چرا جنرال رازق را حذف فیزیکی کردند؟
طرح حذف جزیره های قدرت را که حامد کرزی آغاز کرده بود اشرف غنی باحذف جنرال رازق تکمیل کرد و برنده حذف فیزیکی فرمانده رازق در کوتاه مدت اشرف غنی، حکمتیار و جناح تند رو شبکه حقانی و در کل غلزایی ها هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۴    ۱۳۹۷/۷/۳۰ کد خبر: 155475 منبع: پرینت

جنرال رازق در یک بازی پیچیده استخبارات داخلی و خارجی حذف گردید، عامل داخلی حذف جنرال رازق را می توان در منازعات تباری بین قبیله های درانی و غلزایی و محله های گوناگون پشتون ها جستجو کرد.
جنرال رازق به جناح درانی‌ها تعلق داشت که در افغانستان خود را از زمانه های دور مستحق قدرت می دانند و در حقیقت هم قدرت در افغانستان در درازنای تاریخ و یا حد اقل در حدود اضافه از دوصد سال در دست پشتون های درانی تبار بود که با روی کار آمدن اشرف غنی احمدزی موازنه قدرت از درانی ها به طرف غلزای ها تغییر کرد و اشرف غنی احمدزی تا توانست پشتون های درانی تبار را از قدرت خارج نمود و در عوض با بخش افراطی پشتون ها مانند گلب الدین حکمتیار و شبکه حقانی نزدیک گردید تا اگر بتواند قدرت را به صورت مکمل از دست درانی‌ها خارج نمایند و در عوض غلزایی ها را وارث تاج و تخت بسازند در این مسیر فرمانده جنرال رازق مانند یک دژ محکم در مقابل احمدزی ایستاده بود و تلاش های احمدزی برای برکناری جنرال رازق بی نتیجه مانده بود.

گذشته از آن جنرال رازق با اقوام تاجیک، هزاره و اوزبیک نیز روابط نیک برقرار کرده بود و خواستار مشارکت تمام اقوام در هسته مرکزی قدرت بود که این امر از بنیاد و ریشه با طرح رییس جمهور غنی مبنی بر تسلط کامل یک قوم بالای اقوام دیگر در تضاد بود که ممکن است برای ریس جمهور غنی دگر راه باقی نمانده باشد مگر اینکه ایشان را با حذف فیزیکی از میان بردارد.

در بعد خارجی باید رابطه جنرال رازق را با پاکستانی ها مورد مطالعه قرار داد چون جنرال رازق با تمام معنی مخالف قدرت گیری طالبان بود و در میان طالبان و جنرال رازق جنگ های خونین در جریان بوده است که از هر دو طرف هزاران نفر را قربانی گرفته است بنابراین پاکستان همیشه جنرال رازق را به مثابه شخصیت پرقدرت نگاه می کرد که مانع اصلی در راه تطبیق نقشه های پاکستان در افغانستان می دیدند.

احتمال این وجود دارد که سازمان استخبارات پاکستان با نوع همکاری با استخبارات افغانستان به صورت مشترک به حساب جنرال رازق رسیده باشند، از جانب دگر در بازی های منطقوی و فرا منطقوی کشورهای که می خواهند طالبان را به ارگ پینه نمایند جنرال رازق را مانع بزرگ در این راه می دانستند، چون قندهار خواستگاه طالبان به حساب می‌آید و با موجودیت جنرال رازق پینه زدن طالبان به ارگ غیر ممکن به نظر می رسید که حدس و گمان آن می رود که یک اجماع استخباراتی منطقوی و فرا منطقوی بالای حذف فیزیکی جنرال رازق صورت گرفته باشد، البته استفاده از شبکه های جنایت کاران اقتصادی و قاچاقبران مواد مخدر را نیز در قتل جنرال رازق باید دخیل دانست چون جنرال رازق یکی از سلطان مواد مخدر در افغانستان به شمار می رفت.

پی آمد قتل جنرال رازق برای مردم افغانستان و به خصوص نیروهای ضد تروریزم در شرایط فعلی جبران ناپذیر است زیرا جنرال رازق با صد عیب که داشت یک شخصیت آشتی ناپذیر با جریان تروریزم بود، بازنده اصلی قتل فرمانده رازق مردم قندهار و ما حول آن در مجموع تمام درانی‌ها و به خصوص حامد کرزی است، حامد کرزی که‌ در زمان قدرت خود طرح حذف جزیره های قدرت را به منظور حذف قدرت مندان تاجیک و اوزبیک تعقیب می کرد بی خبر از این بود که خلفش در زیر نام همین طرح ریشه جزیره قدرت را که خودش ایجاد کرده بود می خشکاند، طرح حذف جزیره های قدرت را که حامد کرزی آغاز کرده بود اشرف غنی احمدزی باحذف جنرال رازق تکمیل کرد و برنده حذف فیزیکی فرمانده رازق در کوتاه مدت اشرف غنی احمدزی، گلب الدین حکمتیار و جناح تند رو شبکه حقانی و در کل غلزایی ها است که با حذف جزایر قدرت قصد دارند یک جزیره قدرت مرکزی غلزایی محور بسازند اما دورنمای وضعیت افغانستان همچنان در هاله ابهام قرار دارد که هیچ کسی نمی داند که چه اتفاقی در راه است.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حسن علی
رازق
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   طرح اصلی از بین بردن قدرتمندان در افغانستان از آمریکایی ها است
حالا اینکه توسط چه کسی و کجا و چگونه اجرا شود مهم نیست
لطفا فریب بازی های آمریکایی را نخورید.
شیما کابل

>>>   Saboor Raheel
چرا در پروان؟‌

شنیده شد که جاده‌یی را در مرکز ولایت پروان به نام جنرال عبدالرازق اچکزی کرده اند. در کنار لوحه‌یی که این جاده را نشان می دهد، فضل‌الدین عیار والی پروان و یکی دو نفر دیگر در حال دعا، شاید دعای افتتاح جاده،‌ دیده می شوند.

پرسشهایی که در این مورد به میان می آید:
۱- آیا تصمیم گشایش جاده از سوی کدام مجمع مردمی (شورای ولایتی) گرفته شده است یا از جانب والی.
۲- اگر از جانب شورای ولایتی چنین تصمیمی گرفته باشد، در کدام جلسه و به اشتراک چه کسانی؟
۳- اگر از سوی والی تصمیم گرفته شده باشد- بدون امر رییس جمهور و مقامات بالا یک عمل خودسرانه است.
۴- اگر والی به امر رییس جمهور چنین کاری کرده باشد، چرا این امر تنها به پروان داده شده است؟ چرا به کندهار، ننگرهار، هلمند و ارزگان... داده نشده است؟
۵- اگر نه امر رییس جمهور است و نه هم شورای ولایتی چنین فیصله یی را به عمل آورده است که به یقین چنین است،‌ آیا عمل والی پروان یک عمل چاکرمنشانه به دربار فاشیزم قومی نیست؟ آیا پروانی یی که نام قوماندان جهاد و مقاومت دارد به چاه ذلت و چاکری سرنگون نشده است؟‌
۶- وقتی جنرال رازق هیچگاهی در القاب و عناوین رسمی اش «اچکزی» خوانده نشده است، چرا در لوحه یی که در چاریکار روی جاده برایش نصب می کنند او را اچکزی می خوانند؟
۷- راستی- آیا در کندهار جاده یی به نام عبدالرحمن سیدخیلی و یا احمدشاه مسعود وجود دارد؟‌

نفرین به آنهایی که امور مردمی به آنها اعتماد می شود و آن را به نفع منافع و کمایی‌گریهای شخصی مورد سوءاستفاده قرار می دهند.

پروانیان!
متوجه فرزندان تان باشید. امکان این که راه خائنین در پیش بیگرند وجود دارد.

>>>   Badry
چندی پیش در یک جنگ فیسبوکی با یکی از هموطنان غیرتی که داشتم ، برایم نوشت :
شما تاجیکک ها سالها مدح گوی ، قصیده سرا و بوت پاک قبیله بودید ، هستید و خواهید بود . امروز با کشته شدن جنرال رازق باورمند شدم که آنچی اوشان گفته بودند حقیقت دارد . ما تاجیکک از کهیی کوه نور ساختیم ، اما قوم و قبیله خودش او را جنایت کار معرفی کرد !

>>>   همه مردم کشور از غرب به شرق واز شما تاجنوب بدانند تفرقه وچند صدایی سم مهلکی برای وحدت ویکپارچگی واتحاد کشور است. دشمن اصلی امروز کشور ما اول جهل ونادانی ماست.چهل سال از سوی خدا تنبیه شدیم وچوب خوردیم چون گفتیم این قوم کلان است ان قوم پایین است .از پشتون وهزاره بد گفتیم وتاجی راگفتیم قوم برتر است ازبک را بد گفتیم وگفتیم پشتون بالا تراست چه نتیجه ای گرفتیم؟ جز بدبختی جز اانتحاری کشته شدن درسرکها .جز اینکه اجنبی را برخود مسلط کردیم؟بنا"بسیاری مقصر از وضع موجود خودمان هستیم.طالب مردم ما را میکشد پاکستان وامریکا وعربستان دنبال منافع خود هستند واین ماهستیم که باید وحدت داشته باشیم.مگر ما مسلمان نیستیم مگر ما انسان نیستیم در کجای قران کریم قوم برتر داریم ودر قران میفرماید هرکس از شما تقوا وپرهیزگاری اش بیشتر بود نزد خدا ارزش ومنزلت دارید.هر کس قوم خود را بالاتر وذیحقتر بداند او در راه شیطاناست وچه غذابی بالاتر اینکه برادر وپدر وخواهر ومادر من وتو بیگناه کشته میشود.دشمن امروز همین رامی خواهد.قتل وترور جنرال عبدالرزاق اگر چه برای همه ما تلخ است یک سود کلان داشت واینکه مارا متحدتر کرد فلذا دیدید که همه سران اقوام ومردم همه قومیتها برای یک قهرمان ملی سوگوار شدند.بیایید دست از خودخواهی وتفرقه برداریم.ید الله مع الجماعه دست خدا با وحدت ویکپارچگی واتحاد مردم است //
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   همینکه میگویند رمی های فیرشده زهر آلود بوده درحقیقت حذف کیمیاوی است

>>>   ما خواهان مشارکت ملی درحاکمیت هستیم درطول دوصد سال اگر درانیها در این کشور حاکمیت کرده اند جزء ویرانی دربدری کشتار همدیگر وحشت چیز دیگری به ارمغان نیاورده اندحالاکه غلزایی ها میخواهند دیگران را حذف کنند خود نیز بدنام ترین حکومت را درحال حاضر دارند رهبری میکنند با این ترتیب این قوم جزء بدنامی به این کشور دیگر دستاوردی ندارند
سروری

>>>   Badry
ما تاجیکک ها ترسیدیم که اگر از جنرال غوری توصیف و تمجید کنیم ، به اتوریته وحدت خواهی مان صدمه میرسد و از سوی قبایلی ها تاپه متعصب به پیشانی می خوریم . حال وقتش رسیده که وحدت خواهی کنیم تا عقلی را به کله بی عقل ها پیچکاری کنیم . اما بعید و نا ممکن است .

>>>   هموطنان عزیز و محترم : قربانیان کشاکشهای قومی، مذهبی، انتخاباتی خود را به گردن آمریکا نیاندازیم. اگر تا حال نتوانستیم در کشور خودمان حقوق و صلح و ثبات و عدالت را مستقر و جایگزین جنگهای مذهبی ،نژادی، قومی و حیدری و نعمتی و خشونت و خونریزی کنیم، این مسئولیت به عهدهً حاکمان بی عرضه و رقابتهای مذهبی شعبات دین اسلام هست که منبع و کانون آن طالبان و رژیم جمهوری اسلامی ایران می باشد و نه آمریکا.مسئولیت بی مدیریتی کشور به عهدهً آمریکا نیست، برعکس دقیقاً به عهدهً دولت خود ماست.هر جا که چیزی کم می آوریم بجای انتقاد از خود و انتقاد پذیری بدتر گناهان و تقصیرات و مسئولیتها را بگردن دیگران می اندازیم چرا؟

>>>   همتباران من ازین جاده یکطرفه وحدت ملی و قهرمان سازی که هرروزه دلیر مردان خود ما در سنگرهای نبرد دو رخه پیشرو و پشت سر گلوله باران شده و به فراموشی سپرده می شوند بگذرید .

در جایی نوشتم که غوری را به گور فراموشی و اچکزی را به «قهرمان ملی»، چرا؟

آری، هممیهن ستمزده و خاک به چشم!!!
چرا جنرال محی الدین غوری، نباشد قهرمان ملی؟
او برای میهن رزمید، نه برای غوری.
او در پاسداری از کشور بود، نه برای غوری.
او براستی ملی بود، نه قبیله یی!!!
چرا کسیکه برای قبیله خود است، قهرمان ملی بر شمرده شود؟
چرا کسیکه برای قبیله است، ملی برساخت شود و کسیکه ملی است به گور فراموشی سپرده شود؟
جنرال ملی - غوری و جنرال حقی- اچکزی، هر دو بدستور احمدزی ترور شده اند.

غوریی براستی ملی را فراموش کنند.
اما:
خیابان های شهر را بنام اچکزی برساخت کنند
گفته میشود «قهرمان ملی» اش برشمارند
گفته شده اکادمی پولیس» را بنامش کنند
گفته میشود که آرمانش را در قانون جا دهند:
- هر کسیکه «افغان» را نمی پذیرد، ازین کشور نیست؛ بر آید.
- ملا عمرها و ملا دادالله ها بهترین مجاهدین اند که شمالی ها را به کولاب راندند.

همنیهن گرامی!
جنرال های ملی برای کشور رزمیده اند، نه برای قشلاق و قبیله خود!!
جنرال محی الدین غوری، قهرمان ملی!

نویسنده: پویا خراسانی.

>>>   Baha
دروغگویان حافظه ندارند !
*عبدالله: آمریکایی ها جنرال رازق را نکشتند
*:محب مشاور شورای امنیت ملی: پاکستانی ها رازق را نکشتند.
*استانکزی: مهاجم پیش از حمله به خارج از مرزها تماس داشته.
*اشرف غنی: جنرال صاحب رازق را نه طالب نه آمریکا نه پاکستان بلکه داعش کشت
* تلویزیون طلوع: یک نفرکه انار تحفه آورده بود جنرال رازق را کشت.
* چرا جای انارهای له شده، تصویر مرده انتحاری را نمایش نمی دهند؟
روزنامه ماندگار می نویسد: حتمال طراحی حمله به جان عبدالرازق را توسط «شبکۀ حقانی»، تقویت می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، شبکۀ حقانی بخشی از بدنه طالبان در جنوب‌شرق افغانستان و مناطق قبایلی پاکستان است که به شدت تحت نفوذ سازمان اطلاعات پاکستان یا «آی.اس.آی» قرار دارد.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

>>>   تشکر از خانم شیما از کابل زیبا. تحلیل بسیار کوتاه ولی مکمل .
زنده باد زنان و دختران بیدار و فعال سرزمینمان.

>>>   Shahin Khorasani
دوستی بنام( آزاد منشان ) چنین نوشته است:

کسانکه آگاهی سیاسی کم دارند، و از جنگ های میان قبیله اوغانان آگاه نیستند، بدانید که ارتشبد رازق در جایگاه نبود که امریکا چه که پاکستان در ترور اش نقش داشته باشد.

نه پاکستان آنقدر بیچاره بود که یک فرمانده محلی چون رازق را ترور کند، نه امریکا.

اگر کندهار در ماموریت ارتشبد رازق آرام شد، از اثر هوشیاری رازق و تا جای کرزی صورت گرفت، که با پاکستان، امریکا و انگلیس معامله خیلی مثبت بالای کشت و قاچاق تریاک انجام دادند.

آن داد و ستد بالای کشت و قاچاق تریاک این بود که سود فروش تریاک را به شریکان چون رازق - کرزی، انگلیس، پاکستان و امریکا تأمین شود.

زمانکه ارتشبد داواد داود رئیس مواد مخدر وزارت داخله بود، همیشه تلاش داشت که کشت تریاک را در جنوب نابود سازد، و درآمد طالبان و باداران پاکستانی شان را نابود سازد، اما در آن زمان کرزی، با امریکایان و پاکستان هر کاری کردند که جلو نابود سازی کشت تریاک را از سوی ارتشبد داواد داود در جنوب بگیرند، و آن زمان جنگ طالب هم بالای تریاک بود.

رازق آمد هوشیاری کرد، با پاکستان، امریکا و انگلیس بالای کشت و قاچاق تریاک معامله کرد، دلیل اش همین بود جنوب، هلمند بویژه کندهار بگونه چشمگیری آرام شد.

به گرو برادران مزدور و اجیر شده طالب شان گفتند اینجا حرف حل هست، بروید به مناطق نا اوغان نشین شرق، شمال و غرب بویژه به شمال تجاوز کنید.

شوربختانه بسیاری ها متوجه نیستند، چرا ارتشبد رازق یکبار هم تلاش برای نابودی کشت و‌قاچاق تریاک و برای نابودی کارخانه های تولید تریاک در کندهار و هلمند نکرد؟

چرا کندهار پس از ترور رئیس مواد مخدر داخله ارتشبد داواد داود که در پی نابودی تریاک بود، آرام شد؟

ده ها پرسش دگر..

باید مردم بدانند، هم جنگ میان اوغانی بگونه دگری سبب ترور رازق شد، ترور رازق دست گلبیدین، یون ها و غنی را بازتر کرد تا کشت، قاچاق،کارخانه تولید تریاک و فروش تریاک را بجای رازق با باداران پاکستانی، امریکای و انگلیس انجام دهند.

>>>   آقای عدالت: شما بر اساس چه اسنادی جنرال رازق را سلطان مواد مخدر میدانید؟ بنظر من دست داشتن او در قاچاق مواد مخدر، شایعهٔ بیش نیست. مانند تمام شایعاتی که در مورد افراد و اشخاص و چهره های با نفوذ و سیاسی دیگر در طی این مدت بعد و یا قبل از ترور شان بخورد ما مردم ساده دل و ساده اندیش داده اند.درین شکی نیست که تعداد ازین افراد، در قاچاق و تولید مواد مخدر دخیل اند، اما شما در مورد جنرال رازق، فکر میکنم غلو نموده اید.بهتر است قبل از بستن چنین اتهامات، در پهلوی شنیدن شایعات از منابعی ایکه هرگز بیطرف نبوده اند، کمی بخود زحمت داده، خود درین گونه موارد تحقیق نمایید.

>>>   محترم پویا خراسانی//
تازمانی که گپ وگفت از قومیتها ویافتن مقصر از خارج مرزها باشیم وخواسته یا نخواسته در میدان دشمنان دین وتمامیت ارضی وطن بازی کنیم دشمن شناسی نداشته باشیم وبه دنبالل تفرقه قومی ومذهبی باشیم وضعمان از این بهتر که هیچ بدتر هم خواهیم شد .هرچند من به بضی قوانین ایران درخصوص مهاجرین هموطنم انتقاداتی دارم ولی خیلی بی انصافی است که جمهوری تسلامی ایران را در کنار طالبان اوردی.
ایران تنها کشور منطقه است که رودروی امریکا واسراییل ایستاده وبه جنگ داعش رفت باهمه تحریمهایی که شده ودارد برای مقابله با سلطه کفر اینقدر هزینه پرداخت میکند. حق را باید گفت. کافی بود ایران دست از حمایت فلسطین که سنی مذهب است میکشید؛ مطمئن باش خیلی از فشارهای امریکا ومتحدانش از بالایش کم میشد. امروز درصحنه کشور امریکا ومتحدانش وعربستان سعودی ببین دارند چکار میکنند .این تفرقه های قومی ومذهبی بیشترینش از گور همین کشورها بلند میشود تو بجای اینکه دشمنان اصلی را بگیری از کشوری نام بردی که نزدیک به یک ونیم میلیون تا دو میلیون هموطن مارا چهل سال درخودش جتی داده کمی انصاف داشته باش.
داکتر عبدالرب اچکزی((کوچی؛ بلوچ؛ نورستانی؛ ازبیک هزاره؛ تاجیک؛ پشتون ؛ ایماق؛ هندو ؛قزاق ))هستم

>>>   Salam
تاجیک ها آخر غنی را مجبور ساختند تا رازق را قهرمان آزادی اعلان کند . وای از این کولابی های رازق .

>>>   بيچاره هفده سال سرگردان پشت هميمن چهار سچمه گک میگشت، جوينده يابمده است.

>>>   جنرال رازق را خدا بیامرزد اما اسناد و شواهد کافی موجود است که دست داشتن وی را در قاچاق مواد مخدر ثابت میسازد. الحق والانصاف نمیتوان وی را از بابت قاچاق مواد مخدر ملامت کرد زیرا جنگیدن در مقابل طالب هزینه پولی دارد و وی باید پول را از جایی در آورد!! به همین ترتیب داشتن سه تا زن و شان و شوکت و کمپاین سیاسی هم به پول نیاز دارد، اگر قاچاق نمیکرد باید آدم ربایی میکرد یا نوکر کشور خارجی میشد!!
99 فیصد اراکین دولت سیه کار استن اما فرق رازق این بود در کنار کارهای غیر قانونی ضد طالب بود و در مقابل شان به هر انگیره ای که بود خوب می جنگید.
جالب این است اگر از اقوام غیر پشتون در مقابل طالب بجنگند و طالب را تار و مار کند، میشود استخوان شکن، فوم کش، جنگ سالار، متعصب، تاجیکستانی، شیعه و امثالهم!! مگر غیر این است؟؟ و پشتون طالب کش میشود قهرمان!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است