لایه‌های پنهان منازعه تباری در افغانستان
دولت که فشارهای متنفذین قوم اچکزی را برای گماشتن تادین خان به عنوان فرمانده پولیس بهانه کرده، نیاز داشت تا شخصی هرچند کم‌تجربه از تبار اچکزی را با خود داشته باشد تا سد اچکزی‌ها در برابر نورزی‌ها نشکند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۴    ۱۳۹۷/۸/۱ کد خبر: 155487 منبع: پرینت

دیروز طی نشستی در قندهار، ضمن این‌که فیلم جریان نشست قندهار و حادثه 26 میزان، برای ده‌ها تن از حاضران و خبرنگاران به نمایش درآمد، «تادین‌خان» برادر عبدالرازق نیز به عنوان سرپرست فرماندهی پولیس قندهار تعیین شد.
تادینِ جوان، نه تحصیلات آکادمیک نظامی دارد و نه کارنامه‌ای از تجربه جنگی او در دسترس است اما بنا به دلایلی که توضیح داده می‌شود، به این سمت حسّاس منصوب شد.

خانواده عبدالرازق متعلق قوم «اچکزی» از تبار «دُرانی» است. حوزه نفوذ اچکزی‌ها عمدتاً ولایت قندهار و به خصوص منطقه «اسپین بولدک» این ولایت است. در این منطقه، «نورزی‌»ها یکی دیگر از شاخه‌های قومیت درانی نیز ساکن هستند. سال‌ها است که بین این دو طایفه که از یک ایل و تبار هستند، بر سر تیول و زعامت محلی، رقابت پنهانی که منجر به منازعه هم شده است، وجود دارد. وقتی طالبان در سال 1373 از مسیر اسپین بولدک وارد قندهار شدند، حاجی «بشر نورزی» از فرماندهان سابق جهادی و از افراد با نفوذ در قندهار، به استقبال طالبان رفت و بسیاری از نورزی‌ها را در اسپین بولدک برای پیوستن به طالبان تشویق کرد. در آن زمان حوزه نفوذ حاجی بشر، مناطق «سنځری=سنجری»، «پنجوایی» و «ژری» در غرب شهر قندهار بود که اکنون نیز در آنجا بدون طرفدار نیست.

نگارنده قبل از اعلام موجودیت طالبان، جبهه یا همان «اتاق» حاجی بشر را در شمال منطقه سنجری از نزدیک دیده بود. او یک‌بار نویسنده این سطور و همراهانش را که در یک روز بارانی و سرد، مسیر را گم کرده بودند، به منطقه «هدیره» در شمال ارغنداب راهنمایی کرد. این پیاده‌روی به خاطر جاری شدن سیل، نزدیک به هشت ساعت طول کشید و 2 شبانه‌روز هم در منطقه هدیره ماندیم. حاجی بشر چند سال پیش به اتهام قاچاق مواد مخدر و ارتباط با تروریسم توسط امریکا دستگیر شد که احتمالاً تاکنون در آمریکا زندانی است.

به‌هرحال، وقتی حاجی بشر نورزی به حمایت طالبان کمر بست، فرمانده «منصور» اچکزی عموی عبدالرازق به مقابله طالبان برخاست که جنگ‌های شدیدی بین طالبان و او در منطقه «تخته پل» قندهار رخ داد. سرانجام منصور توسط طالبان کشته شد و عبدالرازق هفده‌ساله نیز آواره گردید.

پس از سقوط حاکمیت طالبان و استقرار مجدد عبدالرازق در منطقه اسپین بولدک، گویا بار دیگر آتش منازعه بین اچکزی‌ها و نورزی‌ها شعله‌ور شد. در همین زمان که عبدالرازق در اسپین بولدک فرمانروایی می‌کرد، در حوزه استحفاظی حاجی بشر نورزی یعنی مناطق ژری و پنجوایی قندهار، قیام طالبان علیه دولت و نیروهای خارجی آغاز شد.

سال‌های 1384 و 1385 اوج درگیری‌ها در ژری و پنجوایی بود. سرانجام دولت کرزی و نظامیان آمریکایی از عبدالرازق کمک خواستند و او برای فرونشاندن جنگ، به پنجوایی و ژری اعزام شد. جنگ مناطق ژری و پنجوایی با طرح جاده کشی در مزارع و باغ‌های ملکی، خوابانده شد و از این لحظه، عبدالرازق نیز به شهرت رسید تا جایی که پس از کشته شدن «خان‌محمد مجاهد» فرمانده سابق پولیس قندهار، او به این سمت گماشته شد.

اکنون که دیگر رازق نیست، وزارت داخله، برادر کم‌تجربه او را صرفاً به خاطر ملاحظات تباری، جانشین فرمانده سابق پولیس قندهار منصوب کرده است. تازه فراموش نکنیم که «ملا هبت‌الله» رهبر فعلی طالبان نیز از قوم نورزی بوده که این امر نیز بر شعله آتش منازعه بین طالبان و خانواده رازق افزوده است. اصلیت ملاهبت‌الله از منطقه اسپین بولدک بوده اما بزرگ شده منطقه پنجوایی قندهار است. پنجوایی همان سرزمینی است که ملاعمر رهبر سابق طالبان نیز مدتی در آنجا بسر برده بود اما سرانجام رازق برآن چمبره زد. بنابراین، دولت که فشارهای متنفذین قوم اچکزی را برای گماشتن تادین خان به عنوان فرمانده پولیس بهانه کرده، نیاز داشت تا شخصی هرچند کم‌تجربه از تبار اچکزی را با خود داشته باشد تا سد اچکزی‌ها در برابر نورزی‌ها و به خصوص ملاهبت‌الله نشکند.

مرادی سه‌شنبه 97/8/1


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مرادی
قندهار
نظرات بینندگان:

>>>   Khalil Alem
ملت های بزرگ به دست ساخته های خود افتخار میکنند افتخار شما درسه صد سال گذشته چی است ؟؟؟ نام سه تا چهار تا از افتخارات خود را بیان کنید که در ظلم وستم خانه به نام فغانستان چی است؟؟

>>>   Mawla Din
دوست فیسبوکی کارشناس و تحلیل ګر من
امریکایی ها با داشتن سلاح های لیزری و فوق تکنالوژی نمی آیند در جلسه مقابل دوربین و در حضور دها نفر به بادیګارد والی بګویند عاجل قومندان امینه را بکش و او هم اینکار را بکند!
به جای سرعت کمی تامل کنید بهتر تحلیل می کنید!

>>>   از نقطه نظر خصوصیات بیولوژیکی فزیکی بین این دوقوم چی تفاوت های وجود دارد؟ نورزی ها چی می خورند چگونه می خوابند وچطور راه میروند واین اسکزی ها چی می خورند به کدام لسان صحبت میکنند چگونه راه میروندوچی خصوصیاتی برتر یا کمتر نسبت به نورزی ها دارند، تعداد گوش وچشم دندان آن دوقوم با هم مساوی ومشابه است یا متفاوت ؟؟؟

>>>   ساختار دولت عبارت از ساختار یک قبیله نیست که در صورت مرگ یک بزرگ قومی،برادرش و یا پسرش و یا کدام خویش و قوم دیگرش مقرر شود.
ساختار دولت به اساس دانش و تحصیل و رشته تخصص و سوابق کار و تعهد و غیره مشخصات یک کارمند به میان می آید.
این کار که در عوض پدر پسر و یا در عوض برادر برادر مقرر شود،در زمان ریاست جمهوری کرزی بمیان آمد و با دولت و ساختمان دولت،مثل یک قبیله برخورد کرد.
ارگان های قانون گذاری باید جلو چنین کار های خلاف قانون را بگیرند.
زیرا این سلسله تعینات و جابجایی های نا مناسب،نه تنها در عرصه کارهای ادارات دولتی سکتگی ایجاد میکند،بلکه از نگاه امنیتی نیز،باعث ایجاد پروبلم های امنیتی خواهد شد.

>>>   Kohyar
جنرال رازق يك جوان وطن خواه ، آزاده و قوم پرست بود ، صديت و مخالفت با پنجابي هاي پاكستاني داشت . جنرال رازق از خانوادهء طالبان بود و از نزديكان ملامنصورميباشد ، هنگاميكه وضعيت قومگرايي اش طغيان ميكرد ، هزاره هارا به مشهد و تاجيكانرا با كولاب ميفرستاد ، هويت هاي اقوام غير پشتونرا غضب ميكرد و تنها به هويت اوغان و پشتونسازي از شالوده هاي فكري و زهني اش بود، تمام دار و ندار رازق خان در قومانداني ولايت قندهار و ضديتش با پنجابي ها ، خاتمه ميابد ، طرفدارانش هر قدر كوشش ميكنند كه از جنرال صاحب رازق شخصيت سياسي ، ملي ، و مبارز انقلابي بسازند موفق نميگردند ، در اخير آقاي رازق در برخوردهاي زي ها و خيلها يعني درمناسبات ميان قبيله اي شان كشته شد ، خدايش بيامرزد و يادش گرامي باد !

>>>   Salam
وقتی برای رازق و مومند منار می سازید ، چرا برای ملا عمر که برای رازق قهرمان اصلی بود جاده و منار نمی سازید ! ملا عمر حد اقل فاسد که نبود .
ملا عمر قبل از هر کسی دیگری درخور جاده و منار است تا دیگران .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است