نقیصه در استراتژی و نواخته شدن سازهای مخالف
بحران و تنش، دو مقوله‌ای است که آمریکا تصور می‌کند با موجودیت آنها، حضور در افغانستان و منطقه امکان‌پذیر است. لذا ایران، روسیه و چین از قضایای افغانستان به دور نگه‌داشته می‌شوند تا مذاکرات صلح به سرانجام نرسد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۴    ۱۳۹۷/۸/۶ کد خبر: 155585 منبع: پرینت

این «بارنت روبین» است که کوله‌باری از تجربه دارد. این کارشناس امور بین‌الملل و استاد دانشگاه آمریکا، بیش از چهل سال است که قدم‌ به‌ قدم با اوضاع افغانستان و منطقه حرکت می‌کند. او در دولت‌های گذشته آمریکا، مشاور خوبی برای اتاق‌های سیاست‌سازان و همیار نزدیکی با سیاست‌مداران آمریکا بود اما گویا در دوره ترامپ، او هم مثل صدها نخبه دیگر آمریکایی، پشت درهای کاخ سفید مانده است.

روبین، چند روزی است که به افغانستان آمده است. او در هفتمین نشست امنیتی هرات که دیروز پایان یافت، شرکت کرد و حرف‌های دلش را زد. روبین در یک گفتگوی سرپایی به «طلوع‌نیوز» گفت که استراتژی ترامپ برای جنوب شرق آسیا، ناقص است. وی علت این نقیصه را عدم سهیم کردن تهران، مسکو و پکن در مذاکرات صلح افغانستان عنوان کرد.

روبین درست می‌گوید؛ امکان ندارد که مذاکرات صلح افغانستان، بدون حضور ایران، روسیه و چین به نتیجه برسد. اما او یک چیز را فراموش کرد و یا نخواست بگوید. روبین توضیح نداد که آیا نقیصه در استراتژی ترامپ عمدی یا سهوی است؟ اما نگارنده معتقد است که این نقیصه عمدی است! زیرا آمریکا خواهان بحران مهار شده و موجودیت تنش ضعیف در افغانستان و منطقه است.

بحران و تنش، دو مقوله‌ای است که آمریکا تصور می‌کند با موجودیت آنها، حضور این کشور در افغانستان و منطقه امکان‌پذیر است. لذا ایران، روسیه و چین از قضایای افغانستان به دور نگه‌داشته می‌شوند تا مذاکرات صلح به سرانجام نرسد.

در مأموریت جدید «زلمی‌ خلیلزاد» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز این سیاست تداوم یافته است. در جدول سفر دوره‌ای او که دو هفته پیش انجام شد، تهران، پکن و مسکو جایگاهی نداشتند. اگر یک‌ و نیم سال پیش در استراتژی ترامپ اشتباه و خطایی صورت گرفته بود، باید در مأموریت زلمی خلیلزاد اصلاح می‌شد که نشد. بنابراین، آمریکا تمایل دارد که همواره سازهای مخالف نواخته شود تا حضور این کشور در افغانستان و منطقه تداوم یابد.

اینگونه است که وزارت خارجه روسیه اعلام کرده، اول نوامبر یعنی تا کمتر از یک هفته دیگر، نشست مسکو درباره صلح افغانستان برگزار خواهد شد.
طبق گزارش روزنامه «ایزویستیا»، در نشست مسکو، نمایندگان طالبان هم شرکت خواهند کرد.
اعلام این خبر، بار دیگر دولت افغانستان را عصبانی کرده است. یک مقام وزارت خارجه افغانستان که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه هشت صبح گفت که "نیازی نیست روسیه، طالبان را به این نشست دعوت کند" اما به نظر می‌رسد که روسیه به دیدگاه دولت افغانستان توجه نکرده بلکه به برگزاری نشست مسکو با حضور نمایندگان طالبان، مصمم است.

با توجه به این وضعیت، تقلای صلح آمریکا و تلاش‌های صلح روسیه نتیجه نداده بلکه منطقه تا مدت دیگری شاهد تنش‌های خورد و بزرگی خواهد بود که حاصل نقیصه عمدی استراتژی ترامپ است.

مرادی یکشنبه 97/8/6


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روبین
آمریکا
ایران
روسیه
چین
نظرات بینندگان:

>>>   Dehganpoor
هرکسی که عضو یکی از این سه حزب سیاسی باشد( جمعیت اسلامی، جنبش ملی اسلامی و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ) و کاندید مشترک این سه حزب در انتخابات ریاست جمهوری، بعید است که رئیس جمهور آینده افغانستان شود.
اگر می خواهند ریاست جمهوری بازهم میراثی نشود و خارجی ها از یک تکنوکرات قبیله گرا مثل اشرف غنی ، اتمر ، کرزی و غیره حمایت سیاسی و مالی نکنند و در ضمن تجربه کاندیداتوری عبدالله عبدالله تکرار نشود، بهتر است که از بین تاجیک ها ، اوزبیک ها و هزاره های مان کسی را پیدا و کاندید کنند که تکنوکرات تحصیلکرده غرب باشد و با یکی از این دو زبان یعنی زبان انگلیسی و یا فرانسوی تسلط کامل داشته باشد تا زبان خارجی را خوب بفهمد.
بدون تردید ، غربی ها دنبال منافع ملی شان هستند و از کسی حمایت خواهند کرد که مطمئین شوند که منافع ملی شان در خطرنیست مگر ماهم منافع ملی داریم و می شود که مطابق منافع ملی مان با کشورهای خارجی طوری معامله کنیم که به قول معروف " نه سیخ بسوزد و نه هم کباب "


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است