سه پرسش از خلیلزاد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۶    ۱۳۹۷/۸/۳ کد خبر: 155521 منبع: پرینت

ـ شما که از مکتب روابط بین‌الملل می‌آیید می‌دانید که صلح پایه‌دار وابسته به شناخت عوامل جنگ است. کی‌، کجا و چگونه مطالعات از شناختِ عوامل جنگ را انجام داده‌است. می‌خواستم این مطالعات را ـ اگر صورت گرفته ـ با ما در میان گذارید. شالوده‌ای از این مطالعات را نشر کنید.

ـ مذاکرات دیپلوماتیک زمانی دربِ نتیجه را باز می‌کند که نقش‌ها، نقشه‌ها و بازی‌گران مشروعیت یابند. به خوبی به‌یاد دارم که رییس قبلی شما جورج بوش طالبان را دشمن بشریت می‌خواند. بر بنیاد چه مؤلفه‌هایی رییس فعلی شما این گروه را مشروعیت می‌دهد. حد اقل مردم افغانستان که خون‌بهای این جنگ را می‌پردازد باید این روی‌کرد مهم را بشناسد و بفهمد.

ـ مشکل اصلی افغانستان ریشه در نابرابری و بی‌عدالتی‌های تاریخی دارد. حالا نگاه شهروندان افغانستان دگرگون شده است. این نگاه صلح، امنیت و ثبات را متکی بر شرافت، کرامت و دیگرپذیری می‌داند. شما بر راهی روان هستید که آبش‌خور سال ۲۰۰۱ شهر بن آلمان است. این نگاه پر از دشواری است. صلح را نمی‌توان بدون عدالت اجتماعی و امنیت بر کرامت انسانی تحمیل کرد.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ستیز
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   برخی از آنها فریاد می زنند که تروریست های "دولت اسلامی" (داعش) از سوریه به افغانستان می آیند و افغانستان یک پناهگاه امن برای این تروریست ها است. اما در عین حال این واقعیت را نادیده مى گيرند که حمل و نقل تروریست ها از سوریه به افغانستان نیاز به خدمات نظامی و لجستیکی دارد. این خدمات شامل تهیه هواپیما، هلیکوپتر، مسکن و سلاح و سلاح برای تروریست ها و نیز برنامه ریزی استراتژیک و تاکتیکی است.
هدف این عملیات نه تنها افغانستان، بلکه ایجاد مشکل در مناطق سابق شوروی و به ویژه روسیه دارد. منطقه شرقى خراسان ممالک ايران که ازسوى کمپنى هند برتانيه در ميانه قرن نوزده با نام افغان + ستان نامگذارى نمود همواره از همين زمان منطقه حائل (به انگلیسی: buffer zone) مى باشد. منطقه حائل اشاره به منطقهای مى باشد که در میان دو یا چند حوزه هاى فرهنگى و زبانى ومليتى قرار دارند که کشورهاى اشغالگر و يااستعمارگر کشورهاى با توجه به نقش حائلیت و اين کشورهاى اشغال شده استراتيژى خود را دوام مى دهند براى برآورده شدن منافع خود استعمارگران وامپرياليستهاى غالب درمناطق بافرزون! اين امپرياليستها بامرزکشى هاى بين مليتهاى با زبانهاى واحد باعث جدایی و عدم اتصال آنها مى شوند، مناطق حايل ويژهگى هاى را دارند:
1- مناطق مرزی
2- مناطق غیر نظامی
3- مناطق اشغال شده
4- مناطق غير مستقل
5- مناطق بازيچه دست کشورهاى کوچک ولى مقتدر پاکستان
6. مناطقبازی های بزرگ (ایالات متحده آمریکا و روسیه و چین).
جاى بسى تعجب است که رسانه تازى ویبسایت خبری العربیه با کدام آمار تعداد تروریست عمدتا عضو داعش (اغلب تاجک ها و قزاق ها) و القاعده (اغلب اوزبیک ها و قرقیزها) می باشند!
مگر اين برگ خبری العربیه چرا پيکر کثيف تروريستهاى عربى را مى شويد و تاجيک و اوزبيک را مقصر و عرب را بيگناه جلوه مى دهند.
تروريزم را آمريکا نخست درعرب به وجود آورد وسپس در پشتون ويا افغان البته درمناطق حايل!
داکتر ارمان

>>>   مشکل اصلی مااینست که صرف یک ملک ستیز داریم. اگر ملک ستیزها میداشتیم٫امروز اینقدر بدبخت نمیبودیم.
عاقل

>>>   اقای ستیز !هر نوشته شمارا بار٫بار میخوانم٫از خواندن ان چشم ودل وروح روانم روشن میشود٫گاهی چنان حقانیت این گفته ها بالایم تاثیر گذار است که بی اختیار اشک میریزم.افتخار به شما.
عاقل

>>>   جناب ملک ستیز! تیم خلیلزاد فکر میکنند هر نوع صلحی که بیایه و آرامی شوه ، باندازه کافی رشد و درآمد اقتصادی بوجود آمده میتانه که همه را راضی و بطرف فعالیتهای آینده دار مصروف بسازه و فعلاً امریکا به همو حداقل صلح داخلی اشد ضرورت داره تا در سیاستهای منطقوی و جهانی خود سر و سامان بته.
اس پ هزاره

>>>   خلیل زاد برای طالبا ن جند میلو ن دالر داده تا دیگر انتحار نکنند

>>>   بالای هرکس که آقای ملک ستیز حساب می کند، زمانیکه یک میلیون دالر را در حلقومش جاه دادند، بعد نه دیگر سخن از عدالت اجتماعی ست و نه از کرامت انسانی. اینها به صدها مرتبه قوم خود را فروخته اند.

>>>   با عرض سلام خدمت خوانندگان محترم خاصتا نويسنده محترم متن (اقاي ستيز) !
بايد گفت كه اقاي خليلزاد درك كامل از وضعيت جاري ندارد ويا اينكه دارد ولي اختيارات كامل ندارد وياهم قومي عمل ميكند نه ملي ، چنانچه در ساليان تصدي سفارتش در كابل هميشه قومي عمل كرده. بهر حال طبق فرموده اقاي ستيز علل جنگ ٤٥ ساله جاري كشور در برهه هاي مختلف زماني بايد مطالعه شود و ريشه يابي گردد. در پرتو روشني ما ميتوانيم راه حل را بيابيم در غير ان گفتگو هاي صلح جز ضياع وقت و منابع سودي ديگري نخواهد داشت.
بهلول دانا

>>>   مردم هشیار باشند خلیل زاد آن خلیل زاد 18 سال پیش نیست که در مقام نماینده رئیس جمهور امریکا به افغانستان آمد و همه جریانات بعدی را به نفع یک گروه خاص مهندسی کرد. بیچاره گک حالا مشاور وزارت خارجه امریکاست در امور افغانستان! مشاوریت رئیس جمهور بوش کجا و مشاور وزیر خارجه کجا!
خلیل زاد هم به منافع افغان ها ضربه زده و هم به منافع امریکا! میخواست رئیس جمهور افغانستان شود اما مارشال فهیم نگذاشت!!

>>>   توجه هموطن عزیز! هرگونه تلاش های صلح با امکانات خود افغانها وخارجی ها قطعاً نتیجه نمیدهد مگراینکه به نکات ذیل توجه نگردد:
1- گره صلح درافغانستان 100 فیصد وابسته به پاکستان و70 فیصد وابسته به ایران میباشد هرگاه منافع تاریخی و روزمره دوکشورمستقیماً با جانب آنها مطرح وقناعت آنها درنظرگرفته نشود ، هیچ کس وهیچ کشورنمیتواند صلح درافغانستان راتامین نماید.
2- پایه وزیربنای صلح باید ازفلتر مردم افغانستان بگذرد ، دراجندای صلح اگرافراد مغرض ذیدخل باشد بازهم صلح واقعی تامین نمیشود.
3- احیاناً اگرصلح باطالبان تامین گردد، مشکل داعش وسایرگروه های جنگی چطورمیشود، به این ارتباط گره صلح بدست امریکا وغرب است که چگونه مشکل استراتیژیک شان را با کشورهای ایران، چین ، هند، روسیه وکشورهای آسای میانه حل میکنند، یعنی ازاهداف خویش نسبت به این کشورها قربانی صلح افغانستان میکنند؟ نخیراگرجنگ درافغانستان صدهاسال طوربکشد آنها به فکرمردم افغان نمیباشند ونخواهند بود. مگراینکه مردم ما به هوش نیایند وخوددست بکارنشوند.
بااحترام
ع . ج . ل.
ازغزنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است