انتخابات ریاست جمهوری قطعآ باید متفاوت باشد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۶    ۱۳۹۷/۸/۳ کد خبر: 155523 منبع: پرینت

نظام انتخاباتی، نحوۀ راه اندازی-مدیریت انتخابات و نتایج برآمده از آن، رابطۀ مستقیم بالای مشروعیت پارلمان آینده دارد و این بلافاصله دستیابی به صلح پایدار و موفقیت انتخابات ریاست جمهوری را تأثیر پذیر میسازد.

انتخابات ریاست جمهوری پیشرو این بار طبیعتاً و کاملاً باید متفاوت از سه انتخابات گذشته باشد. ساز و برگ انتخابات گذشته دیگر نه کارآمدی دارد، نه مشروعیت و نه هم قابل قبول مردم میباشد، اصرار بر گذشته کشور را به سقوط می برد. در مدت ۱۷ سال همه شاهدیم که با گذشت هر انتخابات ریاستی شگاف ها عمیقتر شد و بحران افزون تر.

اینبار قطعاً باید روی برنامه های وحدت دهنده سرمایه گذاری نماییم، نه بالای مارک ها و مهره های تجربه شده، شخص، گروه و قوم. اینبار بخاطر نجات کشور از اشخاص و تیم های آزموده شده به سرمایه گذاری در سطح ملی عبور نماییم. در افغانستان بیش از این "کی ای" وجود ندارد، بهتر است روی "چی" تمرکز کنیم تا همۀ "کی ها" در محور "چی" برای نجات کشور مشترکاً کار نمایند.

در صدر لست تغییر و گذار به “چی”، اصلاح و تغییر نظام سیاسی از ریاستی مطلقهٔ فساد پرور به نظامی باشد که همۀ اقوام و شهروندان سرزمین مشترک افغانستان، خود و خواست های خود را در آن ببینند، در تصمیم گیری ها، تعیین سرنوشت و سیاست گذاری ها سهیم گردند.
تمرکز زدایی از قدرت، اولین قدم برای تغییر وضعیت، رهایی از بحران و بن بست موجود میباشد، تا زمینۀ "چی" را برای مردم و مشارکت "کی ها" را به خواست مردم آماده سازد.

دستیابی به صلح پایدار نیاز اصلی افغانستان میباشد. رویهمرفته داشتن قدرت ملی، نقشهٔ راه روشن و مدون، تفاهم مردم و حمایت بازیگران دخیل در افغانستان از پایه های صلح پایدار در افغانستان میباشند. بزودی در نشستی با اندیشه ورزان کشور، برای اولین بار گفتمان علمی و عملی نحوهٔ رسیدن به صلح پایدار را ایجاد خواهیم کرد.

احمد ولی مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
انتخابات ریاست جمهوری
نظرات بینندگان:

>>>   نظرات شما به نام خدا قبول شود، اما این اظهارات، رویاها، امیدها و آرزوها به گوش بنده گان اش نمى رسد. واقعیت ها و اقدامات براى چنين آرزوهاى متفاوت در سوى متخاصم حقايق و واقعيتهاى گذشته قرار دارند. تاريخ ١٨ساله انتخاباتى افغان ستان باحاکميت باداران اصلى حاکمان افغان يعنى ايالات نتوانست يک انتخابات پاک را به انجام برساند و ١٨ سال پس از اين ايالات متحده امريکا قادر نخواهد بود يک انتخابات باآروزهاى بزرگوار احمد ولی مسعود انجام دهد.
1- کشور یا دولت افغانستان به هزارن فرسنگ دور از قانونی بودن و نظام مشروعيت افتاده است.
روش ها و آمادگی های انتخابات بر اساس روش ها، ابزارها و امکانات دولت قانونى و مشروعت دولتى نبودند، بلکه بر مبنای نتایج دلخواه حاکمان قبل از انتخابات و نه بر مبنای حکم شروندان و انداختن کاغذ راى در صندوق يا پيش از پيش ٬ قبل از راىگيرى تعين شده و مى شود. انتخابات يک مانور و خرسکبازى عمل مضحک و خنده آور وهجو وطنزآميز مسخره (farce) است .
2- کشور یا دولت افغانستان مستقل نيست و سر پاى خود استاده نيست نه تنها که استقلال ندارد شريان حياتى اقتصادى ونظامى اش درخرطوم قطره چکان بويژه امريکا بسته است.
3- انتخابات فقط و فقط يک برگ خرما در شرمگاه رييس جمهور است وهمه وبازيها و عمليات و تقلب و دستکارى براى اکثريت سازى و موفقيت حاکمان پشتون اند تا ادعاى کاذب شان مبنى براکثريت بودن پشتون بدون آمارگيرى واقعيت جلوه کند.
4- انتخابات در جو آمن و جاى آرام امکان پذير است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است