طرح حکمتیار، واگذاری مناطق به طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۳۹۷/۸/۲۰ کد خبر: 155837 منبع: پرینت

نیورک تایمز نوشته است که آقای حکمتیار، طرحی را به اشرف غنی پیشنهاد کرده است که بر اساس آن، طالبان می توانند در چندین ولایت تحت نفوذ شان، خودمختاری داشته باشند. حکمتیار این ولایات را "مناطق امن" می نامد.

جالب این است که حکمتیار قبلا و در مورد رقیبانش، مخصوصا رقیبان شمالی اش، یکی از سرسخت ترین مخالفین مراکزِ قدرتِ خارج از کنترول کابل بود. با این همه، شخصا فکر می کنم این یک پیشنهاد بدی نیست و گویا غنی هم با آن مشکلی ندارد. یک واقعیت را ناچار باید قبول کرد و آن این است که طالبان در برخی از ولایات افغانستان و در جامعه ی پشتون، جای پای محکم و هواداران پرشماری دارند. هیچ عیبی ندارد اگر آنها بتوانند در این مناطق، حاکمیت محلی اما رسمی شان را داشته باشند، و هواداران شان هم، فرصتِ زیستن در نظام طالبانی مورد پسند شان را بیابند.

واقعیت آن است که تحمیل یک نظامِ مدرنِ نیمه سکولار بر مناطق تحت نفوذ طالبان، هم برای مردم ساکن در این مناطق، و هم برای بقیه مردم افغانستان، سنگین، درد آور و کمرشکن است. اگر طالبان دست از جنگ و کشتار بکشند و در مناطق تحت نفوذ شان، نظم مورد نظر شان را پیاده کنند، لااقل فرصتی برای یک گام کوچک اما واقعی به پیش گذاشتن برای همه به دست می آید.

سوال مهم اما این است که آن وقت، غنی و کرزی و حکمتیار و ... چگونه و با پشتوانه ی کدام حوزه ی نفوذ اجتماعی قابل اعتنا، سیاست خواهند کرد.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
طالبان
وطندار
نظرات بینندگان:

>>>   جالب است! عمده نفوس پشتون تحت حاکمیت طالب نباشد و غیر پشتون ها تحت اثر یک رئیس جمهور پشتون!! و رئیس جمهور پشتون هم بالای مناطقی حکومت کند که عمده نفوس اش غیر پشتون است!!!!

>>>   گلبدین حکمتیار یک خاین جاسوس ای اس ای پاکستان بوده و است و طالبان ترورست که تعداد زیاد شان از اعضای سابق گلبدین راکتیار است هم مانند حکمتیار جاسوس و غلام و اجیر ای اس ای هستند بدین اساس گلبدین بدستور ای اس ای چنین پیشنهادات را به غنی احمدزی که این هم یک قومگرای معتصب قوم و زبان است چندین بار است میکند اما غنی احمدزی این را میداند که با عملی سازی چنین پیشنهاد خاینانه گلبدین جاسوس وطنفروش ولایات شمالی و هزاره جات اگر غنی بخواهد ویا نخواهد مناطق خود مختاری شانرا اعلان میکنند و از ان دفاع یک بام ودو هوا به هیچکسی قابل قبول نمیباشد که ولایاتی که اکثریت شان پشتون استبه ترورستان طالبان بسپارند و غنی احمدزی و دارو دسته همزبانش در ولایاتی هزاره و ازبیک وتاجک اکثریت هستند بالای انها حکمروایی کنند بی هیچ وجهه قابل قبول نبوده ونیست پس بهتر است که مانند امریکا و کانادا و ارپا حکومت فدرالی را غنی اعلان کند که طرفداران هم دارد.

>>>   Nawid Khorasane
شما چی گله دارید آیا اولین بار چنبن جنایت را در کشور می بینید این تکرا تاریخ نافلین و این طایفه هست و نه شرم نه وجدان ونه هم ایمان دارند بالاتر از همه انسانیت

>>>   اشرار گفته اند از ولایات شمال دراختیار ما قرارداده شود

>>>   ساده نه شوید گلبدین همه را گول میزند. طالبان کدام ضرورتی به این یا ان بخش افغانستان ندارند انها خواهان یک حکومت مطلقا اسلامی که بر اساس احکام قران نه احادیث اداره شود میباشند اگر قران را قبول دارید باید سیستم حکومتداری طالب را که بر اساس قران است بپذ یرید اگر اسلام را بر اساس روایات و احادیث که شاید مجموعا بیشتر از یکصد هزار حدیث باشد قبول دارید در انصورت باید علیه طالب بجنگید. زیرا احادیث امروز در دایره ای مباحث دینی اکثرا مردود شمرده میشوند زیرا هر حدیث را به پای پیامبر ختم کرده اند بدین معنی که احادیث برای تیوری اسلام روح و محتوی دگر داده است یعنی مطابق شرایط و زمان هر عصر. طور مثال یکی از ایات قران است که میگوید :کفار را در هر جا که یافتید گردن بزنید ....در شرایط امروز مسلمانان به غیر از داعش چنین کار را کرده نمی توانند.نتیجه اینکه استقرار دولت اسلامی به شیوه ی طالبی که مطابق احکام قران است فاجعه برای همه است.
و من الله توفیق.

>>>   حکمتیارخودش هم طالب است هم داعش تمام خرابکاریها وادمکشیها ازطرف همین خاین است چون که
ظالیم است واز خدا نمیترسد

>>>   مردم قبول دارند به شرطي كه از بدنه افغانستان فعلي جدا شوند و براي خود حكومت بسازند و در كشور كه مربوط ما ميشود كاري نداشته باشند.

>>>   بسمه تعالي
خطاب به قوم تاجك ازبك هزاره!!

اخرين چانس براي تان متحد شدن و گرد امدن تان اطراف ايتلاف بزرگ است. ميدانم كه رهبران ما چندان كارنامه خوب نزد ما و شما ندارند ولي همين كه همت كردند و اين ايتلاف را ساختند تنهايشان نگذاريد و اخرين بار براي شان همه همصدا و همدل راي دهيد . البته فراموش نكنيد كه اين اخرين چانس طلايي براي سه قوم محترم مذكور است تا از زير ظلم نجات يابند.

خطاب به رهبران ايتلاف !!!
قرار نظر سنجي هاي غير رسمي مردم تان حاضزند به شما راي دهند و شما برنده صد درصد انتخابات استيد. ولي مردم تان شرط دارند.

شروط مردم تان !!!
١- كانديد اول تان بايد بيرون از سه قوم مظلوم نباشد.
٢- قول مردانه براي صلح واقعي و اگر صلح را طالب نپذيرفت قول نابودي كامل طالب را به مردم تان بدهيد.
٣- مسله ديورند را يكطرفه نموده و مرز ها را ميبنديد تا پشه شان هم از طرف پاكستان به وطن ما صدمه رسانده نتواند.

سه شرط مردم تان بايد شعار انتخاباتي تان باشد .
اگر قبول داريد پادشاهي مبارك تان اگر قبول نداريد برويد دوباره معاون بي صلاحيت شويد .

وسلام
عبدالمجيد پنجشيري


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است