پارلمان آينده چگونه خواهد بود؟
پارلمان آينده داراى تركيب نامتجانسى از وكلاى غير مجرب و معامله گرى خواهد بود كه در پنج سال آينده كه چالش هاى فراوان فراراه افغانستان و مردمش قرار دارد، هيچگونه مؤثريت و کارآيى نخواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۸    ۱۳۹۷/۸/۳ کد خبر: 155519 منبع: پرینت

با درنظرداشت كثرت و ناهمگون بودن كانديدان و تنش هاى موجود در فضاى سياسى كشور، تصوير و تصور مثبت و كارآمدى از پارلمان بعدى نميتوان داشت.

بطور اوسط روى هر كرسى پارلمان ده نفر با هم رقابت كردند كه صرفاً ١٠ در صد ٢٥٠٠ كانديد، ميتوانند در ٢٥٠ كرسى وكالت راه يابند. كانديدان را ميتوان به پنج گروه مشخص تقسيم نمود:
١- وكلاى قبلى پارلمان
٢- وابستگان رهبران سياسى و قوماندانان جهادى
٣- تجار و سرمايه داران
٤- ژورناليستان و فعالان مدنى
٥- شهرت طلبان

وكلاى قبلى كه طعم وسوسه انگيز وكالت و مزاياى نهفته در آن را چشيده اند، اشتهاى دو باره آنرا در سر دارند. آغازاده گان رهبران و قوماندانان جهادى كه افغانستان را ميراث آبايى شان و مردم را رعاياى مطيع شان تصور مى كنند، در فكر حفظ و تداوم جايگاه و موقعيت اجتماعى پدران شان در عرصه سياسى اند. تاجران تازه به دوران رسيده كه از طروق نامشروع در آشقته بازار نظام اقتصادى بى در و پيكر كنونى به نان و نوايى رسيده اند، در پى حفظ و افزايش سرمايه هاى بادآورده ى شان اند. ژورناليستان و فعالين مدنى كه از بركت دموكراسى و آزادى بيان در مطبوعات و رسانه ها نام و نشانى دست و پا نموده اند، هواى وارد شدن به وادى سياست دولتى را دارند. دسته پنجم كه فاقد ويژه گى هاى متذكره اند، در حاليكه بخوبى مى دانند كه در چنين بزكشى سياسى شانسى ندارند اما براى كسب شهرت در جامعه كانديد شده و چند قطعه عكس شانرا در در و ديوار هاى شهر نصب نموده اند.

از آنجایيكه رقابت نفسگير و تقابل جدى دسته جات و فركسيون هاى سياسى براى انتخابات رياست جمهورى از قبل آغاز شده و صف طويل و عريضى از اپوزيسيون بمصاف ارگ رفته اند. حكومت وحدت ملى با مهندسى، مداخله و نفوذ در روند انتخابات پارلمانى، تلاش دارد تا پارلمان آينده، ناهمگون، متشتت، نامتجانس و مملو از وكلايى باشد كه براى تداوم حاكميت شان مشكل ساز، چالش برانگيز و تنش زا نباشد.

زيرا با ورود نسل جوانى از خانواده هاى رهبران و قوماندانان، سرمايه داران و ژورناليستان و فعالان مدنى كه تا هنوز به پيچ و خم سياست در افغانستان آشنايى و بلديت چندانى ندارند. قادر نخواهند شد گروپ هاى پارلمانى قوى تشكيل دهند و بطور يك پارچه از قوه مقننه در مهار حكومت استفاده نمايند.

ارگ تلاش نموده و همچنان سعى خواهد كرد تا زمينه ورود افراد فرصت طلب، معامله گر و منفعت جو را در پارلمان مساعد ساخته از حضور چهره هاى آگاه، مجرب و ورزيده ايكه حكومت را به چالش بكشاند، جلوگيرى نمايد. اطلاعات دقيق مى رساند كه مهندسان انتخابات به هيچوجه اجازه نخواهند داد تا كسانى كه حرفى به گفتن دارند و قابليت مواجهه با تكروى و يكه تازى حكومت را دارند، وارد پارلمان بعدى شوند. و به هر وسيله ممكن از ورود شان جاوگيرى خواهد شد. تركيب كميسيون هاى انتخاباتى، بايومتريك شدن ناقص انتخابات، مشكلات امنيتى در برخى از ولايات و برگزار نشدن همزمان انتخابات در كل كشور، زمينه هاى مساعدى براى تقلب و مهندسى انتخابات به نفع ارگ مى باشد.

با در نظر داشت دلايل فوق، پارلمان آينده داراى تركيب نامتجانسى از وكلاى غير مجرب و معامله گرى خواهد بود كه در پنج سال آينده كه چالشهاى فراوان فراراه افغانستان و مردمش قرار دارد، هيچ گونه مؤثريت و كارآيى نخواهد داشت.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پارلمان
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   در پارلمان اولاد های رهبران می آیند و آنها درفکر این هستند که از طریق پارلمان و کسب تجربه در پارلمان خود را به مقام وزارت برسانند.
باقیمانده افراد فقیر و غریبی خواهد آمد که با رشوت کم با وزرای دولت بسازند و به آنها رای اعتماد بدهند و به بودجه و غیره قوانین و مصوبه های دولت.رای اعتماد بدهند.
دیگر افراد زورگوی و پارتی باز ها و فراکسیون باز ها و میلیونر ها نخواهند آمد.زیرا از یک طرف اشتها آنها زیاد است و به رشوت کم قناعت نمی کنند و از جانب دیگر در مقابل دولت سرکشی میکنند.
شاید هم کسانی به پارلمان بیایند که تنها به معاش و کرایه خانه و مصارف بادیگار شان قناعت کنند و چهار سال را سپری کنند.

>>>   مثل گذشته ( يوم البتر ).

>>>   غير مجرب و کاملا گرسنه که نام خدا در طول پنج سال به داينسور های مجرب وسير تبديل خواهند شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است