اختلاف در میان تاجیک ها شدت میابد
برخی از سران تاجیک ها مقهور سیاست های آمریکایی و انگلیسی شدند و اعتقاد دارند که بدون یک رییس جمهور پشتون نمی شود بر افغانستان حکومت کرد و باید تاجیک ها از خیر ریاست جمهوری بگذرند و به معاونت ها اکتفا کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۷/۸/۱۱ کد خبر: 155671 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) سران تاجیک ها بازهم با یکدیگر به نتیجه نرسیدند.
غربی ها آنقدر نیروی زر اندوزی و شهوت قدرت را به تاجیک ها القا نموده اند که آنان هرگز حاضر به کنار آمدن با یکدیگر نیستند.
بنابر اعلام جدول زمانبندی برگزاری انتخابات، در حالیکه هنوز پنج ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری (که ممکن است هرگز برگزار نشود) باقی مانده است، سران تاجیک به تب و تلاش افتاده اند تا اینبار یکسان و با قوت و قدرت وحدت با یکدیگر بتوانند در مقابل فاشیست های قبیله ای پشتون ایستادگی کنند.

آنان با این هدف جلسات متعدد و نشست های مختلفی دایر کردند اما اختلافات و بی اعتمادی آنقدر در میان آنان رخنه کرده است که هیچکدام از این نشست ها و جلسات نتوانست آنان را به یکدیگر نزدیک بسازد و هرکدام از آنان بتوانند به دیگری برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعتماد کنند.

برخی از سران تاجیک ها مقهور سیاست های آمریکایی و انگلیسی شدند و اعتقاد دارند که بدون یک رییس جمهور پشتون نمی شود بر افغانستان حکومت کرد و باید تاجیک ها از خیر ریاست جمهوری بگذرند و به معاونت ها اکتفا کنند.
اما بعضی دیگر همچنان اصرار بر نامزد شدن یک تاجیک برای ریاست جمهوری آینده دارند.

دو روز متوالی است که عطا محمد نور به سراغ حامد کرزی می رود و در نشست پنهانی با وی تصمیم دارد که او را برای نامزدی ریاست جمهوری آینده آماده بسازد و خود او نیز معاون اول وی گردد. اما شرایط کرزی مانند گذشته هوشمندانه و زیرکانه است و عطا محمد نور یا باید زیر بار خواسته های کرزی برود و یا از وی فاصله بگیرد.

داکتر عبدالله با وجود همه تحقیر ها و توهین هایی که از جانب اشرف غنی به وی شده است بازهم خود را به اشرف غنی نزدیک کرده و میخواهد به او بقبولاند که او را به معاونت اول خود در نامزدی ریاست جمهوری آینده بپذیرد.

در همین حال، جلسات متوالی سران تاجیک ها در منزل احمدضیا مسعود و چندین جلسه پنهانی دیگر به نتیجه نرسیده و همچنان اختلاف ها میان سران تاجیک ها باقی است.

در این میان، احمد ولی مسعود نیز بیکار ننشسته و از محمد یونس قانونی و داکتر عبدالله در منزل خویش پذیرایی کرد و درباره تعیین رییس جمهور آینده به مذاکره پرداخت که بازهم بدون نتیجه پایان یافت.

در هرحال، تصمیم و اراده و حتی صلاحیت تصمیم گیری از تاجیک ها گرفته شده و آنان به عروسک های منفعلی تبدیل شده اند که حتی هیچ کشوری روی آنان حساب باز نمی کند و هیچ قدرتی حاضر به سرمایه گذاری روی آنان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده نمی باشد. اینها بازندگان میدان سیاست در افغانستان هستند و باید قبول کنند که با این وضعیت کاری هرگز از آنان ساخته نخواهد بود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیک ها
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   تا زمانی که این جنگ سالاران دزد رهبر باشند وضعیت همین است اینها برای کدام هدف یا خدمت یا اندیشه ترقی وپیشرفت افغانستان نیستند واین را حتی درخواب هم نمی اندیشند فقط وفقط نفع شخصی برای شان مطرح است ،
ر

>>>   کرزی واشرف غنی میتوانند اینهارا توسط دالر خریداری کنند ، این تاجران دینی دیگر در بین مردم نیستند وکسی به حرف اینها پای صندوق های رای نمیرود مردم خود شان میدانند به کی رای بدهند نه اینکه به اشاره عطا یا ضیا به کسی رای دهند
اگر باردوم اشرف غنی کامیاب شد که چانسش زیاد است یقینا که این هارا محاکمه وبااینهاحساب وکتاب میکند حتی اگر کدام شانرا به عنوان معاون اولش قبول هم کند بازهم بعد از چند ماهی قصه اش مفت است وبرابر یک جاروکش هم صلاحیت برایشس نمیدهد

>>>   درین جای شکی نیست که اگر کرزی دوباره خود را کاندید کند،امکانات برد او در انتخابات شاید ریادتر باشد.
چنانچه فاتحه جنرال رازق نشان داد که از پشتون ها گرفته تا تاجک ها و هزاره ،بشمول اشرف غنی،زمانی اشتراک کردند که کرزی خودش پیش قدم شد و منحیث نفر اول اشتراک کرد.
به جز از گلبدین،باقی تمام کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری خود را کاندید میکنند،یا کارمندان سابق دولت کرزی هستند و یا هم اشخاص مشهوری نخواهند بود.
اما این که کرزی با وجودی که در گذشته چندین مرتبه اعلان کرده بود که او خود را دیگر به مقام ریاست جمهوری کاندید نمی کند،بلکه میدان را برای جوانان میگذارد تا آنها پیشقدم شوند و سرنوشت کشور را بدست بگیرند و در راه آبادی کشور اقدام کنند،علاوه بر این که قانون اساسی افغانستان.برای رییس جمهور افغانستان فقط دو دوره ریاست جمهوری که هر کدام پنج سال است،در نظر گرفته است، در حقیقت خودش هم وعده خلافی و هم خلاف قانون است.
با وجود آنهم اگر خود را کاندید کند و به فرص مثال که او پیروز شود،فکر نمیکنم که مخالفین او به آسانی میدان را رها کنند.
زیرا اولاً در طول چندین دوره انتخابات پارلمانی وریاست جمهوری افغانستان،کمیسیون انتخابات همیشه تقلب کرده است و نتایج انتخابات مورد پذیرش کاندیدان نبوده است.
ثانیاً اگر کمیسیون انتخابات تقلب هم نکند،که از امکانات به دور است،باز هم از طرف کاندید ها به تقلب متهم میشود.
خصوصاً اگر انتخابات به دور دوم برود،قبول نتایج انتخابات از طرف کاندید دومی دور از امکان است و این که این مرتبه کاندید دومی وساطت مقامات کشور های خارجی را قبول میکنند و یا نه،معلوم نیست.
بهرصورت انتخابات ریاست جمهوری این دوره برای کاندیدان و رای دهندگان مشکل تر و نتایج آن نیز پیچیده تر خواهد بود.
این که این انتخابات منجر به اعتراضات مدنی و غیر مدنی و غیر مسلحانه و مسلحانه خواهد شد،دور از امکان نیست.

>>>   دوستان ارجمندم درود بر شما .
سرزمین من و شما به یک تغیر بنیادی ، به یک خیزش بزرگ اندیشه یی و به یک قیام بزرگی که بتواند تابو شکنی کند ضرورت دارد . شهروندان سرزمین من و شما چنان در طلسم جادویی دروغ و مرده پرستی گیر افتاده اند که جهیدن و رستن ازین دام از دید من حقیر تنها به کنار آمدن و تفاهم نمودن روی انتخاب پیشگام است ، که تا امروز ما افغانستانی ها نتوانسته ایم به آن پیروز شویم . شخصی که برای امروز اجرایی نمودن این رسالت بزرگ مردمی را می شود برایش باور نمود و اعتبار کرد آقای داکتر عبداللطیف پدرام است .
این مرد آب و آتش دیده در دو دهه گذشته با وجود تنش های سیاسی ، قومی و سلیقه یی توانست برنامه مشخص کاری سیاسی را طرح نموده سرخط مبارزه خود قرار داده ، استوار برای رسیدن به این هدف گام پیش نهد . آقای پدرام عملاً نشان داد که میتواند پیشگام یک تحول بزرگ در عرصه سیاست گذاری امروز افغانستان باشد و این رسالت بزرگ میهنی را که همانا حل عادلانه مشکل مسئله ملی و تطبیق نظام سیاسی فدرالی است را پیش برد . پدارم نشان داد که توانایی سیاسی ، درایت رهبری و دانش مسلکی این امر بزرگ را دارد و می تواند جسد نیمه جان افغانستان را از چنگال لاشخوران رها نماید .
گرچی کشور های استعمارگر دموکراسی فروش و تولید کننده گان بی آزرم القاعده و طالب و داعش هرگز نمی خواهند در کشور زیر سیطره شان خیزش های فکری رشد نموده شخصیت های مردمی قد بلند کنند ، اما باز هم ملت ها می توانند با یک جهش و خیزش غیر قابل باور اندیشه یی به این سیاست منفور و مردود دموکراسی فوشان پایان دهند .
آقای پدرام با پشتیبانی جوانان رسالت مند و شهروندان آزادی خواه خود که تا هنوز در بند و اسارات تکه داران قومی و مذهبی قرار نگرفته و آرزوی رسیدن به سرزمین آباد و متمدن در سر دارند ، می تواند تابو شکنی کند و به این قاعده قبول شده نامیمون نقطه پایان گذارد. برای آقای پدرام پیروزی های بیشر در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی آرزو داشته و امید می برم که جوانان رسالتمند ما بتوانند در انتخاب شخصیت ها در رهبری افغانستان آینده کوشا و محتاط باشند .
منصور بدری

>>>   در چنین حالتی که یک تعداد مردم برای منفعت شخصی خود از نام قوم و تبار به بدون داشتن کوچکترین دانش سازی و مسلکی می خواهند رهبر شوند ، بهترین گزینه امروز برای رهبری افغانستان آقای پدرام است . امید و آرزو دارم یک کمپاین بزرگی در راه پیروزی آقای پدرام مردم به راه اندازند تا اندیشه ها را

>>>   لطیف پدرام شخص با دانش ، استوار با اندیشه و راه اش ، با برنامه مشخص تامین عدالت اجتماعی که همانا تمرکز زدایی و حل مشکلات داخلی و خارجی با همسایه های کشور ما میباشد است .در شرایط موجود لطیف پدرام شخص مناسب به ریاست جمهوری میباشد . و هر گاه با تمام افرادی که کاندید های احتمالی از آنها نامبرده میشود ، به همه معنی برتری دارد و مناسب است

>>>   خــــــوش خـــــــبری :
محمد اشرف غنی گفته است، که می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده یک‌بار دیگر به قدرت برسد تا کارهایی را که آغاز کرده، تکمیل نماید.
او گفته است، یکی از کارهایی که ناتمام مانده، صلح با طالبان است. رئیس‌جمهور افغانستان گفته است که برای پایان جنگ، طالبان باید با حکومت وارد گفتگوهای مستقیم صلح شوند.

>>>   این سخنان ...از کسانی است که بر ضد تاجیکان گفته شده و باین شایعات دروغ پراگنی میخواهد که متفرق بودن تاجیکان را بضم خودش بیان کند نشست ها و گرد همایی ها سان تاجیک با سایر اقوام شریف دیگر بنام ایتلاف بزرگ ملی نجات سر دمداران حکومت موجود را سراسیمه کرده و از ترس و وارخطایی معاش خوران رسانی خود را بگار انداخته تا با این شایعات و دسایس برای خودشان در انتخابات پیشروی ریاست جمهوری همکار از سران قوم تاجیک بخود پیدا کند اما غافل ازین اند که دیگر نه تنها که قوم بزرگ تاجیک بلکه از اقوام دیگری چون ازبیک و هزاره و پشتون و غیره نظر به وعده خلافی ها و خیانت های بیشمار ارگ نشین دیگر کسی بالای انها اعتماد و اعتباری ندارند و نمی کنند با درک این مطلب ارگ توطعه و دسیسه را علیه رهبران تاجیک که عمده تشکیل دهنده ایتلاف بزرگ نجات است این شایعات و پروپاگند را براه انداخته که گویا رهبران تاجیکان با هم اختلاف دارند این یک حرف کاملن دروغ جز توطعه و دسیسه و شایعه چیزی دیگری نیست خلیلی و دانش کهدر گرو ارگ است اکنون مردم ملیت هزاره نظر به عملکرد انها و همسویی با ارگ پشتبانی مردم هزاره را مانند قبل ندارند گفته میتوانیم که غنی و دارو دسته کوچک ان در انتخابات سال ۱۳۹۸ دوفیصد رای را برده نمیتوانند ناکام است ناکام ارگ کاری نکرده که مردم از ان دل خوش داشته باشند.

>>>   Salam
اخوانی های جمعیتی یک فاجعه اند به روشنفکران تاجیک و یک لشکر توطیه علیه عدالتخواهان اند . اینها علیه طاهر بدخشی قرار گرفتند و هم اکنون هم عده ی از اینها با اشاره مهره های مزدور و مهره های که در هژده سال اخیر برای استحکام حاکمیت قبیله ی با کرزی همدست بودند وبرای مهمند منار ساخته اند ، مشغول و مصروف توطیه علیه عدالتخواهان تاجیک اند و در همدستی و‌همکاری نهاد های دست نشانده ی حکومت غنی دنبال حذف شخصیت های مطرح تاجیک در میان مردم اند . اینها از قدرت گرفتن شخصیت های عدالتخواه بیش‌تر از غنی هراس دارند ودر این سالها از هیچ دشمنی دریغ نکرده اند.

>>>   همایون صادقی
اخوانی های جمعیتی بیماری خوره است که نخست تاجیکان را میخورند و در آخر خود را و یا اینکه فاشیست های اوغان با پودر دی دی تی‌ نابود شان می‌کنند .
ما اگر اخوانی نداشتیم بدون شک حالا قدرت سیاسی و اقتدار سیاسی در سراسر خراسان زمین میداشتیم .

>>>   ان چیزی که امروز در کشور ما کیمیا ونادر وکمیاب است نبود یک اتحاد و وحدت دربین تمامی اقوام است هیچ قومی همدیگر را قبول ندارد ودشمنان این مرز و بوم از این اب گل آلود ماهی میگیرند.یک وحدت یکپارچه در بین همه مردم وباشندگان کشور.اصلا چرا باید رییس جمور حتما پشتون باشد؟؟ مگر کرزی واشرف غنی چه شاهکاری به ثبوت رساندند؟ برای اینکه بر مشکلات زیادی که داریم پیروز شویم باید فراقومی فکر کنیم.باید سنتهای پوسیده وفاسد قوم گرایی افراطی را درقبر کنیم.بانگاهی به تاریخ گذشته بخوبی می فهمیم .رهبران قوم گرا نه تنها خدمتی نکردند بلکه با تفکرات افراطی به وطن خیانت کردند وتمام اتشهایی که امروز در وجب به وجب این خاک زبانه میکشد از گور انهاست بنا"برای نیل به یک صلح پایدار ورسیدن به اعمار وابادانی کشور فردی که پاکدست شجاع فراقوم دلسوز وعاشق خدمت بیابیم فردی که با
فساد وزدوبند و مافیاگری نا اشنا وپاک وسالم باشد.افرادی مثل رمضان بشر دوست برای این کشور لازم است .
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   ماسیاووش
من هم باور داکتر پدرام نیستم اما بگزارید چند حقیقت پدرام را بگویم
پدرام خودش را در مقابل تیغ تیز تبعیض ارگ سپرکرده!
پدرام یک ملت روشن فکر را در عقب خود دارد،نه چهارتا تروریست رااو نه جنایت کرده ونه چیز زیاد خواسته نه سفیر تعین کرده ونه والی، فقط حق میخواهد
او هرگز انتحاری را در خانه خدا نگهداری نکرده بل برضد دهشت وانتحار بوده، او هرگز تن به معامله های سیاسی نداده بل با مشت به دهن یکه تازان و دزدان پارلمان زده؛ پدرام صدای عدالت است، همان عدالت که اشرف غنی برای قوم خود میخواهد نه برای دیگران، همان حق که جنبش تبسم خواست امالگدمال شد و سرکوب اش کردند.
پدرام ارگ نشینان را فاشیست گفته آیا دروغ میگوید؟
او به نمایندگی ازاکثریت سخن گفته،اگرازاکثریت سخن نمی گوید حکومت جرات کند یک دفتر توزیع شناسنامه های برقی را بیرون از کابل ببرد!
پدرام نه خاک فروخته، نه کسی را کشته ونه برای از بین بردن او به عنوان یک تروریست جایزه تعین شده
او نه رشوه گرفته و نه زمین خوار بوده او نماینده مردم ی اصیل این سرزمین است؛ مردم که شهنامه دارند و مردم که قبرهزار ساله دارند
او توسط مردم به چوکی پارلمان رسیده نه به زور حامدکرزی اما، رقیب اشرف غنی است
عجب است وقت که رئیس جمهور، رئیس سنا، رئیس مجلس نمایندگان باجمع از وکلای هم فکر خود کلاه یک پاکستانی(منظور پشتین) رابرسر میکنند به رسم همزبانی شعار اکثریت خواهی می دهند وخیلی بی شرمانه حمایت میکنند، قوم پرست نیستند چه هستند؟ وقت رئیس جمهور خلاف تمام قوانین نافده فرمان صادر میکند و دیکتاتورانه عمل میکند، فاشیست نیست چیست؟ سپاسگزاری از رهبر طالبان که هزاران خانه را در شمالی، خانهِ هزاره ها را در بامیان و ازبیک ها را به آتش کشیدند و سالها برسر مردم مظلوم پشتون بمباری کردند جنایت نیست چیست؟
مگر پدرام تروریست ها رادر آغوش کشیده؟
مگر پدرام کلمه خود را غلط خوانده؟
مگر پدرام امام حسین را نواسه خداج گفته؟
مگر پدرام به روی مردم معترض گلوله باری کرده؟
مگر پدرام زندانیان تروریست ها رااز زندان رها کرده؟
پدرام حق ملت را میخواهد، حق که باید گرفته شود، حق که اشرف غنی آن را نمی دهد حق ملت که یک عمر برآنان ظلم شده نسل امروز حق میخواهد و برای گرفتن حق از هرحدِ خواهد گذشت، حکومت دیروز با انتحاری خفه کرد
فردا چه می کند؟
حقیقت این است که هر قدر شمشیر تعبیض اشرف غنی تیز شود لشکر پدرام زیاد میشود.
بکتاش سیاووش

>>>   طیف پدرام:
حضرت شمس تبریزی یا سخن نمی گفت، یا اندک سخن می گفت. از او پرسیدند شما چرا در جمع سخن نمی گویید و سکوت می کنید؟ آن بزرگوار و نادره ی دوران فرمودند:
اگر سخن بگویم و حقیقت را بگویم نیم مسجد خالی میشود، چرا که حقیقت تلخ است، اگر بخواهم بر میل جماعت سخن بگویم تا آن ها از من راضی شوند و به به بگویند نفاق کرده ام. و نفاق پیش از آن که دیگران را ویران کند خودم را ویران می کند.
من همیشه سخنان شمس را جدی گرفته ام و از آن کلمات قصار نکته ها آموخته ام. اگر همه ی جهان علیه من بشورد و از من روی برتابد با من قهر کند و مرا تنها بگذارد جز سخن حق نگویم.و آن چه را باور ندارم بر زبان نیاورم.معاونیت،ولایت و وزارت پشیزی برای من اهمیت ندارد پس نیازی به یارگیری ندارم. نان و پیاز همیشه در دسترس است، پروای پول و ثروت ندارم. از خودم فرمان میبرم و آن چه مولانا"طالب بی قرار" می نامد را سرمشق قرار میدهم. برای همین استوار ایستاده ام و پیش هر کس و ناکس گردن خم نمی کنم. و راه خود را ادامه می دهم.

>>>   شما به هر خاین نام تاجیک میدهید،بزرګترین اشتبا شما تاجیکها همین است

>>>   چرا تاجیک ها نوشته میکنید چرا فارسی زبان ها نوشته نمیکنید این متن ها نوشته کسانی است که نه پشتون رامیخواهد و نه تاجیک فارسی زبان ها را فقط اختلاف میندازد و بقای خود را تامین میکند.با این کلمات نتیجه معکوس را میخواهد بدست بیاوردکه یک جمع را غیر ارادی بطرف خویش پیرو سازد .به هزار ها خانواده محترم پشتون داریم که در زمان ضعیم پشتون و اقتدار تبار خودش به خاک خون کشانده شده و همین طور برعکس و هیچ خاطره خوش هم از همی وضعیت موجود ندارند .ولی با تحریر این چنین مطالب در صفحه های مجازی میخواهند همبستگی مردم عام را از بین ببرند.بکار بردن تاجیک یا پشتون صرف جدا کردن تفرقه بین مردم و احزاب و کوچک ساختن احزاب است که روزی احزاب به سطح خانواده خواهند رسید .همه میدانیم وقتی احزاب ۷ بود به چی سر نوشت برابر شد این وطن اما وقتی دیمکراسی و جهان اینجا امد از جواز دکان کچالو فروشی کرده جواز حزب را ساده تر توضیح نمود ای پروسه مگر برای کوچک سازی و از بین بردن عدم وحدت و ایجاد احزاب مقتدر نبود .انقدر تعدد حزب زیاد است که اگر نفوذ واجد شرایط موجود کشور را تقسیم تعداد احزاب کنی مساوی به ان معیار را خو نمیدهد .بلاخره چرا فارسی زبان ها خوش باشند که یک تاجیک سر قدرت باشد ویا چرا یک پشتو زبان ها با این همه جفای که از دست تبار خود دیده باز هم خوش است که یک پشتون سر قدرت باشد.بیاین اینبار یک شهروند از اقلیت دگر را برای رهبری این مملکت انتخاب کنیم یک دوره ۴ ساله را خو اگر کشت کشتار نباشد با یک دیوانه هم میتوان گزراند.و یا همه موافق به همین شوند که کسی را ضعیم انتخاب کنند که عیچ یک از اعضای خانواده اش الی دوره خدمت اش در خارج از این جغرافیا نباشد.تا محبت تباری اش معلوم گردد..با تاسف که چنین نخواهد شد.
بیدار باشید

>>>   تاجک ها بع سه نوع طبقه بندی شده اند:
1- تاجک های برای مردن شهید دادن ودرسنگر رفتن مانند مردم بدخشان تخار
2 -تاجک های برای رای دادن مانند مردم هرات غور بادغیس
3- تاجک های برای چوکی وامتیازات مانند پنشیر ودزد های شمالی

>>>   ریاست اجراییه آخرین ایستگاه سیاسی داکتر عبدالله است
حوزه تاجیکان داکتر عبدالله را خوب شناخته اند
هرگز بار چهارم به او اعتماد نخواهند کرد
اگر نگاهی به گذشته سیاسی داکتر عبدالله بیاندازیم می‌بینیم که داکتر عبدالله در نقش کنترل کن مردم برای ارگ بازی کرده است و سیاه کاری هایش مثل یک کوه ذغال است
دیگر هیچ منطقی مارا اجازه نمی دهد که بالای داکتر عبدالله اعتماد کنیم چهار بار از رای ما به نفع رقبای سیاسی ما تیر شد این نه خطا است نه اشتباه بلکه سازماندهی شده و برنامه ریزی شده صورت گرفته است!
Hashemi

>>>   درست مثل جنگل، شیر(پشتون) دور و برش کفتارها( عطا، ولی، ضیا و قانونی) باز هم دور و بر شان کلمرغهای لاشخور(ظاهر، هایون و لالی خیل) میپلکند.

>>>   ریاست جمهوری این وطن پادشاهی نیست بلکه غلامی است؛ در درجه اول منافع امریکا را باید اجرا کند ولو که جان و مال تمام اقوام افغانستان در خطر بیفتد. در درجه دوم کشمکشهای داخلی را باید باج دهد ولو که بی عدالتیها ، فجایع اجتماعی و بدنامی ها حاصل آن باشد. و در درجه سوم به احتمال زیاد مردم ناراضی خواهد بود چون متآثر از تحولات اقتصادی و اجتماعی روز باید گردند و راه گریزی نیست!
پس لطفاً پشت نام قوم نباشید و بیایید ملت شویم و دست به دست هم دهیم تا کمتر از تحولات اقتصادی و اجتماعی استعمار سرمایه داری متآثر شویم و نام پدران زحمتکش و با غیرت مان را اندکی حفظ کنیم
اس پ هزاره

>>>   Raheel
افراد بدون برنامه و بینش در معادلات سیاسی به صفر می مانند. تنها کار شان همین است که در کنار دیگران قرار بگیرند و قیمت آنها را بالا ببرند. اینها اگر با هزاران تای مثل خود شان‌جمع شوند، بازهم حاصل شان صفر است.
جماعت معاونیت طلب بدون بینش و برنامه ارزش و قیمت خود را دانسته اند. برنامه ندارند و فقط میخواهند در کنار دیگران قرار بگیرند....

>>>   اينبار حتما يك فارسي زبان بايد رييس جمهور شود چه تاجك باشد چه هزاره فرق نميكند. ازبك و بلوچ و پشه اي و نورستاني هم شاخه هاي زبان فارسي اند بنابرين فارسي زبانان از حقوق انها نيز دفاع ميكنند. يكدست به يك فارسي زبان خوب راي دهيد تا از ظلم پشتون نجات يابيد و باعث ابادي و سر سبزي وطن خود شويد و در سايه لطف خدا ج قرار گيريد. و با افتخار زندگي كنيد.
با احترام
هتا ( هزاره تاجك ازبك)

>>>   تاجك از تاج گرفته شده به معني شهنشاه ميباشد. هزاره هم هزار شهنشاهي معني ميدهد يعني اين قوم كه هردو به يك نام يعني فارسي زبان ناميده ميشود شاهان افغانستان قديم بوده اند. و ازبك ها هم از جمله شاهان قديم بشمار مياييند.
تاجك اريايي

>>>   سران تاجک باید در این چند دور تجربه گرفته باشند بدانند وحدت کلید موفقیت ایشان است از بزرگ نمایی ارگ بیم نداشته باشند پشتون ها هم به اندازه کافی از لحاظ حکومت داری خود را در چند دهه دموکراسی ناکام ثابت کرده اند . اگر جرات سیاسی داشته باشند یک کاندید را حمایت کنند که سود مردم افغانستان باشند یک بار فریب ارگ را نخورند . شرایط به اندازه کافی از لحاظ مردمی در داخل برایرتاجک مساعد است .

>>>   از این رهبران موجود کاری ساختخ نیست اینها پست معاونیت را تسخیرکرده اند اینها تحت تاثیر اندیشه های آمریکا رفته اند اینها مزدور شده ومامویت میخواهند نه اینکه در قاعده قدرت باشند اینها باید از معاونیت جنرال دوستم عبرت بگیرند اگر نمی توانند وشهامت کاندید کردن را ندارندومانند همیشه به معاونین اکتفاءمیکنند ماقبول نداریم ازهمه تاجیکهاخواسته میشود درصورتیکه یکی از رهبران تاجیک کاندید نباشد به هیچوجه درانتخابات شرکت نکنند
س کابل

>>>   تمنا خراسان سازی بیش از قصه گویی مرغ خیالی عنقا نیست اول باید ملت سازی به میان بیاوریم وبعدا ازنظر سنجی مردم تصمیم بگریم که اکثریت مردم بومی این سرزمین خواهان خراسان کهن وازیاد رفته را میخواهد یا خیر به نوشته های تفرقه امیز اذهان مردم را تشویش را اضافه نه شود.
به احترام

>>>   برادرها که از پدرام تعریف وتوصیف نموده اند همین قدر برایشان اظهار میدارم که فاشیست ،فارسی زبان و پشتو زبان ندارد هر گاه انسان از محور انسانیت خارج شد و از قوم وقبیله و لسان خویش ،جهت خواستای نا معقول و بیمعناسو استفاده سیاسی نمود انها فاشیست و قوم پرست و ملیت پرست است ،و. همین پدرام هم از جمله این اشخاص مغرض .... است ،این گروه نه خداوند متعال را میشناسند و نه رسولش را فقط وفقط به اهداف وخواسته های قومی وحزبی و سمتی خود فکر میکنند
عبدالله ریحان

>>>   پدرام شایسته چنین مقام میباشد جون هم درایت و هم دانش و بینش سیاسی دارد و دیوانه و قوم گرا و متعصب هم نیست چون گفتارش بر مبنای واقعیت های جامعه امروز ماست . نه تفنگ سالارست و نه غاصب و نه دزد بیت الامال و نه خانمش یهودی و دزد .پس گزینه بهتر از پدرام نیست .
شمس ا لله

>>>   پدرام خوب ادم است

>>>   Amirzada
مبارزه عدالت طلبانه را که طاهر بدخشی نیم قرن پیش آغاز کرده بود و درین راه جانش را از دست داد امروز باقوت بی سابقه در کوه پایه های هندوکش جریان دارد.
حقانیت مبارزه او را نسل نو و کهن سال درک می کنند و به ارزش مبارزه او پی می برند.
نبرد امروز با اهریمن ادامه راه بدخشی شهید است.
روحش شاد باشد و یادش گرامی!
راه او ادامه دارد!

>>>   یک وقت آقای حامد کرزی گفته بود ( اگر صادقانه گفته باشد ) انتظار داریم
که زمانی یک غریب بچه ای وطن رییس جمهور شود .
من در مابین تمام کاندیدان که در گمان به کاندیدشدن ریاست استند آقای
پدرام را از هر نگاه به ریاست جمهوری مناسب و لایق می بینم .
م.ش. فروغ

>>>   درود بکتاش عزیز، ایکاش دیگران به اون شعور فکری برسند که مانن شما داراری اصطلال باشند اما ما در جامعه کور دلان داریم جز پول وطن فروشی به چیزی دیگه اتکاء ندارند زنده باد عدالت فکری.

>>>   با سلام
مقاله شما اينقدر زننده بود كه اگر تا حالا اقوام تاجيك به ماجراي انتخابات رياست جمهوري تصميم نگرفته باشند قطعا بعد از خواندن اين مقاله حتما چند نفري كانديد خواهند شد.
اصلا معلوم نيست شما خواهان صلاح مملكت هستيد يا نه داريد بيشتر پياز داغ ماجرا را زياد ميكنيد، در ضمن اين ماجراها بلاخره قرار است اتفاق بيفتد و چون منفعتي به عموم مردم ندارد پس هرچه باداباد!
ft_mdi / هرات

>>>   هموطن اینقدر.ازبک وپشتون وتاجيک نکنید.با این گپ ها فقط خودتان را فریب می دهید .ما مردم افغانستان خیلی وقت ها ست که به یکنفر ملی باشخصیت باسواد رحم دل و دلسوز برای رهبری کشور رنجدیده ما نیاز داریم.که آنهم فقط بدست خداوند قرار دارد حالا برای ما فرق نمیکند که ازبک وتاجيک باشد ویا هزاره وپشتون باشد.تمام

>>>   از این معامله گران چیزی بهتری جز یک معاون بی صلاحیت جور شده نمی‌تواند.
فقط پدرام، موفق و سرفراز باشد.

>>>   نوشتۀ بسیار مزخرف! دانسته میشود که عمال ارتجاع و امپریالیزم هیچ گزینه ای را برای متفرق ساختن ملت افغانستان از دست نمی دهند و اگر نه واضح و آشکار است که در افغانستان شکل رهبری قومی و ملیتی منهای مردم هزاره در وجود هیچ قوم دیگری شکل نگرفته است! هزاره ها با وجود شکل دادن رهبری قومی تا اکنون هم دارای رهبری وحاد نیستند، فعالیت احزاب وحدت خلیلی، محقق و حرکت اسلامی آصف محسنی و چند رهبر نماهای دیگر هزاره ها، محوریت هایی را برای هزاره ها بوجود آورده اند که میتوانند آدرسی باشند برای هزاره ها! ازبیک ها هم تا حدی بر محور دوستم جمع آمده به نام جنبش ملی اسلامی افغانستان خود را نیم بند جمع و جور نموده اند که آنهم مانند هزاره ها نبوده بلکه خیلی شکننده است و در نبود دوستم حزب جنبش متلاشی خواهد شد.
در میان فارسی زبانان (همان به اصطلاح تاجیکان) و پشتون ها بصورت قطع چنین اجماعی وجود ندارد که فردی یا افرادی را منحیث رهبر تاجیک یا پشتون برگزیده و همه از وی فرمان ببرند. پشتونها و تاجیکها عمدتاً حزب محور وسیاسی محور اند تا قوم محور! هرچند تلاشهای زیادی صورت میگیرند که برچسب رهبری تاجیکان به عطامحمدنور و سایر افراد پول دار کنونی زده شود اما اینان لیدرهای تنظیم های جهادی خود اند که از هر قوم دیگر هم در تنظیم های شان عضو دارند. به همینگونه هم پشتونها.
تاجیک ها و پشتونها در مسیر سیاسی دو جادۀ چپ و راست را می پیمایند، جهادی ها و احزاب مرتبط به آنان همه راست افراطی اند و عناصر روشنفکری در کل چپگرا اند، مخالفت راست و چپ این کشور ناشی از عدم پختگی در سیاست و وابستگی بیش از حد به منافع شخصی است.
برغم همه تلاشها در راستای رهبر تراشی از وجود سران مجاهدین به پشتونها یا تاجیکها، دست اندرکاران این پروژه راه به جایی نخواهند برد، زیرا نه عطامحمد نور، پدرام و دیگران رهبران تاجیکها شده میتوانند و نه گلب الدین، سیاف، انورالحق احدی و امثال شان رهبر پشتونها.
اینجا عناصر شرافتمند و متعهد به ملت افغانستان در میان تمام ملیت های ساکن افغانستان وجود دارند که خواستار رهبری واحد و زعیم ملی اند، هیچ اجنبی ای توان آنرا نخواهد داشت که این ملت به نامهای تاجک، پشتون، هزاره و غیره از هم جدا نماید، تلاش هر اجنبی در این راستا، درد سری است برای خود شان.

میهن زرغون

>>>   اولین بار است که نظر نادرست از جناب ریحــــــان خواندم!
پدرام نمیگوید که تاجک ها برتر از دیگران هستند ، او میگوید همه ما برادریم وباید عدالت باشد ،او نمیگوید که اگر شمشیر بدستش افتاد همه پشتون هارا می کشد ، او میگوید پشتون تاجک هزاره ازبک سک هندو همه باهم برابر هستند تبعیض وبرتری قومی نارواست ، برای پدرام قند هار بدخشان دایکندی نورستان ارزگان تخار بادغیش زابل همه یکی است ،
ر

>>>   کاندید ریاست جمهوری در افغانستان باید بر دو زبان رسمی سرتاسری افغانستان یعنی پشتو و فارسی مسلط باشد . در غیر ان ترجمان بکار خواهد بود در بعضی کشور ها به گونه ای مثال کانادا چون دو زبان انگلیسی و فرانسوی زبانهای رسمی اند نه تنها صدراعظم بلکه رییس احزاب سیاسی نیز باید به هر دو زبان بلد باشند تا بتوانند در انتخابات فدرالی سراسری رای بدست اورند و پیام های خود را به گوش همه ای ملیت ها برسانند.اگر رییس جمهور از پشتونها باشد و انسان شایسته چه فرقی میکند که که تاجیک و هزاره و سایر اقوام از او حمایت کنند و اگر رییس جمهور یا تاجیک و یا هزاره یا ازبک باشد و بزبانهای رسمی کشور مسلط و انسانهای شایسته باشند چه فرقی میکند که د گران از او حمایت کنند. ما تحمل بیگانگان را بنام مشاور و دوست وغیره میکنیم اما تحمل همسایه ای غیر از ملیت خود را نداریم .دوستی که این سرمقاله را نوشته و دگران هم تذکراتی داده اند فوق العاده هدفمند نوشته یعنی طعنه دادن برای تاجیکها که چرا با ملیت برادر پشتون تا ن همکار میشوید. و در تعمق شگاف میان تاجیک و پشتون سخت کوشیده است. یک عده از تاجیک های مغرض و پشتونها و به خصوص هزاره ها تکرار ا به خصوص هزاره ها سخت و شب و روز در تلاش اند تا دشمنی میان ملیت ها رابه زخم ناسور مبدل سازند و خود شان منافع خود و همسایگان را تامین کنند تا حدودی در این راستا متاسفانه موفق هم اند.بعد از ششم جدی رهبری حزب و دولت به دست ببرک کارمل تاجیک بود تمام اعضای حزب به خصوص پشتونها که از اکثریت ولایات پشتون نشین کشور بودند به شخصیت او و رهبری او احترام داشتند حتی خلقی ها و تا زمانیکه همین احترام و اطاعت از رهبری حزب بود . حزب روحیه ای رزمندگی و قابلیت رهبری را داشت ولی زمانیکه امراض روشنفکری در وجود از اعضای رهبری جا گرفت صرف نظر از عضو پشتون یا تاجیک خسارات و ضربات و تباهی ان تا سرحدی بود که حزب را از صحنه ای مبارزه برضد دهشت افگنان خارج ساخت و قربانی های مادی و معنوی را صفوف حزب و مردم دادند.با استفاده از فاکت های تلخ تاریخ نوین تمام روشنفکران واقعی باید به دور هم جمع شوند و رهبر شایسته را تعیین کند . این چپی و راستی و وسطی کدام معنی ندارد . روحیه وطنپرستی و مترقی بودن ملاک علا قه ای ما به این خطه ای جنگ زده است.
حنظله

>>>   تاجك را به چند قوم تقسيم نموده اند و بالاي هر كدام نام جداگانه گذاشته اند مثل تاجك ، فارسيوان، ايماق، قزلباش و غيره تا نفوس شان را نزد خارجي ها كم نشان دهند. عين كار را در قسمت زبان شان كرده اند و ان را سه نام گذاشته اند. تاجكي، دري، فارسي كه هرسه يك زبان است.
مظلوم يار

>>>   آقای پدرام‌گل گفتید ، کاش هر انسان و هر رهبر چون شمس و چون شما فکر کند ، گرچه من با طرح های شما در رابطه به مشکلات بیشمار و کشنده ی که گلوی این سرزمین را خفه کرده و زبانش را لال گردانید ه موافق نبو ده ام اما با انتهای صداقت میگویم که من هر باریکه نوشته های تانرا مرور می‌کنم سعی می‌کنم تا طریق بهتر نوشتن و بهتر سخن گفتن را بیاموزم ،.همیشه زنده و سلامت باشید ، بنویسید ، این وطن به افراد و افکاری که رنج و دردش را کم و زخم هایش را مرهم بگذارد ضرورت دارد . هر قوم ‌ملیت و ما کاش منورین بیشمار چون شما افراد مدنی و فهیم میداشتند.
فخر اهنگر

>>>   Tajek Khorasani
من یک تاجیک از کابل و خراسان استم.
از اشخاص ذیل شدیدا نفرت دارم و با آنها هیچ نوع رابطه نمی خواهم داشته باشم حتی دوستی فیسبوکی.لطفا درخواست دوستی برایم نفرستید اگر
۱. تاجیک استید و خود را افغان می نامید.
۲. تاجیک استید مگر بجای کلمه خراسان از نام تحمیلی و دروغی افغانستان استفاده می کنید.
۳. تاجیک استید ام از بیرق پشون ها(سیاه و سرخ و سبز) استفاده و از آن تجلیل می کنید.
۵.سرود پشتون ها را سرود ملی دانسته و به احترام آن به پا می خیزید.
۴. تاجیکی که نمی داند کی است و میخورد و میخوابد و سخت بی خاصیت است.
۵. تاجیکی که پشتون ها را برادر میداند.
۶. تاجیکی که از الفاظ چاپلوسانه مثل "برادران پشتون"، "قوم شریف پشتون"، وغیره استفاده می کند.
۷. تاجیکی که میخواهد با پشتون ها در یک کشور باشیم و از ملت شدن با پشتون ها حرف میزند.
۸.کلمه های پشتون چون ستر، دگروال، جگرن...وغیره را استفاده می کنید.
۹. تاجیکی که چاپلوسانه پشتو حرف می زند.
۱۰. تاجیکی که جنایات پشتون ها را می پوشاند.
۱۱. تاجیکی که بجای کلمه زیبای دانشگا، هنوز هم پوهنتون میگوید.
۱۲. تاجیکی که با پشتون ها ازدواج می کند.
۱۳. تاجیکی که آواز خوان است و بزبان پشتو آواز میخواند.
۱۴. تاجیکی که هنوز پشتون ها را "برادران مسلمان" خود می شمارد و حقیقت پشتون ها را زیر ماسک اسلام پنهان می کند.
۱۵. از تاجیکی که کلمه های مانند خراسان باستان، خراسان گذشته، خراسان دیروز، خراسان سابق، ...وغیره استفاده می کنند. نام کشور ما خراسان بود، خراسان است، و خراسان خواهد بود.
۱۶.اچکزی را قهرمان میداند.
۱۷. نام گذاری مکان های تاجیک به نام افغان تایید می کند.
۱۸. بربادی تاجیک ها را به چشم می بیند و تماشا می کند و اصلان خدمتی برای تاجیک ها نمی کند.
۱۹. کسانی که دولت پشتون ها را دولت خود میداند و پیش آنها عذر و زاری کرده امید خوبی از آنها دارد.
۲۰. کسانی که به ضد اسلام تبلیغ نادرست می کنند.
۲۱. کسانی که تصویر ها كچالو، ابر، کدو و غیره پوست می کنند که گویا نام محمد و یا الله در آن دیده می شود.
۲۲. کسانی که کاری ندارند بجز پوست کردن تصویر های خودشان و عاشق خود اند.
۲۳. کسانی که معنی یک شعر را هم شاید نفهمند مگر شعر پوست می کنند همراه با تصویر های دختر ها.

>>>   اقای تاجیک جان خراسانی . مشکل شما زیاد است . بدرد افغانستان واقعا نمیخورید بهتر است کوله بار خو درا جمع و راهی تاجیکستان شوید. این تمنا های رومانتیک تانرا همچنان ادامه دهید از لحاظ دماغی برایتان سود مند است. در افغانستان همه ی ملیت ها باید به هم یرابر باشند و در این راستا مبارزه ی سخت جریان دارد . پشتون و تاجیک دو روی یک سکه اند . ما بدست خود تیشه به ریشه ای خود میزنیم .ما خوشبختانه رنج ها و درد های بیوطنی را با مشقات ان چون کرد های ایران عراق و ترکیه ندیده ایم و یا چون فلسطینی ها که به خاطر یک بلست خاک در بدر و اواره اند . ما بدست خود بنام این و ان خود و کاشانه و اشیا نه ای خود را برباد میدهیم. شما از بیرق سه رنگ شکایت دارید خدمت شما باید گفت که بیرق سه رنگ با شعاع افتاب و کتاب ممثل ادوار مختلف تاریخی کشور ما است و هیچ نوع ارتباطی با پشتون ندارد. شما به تفصیلاتی که ببرک گارمل در مورد بیرق ج.د.ا. از لحاظ تاریخی در مقابل کاخ ریاست جمهوری در روز بر افراشتن بیرق سه رنگ داده است بدون تعصب مراجعه کنید تکلیف تان رفع میگردد .احمد ظاهر پشتون بود اما بهترین اهنگ های فارسی دارد . مشکلات قومی و ملیتی متاسفانه با امدن حکومت اسلامی و بعدا طالبان در افغانستان به اوج خود رسیده است البته قبلا هم بود ولی به این پیمانه نه.ما به روشنفکران به مفهوم واقعی کلمه ضرورت داریم که بتوانند کشور را در مجموع از بن بست بیرون کشند نه به افراد مریض ملیت ستیز جه تاجیک چه هزاره و یا پشتون و یا ازبک و غیره باشید .
جهانگیر

>>>   به : Tajek Khorasani
جای تو پاکستان است آنجا برو
نیم از ملت را تحقیر میکنی سخت.... ،
موجودیت پشتون ها درافغانستان برای سایر اقوام یک نعمت خداوندی است آنمها سایبان ما هستند ، تو شاید مرتبط با شروفساد باشی که جز غارتگری اختلاس غصب وچوکی فروشی وتقسیم چوکی ها هیچ هنر دیگری ندارند
ر

>>>   Khorasani
هر زمانی از هویت تاجیک دفاع کردید، تهمت میزنند که مسلمان متعصب نمی باشد. بلی ما مسلمان استیم. اما بی عقل نیستیم. در مقابل هجوم پشتون ها از خود دفاع می کنیم.

>>>   تاجیک خراسانی من قسمی از کلامت را قبول دارم اما قسمی را نه بحث هویت ملی و تمدن خراسان و ضرورت تغییر نام کشور به نام اصلی خراسان را قبول دارم اما فقط برخی از آنها فقط مغرور و متکبر هستند
بخش زیادی از پشتون ها هم برادران ما هستند همه میتوانیم زیر چتر خراسانی جمع شویم
سنایی غزنوی و رودکی و فرخی سیستانی و ابوریحان بیرونی و ناصرخسرو بلخی و خواجه عبدالله انصاری هروی و فردوسی و ظهیر فاریابی و عطار و خیام و ابوعلی سینا خلیل الله خلیلی را منحیث مفاخر خراسانی خود دوست دارم خوب پشتونها هم بعنوان تعلق قومی خودش خوشحال ختک خان را دوست دارد

>>>   من تاجیک هزاره و فارسیوان و قزلباش و ایماق را یک قوم میدانم و به هیچ عنوان حاًضر نیستم بین ایشان اختلاف داده شود ایماق تاجیک است تاجیک قزلباش است تاجیک هزاره است و هزاره تاجیک است و تاجیک فارسیوان است و فارسیوان هزاره است این توطیه جدایی ما از قبیله پرست ها شروع شده است رمز پیروزی وحدت مردمان فارسی زبان ایران این است که خود را شاخه شاخه نساختند و همه یک نام شدند اما ما فارسی زبان های افغانستان تا آنگاهی که تکه تکه باشیم بر ما اختلاف می اندازند و بالای ما ظلم میکنند و حکومتشان را برما تحمیل میکنند بیدارشوید اگر شما بیدار نشوید فرزندان نسل نوین فردا شما را سرزنش میکنند که چرا برایشان مظلومیت را ارث دادید.

شما به پشتون ها نگاه کنید پختون و پشتون غلزایی و و درانی وقت منافع قومی وحدت دارند' کردها را ببینید کرد سورانی و کرد گورانی و کرد کرمانجی و اورامانی و زازکی همه خود را کرد مینامند با آن که اختلافات شاخه ای دارند وحدت کردی دارند اما ما فارسی زبان های افغانستان متاسفانه با توطیه قبیله پرست ها وحدت و انسجام خود را فراموش کرده ایم.
امیر خراسانی

>>>   سلام برادران عزيز !
فارسي زبان ها را به دو حصه عمده تقسيم نموده بودند كه به نام هاي هزاره و تاجك ياد ميكردند. بحمد خدا و از بركت جوانان دانشمند امروزي ما تاجك ها و هزاره ها كه در اصل يك قوم و يك زبان اند دوباره باهم متحد شده و تحت يك نام كه عبارت از فارسيوان است يك قوم واحد شده اند. قزل باش و سيد و ايماق فاميل هاي فارسيوان اند فعلا تحت يك نام كه عبارت از فارسيوان يا فارسي زبان است ناميده ميشوند.
خداوند بركت دهد اين جمعيت ٨٤ درصدي را.
چشم دشمنان كور.
قربانعلي فارسيوان

>>>   تا به کی اولاد افغان تا به کی
تا به کی پشتون و اوغان تا به کی
کوکوی مرغ سحر آمد به گوش
خُر خُر خواب ای تاجیکان، هزارگان و اوزبیکان تا به کی
یک بار هم اگر شود، این طلسم و طوق سلطه استبدادی یک قوم ... فروش باید بشکند و این طلسم شکنی باید از یک نقطه آغاز شود. چه خوب که انتخابات پیش روی نقطه عطف و آغازین این ‌ار خیر باشد. تا به کی اقوام دیگر باید آویزان یک قوم خاص باشند. بگذارید قوم که ادعای اکثریت میکند میان خود شان ریس و دو معاون انتخاب کنند و این اقوام مظلوم دیگر بالاخره بدون نظر داشت برتری جویی و منم منم گفتن ها یکبار برای همیشه متحد واقعی شده در یک تکت انتخاباتی قرار گیرند. و الی حتی اگر آویزان هم شوند در تکت های دیگر، بازهمآن خرک خواهد بود و همان درک و همان تحقیر و ظلم و استبداد و حقارت .... به امید افغانستان آزاده، سربلند و عاری از ظالمان و وطن فروشان و فروشندگان دین و مردم و خاک و ناموس، ولو از هر قومی باشد.
عبدالرازق کندزی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است