فیفا: برگزاری روز دوم انتخابات تصمیم نادرست بود
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۷    ۱۳۹۷/۷/۳۰ کد خبر: 155461 منبع: پرینت

یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) برگزاری روز دوم انتخابات پارلمانی کشور در شماری از مراکز رأی‌دهی را یک تصمیم نادرست، عجولانه و غیرقانونی خواند.

به گزارش اطلاعات روز، آقای رشید که روز یکشنبه (۲۹ میزان) در یک کنفرانس خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «کمیسیون انتخابات، روز دوم انتخابات پارلمانی کشور را باید با یک اقدام بسیار متناسب و هماهنگ با انتخابات پارلمانی ولایت قندهار، برگزار می‌کرد.»

به گفته‌ی او، برای برگزاری روز دوم انتخابات در شماری از مراکز رأی‌دهی، «اقدامات کافی وجود نداشته است» و فرد یا نهاد نظارت‌کننده‌یی برای نظارت از برگزاری امروز انتخابات «بسیج» نشده بوده‌اند.
رییس اجرایی فیفا تأکید کرد که باید کمیسیون انتخابات کشور به عنوان «تسهیل‌کننده‌ی پروسه‌ی انتخابات» به آرای مردم افغانستان احترام بگذارد.

از سویی، آقای رشید در این نشست انتخابات پارلمانی را یک انتخابات پرچالش خواند و گفت: «وسعت و حجم نارسایی‌های دیروز و در نتیجه تمدید یک روزه‌ی دوره‌ی رأی‌گیری هرچند قابل تصور، اما به دور از انتظار و تدبیر بود.»

به گفته‌ی رییس اجرایی این بنیاد، کارنکردن درست اکثر دستگاه‌های بایومتریک و ماشین چاپ، عدم نگهداری چارچ توسط این دستگاه‌ها، کمبود و انتقال اشتباهی بسته‌های مواد از عمده‌ترین مشکلات فنی این انتخابات بوده است.

همچنان یوسف رشید تأخیر در گشایش مراکز انتخاباتی، نشرنشدن فهرست رأی در مراکز انتخاباتی، تهدیدات امنیتی کارمندان کمیسیون، نقض بی‌طرفی از سوی کارمندان کمیسیون، تأخیر در شمارش آرا، تقلب، ممانعت از نظارت و مداخله‌ی زورمندان در پروسه‌ی انتخابات از چالش‌های دیگر این انتخابات خواند.

در همین حال او با انتقاد از «کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی» نیز گفت: «کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز کار نظارت و دریافت شکایت را به صورت مطلوب انجام نداد. تهیه‌ی فورم شکایت که نه مستلزم فورمول پیچیده‌ی برنامه‌ریزی و نه لجستیک گسترده می‌باشد، با مشکل مواجه شد.»

به گفته‌ی آقای رشید، در اکثر مراکز این کمیسیون به معترضان انتخابات گفته است که «شکایت‌هاشان را روی برگه‌ی عادی سفید بنویسد، حالانکه بر اساس قانون فقط شکایت‌هایی که از مجرای رسمی و با استفاده از فورم و مشخصات معیاری طرح شده باشد، قابل پیگیری است.»

انتخابات پارلمانی در کشور از صبح دیروز آغاز شد و برای امروز نیز به دلیل آنچه که مشکلات فنی و تخنیکی خوانده شده بود، در شماری از مراکز رأی‌دهی در سطح کشور ادامه پیدا کرد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
فیفا
نظرات بینندگان:

>>>   نام رییس کمیسیون انتخابات چیست؟
گلا جان بدیع صیاد.
یعنی به این معنی که در تقلب انتخابات از خود بدعت نشان بدهد و کسانی را که رای گرفتند صید و یا شکار کند.
امسال مثل سال های گذشته انگشت رای دهندگان توسط طالبان بریده نشد،بلکه در بعضی محلات در عوض انگشت آنها دستگاه های بیومتریک شکسته شد.
از ابتکارات بدیع صیاد این ها بود:
نا وقت آمدن کارمندان انتخاباتی به ساحه.
خرابی بعضی دستگاه های بیومتریک.
شمارش اآرا در عدم موجودیت هیأت نظارتی.
انتقال صندوق ها از محل،بدون شمارش آرا.
به تعویق انداختن رای گیری در بعضی ساحاتی که مردم زیاد مراجعه کرده بودند،برای ردر دوم،برای این که مردم کمتر مراجعه کنند.
حالا نتایج انتخابات بیست روز بعد اعلان میشود.تنها در چند ساحه بی که شمارش آرا در آنجا صورت گرفته است و توسط جدول برنده اعلان شده است،باقی میماند،باقیمانده شمارش و تقلب در خود دفتر مرکزی انتخابات صورت میگیرد.
از همه مهمتر این که همانطوری که قتل جنرال رازق یک روز قبل از انتخابات صورت گرفته است،تا موضوع آن زود تحت شایعه انتخابات صورت بگیرد،حالا نتایج انتخابات نیز روزی اعلان میشود که شروع ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری است و نتایج انتخابات پارلمانی،تحت شعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار میگیرد.
هرچقدر که یک کاندید پارلمان غالمغال کند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است،رای من را خوردند،هیچ کس به داد اش نمیرسد و همه در فکر انتخابات ریاست جمهوری هستند که از جمله این کاندید های ریاست جمهوری یعنی اشرف غنی و داکتر عبدالله و عطامحمد نور و گلبدین و دیگران،کدام اس برنده خواهد شد و هر روز میز مدور است و تبصره ها است و جلسات است و تشکیل پارتی ها و پارتی بازی ها و غیره.
آخر وکیل بیچاره یی که رای اش خورده شده است.خود را در یکی از گروپ های انتخاباتی ریاست جمهوری میزند و پیش خود میگوید:در انتخابات خو برایم خیانت کردند،میشود که ازین گروپ ها بکی شان قدرت را بدست بگیرند و من را یک چیزی مقرر کنند.
اما توصیه من به آقای سعیدی:
ترا کسی نمیکشد.کسی ترا وکیل نیز نمی سازد و خود را در کدام گروپ انتخابات ریاست جمهوری نیز شامل نکن که کدام چوکی نیر به تو نمیدهند،زیرا:
اگر تمام مصاحبه های میز مدور ترا جمع آوری کنند،هیچ امکان ندارد که هیچ کدام از گروپ های انتخاباتی ریاست جمهوری،از گزند حرف های خودت در امان بماند.
فهمیدید!
مقصد من همه تان بودید،بشمول سعیدی صاحب.

>>>   Khalid
در کشور ما همیش غریب و بیچاره خوار است و قابل مجازات، آب از بالا خیط است.
کمیسیون انتخابات: کارمندان که در روز رأی دهی غفلت وظیفوی کرده‌اند مجازات می‌شوند.
تقلب در جمع مسوولین بلند پایه و ارگ نشینان طرح و غمی میشود ولی در مقابل باید کارمندان بیچاره مجازات شوند. این است تطبیق عدالت اجتماعی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است