می شود، حرف واقعی این است که صلح به ارادۀ راسخ و استراتژی که بر واقعیت ها استوار باشد نیاز دارد، استراتژی که پایان اشغال جزو مهم آن باشد.

نبودن نظام مستقل اسلامی:
برای صلح و ثبات افغانستان، باید بر ایجاد چنان نظام مستقل اسلامی توافق صورت بگیرد که برای افغان ها قابل قبول و ممثل ارزش های اسلامی و افغانی باشد. زیرا اسلام دین مردم افغانستان و ضامن ترقی اقتصادی، عدالت اجتماعی و وحدت ملی کشور است.

نبودن تضمین برای توافق های صلح:
پروسهء صلح به تضمین نیاز دارد، زیرا بدون آن، نمی توان ماده های توافق های صلح را به شکل واقعی عملی کرد. بناءً سازمان ملل، قدرت های بزرگ، اعضای کنفرانس اسلامی و کشورهای همکار و زمینه ساز، باید عملی شدن توافقات را تضمین بکنند.

قانون اساسی فعلی:
قانون اساسی ضرورت مبرم هر کشور است، زیرا بدون آن، کارهای پیشرفت کشور و ملت با مشکلات و بی نظمی ها مواجه می گردد. از راه قانون اساسی، حقوق شخصی، مدنی و سیاسی هر فرد افغانستان تنظیم می شود و چگونگی روابط دولت و ملت روشن می گردد. قانون اساسی توازن قوای سه گانهء دولتی را روشن می سازد، تشکیلات و اختیارات را مشخص می کند، در مجموع راه و روش سیاست داخلی و خارجی افغانستان را تعیین می کند.

قانون اساسی ادارۀ کنونی کابل قابل اعتبار نیست؛ زیرا از غرب کاپی شده است و بر جامعهء مسلمان افغانستان که زیر چتر اشغال قرار دارند تحمیل شده است، نه به خواسته های افغان ها جواب داده می تواند و نه هم عملی شده می تواند، زیرا مواد آن متضاد و مبهم است، از سوی خود مقامات بلند رتبهء ادارۀ کابل به گونهء پیهم نقض می شود، بلکه ایجاد ادارۀ کنونی کابل خودش بر خلاف قانون اساسی است، لهذا خود قانون اساسی کنونی به شکل فعلی یک مانع بزرگ در برابر صلح است.

بناءً امارت اسلامی افغانستان چنان قانون اساسی را برای پیشرفت کشور و زندگی آرام مردم ضروری می داند که بر اساس اصول دین مقدس اسلام، منافع ملی، افتخارات تاریخی و عدالت اجتماعی استوار باشد، به کرامت انسانی، ارزشهای ملی و حقوق بشری متعهد باشد و تمامیت ارضی کشور و همه حقوق هموطنان گرامی را متضمن باشد، مسودۀ این قانون اساسی باید در فضای آزاد استقلال از سوی علما و دانشمندان افغان ترتیب گردد.

ادامه دادن امریکا به پالیسی جنگی خود:
صلح و مذاکرات صلح حرف های است که همواره از سوی اشغالگران تکرار می شود، اما عملا هر بار به جای گفتگوها صد ها حملات زمینی و هوایی صورت می گیرد، پالیسی اخیر امریکا دلیل خوب و روشن این واقعیت است، امریکا به جای اینکه برای صلح گامهای عملی بردارد، به ارادۀ مردم افغانستان ارج بگذارد و اشغال را پایان بخشد، بالعکس عساکر اضافی به افغانستان روان کرد و اجازۀ هرگونه کشتار و شکنجهء بی حد و قید افغان ها را به آن ها داد، عملیات های شب هنگام را بر خانه های مردم از سر گرفت و بمباران ها را افزایش داد و در نتیجه، شمار تلفات ملکی به مراتب بالا رفت. امریکایی ها با ایجاد و عملی کردن پروژه های جدید، وضعیت افغانستان و منطقه را دیگر هم تیره ساختند، نگرانی ها و تشویش های کشورهای منطقه و جهان را بیشتر ساختند، این همه نشان می دهد که آن ها اراده ای برای صلح ندارند، بلکه منافع خود را در کشتار افغان ها و ویرانی این کشور می بینند و متاسفانه این همه به همکاری ادارۀ کابل صورت می گیرد.

در حالی که امارت اسلامی افغانستان وقتا فوقتا بسیار به صراحت گفته است که با جنگ و جدل، زر و زور مشکل افغانستان حل نمی شود، یگانه راهی که مشکل را حل می کند پایان اشغال و اختیار دادن افغان ها برای تعیین سرنوشت خود است.

قابل یادآوری است که امارت اسلامی افغانستان قبلاً هم گفته و اکنون بار دیگر به تمام جهان به صراحت اعلان می کند که ما آماده هستیم به هدف پایان دادن اشغال کشور، با امریکایی ها برای گفتگوهای مستقیم بنشینیم، با آن ها در موضوعات مربوط بحث بکنیم و از آن ها بخواهیم که به جای جنگ و زورگویی به صدای عقل و منطق لبیک بگویند، دیگر از ویرانی کشور ما، کشتار هموطنان ما و فرزندان خودشان دست بگیرند، به ارادۀ مردم افغانستان احترام قایل شوند و بگذارند که افغان ها سرنوشت خود را بدست خود تعیین بکنند.

امارت اسلامی افغانستان دروازۀ تفاهم و مذاکرات را باز نگهداشته است. دفتر سیاسی امارت اسلامی برای رسیدن به حل مسالمت آمیز معضل افغانستان به حیث یگانه مرجع امارت اسلامی فعالیت می کند.

موقف امارت اسلامی افغانستان پیرامون بعضی موضوعات مهم:
آتش بس سه روزهء عید سعید فطر در سال جاری:
آتش بس سه روزهء امارت اسلامی به مناسبت عید سعید فطر سال گذشته، آشکار ساخت که در تمام افغانستان یگانه نیرو در مقابل اشغال به شکل امارت اسلامی وجود دارد و در خطوط نظامی و ملکی آن نظم کامل وجود دارد، مسوولان و مجاهدان امارت اسلامی تحت فرمان واحد قرار دارند و از اوامر بزرگان خود به جدیت اطاعت می کنند. موجودیت بیست گروه در کشور تنها تبلیغات بی بنیاد بود.

همچنان، بر خلاف ادعای دشمنان صلح، این هم ثابت گردید که جنگ کنونی بین الافغانی نه، بلکه مقاومت مسلحانهء افغان ها در مقابل اشغال است. افغان ها در میان خود مشکل ندارند. اشغال خارجی ها مشکل اصلی است. تا هنگامی که عساکر خارجی در افغانستان حضور داشته باشد، این جنگ ادامه می یابد. به همین سبب، خروج عساکر خارجی بخاطر تأمین صلح در افغانستان ناگزیر است.

عدم مداخله در امور داخلی سایر کشور ها:
امارت اسلامی افغانستان به هدف استقلال کشور خودف تلاش های مشروع می کند و این حق طبیعی و انسانی مردم مسلمان افغانستان است. خواستن استقلال کشور و برپا ساختن نظام اسلامی طبق عقیدهء مردم کشور، در هیچ قانون دهشت افگنی خوانده نمی شود.

می خواهیم بگوییم که ما اجندای اعمال مخربانه در کشورهای دیگر نداریم. در هفده سال گذشته ما این را عملا ثابت ساخته ایم که هیچگونه مداخله در امور کشورهای دیگر نکرده ایم. به همین گونه، کسی دیگری را هم اجازه نمی دهیم از خاک افغانستان بشمول همسایه ها در مقابل کشورهای دیگر استفاده بکند. ترجیح ما اینست که مشکل افغانستان را از راه های مسالمت آمیز حل بکنیم. امریکا باید به اشغال خاتمه دهد و به حقوق مشروع مردم افغانستان به شمول ایجاد دولتی موافق با عقاید شان، ارج بگذارد. بعد از استقلال، ما می خواهیم بشمول همسایه ها با تمام کشورهای جهان روابط مثبت و تعمیری داشته باشیم و از کمکهای آنان برای بازسازی و پیشرفت کشور استقبال می کنیم. همچنان می خواهیم برای ثبات و صلح در منطقه و جهان نقش نقش سازنده ای داشته باشیم.

جلوگیری از قاچاق و کشت مواد مخدر:
در زمان حاکمیت علنی امارت اسلامی کشت کوکنار به صفر پایین آمده بود و شرح معتادان هیرویین درمیان افغان ها برابر با نیست شده بود. اما پس از تجاوز امریکا بر افغانستان، مساحت اراضی که در آن کوکنار کاشت می گردد به ۳۲۸ هزار هکتار رسیده است و زیر چتر اشغال ۱۷ ساله، اکنون شمار معتادان در افغانستان از ۳ ملیون نفر بالا رفته است.

به اساس راپور دفتر سازمان ملل برای مبارزه با مواد مخدر، تولید مواد مخدر در افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸۷ % و کشت آن ۶۳% بالا رفته است و پیمانهء تولید مواد مخدر به ۹۰۰۰ میترک تن رسیده است. جلوگیری از کاشت کوکنار و قاچاق مواد مخدر پالیسی امارت اسلامی است. اگر جنگ در افغانستان خاتمه می یابد، امارت اسلامی افغانستان مصمم است که کاشت و قاچاق مواد مخدر را در تمام کشور به صفر می رساند و در این بخش آمادۀ همکاری و هماهنگی با کشورهای همسایه و سازمان های جهانی هست.

جلوگیری از تلفات ملکی:
ما می بینیم که گراف تلفات ملکی در اثر جنگ تحمیلی کنونی در افغانستان درین اواخر رو به افزایش است. این حال زار مردم ما، نه تنها ما بلکه هر افغان با احساس را اذیت می کند. مردم افغانستان تن و پیکر ما هستند و تلف شدن آن ها زیان به پیکر خود ما است.

حتی زعیم ما عالیقدر امیر المومنین شیخ هبة الله اخندزاده حفظه الله در پیام های عیدی خود مجاهدین را رهنمایی جدی کرده است که هر جا احتمال تلفات ملکی باشد آن جا انجام دادن عملیات خودداری شود. علاوه بر این، امارت اسلامی در تشکیلات خود ادارهء مستقلی را به نام کمیسیون جلوگیری از تلفات ملکی تأسیس کرده است. نماینده های ولایتی این اداره حوادث را از نزدیک به دقت بررسی می کند. این اداره در جریان سال، چند بار راپورهای مؤثق خود را پیرامون تلفات ملکی به نشر می سپارد.

امارت اسلامی بارها عملیات های خود را به سبب اینکه احتمال تلفات ملکی وجود داشت به تعویق انداخته است. اما امریکایی ها و دوستان شان شب هنگام بر خانه های مردم ملکی چاپه می زنند، کورکورانه بمباران می کنند و از سلاح های سنگین در ساحات ملکی استفاده می کنند و حتی مردم را بر اساس اشتباه گرفتار می کنند و سپس زیر تعذیب و شکنجه به قتل می رسانند

اکنون با پالیسی جدید امریکا، بمباران و عملیات های شبانه به مراتب افزایش یافته است و گراف تلفات ملکی نیز همراه با آن بالا رفته است. اما بسیاری از رسانه ها چنین خبرها را نشر نمی کنند و فاجعه های زیادی ثبت ناشده باقی می ماند. بعضی رسانه ها و جهت ها تلاش می کنند عاملان اصلی تلفات ملکی را پنهان کنند و این کار، آن ها را جرأت بیشتر می بخشد تا به جنایات خود ادامه دهند.

ادارهء ویژهء بازرسی امریکا برای افغانستان یا «سیگار» می گوید که از بررسی های خود دریافته است که بمباران های نیروهای امریکایی در سال جاری میلادی به گونهء بی سابقه افزایش یافته است و تنها در سه ماه اول این سال، دوازده صد بمب پرتاب شده است.

به تاریخ ۲ ماه اپریل سال ۲۰۱۸ میلادی، در نتیجهء یک حمله بی رحمانهء هوایی بر یک مدرسهء دینی در ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز ۱۰۰ تن حافظان نوجوان قرآن شهید و صد تن دیگر زخمی شدند. این یک نمونه ای از این چنین رویدادهای مرگبار است. وگرنه در هفده سال گذشته صدها چنین فاجعه های رخ داده است و خانه های مردم و یا هم مراکز تعلیمی هدف قرار گرفته است.

امارت اسلامی جهت جلوگیری از تلفات ملکی، این گامهای عملی را برداشته و می بردارد:
۱- به هدف جلوگیری از تلفات ملکی، مجاهدین از طرف علما به شکل منظم رهنمایی می شوند و درین راستا سیمینارهای پیهم دایر می گردد.
۲- به خطوط مجاهدین وقتا فوقتا هیئت ها فرستاده می شوند تا رویدادهای تلفات ملکی را بررسی کنند و مرتکبین را محاکمه کنند.

این را هم باید گفت که امارت اسلامی ایجاد و نگهداری تأسیسات عام المنفعه را یک ضرورت مبرم برای کشور و زندگی آسودهء هموطنان خود می داند. امارت اسلامی پل ها، تونل ها، بندهای آب، دستگاه های برق، مراکز انتقال برق، استخراج کان ها و مراکز تصفیوی نفت، ادارات تعلیمی، مدارس، مساجد، مکاتب، پوهنتون ها، مراکز صحی، کلینک ها، شفاخانه ها و اماکن دیگر عام المنفعه را بیت المال و سرمایهء مشترک ملت می داند و نگهداری آن ها را وجیبهء خود می داند. ما تعلیمات دینی و عصری را برای کامیابی افغان ها و جامعهء افغانی ضروری می پنداریم.

کمک های بشری:
امارت اسلامی افغانستان اگر از یکطرف مشغول مبارزه برای آزادی کشور است، از طرف دیگر برای امنیت، مصئونیت و رفاه هموطنان گرامی در ساحات زیر کنترول خود گام های جدی برداشته است.

با توجه به وضعیت فعلی، افغان ها نسبت به هر زمان بیشتر به کمک های بشری ضرورت دارند. امارت اسلامی برای رسانیدن کمک های بشری، نه تنها خود را به تامین امنیت کشورهای بشر دوست، ادارات سازمان ملل، مؤسسات جهانی، تجاران ملی و دیگر نهادهای بشری متعهد می داند، بلکه بر آنان صدا می کند که کمک های شان را از روی همدردی بشری به مردم مستحق ساحات امارت اسلامی افغانستان برسانند.

امارت اسلامی افغانستان زمینهء خدمات بشری را در ساحات زیر کنترول خود برای آنان مساعد ساخته است، بهترین شاهد این واقعیت این است که زعیم محترم امارت اسلامی افغانستان سال گذشته در پیام عیدی خود بر مؤسسات صدا کرد که به ساحات زیر کنترول امارت اسلامی بیایید، ما امنیت تان را تضمین می کنیم.

حقوق زنان:
امارت اسلامی زن را معمار جامعهء مسلمان می داند و به همه آن حقوق زنان قایل است که دین مقدس اسلام لطف کرده است.

اسلام همه حقوق اساسی، مثلا : تجارت، ملکیت، میراث، تعلیم، کار، انتخاب شوهر، امنیت، صحت و حق زندگی خوب را برای زنان داده است. همچنان رسول الله صلی الله علیه وسلم در آخرین لحظات زندگی خود توصیه به برخورد شایسته با زنان کرده است. این همه مواردی است که زنان را از رسوم و رواج های وحشتناک زمان جاهلیت نجات داد و به مراتب عالی معرفت، اخلاق و عزت رسانید.

شکی نیست که به اثر اشغال کشور، مشکلات زیادی در برابر حقوق زنان وجود دارد و زنان با مشکلات زیادی دست و گریبان اند، مدعیان حقوق زنان ۱۷ سال را در افغانستان سپری کردند، ملیاردها دالر در این مدت به افغانستان آمد، اما اکنون هم افغانستان در سطح جهان اولین کشوریست که به سبب نبود مراکز صحی، زنان زیادی در اثنای زایمان می میرند. اکنون هم در اثر استعمال بمب های کیمیایی، بیشتر از هر جا کودکان ناسالم و معیوب در کشور ما به دنیا می آیند. اکنون هم افغانستان اولین کشور جهان است که اوسط عمر زنان درین کشور تنها ۴۵ سال است، کشور ما از کشورهای انگشت شمار جهان است که بیش از یک ملیون زنان بیوه دارد، پول و کمکهای که به نام زنان آمد دوباره به شکل فساد اداری به کیسه های مدعیان حقوق زنان رفت.

تحت عنوان حقوق زنان، تنها برای ترویج فحشا، بی حیایی و کلتور غیر اسلامی تلاش شده، پخش سریال های غربی، غیر اسلامی و غیر افغانی، زمینه سازی برای جرایم اخلاقی و تشویق کردن زنان به پامالی عنعنات افغانی، مواردی است که با استفاده از شعارهای حقوق زنان بر جامعهء افغانی تحمیل شده است.

امارت اسلامی از ابتدا پالیسی جامع و واضح پیرامون حقوق زنان داشته است. اسلام و افغانیت چون دو ارزش بزرگ ملت مجاهد افغانستان است، بناءً امارت اسلامی در چوکات اسلام و افغانیت خود را به همه حقوق زنان متعهد می داند. خط مشی امارت اسلامی اینست که حقوق زنان طوری مصئون گردد که نه حقوق مشروع آنان پامال شود و نه هم کرامت انسانی و ارزش های اسلامی و افغانی شان با خطر مواجه شود. نیز امارت اسلامی متعهد است همه آن رسوم و رواجهای را که حقوق زنان را سلب می کند و با مقررات اسلامی مطابقت ندارد، از بین ببرد و ماحول مصئون برای زنان آماده بکند.

صحت:
امارت اسلامی افغانستان یک کمیسیون مستقل برای صحت دارد که در سراسر کشور فعال است، این کمیسیون در هر ولایت و ولسوالی از خود نماینده دارد تا از یکسو امور داخلی صحی امارت را به پیش ببرد و از سوی دیگر با نهادها و مؤسسات صحی همکاری بکند و امنیت آن ها را تامین بکند.

امارت اسلامی همواره در دیدارهای رو به رو و همچنان از راه مطبوعات به جهانیان پیام داده است که کارمندان صحی را بی طرف می داند، زخمیان ملکی و نظامی هر دو طرف باید بدون کدام امتیاز به شفاخانه رسانیده و تداوی شوند، امارت اسلامی درین رابطه با مؤسسات بین المللی صحی همچون صلیب سرخ، ایمرجنسی و داکتران بی سرحد تفاهم دارد. امارت اسلامی همواره از ادارات کمک های بشری و نهادهای حقوق بشر خواسته است که ادارۀ کابل و نیروهای اشغالگر را به این آماده بکنند که با زخمیان و اسیران همچون امارت اسلامی تعامل داشته باشد.

امارت اسلامی به حد توان تلاش کرده است که در مناطق خود شفاخانه ها و کلینک ها بسازد و پرسونل صحی تربیه و آماده بکند. اما متاسفانه، اشغالگران مراکز صحی را هدف مشروع می دانند و همواره بمباران می کنند. شفاخانه های ما چند بار چاپه زده شده، بمباران شده و حتی شفاخانه ها و کلینک های مؤسسات که در مناطق ما فعالیت دارند بمباران شده است. بمباران شفاخانهء داکتران بی سرحد در قندوز و چاپه بر شفاخانهء ولایت میدان وردک، مثال های روشن این واقعیت است.

امارت اسلامی بارها در مورد مصونیت پرسونل های صحی و تعلیمی همه جوانب، اعلامیه نشر کرده و به مجاهدین توصیه کرده است که نه تنها ایشان را هدف قرار ندهند بلکه امنیت شان را تامین بکنند، تا وظایف خود را به خوبی انجام بدهند. اما متاسفانه، اشغالگران شفاخانه های ما را هدف قرار می دهند، امبولانس های ما را نشانه گرفته اند، زخمیان ما را از امبولانس های مؤسسات دیگر پایین کرده اند، زخمیان زیر تداوی ما را بندی کرده اند و رفقای زندانی ما را شکنجه های گوناگون می کنند، اما کمی هم تداوی نمی کنند.

امارت اسلامی با استفاده ازین فرصت یکبار دیگر اصرار می کند که امارت اسلامی خود را به همه حقوق هموطنان خود در عرصهء صحی همواره متعهد می داند و تا حد توان می کوشد که خدمات صحی را به شکل بهتر به آن ها برساند. همچنان بر ادارات حقوق بشر صدا می کند که اشغالگران و ادارۀ کابل را مجبور بسازند که با ارجگزاری به حقوق بشر، شفاخانه های زیر کنترول امارت اسلامی را هدف قرار ندهند و از مؤسسات خارجی امیدوار است که افغان ها را به یک نگاه ببینند و خدمات خود را به همگان برسانند، بلکه به مناطق زیر کنترول امارت اسلامی توجه ویژه ای داشته باشند، زیرا ضرورت مردم روستایی نسبت به مناطق شهری بیشتر می باشد.

امارت اسلامی با سازمان ملل متحد، سازمان جهانی صحت و دیگر مؤسسه های صحی همکاری کامل دارد و همکاری های امارت اسلامی این زمینه را به آن ها مساعد ساخته است که کارهای خود را در همه بخشهای کشور به خوبی پیش ببرند. درین سلسله، پروگرام های پولیو (فلج اطفال) و دیگر واکسین های که از سوی مؤسسات صحی به همکاری مستقیم امارت اسلامی در بخش های زیادی افغانستان اجرا می شود، قابل یادآوری است.

امارت اسلامی افغانستان بار دیگر از همکاری های خود به همه مؤسسات و ادارات صحی اطمینان کامل می دهد.
در اخیر، از همه اشتراک کنندگان سپاسگذارم که نظر و موقف ما را پیرامون فاجعه کنونی افغانستان به توجه شنیدند، سپاس.

۱/۳/۱۴۴۰هـ ق
۱۸/۸/۱۳۹۷هـ ش ــ ۲۰۱۸/۱۱/۹


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امارت اسلامی
نشست مسکو
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان شما اولین اشغالگران هستید که از پاکستان به امر باداران تان ای اس ای به افغانستان امدید کشتید و مردم را لت و کوب کردید و امروز به امر باداران تان ای اس ای انتحاری میکنید و مردم مسلمان ما را میکشید شما که میخواهید با عساکر خارجی مجادله کنید چیزی کرده نتوانستید در ده سال گذشته شاید ده خارجی را کشته باشید اما در عویض صد ها هزار مسمانان بیگناه را از بین بردید به نام اسلام زور شما به امریکا نمیرسد ما یک حکومت با دسپلین مانند اندونیزیا و یا بنگلدیش و یا مصر کار داریم که شما را نابود و مردار کند و از صحنه دنیا از بین ببرد
بصیر نظری

>>>   هیات امارت طالبان به رهبری شیر خلقی به مزار ولادیمیر ایلچ لینین کبیر اکلیل گل گذاشتند و با نعره های تکبیر و الله اکبر به روان پاک او دعا کردند.

>>>   حیف این وطن که در دست چنین نامردان افتیده است

>>>   قلمزنان روشنفکر که عصبیت قومی از سر و روی تان می بارد !
- آیا از خود پرسیده اید که طالب و طالبانیزم چیست ؟
- آیا باور دارید که آقای ستانکزی نماینده و سفیر طالبان در دوحه « قطر » از زیر ریش امریکایی ها بلند شده ، می رود روسیه و در آنجا بر علیه منافع امریکا با روس ها همسو می شود ؟
- آیا از خود پرسیده اید که هیآت طالبان با چه شناسنامه ی داخل خاک روسیه شدند ؟
- آیا به نگر تان پاکستان ی که شریان اصلی مالی و ذهنی طالبان را در اختیار خود دارد ، بی تفاوت می ماند که چهار تا بی سر و بی پا به جای پاکستان تصمیم بگیرد ؟
آیا از خود پرسیده اید که چه تفاوتی بین باور های طالبانی و هیآت مذاکره کننده از جانب دولت به خصوص آقای کوچی سفیر افغانستان در مسکو و کاکای رئیس جمهور وجود دارد ؟
- چرا مطمین استید که دیگران کاه و جَو خورده اند و تنها شما عالی جنابان شیر آدم نوش جان کرده اید ؟
و ده ها آیا و چرا های دیگر !
چرا به چشم خود و چند تا از دنیا بی خبر ، خاک می زنید ؟

>>>   Sahar
امروز اصطلاح طالبی بیشتر به تفکر طالبی اطلاق میگردد . من حدود بیشتر از ده سال یک مقاله را در یک روز نامه معتبر سویدنی بنام افتون علاوه ترجمه کرده بودم زیر عنوان : " بوش هم طالب اس

>>>   هيچ كسي از كشته شدن صدها انسان بي گناه اين سر زمين خم به ابرو نمي آورد،
صداي كودكان و بيوه زنان را كسي نه ميگفت و نه ميشنيد،
گرسنگي، بيكاري، بيچارگي ، اختناق، بربادي و ..... زبان نداشتند....
مردم نان مي خوردند و خوب مي دانند كه مصارف هر دو جناح توسط كدام كشور و كشور ها تامين مي گردد.
ديگر وقت آن رسيده است كه افراد آگاه و خصوصا جوانان كه اصل قرباني اين اوقات تلخ هستند، متحد شوند و يك ظرفيت جديد را جهت نجات كشور به ميان آرند.
ديگر معلوم است كه نه طالبان فروخته شده ،بر مردم رحم مي كنند و نه دولت پوشالي كه از چهره هاي بسيار زشت و احزاب متروك و فرتوت با أهداف تداوم اقتدار نامشروع ،بميان آمده است.
ديگر همه بايد بخوبي بدانيم كه تقوي سياستمداران بيچاره ما خيلي پايينتر و سست تر از تقوي گربه ها مي باشد.

>>>   خود فروشان بريد گم شید ملت‌های دیگر عزت آبرود ارد ما ازدست شما نفهمان منزوی شدیم

>>>   Mazdak Farid
گذشته ازترکیب قومی طالبان،آنها برای هژمونی یک قوم جنگ می کنند.آنها در کشمکش های هویتی برای یک هویت می تپند و برای حذف هویت های دیگر.آنها تنها جنگ می کنند.آنها تنها برای جنگ ساخته شده اند.آنها تنها برای کشتن و ویران کردن ساخته شده اند .طالب را در جاغوری و ارزگان و غزنی و فاریاب و کابل و... بایددید نه در پشت میز های گفتگو برای تحقیر صلح.

>>>   او طالبان شما نمیتواند به این چرب زبانی به چشم مردم خاک بریزید مردم حکومت سیاه وتاریک شما را فراموش نمی کنند شما به غیر از این که بالای مردم به زور بدون طهارت نماز ادا میکردین دیگه هم کدام کاری انسانی وبشری دوستی که اسلام گفته انجام دادین بلکه نه
بصیر احمدی کابلی
مقیم مسکو

>>>   شير خلقي دروغ ميگوييد . اگر داكتر و انجنير و مامور ملكي ازبك هزاره و تاجك را گير كند سريع ميكشد ولي اگر داكتر و انجنير و مامور اوغان باشد شايد صرف لت و كوب كند و رها سازد.

>>>   ای مزدوران آی اس آی!
مردم افغانستان ظلم های شما را هرگز فراموش نخواهند کرد، قتل های عام که به ویژه در ولایت بلخ انجام دادید، پیر، جوان، زنان و کودکان را قتل عام کردید.
تمام قشر جوان میدانند که شما از از مدرسه های پاکستان به افغانستان هجوم آوردید. شما با تمام شهروندان افغانستان به مثل حیوان برخورد می‌کردید و حالا داد از حقوق بشر میزنید.

>>>   یک جای متن بسیار خنده آور هست که نوشته خرابکاری و انفجار و غیره کار استخبارات هست و کار طالبان نیست چون از این طریق می خواهند بدنام شوند! اما جالب اینجاست بعد هر انتحار و کشتار مردم بی دفاع و انفجار از طریق سایت رسمی امارت اسلامی خودشان به عهده می گیرند و قبول می کنند که کار خودشان هست و تاکید هم کردند که در سه روز عید هیچ اتفاقی نیفتاد چون همه تحت امر طالبان هستند پس چطور اینجا استخبارات دست به کار نشده بود!!
ناشناس

>>>   خواسته های خودراباجنگ برمردم تحمیل نکنید
من بعنوان یک شهروندافغانستان حق انتخاب دارم ونبایدشمابه زورخواسته خودرابه من تحمیل کنید
جنگ افغانستان داخلی هست وطالبان میخواهن به زورحکوت کنن
اما مردم افغانستان طالب رانمیخواهد
اگرطالبان راست میگویندیک نفرراکاندیدریاست جمهوری کنن ببینن مردم به کی رای میدهن واگرانها برنده شدهمه چی رابه خواست خودشان درست کنن اما غیرممکن است کسی به طالب رای بدهد
طالب خودراثابت ساخته است که فقط برای ویرانی ونابودی افغانها میجنگن
وابرو وعزت اسلام وافغان رابردن ان
افغانی بی غیرت
افغانی اواره
افغانی بی عزت
افغانی عقب. مانده
تنها میراث بجامانده اززمان جنگ طالبان ومجاهدان درافغانستان
درکجای پیشانی کودک افغان نوشته شدن بدبخت
من ان خدای که افغان رافقط وفقط بدبخت کرده دراین جهان نمیپرستم
تمام بدبختی عقب ماندگی همه دست خودماست
مامیتوانیم خوب باشیم میتوانیم بدباشیم درسرنوشت افغانها بدبختی نوشته نشده است
این ماهستیم انسانهای خودخواه دیگران رانمیتوانیم تحمل کنیم حتی اگرلیاقتشان ازمابیشترباشد وفقط همه چی رابرای خودمان میخواهیم
وهمیشه ازجهل کارگرفتیم نه ازعقل.
ماهم مثل همه انسانهای دیگردرجهان بگذاریم انتخابات باشدومردم رای بدهن نه اینکه بازوراسلحه وجهل برمردم حکومت کنیم
دین ودنیایمان هردوخراب شد
نتیجه چهل سال جنگ حالا جمعش کنید چقدانسان بیگناه کشته شد
جمشیدی هرات

>>>   شما اگر راست می گویید چرا یک تیر به سر باز آمریکایی شلیک نمی کنید ؟ دروغگو های پست فطرت ،چرا همه مردم افغانستان را می کشید ؟ چرا یک عسکری که برای تأمین معاش خانواده به حکومت پیوسته است را مورد حمله قرار می دهید !!!

>>>   زنده باد امارت اسلامی
شما به مراتب بهتر هستید نسبت به مزدوران صلیب، غاصبین، رشوت خوران ، چپاولگران ، چوکی پرستان و عاملین اشغال
بازهم زنده باد طالب
پیر محمد بایانی

>>>   اعلامیه خیلی تاکتیکی و کمی با منطق است و هیات طالبان به اعضای شامل ملاقات اطمینان داده است که دولت اینده افغانستان یک دولت مشروع و متمدن بر اساس قوانین اسلامی خواهد بود. دوست داریم یا نه پاکستانی ها متن خوبی را در این اعلامیه جا داده اند.سران تنظیمهای اسلامی در سال ۱۹۹۱ با چنین یک اعلامیه ی وارد افغانستان نه شدند زیرا انها نمیدانستند که حکومتداری چیست
به جای دشنام وزرد و سرخ شدن بهتر است با دماغ سرد اندیشید و تمام نیروهای روشن و دموکراتیک تحت هر نامی باشد باید به هم متحد شده و در برابر طالبان موقف خود را روشن سازند در غیر ان همه زیر بیرق امارت اسلامی باقی عمر خودرا سپری خواهد کرد و در اخیر باید گفت که هر نظامی در اینده ب در افغانستان بوجود اید به مراتب از این حکومت فعلی که نه سرش پیدا است و نه پایش بهتر خواهد بود.

>>>   در سالهای جنگ های تنظیمی در کابل بودم وضعیت به سرحدی خراب بود که شهریان کابل با امدن هر نیرویی که بتواند صلح را تامین کند راضی بودند در همان اوان از طریق رادیو نام طالبان و پیشرفت های نظامی شانرا شنیدیم و هم انها در تامین امنیت هرمنطقه که بدست شان میافتاد جدی بودند و هر خرابکار و قومندان تنظیمی که بدست شان میامد اعدام میکردند مثلا اعدام بلا درنگ قوماندان عبدالحق مربوط حزب اسلامی خالص.بالاخره طالب را از نزدیک بعد از فرار گلبدین و عقب نشینی مسعود در پارک شهر نو کابل ملاقات کردیم. بسیاری از انها جوان و حتی بعضی شان به زبان پشتو هم بلد نبودند. ما با انها صحبت کردیم انها گاهی به اردو و یا پشتو صحبت و میگفتند که برای اعاد ه صلح و قطع جنگ امده اند نه برای حکومت کردن در انروز ها موضوع ریش داشتن و به جیر به مسجد رفتن و پو شش سرا پای زنان و قوم ستیزی مطرح نبود . شهریان کابل از اینکه از شر و فساد هفت بلای اسمانی یعنی هفت تنظیم پشاوری و هشت تنظیم شیعه ایرانی خلاص شده بودند خیلی ها خوشحال بودند. اینکه بعدا قضایا بنا به هدایات پاکستانی ها و سعودی ها شکل دگر بخود گرفت که در اینجا نمیتوان ایتلاف مسعود و حزب اسلامی خالص را علیه طالبان که یکی از علل گسترش جنگ بود نا دیده گرفت. به هر حال هر اقدامیکه در ان صلح واقعی و ختکم جنگ و احترام به حقوق ملیت های ساکن افغانستان مطرح باشد به سود مردم است.
کاوه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است