اسماعیل خان: شورای صلح دستاوردی نداشته است
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۱    ۱۳۹۷/۸/۵ کد خبر: 155554 منبع: پرینت

محمد اسماعیل خان، از رهبران جهادی می‌گوید هیاتی که به نمایندگی از حکومت و جریان‌های سیاسی برای گفتگو با طالبان شکل می‌گیرد، باید تمامی جناح‌ها در ترکیب آن باشند و نیز این هیات نباید در ادارۀ حکومت باشد.

اسماعیل خان، در گفتگو با طلوع‌نیوز، می‌افزاید که شورای عالی صلح در ده سال گذشته در بخش صلح دست آوردی نداشته است و از همین رو، هیئت تازۀ گفتگو کننده با طالبان، باید از حمایت جامعۀ جهانی برخورد دار باشد: «باید به پنج جناح با هم در این هیئت یکجا شوند و اگر اینگونه شود، مذاکرات نتیجه خواهد داد.»

پس از آنکه زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در دیدارش از کابل، از حکومت افغانستان و طالبان خواست تا هیات‌های با صلاحیت را برای پیشبرد گفتگوهای صلح تشکیل دهند، اما با گذشت دوازده روز از این خواست تاکنون هیات حکومت شکل نگرفته است.

همزمان با این، در حالی که ملا برادر، یکی از بنیات گذاران طالبان به منظور کمک به روند صلح از یک زندان پاکستان آزاد شده است، آقای اسماعیل خان می‌گوید از هرتلاش برای صلح استقبال می‌کند: «از هرگونه اقدام و پیشرفت در زمنیۀ صلح باید استقبال کرد، اما این به این معنا نیست که هر مذاکره در نتیجه صلح است.»

در همین حال، شماری وحید مژده، آگاۀ مسایل سیاسی می‌گوید که دیدارهایی میان طالبان و جکومت افغانستان صورت گرفته است: «اعضای مهم حکومت با طالبان دیدار کرده اند اعضای مهم جهادی نیز با طالبان دیدار کرده اند و به نتیجه‌هایی نیز رسیده‌اند.»

در کنار این، شورای صلح، می‌گوید که رویدادهای اخیر از جمله برگزاری انتخابات و ترور جنرال رازق، باعث تآخیر در تشکیل هیات گفتگو کنندۀ حکومت و جریان‌های سیاسی برای گفتگوهای صلح شده اند.

قاضی امین وقاد، عضو شورای عالی صلح در اینباره اظهار داشت: «حکومت بسیار مصروف شد و نتوانست به ساخت این هیات کار کند، اما باید این هیات به زودی جور شود و همین گونه خواهد شد.»

زلمی خلیلزاد، در حدود دوهفته پیش با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرد. طالبان پس از این اعلام کردند که دوطرف برای ادامۀ گفتگوها در آینده به توافق رسیده اند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای صلح
اسماعیل خان
نظرات بینندگان:

>>>   صبور رحييل:
چرا برخی ها هیچ شرم و حیا ندارند؟
گذشته از این که ویژگیهای شخصیت هرکس چگونه هست و باید باشد، می خواهم بگویم که به نظر می رسد ما در کشور خویش دیگر هیچ ارزش مشترکی نداریم. آنچه برای یک گروه شرم است برای دیگری افتخار است. آنچه برای یک ننگ است برای دیگری مایه سربلندیست. ازینروست که هیچکس از هیچ کاری که می کند نمی شرمد و خجالت نمی کشد.
مثلا سلیمان لایق با آن گذشته سراپا گناه آلودش (هم به حساب شخصی و هم به حساب اجتماعی)، بدون اندکترین شرمی در اکادمی علوم کابل نشسته است و بازهم شعر می نویسد و از لر و بر می گوید. رییس اکادمی علوم نیز از او منحیث یک شخصیت دانشمند پذیرایی می کند...

یا مثلا گلبدین می نشیند و بدون اندکترین شرمی تنها حزب خودش را کشورشمول می خواند و تمام احزاب دیگر را قومگرا. همین گلبدین کسی است که فقط چند ماه پیش از حقوق پشتونها صحبت می کرد و تهدید می کرد اگر یک قوم (قبیله) پشتون متحد شود کافیست که همه افغانستان را زیر کنترول بیاورد. همین آدم که همه عمرش را در خدمت آی اس آی سپری کرده و کابل را به ویرانه تبدیل کرد و تا یک سال پیش در غار بن لادن چله نشسته بود،‌ همین آدم، دیگران را به مزدوری به اجانب متهم میکند.

ایا به راستی ما در بحران ارزشی قرار داریم یا تنها چند موجود مشخص اند که معیارهای ارزشی و اخلاقی شان از آنِ جامعه فرق می کند؟

>>>   شورای صلح فقط بخاطر فریب مردم غنی جور کرده واگر نه چی چی دست آوردی دارد زلمی نماینده آمریکا میاید بدون پرسان وجویان با طلب های کثیف گپ میزند معلوم است در تجاوز افغانستان طلب هم دخیل است و یک طرف بند کار است اگر طلب نباشد فردا باید آمریکا برود چون طلب کثیف را تقویت میکند تا خودش باشد آمریکا صلح نمی خواهد فقط نماینده خود بخاطر رفع مشکل طلب کثیف روان کرده تا بداند که چی کمک کار دارند تا بر حکومت خائن مشکلات زیاد کند که او هم بگوید که باش باش.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است