نشست گروه سرمایه گذاری افغانستان و هند در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۲    ۱۳۹۷/۸/۴ کد خبر: 155534 منبع: پرینت

وزارت‌های تجارت و صنایع افغانستان و هند می‌گویند، تلاش می‌شود تا روابط تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور گسترش یاید.
به گزارش رادیو آزادی، فراهم ساختن زمینه بهتر سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران افغانستان و هندوستان و تلاش برای گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی هدف اساسی سومین نشست گروه کاری میان کابل و دهلی را تشکیل میدهد.

مقامات افغانستان و هندوستان می‌گویند که ایجاد تسهیلات برای تجار دو کشور و تشویق سرمایه گذاران هندی برای سرمایه گذاری در بخش‌های معادن، برق، زراعت و دوا سازی در افغانستان نیز از مسایل عمده‌ای است که میان دو طرف روی آن بحث می‌شود.

کامله صدیقی معین وزارت تجارت و صنعت افغانستان روز پنجشنبه در سومین نشست گروه کاری هند و افغانستان در اینباره گفت: "هدف این جلسه بهبود سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور است، ما چگونه می‌توانیم میان دو کشور سهولت‌ها را ایجاد کنیم و تفاهمنامه نیز میان دو طرف امضا می‌شود که هدف مشخص آن نیز تشویق سرمایه گذاران هندی به سرمایه گذاری در افغانستان و از سرمایه گذاران افغان به سرمایه گذاری در هند است."

هند مارکیت خوبی برای محصولات و تولیدات افغانستان در منطقه است که میزان داد و ستد میان دو کشور نیز حالا به صدها میلیون دالر در سال می‌رسد.
تولیدات افغانستان بیشتر از راه پاکستان به هند صادر می‌شود اما تجارات افغانستان می گویند که پاکستان همواره در این زمینه به نحوی چالش ایجاد کرده‌است.
حالا مقامات افغانستان می‌گویند که تلاش می‌شود تا داد و ستد تجارتی با هند بیشتر از راه چابهار صورت گیرد نه از طریق پاکستان.

در عین حال انوپ وادوان معین وزارت تجارت و صنعت هند میگوید که نشست های گروه کاری تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور نتایج خوب در قبال داشته و در تجارت میان دو کشور نیز افزایش به میان آمده است.
او افزود: "دو طرف افزایش در تجارت دو جانبه را ستایش می‌کنند، سال گذشته میزان تجارت یک میلیارد بود و این هدفی بود که آن را تعیین کرده بودیم و به دست آوردیم، این مقدار تجارت بین دو کشور ۴۳ درصد افزایش را نسبت به سال گذشته آن نشان می‌دهد، این افزایش را دو طرف حس کرده و از آن خوش هستند."
به گفته آقای وادوان برعلاوه داد ستد تجارتی از راه واگه و بندر چابهار میان افغانستان و هند استفاده از دهلیز هوایی میان دو کشور نیز نتیجه مثبت داشته و بخش عمده محصولات این کشور به خصوص میوه تازه و خشک از این طریق به هند صادر گردیده است.

گزارش: نسیم شفق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هند
کابل
سرمایه گذاری
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است