مردم انتظار دارند آرای سفید و سیاه تفکیک گردد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۰    ۱۳۹۷/۸/۷ کد خبر: 155604 منبع: پرینت

اگرچه تقلب و تخلف انتخاباتی در هرجا و هر کشوری ممکن است اتفاق بیفتد؛ اما آن‌چه از بدو آغاز روند انتخابات تا کنون در کشور ما اتفاق افتاده، در سطح ملی و جهانی، مایه‌ی افتضاح و آبروریزی فراوان بوده است.

بی‌گمان کلیدی‌ترین نهادی که عرق شرم این روند فضیحت‌بار را تا کنون بر پیشانی دارد، نهادی تحت نام کمیسیون مستقل انتخابات است. کمیسیونی‌که به اثر سهل‌انگاری‌هایش واژه‌های جدیدی چون "انتخابات گوسفندی"، "رأی گوسفندی" و... وارد فرهنگ اصطلاحات سیاسی کشور شده است.
در چنین اوضاع و احوالی بر عهده‌ی این نهاد به‌شدت غیر خوش‌نام کشور است تا به جبران کم‌کاری‌های گذشته‌ی خود بپردازد و در جهت جلب اعتماد مردم، قدمی بردارد یا بگذارد!

برخورد شدید قانونی با متخلفان و متقلبان انتخابات ۲۸ میزان، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند تا حدود زیادی آبروی بربادرفته‌ی این نهاد را اعاده کند! در گذشته نوع رفتار در برابر تقلب‌های انتخاباتی به‌گونه‌یی بود که متقلبان را در برخی از مراکز به شدت افتضاح‌آمیز مورد هدف قرار می‌داد؛ اما در جاهای دیگر مسؤولیتی متوجه آنان نمی‌ساخت.

اینبار اما از کمیسیون‌های انتخابات و سمع شکایات انتخاباتی، انتظار می‌رود که به مجرد تثبیت تقلب در شأن نامزدی، تمام آرای او را در قرنطینه قرار دهند و خودش را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی نمایند؛ در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد که این دو کمیسیون راه به جایی ببرند و اعتبار از دست‌رفته را به سمت خود برگشت دهند.

این قضیه از آن جهت اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی در راه است و اگر این دو کمیسیون در برانگیختن جلب رضایت مردم از کارکرد خود موفق نشوند، میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو به مراتب کم‌تر از انتخابات ۲۸ میزان خواهد بود و آن‌گاه دیگر به آسانی کسی نمی‌تواند روح امید در کالبد مردم بدمد! هم‌چنان که ممکن است، عدم توجه به چنین مسایلی، این جغرافیا را به سوی تاریخ تاریک و استبدادی و نامعلوم گذشته سوق دهد!

سید مسعود حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آرای سفید
آرای سیاه
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   غم نخو وقت تفكيك شده. چند روز بعد برايت اعلان ميشود.
انور خان

>>>   جانم خودت که این مطلب را نوشتی کمیسیون های ظرفیت رهبری واداره راندارند چطور متیوانند ارا باگ را از ناباگ جدا سازند رهبری کیمسیون توان مدیریت این را نداشت که کارمندان خود را متوجه وظایف بسازد واموزش دهد ایا از نها توقع بیشتر شما نگردید
زهره بیان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است