معین سیاسی وزارت خارجه رسما معرفی شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۷    ۱۳۹۷/۸/۵ کد خبر: 155556 منبع: پرینت

با حضور شماری از اعضای کابینه، وزیر امور خارجه، معینان و مسوولین وزارت امور خارجه، مقامات حکومتی و رسانه ها، استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهور آقای ادریس زمان را بعنوان معین سیاسی وزارت امور خارجه معرفی کرد.

در این محفل که قبل از ظهر روز شنبه در تالار وزارت امور خارجه برگزار شده بود، معاون رییس جمهور از کارکردهای حکمت کرزی معین پیشین سیاسی وزارت امور خارجه قدردانی کرد و تقرر آقای ادریس زمان را بعنوان معین جدید سیاسی این وزارت برای او و دستگاه دیپلماسی کشور تبریک گفت.

دانش با بیان این که در شرایط حاضر، جهان از هر لحاظ به یک دهکده و منافع متقابل کشورها به یک موضوع حساس تبدیل شده است گفت که تنظیم روابط خارجی کشورها با تمام حساسیت آن، در اولویت اصلی پالیسی سازی کشور ها قرار دارد.

آقای دانش پالیسی سیاست خارجی کشور افغانستان را مطابق قانون اساسی برمبنای حسن همجواری با کشورهای منطقه و همکاری متقابل با جامعه جهانی عنوان کرد. وی با استناد به قانون اساسی تأکید کرد که دولت افغانستان سياست خارجي خود را بر مبناي حفظ استقلال، منافع ملي، تماميت ارضي و عدم مداخله، حسن همجواري، احترام متقابل و تساوي حقوق تنظيم مي نمايد.

معاون رییس جمهور ابراز داشت که قانون اساسی دولت افغانستان را مکلف می‌سازد که منشور ملل متحد، معاهدات بين الدول، ميثاق هاي بين المللي که افغانستان به آن ملحق شده است و اعلاميۀ جهاني حقوق بشر را رعايت کند. استاد دانش خط مشی سیاست خارجی افغانستان را در مطابقت با قوانین و مقررات بین المللی، شناسایی و حفظ منافع ملی افغانستان عنوان کرده گفت که باتوجه به همکاری و روابط نزدیک افغانستان با جامعه جهانی و کشور های منطقه، سیاست خارجی افغانستان در راستای پنج حلقه ی که رئیس جمهور کشور آن را ترسیم کرده است، باید به پیش برده شود.

در تعریفی که از طرف رییس جمهور غنی ارائه شده است، کشورهای همسایه؛ کشورهای اسلامی؛ اروپا، آمریکا، کانادا و جاپان؛ کشورهای آسیایی و نهادهای بزرگ بین المللی به عنوان حلقات پنجگانه و یک چارچوب در سیاست خارجی افغانستان نام برده می شود.
دانش با اشاره به شرایط حاکم در جهان و منطقه و نیز مسأله جنگ وصلح گفت که ما در چنین شرایطی به یک دستگاه دیپلماسی قدرتمندی نیازداریم که بتواند از منافع ملی افغانستان با تمام توان دفاع کند.

معاون رییس جمهور، درکنار قوانین بین المللی و چارچوب های قانون اساسی در تعیین سیاست خارجی افغانستان، وضعیت جنگ و ناامنی و نیز وضعیت نامطلوب اقتصادی افغانستان را دو محور اصلی در چگونگی تنظیم سیاسیت خارجی افغانستان نام برده و از دستگاه دیپلماسی کشور خواست که در سیاست خارجی رویکردی را انتخاب کند که افغانستان را در خاتمه بخشیدن جنگ و ناامنی و رهایی از فقر اقتصادی یاری رساند.

آقای دانش با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیک افغانستان گفت که افغانستان از لحاظ جغرافیایی در وضعیتی قرار دارد که تأمین صلح و امنیت این کشور باعث صلح و امنیت دیگر کشور ها و برعکس ناامنی در این کشور سبب ناامنی کشور های دیگر می گردد. وی از کشور های منطقه و جامعه جهانی خواست که افغانستان را در راستای تأمین امنیت و صلح پایدار بیشتر از این همکاری کنند.

استاد دانش با ابراز قدردانی از دست آورد های وزارت خارجه گفت که انتظار مردم بیشتر از آن است که تاکنون انجام شده است. وی برای پیشرفت بیشتر در مسؤلیت امور دیپلماتیک کشور انسجام داخلی در دستگاه سیاست خارجی کشور را مهم خواند و در همین زمینه نسبت به هرگونه جناح بندی و رفتار های که مانع وفاداری تمام به منافع ملی و کلان کشور گردد، هشدار داد.

معاون رییس جمهور با اشاره به پیچیدگی های سیاست های دیپلماتیک و امور کنسولی در دنیای معاصر، ایجاد اصلاحات و ظرفیت سازی مسلکی و دستیابی به ابزار ها و مهارت های اساسی را از وظایف و ضرورت های اصلی وزارت خارجه عنوان کرد و از مقام های آن وزارت خواست که دراین مورد گام های عملی بردارند.
دانش برای بررسی و تعیین یک پالیسی موفق در سیاست خارجی کشور برتقویت عرصۀ پژوهش در دستگاه دیپلماسی کشور تأکید کرده و امید برد که مرکز تحقیقات استراتژیک وزارت خارجه در سطح مراکز پژوهشی جهان ارتقا نماید.

در این برنامه همچنین صلاح الدین ربانی وزیرخارجه کشور صحبت کرد و تقرر آقای زمان را به حیث معین سیاسی وزارت خارجه برای او و دستگاه دیپلماسی کشور تبریک گفت. وزیر خارجه وعده سپردکه در راستای حفظ منافع ملی کشور و توسعه روابط بین المللی کشور تلاش خواهد کرد.

آقای ربانی گفت که معینیت سیاست خارجی امور خارجه کشور یک امتیاز نیست بلکه یک مسوولیت است.
آقای ادریس زمان نیز در صحبت های خود، از اعتماد هیأت رهبری حکومت به خودش ابراز قدردانی کرد و وعده سپرد که تمام رهنمود های رهبری حکومت را مخصوصا در بخش ظرفیت سازی و اصلاحات در دستگاه دیپلماسی کشور، تطبیق خواهد کرد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معین سیاسی
وزارتخارجه
نظرات بینندگان:

>>>   يك اوشتوك ديگه پيش چشم همه در يك پست مهم مقرر شد. در محفل امروز چند چاپلوس بى صلاحيت حضور داشت منجمله سرور دانش و صلاح الدين ربانى.

>>>   عجیب رئیس جمهور مسخره و ....است یک شخصی که یکروز در وزارت خارجه کارنکرده است وی را معین سیاسی می سازد و بخاطریکه با اقای ربانی ضد ومشکلات دارد حقوق،شخصیت و ظرفیت متباقی تمامی کارمندان وزارت خارجه را نادیده میگیرد. بلاخره ریس جمهور استاد دانشگاه بوده است چقدر انسان بی اداره و ضعیف است.
زازی

>>>   نام خدا شبکۀ اطلاع رسانی از نقل قولهای استاد دانش یک مقالۀ تمام عیار نوشته است.

>>>   هر کسی را برای کاری ساخته اند. کار دانش معرفی و تعریف و تمجید است و بس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است