گزارشی از هفتمین نشست گفتگوهای امنیتی هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۹    ۱۳۹۷/۸/۴ کد خبر: 155541 منبع: پرینت

هفتمین نشست بین‌المللی گفتگوهای امنیتی در شهر هرات امروز جمعه آغاز شد. در این نشست درباره چگونگی رسیدن به امنیت در افغانستان و منطقه بحث می‌شود.

محمد آصف رحیمی والی هرات در سخنان خود در افتتاح این کنفرانس از تمامی کشورهای شرکت‌کنندگان خواست تا همکاری خود را برای پیشرفت و راه اندازی پروژه های زیربنایی عظیم ادامه داده تا افغانستان نیز بتواند به خواسته های خود در داخل و منطقه برسد.

داکتر دادفر رنگین اسپنتا نیز گفت: نشست ها و گفتگو ها میان کشورها بخصوص کشورهای همسایه افغانستان خود سبب می‌شود تا به سوی انواع ایدیولوژی های آزاد برویم و برای رسیدن به نیاز اصلی افغانستان صلح و امنیت باید سلاح و جنگ افزارکنار گذاشته شود و گفتگو و سخن جایگزین ان شود.

عصمت‌الله ارگاشیف، نماینده ویژه رییس جمهور از بکستان برای افغانستان، در مراسم افتتاحیه این نشست گفت که ازبکستان می‌خواهد از طریق خط آهن افغانستان با ازبکستان و کشورهای دیگر منطقه وصل شود تا زمینه کار برای جوانان پیدا شود و با این کار با یکی از عوامل نا امنی مبارزه شود.
او گفت که ازبکستان در بخش فراهم سازی زمینه آموزش و تحصیلات نیز کمک خواهد کرد.
به گفتۀ او، ازبکستان تلاش خواهد کرد تا ارزش سالانه بازرگانی میان افغانستان و ازبیکستان به یک میلیارد دالر افزایش یابد.
شمار دیگری از سخنرانان نیز بر هماهنگی هرچه بیشتر میان کشورها برای رسیدن به صلح در افغانستان و منطقه تأکید کردند.

داکتر داوود مرادیان رییس موسسه مطالعات استراتژیک و برگزار کننده نشست گفتگوهای امنیتی در هرات گفت: گفتگوهای امنیتی هرات با مشارکت 22 کشور خارجی و سازمانهای بین‌المللی برگزار می‌شود و در حال حاضر مکانیزم‌های گفتگو وجود ندارد و بیشتر به جای گفتگوها برای حل چالش در منطقه جنگ و نابسامانی جریان داشته که این گفتگو ها زمینه دستیابی به منافع مشترک را ایجاد کرده و از طریق آن یک راه کار مشترک همکاری ایجاد خواهد شد.
مرادیان افزود: روند برنامه گفتگوهای امنیتی زمانبر است و این روند سبب شده تا پای نمایندگان ارشد کشورهای خارجی به این نشست ها باز شود و هدف از این نشست را می‌توان گفت: گفتگو میان طرفین منازعه است و به دنبال هدف از دل گفتگو های کشورهای اشتراک کننده هستیم.

از سوی دیگر دکتر جعفر حق‌پناه استاد دانشگاه در تهران بر این عقیده است که گفتگو های چندجانبه و اینگونه نشست‌ها کمک می‌کند که ارتباط های چند سویه ایجاد شود و واسطه‌های که منافع خودشان را دنبال می‌کنند در این میان نقش آفرینی نداشته باشند و برآیند این نشست ها برای کشورهای همسایه تاثیر گذار هست و در برقراری شناخت بیشتر میان کشور ایران و افغانستان تاثیر گزار خواهد بود.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گفتگوهای امنیتی
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   شش نشسن قبلی کدام نتیجه را داد که هفتمی بدهد،
مشکل درپاکستان است ، اگر هزار مرتبه با پنجصد هزار اشتراک کننده مجلس دایرکنید بازهم هیچ نتیجه ئی نداردجز اینکه پاکستان یا از طریق فشار امریکا یا از طریق گفتگو ره این کار راضی شود

>>>   والیری ایوانوویچ :
وقتیکه نیروهای ما کدام عملیات مهم آماده می ساخت و به محل می آمد، جای که، به اساس معلومات اجنتان، تمرکز بزرگ دشمنان و سرکردگان آنها قرار داشت، پس در آنجا هیکس وجود نه داشت! پس، به کدام شکل افشاشدن اطلاعات صورت می گرفت.
و در این وقت استخبارات ما معلومات انکارناپذیر راجع به دخالت امین در شبکه اجنتان CIA به دست آورد.
— اداره عمومی اول کاجی بی راجع به دخالت امین در شبکه اجنتان CIA کدام معلومات در اختیار داشت؟
— قبل از لحظه متذکره از افغانان به جمع آوری کتله حقایق کاملاً جالب راجع به بیوگرافی امین دست یافتیم. قبل از تشکیل حزب دموکراتیک خلک او چند بار مقالات خود را در مطبوعات افغانی چاپ کرده بود و در آنها او خود را به مثابه ضد شوروی سرسخت و ناسیونالیست پخته تبارز داده بود. بعداً او به امریکا رفته، جای که رهبری وطنداران محصل افغان را بر دوش گرفته بود. این واقعیت به کارمندان اداره عمومی اول کاجی بی راجع به چیزهای زیادی معلومات میداد — گمان نمی رود که شخص که با ادارات استخباراتی امریکا ارتباط نمی داشت، میتوانست این مقام را احراز نماید. پیش میرویم. به مجرد آنکه در افغانستان حزب دموکراتیک خلک تشکیل میگردد، امین بلافاصله به کابل می آید و چرخیدن به دور تره کی را آغاز میکند و اعتماد او را بخود جلب میکند. در عین حال راساً تجزیه حزب غ آغاز میشود که نسبت آن دو فرکسیون تشکیل میگردد. علاوه بر این، او عملاً قتل بنیانگذار حزب را سازمان دهی میکند که، ظاهراً، امین را افشا کرده بود و راندن او را مطالبه میکرد. در داخل استخبارات ما روان شناس بسیار جدی وجود داشت که تمام معلومات در باره امین را تحلیل میکرد و چنین نتیجه گیری نمود: این شخص دارای چهره دوگانه می باشد. کتابچه یادداشت که بعد از هجوم قصر او توسط رزمندگان ما یافت شده بود، به آخرین ثبوت دست داشتن امین در شبکه اجنتان امریکا مبدل گشت — در آن شماره تیلفون یافت شد که در مقابل آن اشاره شده بود: " CIA".
امین را ابتدا میخواستند مسموم کنند و بعداً منفجر سازند
— یعنی در اتحاد شوروی دقیقاً معلوم نمودند که امین اجنت مخفی امریکایان ثابت گردید. از همینرو در مورد از بین بردن او فیصله اتخاذ شده بود؟
— شیوه های مختلف نابودسازی او طرح شده بودند. مسمومیت که موفق نشد، به خاطریکه ماست که برای امین در نظر گرفته شده بود، برادرزاده او، قبل از آوردن انتحاری نوشید که میتوانست نسبت تنفر نسبت به امین خود و او را منفجر نماید.
ر

>>>   ستگار دهگان
پشتونوالی و افغانیت خط سرخ برای پشتونهاست؛ حتی برای تحصیل کرده های آن که یک گام هم از آن عقب نمیروند. این مشتی افراد شرفباخته و چاپلوس تاجیک تبار اند که بخاطر دست یافتن به مقام های تشریفاتی و بیصلاحیت؛ به فاشیسم تملق و خوش خدمتی میکنند؛ هویت خود را تغییر میدهند، جاده و چهار راه را بنام جنرال رازق و محمد گل مهمند می کنند.

>>>   عقده های حقارت ات را خالی کن آقا بگیل الدین !
همین فراری حقیر و تسلیمی بگیل را جدی نگیرید، او چهل سال غار به غار، کوه به کوه به هدایت سازمان جاسوسی پاکستان آی اس آی می گشت تا ملت افعانستان را به خاک و خون بکشاند و اما در آخر با وساطات دخترانش به هدایت همان خارجی ها آمد و تسلیم شد، همین لحظه خرچ خانه همین تسلیمی بگیل را آمریکا می دهد.
بگذارید مانند بودنه ای به گیل پوز خود را به خاک بمالد اما تحویل اش نگیرید.
سالم وحدت

>>>   دراسترالیا یک پیرمرد 102 ساله به جرم تجاوز جنسی به یک زن دستگیر شد.
در اطراف شهر سیدنی استرالیا، مرد 102 ساله استرالیایی که در خانه سالمندان زندگی می‌کرد به جرم تجاوز جنسی به یک زن 94 ساله متهم شده و توسط ماموران پولیس این شهر دستگیر شد.
مظنون به اتهام حمله غیر منصفانه متهم شد. جزئیات بیشتر در این ارتباط ارایه نشده است. اشاره شده است که این حادثه روز سه شنبه رخ داده است که پس از آن ماموران پولیس به خانه سالمندان جایی این آنها زندگی می‌کنند احضار شدند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است