افزودن تعداد ولایات، نگران کننده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۸    ۱۳۹۷/۸/۷ کد خبر: 155602 منبع: پرینت

گویا حکومت وحدت ملی به‌خصوص جانب ارگ در تلاش افزودن تعداد شش ولایت و یا واحد اداری دیگر در کشور می‌باشد.

این خبرها برای من و همفکران ما که خواهان فدرالی شدن کشور از طریق تفویض و واگذاری اختیارات و صلاحیت‌ها به ایالت‌ها هستیم، بسیار متعجب کننده و ضمنا بسیار یک خبر ناخوش است چون ما باور داریم که کشور ما بنابر بافت و ساختار اجتماعی به طور طبیعی غیرمتمرکز و فدرالی و ضمنا از نظر فرهنگی، تباری و منافع سیاسی متکثر و متنوع است و یکی از عوامل مهم و اساسی در عقب‌مانی ما، موجودیت حکومت‌های مرکزی که خلاف طبیعت و منافع سیاسی اقوام است، می‌باشد.

همه می‌دانند که کثرت واحدهای اداری تا 34 ولایت یا استان به منظور ارایه خدمات نه، بلکه به هدف هژمونی قومی و به‌منظور کنترول کردن کشور ایجاد گردیده است تا حکومت مرکزی بیش از پیش در اطراف و اکناف کشور قوام پیدا کند و خواست یک شخص یا گروه را بر کل کشور با زور سرنیزه تحمیل نماید.

امروز برای اعمار یک پلچک و یا راهرو کوچک، باید بودجه آن در مرکز تصویب و توشیح گردد، همچنان به‌خاطر سرکوب یک گروه جنایت‌کار هم در مرکز باید تصمیم گرفته شود و نیروی کمکی فرستاده شود که این کار می‌تواند در درازمدت حکومت‌داری و ارایه خدمات دولتی را به چالش و ناکامی مطلق مواجه سازد که همین اکنون دچار چنین تجربهٔ ناکام هستیم و در نتیجه کشور از کاروان توسعه، عقب و واپس گذاشته می‌شود.

بنا امیدوارم این خبر واقعیت نداشته باشد و در عوض تمامی نیروهای فکری و سیاسی تلاش کنند تا با تعدیل قانون اساسی زمینه تغییر نظام سیاسی متمرکز ناکارآمد کنونی را به نظام فدرال که در آن قدرت به گونه‌ی افقی توزیع تا هیچ کس حاکم و بادار و هیچ کس نوکر و محکوم نباشد بلکه همه منحیث شهروندان متساوی الحقوق در کنار هم در فضای صمیمیت و هم‌دلی به زندگی خویش ادامه دهند تا رو به طرف کمال و پیش‌رفت داشته باشیم.

ﻫ . معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افزودن ولایات
معترف
نظرات بینندگان:

>>>   همین خواست های را که اینجا و آنجا مطرح میکنید و یا رفع همین مشکلات که دولت مزدور برای اقوام خلق میکند را چرا از طریق مجامع مختلف بین المللی با ارباب اش مطرح نمیکنید اگر میدانید که ارباب این دولت مزدور نمیخواهد کاری برایتان انجام دهد آنوقت چرا شما دنبال یک ارباب برای خود نمیگردید ؟ مزدور خارجی بودن که در این کشور عیب نیست مگر از احمد خان ابدالی تا ... شاه شجاع ... و امیر عبدالرحمن و ... و نادر غدار و ....و این یکی موجوده نوکر بیگانه نبوده و نیستند؟ و هیچ هراسی هم ندارند پس شما هم بدون کدام واهمه یک ارباب برایتان پیدا کنید وگرنه عاقبت تان اسفناک خواهد بود.

>>>   حقیقتن همینطور است.

>>>   Abdul Hai Khurasani
تقسیم و تجزیه هریوا،بدخشان،فاریاب و جلال آباد، پیامد های ناگوار اجتماعی،سیاسی و هویتی دارد.
تقسیم استان‌های که دارای موقعیت ژئوپولتیک و اهمیت ژئواستراتیژیک هستند،اشتباه راهبردی است.
جوانان بدخشان بدرستی ابعاد توطیه را درک کردند و صدای اعتراض شان در شبکه های اجتماعی چشمگیر و پرحجم بود،اما متأسفانه سکوت شهروندان هریوا،نگران کننده است.
بجای تقسیم و تجزیه این استان‌ها بهتراست؛ در توزیع ثروت محلی،مشارکت در قدرت سیاسی،توسعه یی متوازن و عدالت اجتماعی توجه جدی صورت بگیرد.
فراموش نکنیم که توطیه تجزیه و تقسیم هرات از وقتی کلید خورد که نام سبزوار با دشنه ای شیندند پنج تقسیم شد و تمدن اسفزار در قبرستان فاشیسم دفن گردید.
قدرت اعتراض خود را دست کم نگیرید، نباید اجازه بدهید که فاشیسم با خنجر تحریف و جعل تاریخ پایتخت تمدنی خراسان و دامن زیبای پامیر و آرامگاه ناصر خسرو عزیز را تبر بدست ،تقسیم کند.

>>>   Allahyar
آیا در لوگر خوست پکتیا و کدام ولایت جنوبی افغانستان به مردم شمال یا شمالی کدام بسوه زمین مفت داده شده هست که کوچی ها را همه شمالی روان می‌کنند و زمین های مردم را برایشان خیرات می‌دهند
در مقابل کوچی ایستاده شدن جهاد و دفاع ازخاک وطن می‌باشد
در مقابل کوچی ایستاده شدن
ایستاده شدن در مقابل جرم جنایت و اشغال هست

>>>   مرد سخن و نویسندۀ فعال کشورم هارن معترف سلام!
شما از چیزی متعجب میشوید که اصلاً جای تعجب ندارد! من نمیدانم که شما و امثال تان که خواهان فدرالیزم استید و برای فدرتالیزم نیروی ریزرف را شاید در کدام کرۀ دیگری ذست و پا نموده باشید ور نه در فدرالیزم همین مردمی حاکم خواهند بود که حالا استند، چرا این چنین موضوع را در زمان ارتقا پنجشیر از ولسوالی به یک ولایت مطرح نکردید؟ چر این بحث را در مورد جدا شدن دایکندی از بامیان مطرح نکردید؟ چرا همیش باید بدخشان این همه اختلاف را در پی داشته باشد؟
برادر! مامردم بدخشان میخواهیم که بدخشان دو ولایت شود و تا بوجود آوردن حکومت فدرالی شما نمیتوانیم در یک ولایت مطلقاً پراگنده برای سالهای متمادی دیگر از خدمات لازم بدور باشیم،

>>>   هرچند تعدادچوکیها زیاد شود وحدت ملی محکمتر میشود چون اکثرا بخاطرنداشتن چوکی موضوع قوم را بالا میکنند
ر

>>>   کشور های که حکومت فدرالی را تجربه کرده اند به رفاه و پیشرفت و ترقی و حقوق شهروندی رسیده اند و هم از حقوق مساوی برخوردار اند چه خوب است که کشور ما هم این تجربه را عملی کنند به امید چنین روزی که ما شاهد حکومت فدرالی در کشور خود ما افغانستان عزیز باشیم .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است