در افغانستان فقط نظام پارلمانی جواب می دهد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۶    ۱۳۹۷/۸/۱۷ کد خبر: 155788 منبع: پرینت

در افغانستان کنونی تنها نظامی که جواب می دهد، نظام پارلمانی است.

یکی از ریشه های اصلی فساد و بی ثباتی و عدم توسعه در کشور ما از گذشته تا حال، تمرکز قدرت بوده است. نظام غیرمتمرکز حد اقل می تواند این ریشه راسخ فساد را بخشکاند که دستاورد کوچکی نیست.

کسانی که در برابر تمرکززدایی قدرت در افغانستان می ایستند، به حدی حس برتری جویی قومی یا سیاسی دارند که تاریخ برای شان محلی از اعراب ندارد و نمی خواهند الگوی مشارکت سیاسی در قدرت را تحمل کنند. این طبقه از مردم را در راس موانع توسعه در کشور باید قرار داد که یک واقعیت مسلم است.

در کنار غیر متمرکز شدن نظام که حد اقل آن مدل پارلمانی و حد اکثر آن مدل فیدرالی است، تمام واحدهای اداری مهم از قبیل والی ها و شهرداری ها باید انتخابی شوند که بهترین راه جلوگیری از فساد و موثرترین اهرم توسعه سیاسی و تحکیم امنیت است.

فضای انتخاباتی موجود در کشور یک بار دیگر این فرصت را به وجود آورده است که به سیستم های ناکام قبلی نه گفته شود و جبهه تمرکززدایی بیش از پیش تقویت گردد و نباید این شانس به هیچ بهانه ای از دست برود و اهداف و منافع شخصی در اولویت طرف های مدافع تمرکززدایی قرار گیرد.

عبدالاحد هادف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نظام پارلمانی
هادف
نظرات بینندگان:

>>>   تمرکز زدایی واتکا به نظام پارلمانی وفیدرالی بسیار خوبست که البته باید سنگ تهداب پارلمان درست ومعیاری گذارده شود ونمایندگان واقعی مردم به ان راه یافته باشند.افرادی پاک سرشت تحصیلکرده وطنپرست ومنتخب واقعی مردم باشند نه افراد بیسواد قاچاقچی وچوکی پرست که رای مردم را درعوض دالر میخرند اینها اگر وارد پارلمان شوند فساد رواج بیشتری میابد.نظام پارلمانی ضد دیکتاتوری واتوریتی است .نظام فیدرالی برای کشکری مثل افغانستان جوابگو است ازخاطرقومیتهای متفاوت وبرتری جوبی ونشنالیزم قومی که باعث میشود یک قوم حقوق اقوام دیگر را زیر پاگذارد نمونه اش ارگ ریاست جمهوری که تمام امورات کلیدی در دست قوم خاصی است. در نظام فیدرالی این گونه فسادها بشدت کاهش می یابد//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   Salam
بعضی ها نصیحت می کنند که دکتر پدرام در رقابت های سیاسی اشتراک نکند ، زیرا سران تاجیک از او حمایت نمی کنند ، امریکا و انگلیس قبولش ندارد و رأی تاجیک ها تقسیم می شود ؛
پاسخ کوتاه من ؛
سران تاجیک ها کیها اند ، اگر منظور از سران تاجیک این دزدان و معامله گران چون عطا ، قانونی ، عبدالله و باند های های اینها باشد ، خیلی هم خوب است که این خایین ها از پدرام حمایت نکنند ‌‌پدرام هم اینرا نمی خواهد و پدرام هیچ وجه مشترکی با این دزدان ندارد .
پدرام نمی خواهد رهبری باشد که خارجی ها او را نوازش کنند ، بل پدرام برای خوشنودی مردمش مبارزه می کند و نه خورسندی اشغالگران غربی . یک رهبر مردمی اتکا به مردم دارد نه به خارجی ها.
جمعیت اسلامی نماینده تاجیک ها نیست ، این یک تنظیم اسلامی با تفکر اخوانی است و هیچ باوری به مسایل ملی ندارد و برایش تفکر اخوانیزم جهان وطنی مطرح است .اخوانیزم عامل اساسی شکست تاجیکان است و روح مقاومت تاجیکان را زدوده است .
پدرام برای عدالت اجتماعی به دور از اندیشه های آیدیالوژیک می بیند و حل مساله ملی برای احزاب اسلامی هیچگاه مساله نبوده است .

>>>   اگر پارلمان همین است که فعلا کمیشن کاری میکند پس نام نظام باید نظام کمیشنی باشد

>>>   Farid
برابری حقوقیِ قوم ها و باشنده های سرزمین مابا تقسیم گویا عادلانه ی تکه های قدرت به دست نمی اید.گروه های سیاسی به نام قوم در گیر چانه زنی برای تقسیم کرسی ها و امتیازات اند نه دگرگونی های بنیادیِ ساختاری .باید راهبرد "دولت ـ ملت سازی" دگرگون گردد نگاه و روش ناکام اما حاکم بر روند کشور سازی در بیش از صد سالِ اخیر باید دگرگون گردد. زندگی باربار نادرستی چنین نگاهی را نشان داده است . باید بر بطلان برنامه ی دولت ـ ملت سازی طرزی ، دموکراتیک خلق ،افغانملتی و روند هفده سال اخیر تاکید گردد.ما باید برای ساختن جامعه ی شهروندی بنیادگذاری کنیم و به پیش رویم.چنین امری با سرکوب و استبداد هویتی و یک رنگ سازی ممکن نیست.

>>>   باسلام ریس جمهورپشتون باشد ولی باید همه اختیار دردست صدرعظم باشد وصدرعظم باید ازاقوام دیگرباشد
فرقی نمیکند که تاجک یاازبک یا ازاقوام دیگر باشد قوم
پشتون زیاد به ریاست جمهوری خوش است ریاست جمهوری ازپشتونها ولی صدرعظم باید یک شخص دلسوز
به مردم وکشورباشد که بخاطر پیشرفت وترقی افغانستان تلاش کند ریس جمهور فرق نمیکند که کوچی
باشد رمه چران یامغزگندیده جهان فقط تمام صلاحیت به یک شخص داده نشودکه بازگندگی میکنه طوریکه از
صدسال به اینطرف همه کشورهاپیشرفت کرده بجزکشورما
که پیشرفت که نکرده بلکه پس رفت گرده درهمه امورات که سبب همگیش یک طایفگی صلاحیتها بوده وازان سوی استفاده شده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است