پنجشیری‌ها؛ نخست در میان خود به تفاهم برسید!
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۷    ۱۳۹۷/۸/۱۸ کد خبر: 155795 منبع: پرینت

پنجشیری‌های محترم؛ نخست در میان خودتان به تفاهم برسید!
یک تعداد جوانان پنجشیر ووو با شعارهای نه به معاونیت، دوم بودن ننگ است، من به معاون رای نمی‌دهم و موارد متعدد دیگر، ازهان عامه و فضای مجازی را برعلیه دیگران می‌خواهند تنگ بسازند.

اما تا این‌حال پراگندگی و چند دستگی در میان وطندارهای پنجشیر نسبت به هر ولایت دیگر بالا است، از یک‌طرف داکترعبدالله به تنهایی و بدون مشوره مردم و سیاسیون، خودش را کاندید نموده و به دهل پیروزی می‌کوبد، در صورتیکه در پنج سال گذشته تمام قدرت (وزارت، ریاست، ولایت، سفارت،...) دست داشته را با صبر و شکیبایی و بدون در نظر گرفتن شرکای انتخاباتی اش به جانب ارگ تحویل و در برابر تمامی ارزش‌ها سکوت کرده و فردا نیز در برابر حقوقش مانند چهار بار انتخابات گذشته سکوت و برای ماندن در سپیدار بسنده خواهد کرد.

از سوی دیگر احمدولی مسعود با چند نشست پی‌هم با مردم عوام، بدون اینکه با سیاسیون و مردم چیزفهم پنجشیر و سایر ولایات مشوره‌هایی در مورد داشته باشد و جامعه جهانی را قانع کرده باشد که این‌بار در برابر تقلب و خیانت‌های سازمان یافته کمر بسته ایم و نمی‌گذاریم که دیگر تقلب در کشور حاکم شود، خودش را نامزد پست ریاست جمهوری کرده و مطمین تر این‌که جرأت اِیستادن برای دفاع از رای خود را نیز ندارد.

از طرف دیگر محمدیونس قانونی و احمدضیا مسعود جدا از تیم داکتر عبدالله و احمدولی مسعود در ایتلاف ملی رایزنی داشته و آمادگی‌هایی برای رقابت انتخاباتی دارند.

اما اینها بدون جلسات مشورتی میان خود و مردم شان بیشتر روی خواست‌های شخصی خودشان استوار اند تا نسبت به مردم پنجشیر و افغانستان، وقتی خودمان پراگندگی می‌کنیم و نسبت به مردم مان صادق نیستیم، پس ما به تخاری‌ها، بدخشانی‌ها، مزاری‌ها، پروانی‌ها، ...هراتی‌ها، کنر و قندهار چگونه پاسخ‌گو باشیم، از کدام یک مان حمایت کنند و پس از این دنبال کدام یک مان بیایند؟!
لطفأ نخست در میان خودتان به تفاهم برسید و یک نامزد مستقل و یک معاون از میان تان انتخاب کنید و بعد می‌توانید بالای دیگران نیز حساب کنید!

ذبیح شادان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پنجشیری
تفاهم
نظرات بینندگان:

>>>   اقای شادان! کاملا درست.انهایی که نام بردیداگر کله شان کار میداد اخوانی ومجاهل نمیبودند.

>>>   بهر اندازه که انتخابات نزدیکتر شود درزوپارگی وتشتت زیادتر میشود٬ زیرا این تشکل ها نه براساس منافع ملی٬بل بر اساس منافع شخصی ایجاد میشودوهر کدام در فکر فریب دیگریست.
عاقل

>>>   نظربه عقل قاصر بنده انتخابات شفاف در شرایط فعلی امکان ندارد٬ بناا درختم دوره فعلی بارهم حکومت وحدت ملی۵۰-۵۰توسط اتمر وقانونی جور شود.از دوداکتر خو چیزی بور نشد٬ببینیم دو عصا بدست چکار خواهندکرد؟.
عاقل

>>>   اوبل اینها نحوه بزرگداشت از روز شهید را بیاموزند ،
هرکدام اینها فکر میکند نابغه است واز همهبیشتر مستحق همه چیز استوبرتر از او کسی یافت نمیشودمثلا هرکدامش برای خود یک حزب ساخته وخودرا رهبر معرفی میکند حزب یونس قانونس حزی امرالله صالح حزی احمد ولی مسعود گروپ داکتر عبداللهگروپ دین محمد
- به دلیل احترام به شخصیت مسعود که مظلوم واثع شد وبدست یک عرب ترورست درفرصت نامناسب شهید شد بهمین دلیل دردل های زیاد مردمان تاجک جای گرفت ، اما پنشیری ها ازین بابت سو استفاده کردند از تاجک هارای گرفتند اما امتیازات را بخود ها دادند
دیگرذ مردمان بدخشان تخار هرات بلخ فور بادغیس خود شان بهتر میدانند به کی رای بدهندپنشیری بودن عیب است اما امتیاز نیست
جنرال پشقبل

>>>   همه جمعیت پنشیر برابر به نفوس یک السوالی بدخشان نیست اما عهمیشه امتیازات ازینها شده وتلفات وخسارات به بدخشی ها و.تخاری ها
از سال 1371 الی اکنون هزارها هزار جوان تخاری بدخشی در راه دفاع از حکومت پنشیری ها شهید شده اند، از پنشیر هفتصد جنرال چندین وزیر اما از بدخشان وتخار یک وزیر نشد

>>>   یکی دیگر از خصوصیات بداینها که درحکومتها شامل میشوند درعین زمان نقش اپوزیسیون را هم تمثیل میکنند ، هم حکومت است هم اپوزیسیون !

>>>   از روی رواداری میگویم:
یگ کمی از پَک گری کچه بودن کبرو غرور خود کلان بینی ولاف زدن دست بردارید وخودرا همانند باقی مردم افغانستان بسازید

>>>   این ملت در بدترین حالت مظلومیت و احمقی قرار دارد . نمیدانند ونمیدانند .

>>>   Hussain Faizy
وقتی مردم فاقد فهم و شعور سیاسی، اهداف اساسی و بلند مدت بود ازین بهتر نمیشود!

>>>   برادران وخواهران هموطن افغانستانی من باعرض سلام ویاد وبزرگداشت شهدای اردوی ملی و وطنداران شجاع ما در اروزگان وجاغوری وفراه ؛ بیایید از گذشته پند ودرس بگیرم .مرور تاریخ و وقایع اخیر در سر زمین ما نشان میدهد که این حلقه پشتونیزم وریاست بازیهای شانزده سال اخیر را از فرهنگسیاسی مان پاک کنیم .وباید افراد سیاست باز وتکراری وکهنه را دیگر نپذیریم ویک خانه تکانی اساسی شروع کنیم .کدام فرقی نمیکند از کدام قومیت وولایت انتخاب کنیم از هر قومیتی باشد افراد نو ومتفکر واقعی و وطنپرست انتخاب کنیم امروز اتحاد وحدت برای سرنوشت کشور ما از نان شب واجبتر است.این افراد تکراری شانزده سال اخیر را دور بریزیم زدوبند های سیاسی مارا به این روز زسانده بیایید چشمان خودرا بشوییم وطرحی نو دراندازیم//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   یونس قانونی هرزمانیکه صحبت میکند آنطور دهن پَر مردم( بـــــــــزرگ )افغانستان میگوید که گوئی براستی حقیقت میگوید :
به یزدان که گرماخرد داشتیم/
کجـــا این سرانجام بد داشتیم
عهمانطوریکه تاریخ پنجهزار ساله غیرت دروغین پوچ است همین بزرگ هم پوچتر ازانهاست ،مردمیکه باردوش جهان ودرد سر همسایه ها ست وهیچ دست آوردی درطول تاریخ سیاه خود ندارد بجز خرافات عقب ماندگی ولاف زدن های صد مراتبه دروغتر از دیگر حساب هایش ، طوریکه بانشر دورغهایش نسل های بعدی را فریب داده و تا زمانیکه آنها میدانند که در سطح جهان چکاره اند نیم از عمر شان سپری میشود
ر

>>>   کجا شد آن ائتلاف بزرگ ملی تان؟

>>>   آخ پنجشیر
آخ مظلوم شهر من
تو یتیمی بعد مسعود بزرگ
تو به خاک افتیده یی مانند من
من ر تو دورم چو مرغان از چمن
آخ پنجشیر
سرزمین خوب من
فصل نا مردی ز بعد فصل مردی آمده
آخ پنجشیر
تو یتیمی بعد مسعود بزرگ

>>>   Hamidullah Hamid
توصیه من به مردم و سران تاجک!
توصیه من به مردم و سران تاجک این است که از نامزدی ریاست‌جمهوری و هم نخست‌وزیری دو شخص غیرتاجک و غیرافغان حمایت کنند و خود را بعد از افغانها در مقام معاونیتهای دوم و سوم این هردو قرار بدهند. آنگاه هم دل اقلیتهای کوچکتر را از خود خواهند کرد، هم جلو تهاجمات جنگی و فرهنگ‌ستیزی افغانها را خواهند گرفت، و هم در رسیدن به سایر کرسیها دست بازتر خواهند داشت.
در غیر این صورت، تاجکها با کم بینی اقلیتها که یک سوم نفوس مملکت را تشکیل می‌دهند، برای امتیاز گرفتن به افغانها امتیاز باید بدهند، و آن امتیاز مانند همیشه تیشه به ریشه خودشان خواهد بود.

>>>   از دید من حقیر یگانه شخصیت دانشمند ، کاردان ، بادرایت ، عدالتخواه و با برنامه عمل مشخص و کاری که میتواند برای امروز تا اندازه یی کشور ما ازین بن بست سیاسی برهاند داکتر عبداللطیف پدرام است . اگر ایشان خود را کاندید مقام ریاست جمهوری کنند ، رسالت میهنی هر جوان آزاده و رسالتمند ازبیک ، هزاره ، پشتون ، تاجیک و دیگر اقوام است که ازین شخصیت تابو شکن پشتیبانی کنند . تنها اراده محکم و تصمیم توانمند شما جوانان عزیز و وارسته می تواند جلو یکه تازی های زورمندان ، معامله گران زر دوست و تیکه داران قومی و مذهبی را بگیرد . گرچی باور کامل به پیروزی شان در شرایط اختناق و نبود استقلال سیاسی در حلقه یی ابهام است ، باز هم خیزش فکری و تصمیم عملی شما جوانان عزیز گرز محکمی به دژ ضحاکان بی آزرم تمامیت خواه و فرمانروایان ریشدارخواهد بود .
منصور بدری

>>>   بزرگ پنجشير فعلا احمد ضيا مسعود است و همه ما مردم بازهم بخاطر رهبر و قهرمان شهيد احمدشاه مسعود و به احترام اينكه ايشان برادر مسعود شهيد اند از ايشان پشتيباني همه جانبه ميكنيم و خطا هاي شان را ناديده ميگيريم.
موفق باشيد برادر رهبر من!

>>>   دو گروه در افغانستان نفع بیشتر را برده اند. یکی برادران پنجشیری ما و دیگر برادران هزاره ما. چون در هر حکومتی از خود یک شاخه دارند و بلاخره شاخه های مخالف به مرور زمان در شاخه که به حکومت متصل است وصل میشود.

>>>   اگر احمد ضیا مسعودباشد خوبست چون او پول زیاد دارد میتواند هزاران نفر رابرای رای دادن قابلی پلو ازبکی بدهد چون طوریکه همه خبردارند صرف برای یک مرتبه 52 ملیون دالر را توطی بکس ها درزملانیکه معاون لاول بود از طریق دبی به لندن بردحالا میتواند ازان پول استفاده کند ومعاون اول شود، وقتی معاون شد میتواند دو چند مصرفش رادوباره بدست آوردپ
انشالله

>>>   مشكل سياسي نما هاي پنجشيري عدم تحصيلات عالي و دزدي هاي چندين ساله شان است، اكثراً كوشش دارند كه در رأس قدرت باشند تا نشود كه مورد باز پرس عدلي در باره جمع كردن پولهاي به باد آورده شان قرار گيرند، احمدضياء تنها صنف يازده مكتب را خلاص كرده بود كه مهاجر شد و از اثر مصروفيت جهادي فاميلي نتوانست درس خود را ادامه دهد، قانوني لنگنما چالاك ، از مدرسه فارغ شده بود و بعد از چند سال در دوران ميانه خلقي ها شامل فاكولته شرعيات شد و بعد از فراغت زماني به پنجشير آمد چندان مورد اعتماد نبود، ولي با چالاكي و ارتباط خادي خود توانست خود را با مسعود نزديك سازد و استفاده جوئي را شروع كرد، مارشال هم مدرسه را خلاص نكرده بود و شامل جهاد شد، بسم الله خان از مدرسيه نظامي جمعيت فارغ شده ولي قبل از جهاد مكتب را خلاص نكرده بود، عبدالله دو رگه است ، از همين خاطر نميتوانند با هم جور شوند، در حاليكه همه شان به اندازه زياد پول دارند و بايد آهسته از نظام دور شوند و تجارت نمايند و يا مثل سياسيون پاكستان به لندن بروند و عيش نمايند، و زمينه را براي جوانان فهميده مساعد نمايند. مگر بدبختانه حب مال چشم را كور و قلب را سياه ميسازد.

>>>   چه ابلهانه است اگر فکر شود که ملا، مجاهد، طالب و داعش به این وطن خدمت میکند! اینان همه از یک منبع سر کشیده ایند و از همان منبع آب میخورند، از عناصر وابسته به شورای نظار هیچ انتظاری نیست، اگر کلیمۀ مسعود را از کنار نام شان بزدایی، خود شان هیچ نیستند، پنجشیر قهرمانان دیگری غیر مسعود هم دارد، مسعود تنها با ترور، قتل و کشتار بی گناهان نام کشید و قهرمان شد اما پنجشیر شخصیتهایی دارد افغانستان شمول و جهان شمول، تا زمانیکه پنجشیری ها به این شخصیت های شان توصل نکنند به جایی نخواهند رسید.
میهن زرغون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است