باید از احساسات دروغین و غلو حذر کرد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۶    ۱۳۹۷/۸/۱۳ کد خبر: 155720 منبع: پرینت

مرگ جنرال رازق میان مردم افغانستان به ویژه تبار های غیرپشتون ناله ها ، آه و افسوس بس فروانی را به وجود اورده است. یکی اورا طالب کش، دگری قهرمان فرا قومی ، برخی میهن پرست پرشور، دشمن پاکستان و ناجی پشتون های لروبر می نامند که بالای کشور همسایه ادعای ارضی دارد و تا سواحل دریای سند تثبیت مالکیت می خواهد.
اما بعضی از پشتون های هم تبارش اورا زورمند، حامی مافیای تجارت مواد مخدر و قاچاق ،قلدر می شمارند و به تشکیل جزیره حاکمیت غیر مشروع و خودسر متهم میسازند.
اما واقعیت امر چیز دیگری است.

هنگامی که غرب به سردمداری آمریکا حامد کرزی را به حیث رییس جمهور افغانستان منتصب ساخت، او مهره های وفادار از تبار خویش را در مقام های دولتی به تدریج جابجا ساخت، طی سیزده سال زعامت تقریبا همه پست های بلند دولتی را برای طرفداران تباری خود خالی کرد. رازق اچکزی جوان کم تحصیل بی تجربه و احساساتی یکی از این مهره ها بود که توسط حامد کرزی گماشته و رشد داده شد.

کرزی در اوایل زعامت خود به یکه تازی و تمامیت خواهی همه قبایل پشتون تلاش فراوان کرد، میان قبایل درانی و غلزایی تفاوت قایل نبود، حتی پس از ختم ادوار حاکمیت اش به نفع غنی تقلب تاریخی و بی مثال سال ۲۰۱۸ را سازماندهی و مدریت کرد تا غنی را در جایگاه ریاست جمهوری بنشاند. غنی به پاس این خدمت در نخستین فرمان خود میدان هوایی کابل را بنام کرزی مسما ساخت. اما با گذشت زمان درز تاریخی میان قبیله ای بین قبایل درانی و غلزایی بیشتر از گذشته وسعت پیدا کرد. درانی ها متوجه شدند که غنی نه تنها نمایندگان تبار های غیر افغان را از قدرت بیرون می راند، بلکه در این تصفیه درانی ها نیز شامل اند. بنابران کشیدگی تاریخی میان قبیله یی بار دگر اوج گرفت. غنی برخی را به اساس اوامر و احکام از قدرت دور ساخت، اما جنرال رازق را نمی توانست به این سادگی در خاستگاه اجتماعی قبیله ای اش که از محبوبیت برخوردار بود، برطرف سازد، در نتیجه به محو فیزیکی جنرال رازق توسط شبکه های استخباراتی بیگانه مبادرت وزید.

بلی جنرال رازق انسان احساساتی بود که هیجانش بر خردش چربی می کرد و گفتار ضد و نقیض داشت. رویهمرفته آدمی بود که در محیط خود محبوبیت حاصل کرد و مورد احترام خاص و عام محیط خود قرار گرفت، موضع گیریش قابل ستایش و درک است و در این راه جان باخت، نبودش اسف انگیز و انده بار است. اما ارتقای مقام و حثیت او در سطح و سویه قهرمان ملی یا به قول برخی تاجیک های به اصطلاح «کاسه داغتر از آش» مسعود ثانی و قهرمان فراملتی خبط بس بزرگ است. به حق که، امروز جهانیان مسعود را به مثابه مبارز نستوه و جهانی می شناسند، او را در قطار ابر مردان آزادمنش چون چگوارا، فیدل کاسترو، هوشمین، کیمیرسن، مندیلا، لوممبا، تیتو، جمال ناصر، گاندی و... به حیث مظهر ازادی قرار میدهند، که جنرال رازق فرصت نداشت نه تنها مسعود ثانی شود، بلکه سالهای سال فداکاری ایجاب میکرد که او به این پایه گام گزارد.

باید از احساسات دروغین و غلو حذر کرد، نیازی نیست که«نه کرسی فلک را زیر پای اندیشه گذاشت ،تا بوسه بر رکاب قزل ارسلان زد» .هر کس را به اندازه ظرفیتش باید شناخت و شناساند.

رحمت الله روند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رازق
کرزی
غنی
مسعود
نظرات بینندگان:

>>>   اگر رازق با جمیعتی ها و شورای نظاری ها یکجا نمی شد، هرگز برایش اینهمه اشک تمساح نمی ریختید.

>>>   به اولی :
اگر تو میگوئی رازق آدم خوبی بود پس کارخوب کرده که با شمالی ها یکجاشده چون با عهموطنان خود یکجاشده نه با پاکستانی ها !
اگر میگوئی رازق بد بود پس تو پاکستانی هستی !ونظرت ارزش ندارد

>>>   نظر معقول است هرکس را به اندازه اش باید شناخت و به خوبی درخور
یاد کرد مبالغه نه تنها از کسر شان میکاهد بلکه نفرت ایجاد میکند.
سالها باید تا یک طفل نو پا از بطن مام
مرد معرکه گردد یا شاعر در انجمن
م . ش . ف کابل

>>>   مسعود هم غلام بود رازق هم غلام بود

>>>   مقایسه جنرال رازق با مسعود اشتباه فاحش است
چرا که مسعود شخصیت جنگجوی بود که توان و استعدادش محدود به قوم خویش بود طوری که حضور اقوام غیر خود و قومش را تحمل نمی کرد اما شهید جنرال رازق فرا قومی نگاه می کرد برای او انسانیت معنا داشت نه قومیت لذا به همین دلیل است که همه افغانستانی ها در سوگ او گریانند.
جنرال رازق تعصب ارضی داشت بیگانه ستیز بود نوکر و جیره خوار اربابان زر و سیم نبود اما این روحیه را شما در فردی مثل مسعود نمی بینید.
بنائا تشبیه شهید جنرال رازق با مسعود یک اشتباه فاحش و نابخشودنی است چرا که او پیراسته از اوصاف مسعود بود.

>>>   به پیامگذار دوم:
من از رازق نه خوشم می آید نه بدم. خون او از خون صد ها هموطن گمنام و بیجاره ام سرخ تر نیست، که روزانه بدون هیچ گناه بنام (افراد ملکی)به قتل میرسند.
اگر رازق با شما ها یکجا نمی شد، حتی خوش میشدید که یک پشتون قدرتمند ازبین رفت.
من ازینهمه تظاهر و اشک تمساح بیزارم.

>>>   صرف یک شباهت موجود است آن اینکه مرحوم مسعود بتاریخ 18 سنبله شهید شدند ومرحوم رزاق بتاریخ 18 اکتبر !

>>>   به : من از رازق نه خوشم می آید نه بدم.....
این مفکوره تو صد فیصد غلط است چون فکرومفز تو گوچک است ، در انتخابات من به اشرف غنی رای دادم چون فکر میکردم آدم فهمیده وبرنامه ساز است به نفع همه کشور است ، مَردن پشتون چی مفادی برای ما دارد؟ هموطن ماهستند همه دریک کشتی نشسته ایم پاکستانی ها دشمن شما هم هستند دشمن ما هم ، صد هاسال باهم زندگی کردیم منبعد هم میکنیم ، هیچ کشور جهان از یک قوم تشکیل نشده اقوام مختلف درکنار هم مسالمت امیز زندگی میکننددر امریکا افریقائی انگلیسی عربی چینائی پاکستانی افغانی ایرانی هندی استرالیائی هسپانوی همه باهم در یک وطن بنام امریکائی زندگی میکنند واز زندگی خود راضی هستند
در ایران پاکستان چندین قوم وجود دارد درترکیه در سوریه عراق اقوام مختلف گلهای رنگارنگ درکنار هم زندگی میکنند ماهم انسانیم باید همانگونه زندگی کنیم
(از طرف دومی )
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است