افزایش استفاده از قرص‌های نشه در میان دانشجویان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۲    ۱۳۹۷/۸/۶ کد خبر: 155570 منبع: پرینت

استفاده از قرص های نشه آور در میان محصلین دانشگاه ها بیشتر شده است.
بررسی‌های وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در رابطه به سطح اعتیاد در میان جوانان نشان می‌دهد که در سال روان، جوانان بیشتری به مواد مخدر، به ویژه قرص‌های نشه‌آور رو آورده‌اند.

ناصر شریفی رییس کاهش تقاضای وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در صحبت با رادیو آزادی گفت، قرص های نشه آور بیشتر از سوی محصلین پوهنتون ها استفاده می شود و دلیل آن نیز دسترسی آسان به این قرص ها است و میخواهند در شب های امتحان بیدار بمانند.

آقای شریفی در ادامه گفت: "اکثریت محصلین برای این که خواب شان نبرد و پر انرژی باشند، از قرص نشه آور تابلیت کا (K) استفاده می کنند. در این اواخر تمایل نو جوانان به استفاده مواد مخدر بیشتر شده است. نیاز جدی دیده می شود تا جلو این همه گرفته شود."

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر میگوید، در قرص های نشه آور به اندازه کافی مواد نشه آور وجود دارد و اضرار آن نیز کمتر از هیرویین و سایر مواد نشه آور نیست.
این وزارت نگران آن است، جوانانی که از این قرص ها استفاده می کنند، با گذشت زمان به معتادین قرص های نشه آور و استفاده کننده‌گان هیرویین مبُدل می شوند.

شماری از محصلین دانشگاه کابل می‌گویند، دسترسی جوانان به تابلیت های نشه آور آسان شده است و حتی در داخل دانشگاه ها از این تابلیت ها استفاده صورت می گیرد.

دو تن از آنان چنین می‌گویند: "عبدالرزاق مدبر استم محصل پوهنزی روانشناسی پوهنتون کابل. تابلیت های هماننده تابلیت کا و تریمادول استفاده می شود. حتی من از دوستان نزدیکم در پوهنتون شنیدیم که استفاده می کنند. یک دلیل آن سرگرمی جوانان و دیگر نیز اینست که دسترسی به آن آسان است."

"فتح الله آیین استم. استفاده از تابلیت کا بیشتر مروج شده، چون جوانان میتوانند به آسانی به آن دسترسی پیدا کنند. وقتی چند محصل به خصوص آنانی که قبل با سگريت آشنایی داشته اند باهم جمع می شوند و به یک باره گی به تابلیت کا رو می آورند. کسانی را که در داخل پوهنتون دیدیم، محصلین بودن که میخواستند بین دیگران خود نمایی کنند."

اما وزارت تحصیلات عالی استفاده از مواد نشه آور در محیط پوهنتون ها را رد می کند.
فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به رادیو آزادی گفت، اصول و قواعد حاکم در محیط مراکز علمی وجود دارد که مانع استفاده نشه و استفاده از مخدرات در داخل این مراکز شده است.

او افزود: "ما در این رابطه اسناد قوی تقنینی داریم که به هیچ فرد و هیچ گروهی اجازه نمیدهیم که در داخل مراکز اکادمیک نشه کنند و دست به اعمالی بزنند که خلاف اصول مراکز علمی باشد. به صورت مطلق این اظهارات را ما رد می کنیم و وزارت در این مسئله خیلی جدی است."

نگرانی ها در رابطه به افزایش استفاده از تابلیت های نشه آور در میان جوانان، به ویژه محصلین در حال است که به اساس معلومات معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله، در کنار قاچاق این تابلیت ها از خارج، در این اواخر تولیدات آن در داخل افغانستان نیز افزایش یافته است.

گزارش: مرسلین ارسلا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قرص
دانشگاه
نظرات بینندگان:

>>>   به صورت مکمل درست است وزارت تحصیلات اصلا کنترل کرده نمیتواند. حتی اطفالان زیر سن به این پدیده زشت مافیای روی آورده اند سرسام آور افزایش میابد دولت اصلا متوجه این فلاکت مهلک و کشنده نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است