واقعیت‌ های تلخ جنگ ارزگان
از علما و بزرگان نظامی و قومی مردم سه ولسوالی هم‌جوار خواهشمندم از کابل به منطقه حضور یابند و مدیریت اوضاع را به عهده گرفته و حداقل در جنگ روانی، سنگردار مستحکم باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۳    ۱۳۹۷/۸/۱۴ کد خبر: 155746 منبع: پرینت

ده روز است که فاجعۀ ارزگان اتفاق افتاده‌است. بیش از 600 خانواده آواره و ده‌ها نفر از مردم ملکی، قتل‌عام شده‌است. در این که حکومت و دولت، به دلیل بی‌برنامگی بی‌تدبیری و عمل‌نکردن و یا از سر تعمد به موقع برای حمایت از مردم عمل نکرده‌است، مقصر است و در این، تردیدی نیست. اما می‌خواهم به چند نکتۀ دیگر اشاره کنم:

یک
در ارزگان دو نیروی دولتی و مردمی با طالبان متجاوز می‌جنگند. قوماندانان امنیۀ ولسوالی‌های جیغتو، جاغوری و مالستان با افراد تحت فرمان. دوم نیروهای مردمی به فرماندهی قوماندان حکیم شجاعی.

دو
در ویدیویی نشر شده در فضای مجازی، قوماندانان جیغتو و جاغوری می‌گویند: بنا به هدایت قوماندان امنیه ولایت غزنی با نیروهای خود به صحنه جنگ آمده‌اند. ظاهراً سه قوماندان یاد شده نیروهای مردمی را اجازه نداده‌اند در خط مقدم باشند.

سه
فرمانده بخشی از نیروهای مردمی، قوماندان حکیم شجاعی است. ایشان، به دلیل شهادت معاون و گرفتاری‌های پشت جبهه در روزهای اخیر در جنگ حضور نداشته‌است.

چهار
نیروهای مردمی مالستان (بخش شیرداغ و حصۀ اول مالستان) مشخص نیست که در قالب کدام بخش حضور یافته‌اند. گفته می‌شود بخش نیروهای مردمی منطقۀ پشی همراه شجاعی است.

پنج
تعدادی از کماندوها با چهارهلی‌کوپتر در میرداینه حضور یافته‌اند. سه روز از حضور آن‌ها می‌گذرد و آنان هیچ کاری نکرده و حدود چهار ساعت با موتر از محل جنگ دور هستند.

شش
با آمدن این کماندوها در میرادینه، در پشی و شیرداغ شایعه می‌شود که آنان به قصد دستگیری قوماندان حکیم شجاعی آمده‌اند. کدام نامسلمانی نیز از کابل زنگ می‌زند که قضیه چنین است و مواظب باشید. لذا جناب شجاعی نیز سریع سنگرها را با نیروهای خود تخلیه می‌کند. شایعۀ دیگر نیز می‌پیچد که همین نیروهای خودی و قوماندانان امنیه سه ولسوالی نیز در پی دستگیری شجاعی است. لذا فضای بد بی‌اعتمادی به شدت در پشت جبهات و میان مردم شکل می‌گیرد.

هفت
ظاهراً قوماندان امینه سه ولسوالی هم به نیروهای مردمی اطمینان می‌دهند که با وجود آن‌ها و نیروهای تحت فرمان شان، نیازی به نیروهای مردمی نیست. از این رو از دیروز نیروهای مردمی در سنگرها حضور نداشته‌اند.

هشت
دیشب طالبان با اطلاعاتی که از وضعیت داشته، حملۀ سنگین را انجام می‌دهند و ابتدا نیروهای رزمی و امنیتی در محاصره قرار گرفته و با بیش از ده شهید و زخمی شدن، محاصره شکسته شده و نیروها مجبور به عقب‌نشینی می‌شوند. طالبان نیز مقر آن ها که در مسجدی بوده را آتش می‌زنند و پس به ارزگان برمی‌گردند.

نُه
امروز در بین مردم و بعضاً در فضای مجازی، شایعه و تهمت به این شکل دامن زده شده که اسدالله شجاعی، قوماندان امنیه جیغتو، سنگرها را فروخته است.

نوت:
واقعیت‌پذیر باشیم. این‌ها نکاتی است که نه راز جنگی به شمار می‌رود و نه لازم است از مردم پنهان بماند. دشمن در جنگ روانی و دامن زدن به شایعات بسیار قوی عمل کرده‌ و صفوف متحد ما را شکسته‌است. ضمناً در جنگ از فرماندهی واحد، منظم و با برنامه برخوردار بوده‌است.

ضروری است تدابیر سریع برای شکل‌گیری فرماندهی واحد نیروهای امنیتی و مردمی شکل بگیرد. مردم عزیز، جوّ بی‌اعتمادی را شکسته، بلندگو و کمک‌کار دشمن نباشند. همۀ ما سرنوشت یک سان داریم. هیچ وقت موضوع منطقه‌ای و قولی را مطرح نکنیم. طالبان دشمن خونی و متجاوز است که بعد از تسلط بر منطقه به پیر و جوان و به کودک ما رحم نکرده‌است. بنابراین، مردم عزیز، بیدار باشند و دقت در تحلیل و گزارش‌ها را مد نظر قرار دهند.

از علما و بزرگان نظامی و قومی مردم سه ولسوالی هم‌جوار خواهشمندم از کابل به منطقه حضور یابند و مدیریت اوضاع را به عهده گرفته و حداقل در جنگ روانی، سنگردار مستحکم باشند.

محمدحسین فیاض
شامگاه 14 عقرب 1397


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارزگان
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   در قصه اروزگان و دیگر ولایات نباشید فقط در غم کابل ما و شما باشیم

>>>   متاسفانه که ماجراجویان وتوطئه گران خاین به وطن ، مردم مومن،صادق،زحمت کش وصلح دوست هزاره را هدف قرار داده اند.
مردم هزاره جات درطول 100 سال گذشته با تمامی اقوام برادر افغانستان رابطه نیک وزندگی مسالمت آمیز داشته اندوخصوصا سال های جهاد مقدس در جبهات ضد تجاوز شوروی رابطه خیلی حسنه و صمیمی و همکاری همگانی داشته اند که تاریخ پرافتخار جهاد شاهد این واقعیت است.مردم هزاره زحمت کش همیشه در دور ترین نقاط افغانستان بدون ترس ووحشت مشقت ترین وسخت ترین کارها را برای آبادانی کشور انجام داده اند علاوه بران این مردم مومن و صادق در تولیدات زراعت ومالداری نقش موثر و مفید داشته اند.انواع میوه جات تر وخشک برای داخل و خارج از افغانستان از محصولات مهم افغانستان به شما میرود.
اما چرا وضعیت بدینحالت رسید؟سوء تفاهم، مداخله بیشرمانه ماجراجویان خائن داخلی وخارجی این جنگ قومی را در داخل افغانستان دامن میزنند تا پروسه صلح واشتی ملی را درافغانستان زیر سوال قرار داده و ناکام سازند.این ماجراجویان وخاینین بدانند که این خیانت و تفرقه افکنی قومی و مذهبی شان محکوم به شکست است.هرجنگ درنهایت به صلح منجر میشود.افعانستان به طرف رشد،ترقی،انکشاف متوازن وصلح وارامش به پیش میرودودرین جای شک نیست که روزی صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان تحقق میابدونقشه شوم منافقین وماجراجویان خائن مطلقا نقش برآب میشود.
اقوام مومن و متحد افغانستان باید برای تحقق وحدت ملی بیش ازین اجازه ندهند که نفاق افکنان و دشمنان رنگارنگ مردم متحد افغانستان دست به توطئه و دسیسه های شیطانی و غرض آلود بزند و جنگ قومی و مذهبی را که همانا آخرین پلان شوم دشمنان خائن به وحدت ملی افغانستان است در مناطق مرکزی افغانستان پیاده کنند تمامی نقاط افغانستان وطن مشترک تمامی ملیت های ساکن درافغانستان هستند.گرچه همچنین پلان های خطرناک در حکومات گذشته گاهی بروز میکرد اما با زیرکی و هوشیاری سیاست مداران و اشخاص باصلاحیت اقوام وریش سفیدان حل و فصل میگردیدند.حالا هم وظیفه وطنی،ملی و اسلامی رهبران سیاسی و وزعمای اقوام وطوایف مختلف افغانستان هستند که دیر نشده برای رفع تشنجات منطقوی وقومی بدون تاخیر بشتابند ونگذارند که خدای نخواسته درگیری به سطح وسیع گسترش یابد ونقشه های شیطانی ماجراجویان ودسیسه گران تحقق یابد بالعکس باید صلح و برادری قومی در افغانستان جنگزده وویران شده باسرعت حکمفرما گردد.به پیش به سوی صلح،ارامش دائمی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برادر و برابر افغانستان.نابود باد انواع توطئه و دسیسه های خطرناک وماجراجوایانه دشمنان ملیت های ساکن درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   خیزش خیزش ختم شود طالب ختم است
الجهاد

>>>   یکی از تاکتیک های دشمن شایعه وایجاد شکاف در بین امت اسلامی( شعیان)بوده وبا دستکا ه ای تبلیغاتی که امریکاو انگلیس در اختیار دشمن( نا طالب )سفاک وخون اشام گذاشته از هر نوع دروغ ونیر ک که اجاد تنیش واختلاف در سنگر ی شیعیان بکند دیغ نمی کند چون مسلمان که نیست بنا سنگر داران ودوستان بیدار باشند وکید دشمن را خونسا بکند ونکذارند که دشمن به هدفش برسد فرماند دلیر شجاع ( قهرمان سر زمین کر بلای امروز ارزگان) ونتر س از شانش اجل است واساسا کذب ودروغ است واین نیرنک دشمن است بیداری وبیداری وبیداری شما سنگرداران را می طلبد تنها ارزو ی که دارم بیداری وبیداری وبیداری هم سنگرانم است ....
میر ویس از کابل

>>>   هزاره ها باید بیاموزند که با فاشیسم نمیشود مدنی مقابله کرد.

>>>   متاسفانه هزاره ها حافظه ضعیف دارند حوادث گذشته را به زودی فراموش می کند هیچگاه از گذشته، درس برای آینده شان نگرفته لذا همواره نتیجه‌ای شکست را می چشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است