واقعیت حمله بر جنرال رازق را بخوانید
مایک میلر، رییس عمومی نیروهای ناتو وارد قندهار شد. زمانیکه وی به نزدیک ساختمان ولایت رسید، هیچ فرد افغانستانی مسلح نبوده و همه توسط آمریکایی ها خلع سلاح شده بودند. حتی شهر قندهار به حالت نیمه تعطیل درآمده بود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۲    ۱۳۹۷/۷/۲۷ کد خبر: 155397 منبع: پرینت

سیاست آمریکایی ها این است که وقتی یکی از سران آنها به مکانی می رود، تمامی افراد دیگر خلع سلاح می شوند و هیچکسی حق حمل سلاح را ندارد و اگر اسلحه ای هم هست قبلا خالی شده و صرفا نمایشی می باشد.

مایک میلر، رییس عمومی نیروهای ناتو وارد قندهار شد. زمانیکه وی به نزدیک ساختمان ولایت رسید، هیچ فرد افغانستانی مسلح نبوده و همه توسط آمریکایی ها خلع سلاح شده بودند. حتی شهر قندهار به حالت نیمه تعطیل درآمده بود.

جلسه در ساختمان ولایت برگزار شد.
جنرال رازق در این نشست امنیتی با مایک میلر، رییس عمومی نیروهای ناتو، بر سر موضوع امنیت انتخابات مشاجره‌ی لفظی می‌کند.
مایک میلر با عوض کردن موضوع تامین امنیت انتخابات، به مسایل دیورند اشاره می‌کند و از جنرال رازق می‌خواهد که در موضوعات سیاسی و حصار کَشی در مرز دیورند از سوی پاکستان، مداخله نکند، با واکنش تند جنرال رازق روبرو می‌شود و مشاجره‌ی لفظی صورت می‌گیرد که جنرال رازق جلسه را پایان‌ یافته اعلام کرده از اطاق بیرون می‌شود.

مایک میلر هم با محافظانش از اطاق بیرون می شود، لحظه‌ای با محافظانش در یک گوشه‌ی دهلیز ایستاد می‌شود، چند لحظه بعد نارنجک دودی پرت می‌شود و تیر اندازی صورت می‌گیرد.

اینکه نگهبان والی دست به تیر اندازی زده باشد، کاملا بی‌اساس است؛ زیرا، کسی از محافظان والی مسلح نبوده است.

فیلمبردار تلویزیون ملی بنام سلیم که در حال تصویر برداری بود نیز توسط آمریکایی ها کشته میشود و کمره ای که تمامی موضوعات جنگ را ضبط نموده بوده تاهنوز ناپدید است و دیگر خبرنگاران که در ساختمان ولایت حاضر بودند تا ناوقت های شب اجازه ترک محل برایشان داده نمیشود.

این اتفاق روز پنجشنبه ساعت 3:30 از ظهر به وقوع پیوست.

کد (10)


واقعیت حمله بر جنرال رازق را بخوانید

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال رازق
قندهار
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالرحیم ایوبی نماینده قندهار در مجلس نمایندگان می گوید که فرمانده رازق ترور شده است مگر نه توسط طالبان !
آقای ایوبی ادعا می کند که اخبار و اعلامیه های دولت مبنی بر قتل فرمانده رازق دقیق نیست و هنوز هم ترور این فرمانده نظامی در هاله ابهام قرار دارد ، نام برده ادعا می کند که در وجود موجودیت فرمانده عالی رتبه نظامی آمریکا جنرال سکات میلر در این جلسه اجازه اینکه کدام افغان مجهز به سلاح در جلسه وجود داشته باشد محال به نظر می رسد ، نام برده فرمانده رازق را قربانی یک توطئه راجع به خط دیورند می داند .

>>>   حقیقت های پشت پرده در رابطه به حادثه کندهار:

جنرال سکات میلر ساعت 1:30 بعداز ظهر پنجشنبه بتاریخ 26 میزان 1397 در ساختمان ولایت کندهار با حضور داشت:
تورن جنرال زلمی ویسا - والی کندهار
جنرال عبدالرازق - قوماندان امنیه کندهار
جنرال عبدالنبی الهام - قوماندان قول اردوی کندهار
جنرال مومن حسن خیل - آمرامنیت ملی کندهار
رییس منابع بشری ولایت کندهار
آمردفتر و مشاور والی کندهار

#هدف_جلسه: میلر هدف جلسه را در مورد انتخابات عنوان کرده بود در حالیکه در جریان صحبت هایش موضوع سیم خاردار خط دیورند به نفع پاکستانی ها را با جنرال رازق در میان گذاشت که با واکنش تند وی روبرو شد و حتی با جنگ لفظی روبرو شد بالاخره جنرال رازق به میلر گفت یک کلمه دیگر درین مورد حق حرف زدن را برایت نمیدهم چون تو یک اجنبی هستی و صحبت بین ما و پاکستان است نه شما. و همچنان دفعتا گفت جلسه ما ختم شد تشکر از همه تان.

جنرال میلر در حالیکه از غصه سرخ شده بود از جایش برخاست و در صحن ساختمان ولایت با عساکرخود کمی خاموشانه صحبت کرد بادیگارد های جنرال میلر در داخل چرخ بال بالا شدند و موضع گرفتند چون تصویر بردار نلویزیون ملی درهمانجا مصروف فیلمبرداری بود یک فشنگ اشک آور دودی را در صحن ساختمان ولایت در پیشروی جنرال رازق ، والی ، امرامنیت ، تصویربردار و دیگر نیروهای داخلی که به بدرقه بیرون شده بودند پرتاب کردند و یکدم صدای شلیک فیر ها شروع شد که در نتیجه جنرال رازق ، جنرال مومن و زلمی ویسا شدیدا زخمی میشوند در همین حال بادیگارد والی نیز به طرف چرخ بال فیر میکند که او از طرف سربازان امریکایی از در آورده میشود چون فضا خیلی دود آلود میباشد و با چشم غیر مسلح چیزی قابل دید نیود عساکر امریکایی میاییند تا ببینند که جنرال رازق کشته شد یاخیر و بالخره رلمی ویسا را با چرخبال شان به بگرام میبرند که گویا ما به درمان و عملیات انتقال دادیم

چون طالب پروژه امريكايي ها است به فرمايش سفارت امريكا طالبان مسؤليت شهادت جنرال رازق را به عهده گرفته است و عوام فریبی میکنند.

این است اصلیت این امریکایی های لعین.
عین رول فیلم های امریکایی عراق را نیز در افغانستان تطبیق میکنند اما مردم دنبال طالب اند.

سوال اینجاست که چرا جنرال سکات میلر بخاطر یک موضوع کوچک داخلی امنیتی با جنرال عبدالرازق دیدار میکند در حالیکه باید همرای وزیر داخله دیدار میکرد.
کاسه زیر نیم کاسه است.
هوشنگ سامانیان

>>>   زلمي ويسا والي قندهار مزدور و جاسوس پاكستان ميباشد و همين شخص كثيف به تحريك پاكستان، حكمتيار و تيّم مزدور ارگ قسميكه چندسال قبل ژنرال دَاوُدَ راشهيد ساخت ، و امروز ژنرال رازق را به جرم نزيكي با جيكان و مخالفت هاي جدي وي در مقابل پاكستان و مزدوران افغاني شان شهيد ساختند

>>>   هیچ منطقِ قد نمی دهد که اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکایی در جلسه حضور داشته باشد و گلبدین نام محافظ والی با تفنگِ دست داشته خود نیز آنجا حضور پیدا کند و با فرمانده نیروهای آمریکایی شانه به شانه به طرف میدان حرکت کند.
خلاصه گپ: آمریکایی ها اصلن اجازه حضور عساکر افغان را با سلاح دست داشته شان در چند صد متری شان نمیدهند و گپ جالب اینکه میلر در حمله مسلحانه جان به سلامت می برد و جنرال رازق شهید میشود؟
آیا زیر کاسه نیم کاسه یی است؟
احمد ضیا بقا اندرابی

>>>   نی غدار برای دشمنان طالبان و افراد وطن پرست به اندازه توان خود جزا های مختلف تعیین می کند اول نوبت جنرال دوستم بود باز استاد عطا بعد قیصاری قومندان شمشیر جبار قهرمان امروز نوبت جنرال رازق بود آخر به کجا می روی او غدار !
مینا

>>>   صلح نزدیکتر شد !!!
ترور عبدالرازق هم از طرف بادارش انجام شد !!!
هموطنان عزیز ،
شرط طالب ها برای اغاز پروسه صلح از بین رفتن رهبران و قومندانان جهادی ، که در ۱۷ سال اخیر صاحب قدرت و ثروت شدند و دشمن سرسخت گروه تروریستی طالب مثل عبدالرازق هستند، از امریکا برای اغاز پروسه صلح است ، چون تنها رهبران و قومندانان با قدرت و ثروت ، که مربوط به تنظیم های جهادی است، مانع صلح و ثبات پایدار در افغانستان هستند !!!
کسی ، که از راه جنگ چیزی بدست اورده باشد ، در صلح و ثبات از دست میدهد !!!

تمام رهبران و قومندانان باقی مانده جهادی باید بداند، که بلاخره به سرنوشت ترور زنجیروی بیشتر از ۳۰۰۰ رهبر و قومندان جهادی همسنگر خود سردچار میشود !!!
تمام روشنفکران و جهانیان میدانند، که تنظیم های جهادی ، طالب ها ، داعش ، القاعده و دیگر گروهای تروریستی زیر نام ” جهاد ” ( اخوان الشیاطین ) ساخت امریکاست و حال ، که امریکا خود را با امضا قرارداد ستراتیژیکی و نظامی با دولت افغانستان در سال ۲۰۱۴ رساند و ۱۰ بزرگترین پایگاهای نظامی خود را مستقر ساخت ، دیگر عساکر جنگی زیر نام ” جهاد ” ) خود را ضرورت ندارد !!!
چیزی را، که میسازی ، از بین هم برده میتواند .

نوت :
با ترور عبدالرازق نزدیکتر به صلح شدیم و نبودن عبدالرازق هیچ ارزشی مثل عطا محمد نور رانده شده از ولایت بلخ برای دولت و ملت افغانستان ندارد !!!
طرفداران وحدت ملی

>>>   اشرف غني و كرزي قاتل بهترين فرزندان اين كشور است.
اشرف غني با دسيسه هاي مختلف نيروي امنيتي كشور را به شدت تضعيف ميكند تا در مقابل طالبان قدرت دفاعي خود را از دست بدهد و طالبان مناطق بيشتر را تصرف نمايند و آنگاه مردم حاضر شوند كه حكومت پنجاه پنجاه با طالبان را بپزيرند.

>>>   جنرال رازق یکی از صادق ترین افراد این کشور توسط محافظین زلمی ویسا والی قندهار به شهادت رسید زلمی ویسا کسی است که در سال ۱۳۹۰ زمانیکه فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین بود توسط محافظین اش در همینگونه جلسه امنیتی در ولایت تخار در اوطاق جلسات مقام ولایت تخار بم را جاسازی نمود که در نتیجه جنرال داود و جنرال شاه جهان نوری به شهادت رسیدند

>>>   جنگ اصلا بین غلزی ها و دورانی ها است فعلا غلزی های همه در اطراف اشرف غنی و گلبدین جمع شده اند و با حمایت همه جانبه خلیل زاد برای حاکمیت صد فیصد غلزی های کوشش میکنند و قتل جنرال رازق و عبدالجبار و تعدادی زیادی از سران قوم درانی شروع جنگ بزرگ بین قوم غلزی و درانی است .
Rustam Doost

>>>   به همراه ‏ملا حاجی جمعه گل‏ و ‏‏۲‏ نفر دیگر‏ است.
۳ ساعت ·
سه نکته سوال برانگیز از حادثه کندهار!
۱. جنرال سکات میلر در نشست کندهار حضور داشت. او جنرال سه ستاره و شناخته شده امریکایی و قومندان نیروهای حمایت قاطع است. چرا حمله کننده وی را نیز هدف قرار نداد؟ و یا همه را هدف قرار نداد؟ چرا منتظر نشستن خارجی ها در هلیکوپتر ماند و بعد حمله کرد؟! مگر حمله به جنرال میلر دستاورد بزرگتری برای طالبان نبود؟!
۲. چرا تا هنوز خبرنگاران به محل رویداد اجازه حضور نیافته اند؟!
۳. کمره خبرنگار تلویزیون ملی که در مصروف فلم برداری بود کجاست؟ فیلم لحظه حادثه باید نشر شود!
سیاووش_خیام

>>>   حذف جنرال شجاع و طالب کش جنوب قطعا با آمدن خلیلزاد و آغاز گفتگو با طالبان ربط دارد.
جنگ غلجاني و دراني

>>>   لعنت برکسیکه وطن وقهرمان کشورش را میفرشد ونامردانه می کشد لعنت به این سیاست مدارهای بی کفایت وخواب برده ما جزعیش ونوش کاری ندارند هرروز یک قهرمان ازدست میدهیم ماهم تماشا میکنیم چی نصیب این جوانان پاک ما میشه یک دسته گل چندتا سخن غم انگیز چند روز رخصتی هزارافسوس
صدف رحیمی

>>>   قهرمان سازی دیوانه وار

جنرال رازق هرچه بود، بدون شک یک جنرال پابند به پرنسیب نظامی و باورمند به قانون و عدالت نبود. او یک جنگ سالار مخالف طالبان بود، اما این مخالفت بیشتر ریشه اقتصادی داشت. رازق با استفاده از قدرت نظامی اش در قاچاق مواد مخدر در قندهار به یک قدرت اقتصادی نیز بدل شده بود.
طالبان تجارت مافیایی رازق را تهدید می کرد، و رازق با طالبان دشمن شده بود. سقوط قندهار به دست طالبان درآمد میلیون دالری رازق را از او می گرفت.
امشب اما ده ها فرهنگی مآب و قلم به دست مدپرست و احساساتی از رازق قهرمان ساختند و اورا چنان بزرگ کردند که هیچ دستی به دامن اش نرسد. کسی حتی مرگ وی را به معنای برباد رفتن شکوه(گندهارا) دانسته است و عظمت یک تمدن چند هزارساله را به ناف او چسپانده است.
عجب مردمی هستیم و عجب در قعر چاه نادانی و خیره سری فرورفته ایم. جنون و بی خردی، جنس و فصل هویت فرهنگی ماشده است. ما اکنون درک تفکیک همه چیز را از دست داده ایم، و عقل ما یکسره در چنگ احساسات و توهم گرفتار آمده است. من مرگ جنرال رازق را در وضعیت کنونی به ضرر امنیت قندهار می بینم، و از کشته شدن اش بعنوان یک انسان رنج می برم ولی هیچگاه از کارنامه او دفاع نمی کنم.
امثال جنرال رازق اگر یک خط در کارنامه شان سفید باشد، صد خط دیگر سیاه است. این جماعت اگر یک حسن داشته باشند هزار عیب هم دارند. حسن جنرال رازق جنگیدن او با طالبان است آن هم بیشتر با انگیزه اقتصادی، و عیب هایش تجارت مواد مخدر و نمایندگی از قبیله سالاری منحط که صدها سال است همه قربانی آن هستیم.
صفرمحمد مظفری

>>>   قرباني شدن جنرال رازق نه يك حادثه امنيتي بلكه ترور سياسي است. در مجلسي كه جنرال ميلر؛ همه كاره و مكناتن افغانستان، حضور داشته باشد و جنرال كشته شود و حتي خراش و آسيبي به ميلر نرسد و سپس طالبان بگويد كار آنان است، بايد براي دو موضوع متاسف بود.
- براي جهاد كه دشمنش را مسلمان و داخلي معرفي كرده. اين همان اسلام ابوسفيان و يا همان اسلام امريكايي است كه سيد قطب مي گفت براي منافع امريكا مي جنگد.
- براي نظام سياسي ما بايد متاسف بود. نظامي كه بايد نماينده حاكميت ملي و روحيه ملي همه افغان ها باشد؛ براساس پيماني كه با امريكا بسته و مصونيت قضايي كه براي انان داده حتي نمي تواند جنرال ميلر و يا حتي محافظانش را به عنوان شاهد صحنه قتل يك دگرجنرال مبارز و مردمدار و جنرالي كه رئيس امنيت ملي بود، به محكمه فرا بخواند. براي آقاي كرزي بايد همدلي كرد كه چقدر از جانب غربي ها و مخصوصا امريكايي ها تحقير شده، براي رئيس جمهور غني و اقاي عبدالله بايد دلسوز بود كه حالا تحقير مي شوند و ذلت مي كشند. براي ديگر سياستگران، رسانه ها و كارشناسان بايد متاسف بود كه هرجايي كه پاي امريكا باشد، احتياط مي كنند. انگار پاي يك قدرت فوق طبيعي در ميان است. انگار جنرال رازق و جنرال مومن در بلاي طبيعي كشته شده، در زلزله، سيلاب، فروريختن كوه يا هر بلاي ديگر كه منطق بازخواست نداشته باشد.
شجاع محسنی

>>>   جالب اینجاست که جنرال میلر در این حادثه تروریستی هیچ آسیبی ندیده اما والی، فرمانده پولیس و رئیس امنیت ملی قندهار کشته می شوند!
قریشی

>>>   موقع حضور جنرالان آمریکایی تحت هیچ شرایطی سربازان افغانستان حق حضور ندارند ، اینکه نگهبان والی چنین کاری کرده کاملا بعید است.
در آن نشست از جنرال رازق خواسته بودند که از دشمنی با پاکستان بپرهیزد و بر طالبان سخت نگیرد ولی جنرال شهید نپذیرفته بود و نهایتاََ همانجا جانش را گرفتند
حال اینکه چگونه خدا بهتر می داند
مجید نامجو

>>>   جنرال عبدالرازق مرد آزادیخواه به مفهوم واقعی آزادیخواهی ، شجاع ترین فرومانده پلیس این سرزمین و دشمن سرسخت (چتلستان و نوکران طالب ، داعش و گلبدینی آن ) مبارز و صدیق ترین و واقعی ترین قهرمان زمان را از ما گرفتند .
شهادت عبدالرازق در کنار یک جنرال آمریکایی سوال بر انگیز است .
او رفت و همهء مردم ستمدیده و رنج کشیدهء سرزمین ما اعم از پشتون های آزادیخواه ، تاجیک های آزاد اندیش و ازبک های روشنفکر و مترقی را عزا دار ساخت روحش شاد و یادش گرامی و راهش پر رهرو باد .
هادی امیرزاده

>>>   (انالله واناالیه راجعون )
قتل جنرال رزاق جنرال جبار قهرمان مخالفان پاکستان
ودوستان وطن خود
درافغانستان اداره استخباراتی که توسط شوروی ها تاسیس شد وبنام خاد معرفی گشت تا زمان حکومت داکتر نجیب نقش موثری در بقای حکومت وکشف مزدوران پاکستان ایفا کرد
اما با آمدن حکومت کرزی به زور امریکائی ها این اداره توسط جمعیت غنیمت گرفته شد ،وبا تقرر صالح بحیث رئیس این ارگان به یک شرگت مختلط پنشیر وردک تبدیل شد که انحصاری می باشد ، درین اداره تعداد زیادجوانان دسکو شامل کار شدند که هیبچ گاهی دست اورد واقعی به نفع حکومت نداشته اند بجز دروغ وبجز ار سال مکاتب به ادارات وسکتور های خصوصی بنام زیر تهدید خیالی هستید دیگر هنری ندارند ، اینها برای بدست اوردن پول حتی دست به اختطافِ تجار صرافان وسرمایداران میزنند ،
هر زمانی چندین واقعه خونین توسط اشرار بدستور پاکستانی ها واقع شد اینها بدروغ چند تصویر جعلی را در رسانه ها نشر میکنند که گویا : یک گروپی از ترورست ها را دستگیرکرده که یک عدد بم دستی دوعدد ماین منفجر ناشده از نزد شان بدست آمده ومی خواستندبا این ها وزارت داخله ،وزارت دفاع ،دافغانستان بانک، ارگ ، میدان بین المللی کرزی را از بین ببرند ،اما پرسونل همیشه بیدار امنیت ملی آنانرا پیش از عمل دستگیر نمودند!!!!
درتشکیل ارگانهای اداری تعداد بیشمار چنین ریاست های بی مسئولیت موجود است که صرف معاش وامتیازات از حکومت اخذ میکنند اما مسئولیت ودست آوردی ندارند:
- ریاست عمومی امنیت ملی با ریاست های صد گانه مرکزی اش
- ریاست امنیت کابل
- ریاست های امنیت نواحی هژده گانه کابل
- ریاست های امنیت 34 ولایت
- ریاست تروریزم وزارت داخله
- ریاست استخبارات وزارت داخله
- ریاست جنائی وزارت داخله
- ریاست کنترول منطقوی وزارت داخله
- مدیریت های تروریزم استخبارات جنائی درتمام نواحی ها السوالی ها و34 ولایت
- به همین تعداد ادارات کشفی واستخباراتی درچوکات وزارت دفاع و اردوی ملی در مرکز وولایات
اگر از این پرسونل نا کار آمد احصائیه صورت گیرد تعد اد اینها دوبرابر تعداد اشرار مخالف حکومت است اما از هیچ حادثه واقعا پیش گیری نکرده اند چون اکثرا در مسلک ووظیفه خود صادق نیستند مصروف جنجال های قومی تنظیمی وسمتی هستند وگرد آوری پول بهر طریقی که ممکن باشد ،
اگر زمانی از جنایت اشرار ممانعت شده آن توسط افراد پائین رتبه پولیس قهرمان بوده که همیشه در مقابل مزدوران پاکستان شجاع ودلیر بوده اند حتی از جان خود گذشته اند اما از مردم دفاع نموده اند درحالیکه معاشات کمتری نسبت به پرسونل شرکت انحصاری پنشیر وردک دارند
حکومت باید یک اداره ملی ومسلکی از همه افراد مسلکی صادق وطندوست تشکیل دهد تا اقلا درمقابل صد خرابکاری پاکستان جواب یکی را داده بتواند ، واین جوانان مغرور و دسکو بی هنر وبی ادب شرکت انحصاری پنشیر وردک را به دارالتادیب معرفی نماید ،
( مردم افغانستان به نام جنرال جبار قهرمان جنرال عبدالرزاق همیشه افتخار می نمایند )
اینها درقلوب مردم افغانستان جای دارند ، صد ها جنرال رازق دیگر بمیدان خواهد آمد واز وطن ومردم خود درمقابل اشرار ومردوران پاکستان دفاع خواهد کرد
این مردان وطن دوست توسط پاکستانی ها به شهادت رسیدند
حکومت باید یک بنا را درقندهار بنام جنرال رازق نامگذاری نماید
( ر )

>>>   در زمان حکومت به اصطلاح کمونستی با آنکه تمام ارتجاع عرب ودنیای امپریالزم برضد آن حکومت جوان وبیدار بودند چنین حادثه صورت نگرفت ،دلیلش این بود که مامورین آنها به حکومت وحزب خود وفادار ومتعهد بودند ، درین حکومت کشمش نخود معلوم نیست کی دوست است کی دشمن ،طیارات امریکائی بارها بنام اشتباه اردو وپولیس را بمبارد میکند ، توپ های دوربرد حکومت بجای هدف قرادادن اشرار پوسته های پولیس را می کوبد مثالس یک شب قبل در بغلان ،ودوروز پشتر دریک محل دیگر که گویا موقعیت اشرا عیلی به پوسته نزدیک بوده ،
حتی در قطعات و جزوتام ها کسی بالای کس دیگر اعتماد ندارد ، برای پوسته های محاصره شده کمک بوقت نمیکنند
حیف خون اولاد غریب !

>>>   غنی، در قتل جبار قهرمان. وجنرال رازق
دخیل ودست دارد. و متوجه دیگر وطندوستهای کشور ما باشیم.

>>>   سلام
مرچه که گمی آن بیاید بال میکشد، نوبت دیگر جنایت کاران هم میرسد.خصوصآ کسانیکه مغرور هستند.اواخر هفته دیگر نوبت عطا نور است توسط خانمش ویا اقارب نزدیکش در بدل دالر.دست بدوعا باشید.
باشنده بلخ.

>>>   خلیفه دری لوگری ارگ جمهوری از طرف جنرال عبدالرازق هم بکلی راحت شد

>>>   سلام
مرچه که گمی آن بیاید بال میکشد، نوبت دیگر جنایت کاران هم میرسد.خصوصآ کسانیکه مغرور هستند.اواخر هفته دیگر نوبت عطا نور است توسط خانمش ویا اقارب نزدیکش در بدل دالر.دست بدوعا باشید.
باشنده بلخ.

>>>   کار خلیلزاد و پاکستان است تا طالبان امریکایی به قدرت بیایند
اس پ هزاره

>>>   دسیسه ای کوچی زی بهتر ازین نمی شد .
این را به خاطر داشته باشید اگر جنرال های آمریکایی در جای ملاقات داشته باشند طالب ، داعش ، حتی اردو افغانستان که بالای شان اعتبار نیست در شعاع ده کیلو متری حق تردد ندارد.
این دسیسه ، پشتو زبانان عاجز از تحصیل و تحلیل را راضی خواهد کرد که هدف امریکایی ها بوده و از احساسات شورش علیه کوچی زی جلو گیری مینماید.

در طرف دیگر قضیه فرق نمی کند که جنرال رازق کشته شد. پشتون پشتون است بخاطر بیاورید که چگونه موضع گیری ناقص در مورد درجه کلیمه اوغان برای دیگر ملیت های افغانستان داشت.
(غفور)

>>>   پلان ترور جنرال رازق و جنرال داود داود کاملا مشابه بوده ، با فرق اینکه عامل ترور در تخار سربازان آلمانی و در قندهار سربازان آمریکایی بوده و همکار تطبیق کننده هردو پلان آقای ویسا میباشد
حال نوبت خود ویسا جان است !!!

>>>   پدرام ها و عطا نور ها از سرنوشت جنرال خودخوانده عبدالرزاق، قیصاری و آن دیگری از هزاره جات که همین حالا نامش را فراموش کرده ام، باید پند بگیرند!!

>>>   روحش شاد ویادش گرامی باد وانا لله وانا الیه راجعون
با شهادت رزمنده ای نستوه وجهاد گر خستگی نا پذیریکی دیگر از نهال های انقلاب خشکید واستعمار یک قدم دیگر به اهداف استعماریش نزدیک تر گردید او به کار وان شهدای جانباز ونام اور ووطن دوست پیوست ونام خودرا با خط زرین در تاریخ دلیر مردان /مقاومت گران ثبت نمود عجب نیست که اوراپاکستان وسایر اشغالگران ومزدورانشان چون غنی وعبدالله بد می دیدند ودر پی حذف ونابودی او بودند بلاخره به مرام شوم وناپاک خود رسیدند ولی یاران وهمسنگران جنرال عبدالرازق وسیزره فرزند برومندش روزی از غنی وحامیانش انتقام این ابر مرد نام اور وقهرمان را خواهند گرفت وان روز دیر نخواهد بود همچنان از خون پاک جنرال رازق وسایر شهدای نستوه هزار ها قهرمان دیگر سبز خواهد کرد واز حریم مام میهن دفاع خواهند نمود
ولایت خان از کاپیسا

>>>   روحش شاد یادش گرامی باد

>>>   عاقبت تن نازكش را گرگان درنده دريد،
نابود شوند كسانيكه استوانه ي مقاومت ومدافع ملت را ازما گرفت!!
انالله وانا اليه راجعون!

>>>   دیروز جنرال جبار قهرمان و امروز جنرال رازق؟ آیا این همه تسادفی است؟ نه، همه پلان شده، سنجیده شده و دقیق عملی‌ میشوند. چرا کسانی که با اشرف غنی و با پاکیستان همکار نیستند هدف قرار میگیرند؟ جنرال رازق دیوار ساخته شده پاکیستان در مرز دیورند را خراب کرد و اشرف غنی از این عمل زیاد راضی‌ نبود. سوال اینجاست که چطور جنرال امریکایی در این جنایت زخمی نشد که تنها افغان‌ها هدف گرفتند؟ مگر ما افغان‌ها به این اندازه بیغیرت شده ایم که هموطن خوب و خدمتگار مردم را به خاطر پول و خوشی امریکایی‌ها میکشیم؟ بلی، ما بسیار بیغیرت شده ایم، دور از خواننده‌های این متن.

>>>   سپاهيان لشكر ديموكراسي نميدانم در كجا دفن خواهند شد ، شايد هم مانند عبدالجبار در پارلمان .
كابلي از نيوزيلند

>>>   کار امریکا و پاکستان جنایتکار است. این مزودر خبیش تیر اندازی کرده اما فرمانده جنایتکار امریکای را هدف نگرفته. این نشان میدهد که این حادشه توسط امریکاییها به دقت طرح ریزی شده است.

>>>   آخر غنی خائن وامریکا کار خودرا کردن آهسته آهسته همه را ختم میکنند همه سران قوم‌که بر ضد غنی خائن است میکشد .

>>>   طالب نو كَر است و بي خرد

>>>   میگویند والی ولایت قندهار هم جزأی کشته شده ها است حال زلمی ویسا چه زنده وچه مرده ارتباط او با دو قضیه ای مهم شهادت داود داود وجنرال رازق باهم پیوند عمیق دارد واحتمالا این مرتبه خود ساحر هم قربانی شده باشد ویا به نحوی نجات یابد به هر صورت خارجی ها حد اعظم استفاده ای خود راازین اجنت معلوم الحال کردند وجنرال رازقی را که به دام اوردنش بسیار مشکل به نظر میرسید بلاخره توانستند درین حلقه بند سازند خوب هدف اصلی خارجی ها چیدن سران وبزرگان قوم وملت است گرایش وسمت سوی انها برایشان مهم نیست اگر جبار قهرمان کمونیست ویا جنرال رازق وطندوست وقهرمان ویا هر کسی دیگرانها سر کار دارند ونابودی سران وبزرگان قبیله <میگویند برژنیف سلمانی داشت که همه وقته سر وریشش را اصلاح مینمودهمه روزه سلمان قبل از شروع کارش می پرسید صاحب موضوع افغانستان چطور شد؟ بلاخره یک روز برژنیف به غصه پرسید چرا همه روزه این مسآله را سوال مینمای گفت هربار که نام افغانستان را میگیرم موهای شما راست میشود وکار من اسان میگردد همین قسم با کشتن هر بزرگ قوم وقبیله خاطر خارجی ها ارام میشود وباز میگویند بریژنیف گرل فریند خارجی داشت روزی از روزها عاشق به معشوقه گفت اگر کدام خواهش وفرمایشی باشد حاضرم اجرا نمایم بعد از بسیار اصرار دخترک گفت اگر میشود پاسپورت را در شوروی ازاد سازیداول این درخواست به نظر بریژنیف ساده معلوم شد بعد فکر نمود هرگاه پاسپورت را ازاد نماید همه از شوروی واختناق ان وقت فرار مینمایندروبه گرل فریند کرد وگفت ای شوخک دلت است در شوروی من وتو تنها بمانیم حال گرچه غنی به خاک پای بریژنیف نمیتواند برسد اما دلش است با قتل باقی سران قوم خودش با خارجی ها تنها بماند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   انالله وانا علیه راجعون//شهادت جوانمرد شجاع وقوماندان دلیر امنیه کندهار بر خانواده های شهدا و دلاورمردان جانباز میهن غرق بخون ما تبریک وتسلیت باد تبریک از خاطر اینکه امید به اینده هنوز در جای جای این وطن ما موج میزند وایمان دارم که بیرقی که شهید عبدالرازق اچکزی برافراخته هرگز بر زمین نخواهد افتاد ودیری نخواهد پایید که دلاور مردی دیگر انرا بردارد وبا خون خود سند ازادی واستقلال کشور ما را از یوغ استعمار نوین عربی عبری وغربی نجات دهد.وتسلیت از خاطر اینکه مردی را از دست دادیم که قندهار را از هجمه ویورشهای ناجوانمردانه تروریستهای خائن به مردم افغانستان تا مدتها مصون نگهداشت.شهادت جنرال عبدالرازق ما باید الگویی باشد برای مسئولین وجا ماندگان عرصه شهادت وایثار که امروز نیکتایی پوش شده وبا امریکاییها وسعودیها بده بستان گرفته اند وارمان ملت افغانستان را فراموش کرده ودالر وچوکی انها را از راه وارمان شهدا بیراه کرده .راه جنرال شهید پر رهرو باد//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   حقیقت‌های پشت‌پرده در رابطه به حادثه‌ی کندهار:

جنرال سکات میلر ساعت ۱:۳۰ بعدازظهر پنجشنبه بتاریخ ۲۶ میزان ۱۳۹۷ در ساختمانِ ولایت کندهار با حضور داشت:
جنرال زلمی ویسا - والی کندهار
جنرال عبدالرازق - قوماندان امنیه کندهار
جنرال عبدالنبی الهام - قوماندان قول اردوی کندهار
جنرال مومن حسن خیل - رئیس امنیت ملی کندهار
رییس منابع بشری ولایت کندهار
آمردفتر و مشاور والی کندهار

#هدف_جلسه: میلر هدف جلسه را در مورد انتخابات عنوان کرده بود، در حالی‌که در جریان صحبت‌هایش موضوع سیم‌خاردارِ خط دیورند به نفع پاکستانی‌ها را با جنرال رازق در میان گذاشت که با واکنش تند وی روبرو شده و حتی با جنگ لفظی روبرو شدند؛ بالآخره جنرال رازق به میلر می‌گوید: یک کلمه دیگر درین مورد حق حرف زدن را برایت نمیدهم چون تو یک اجنبی هستی و صحبت بین ما و پاکستان است نه شما. و همچنان دفعتاً گفت جلسه ما ختم شد تشکر از همه تان!.

جنرال میلر در حالیکه از غصه سرخ شده بود، از جایش برخاست و در صحن ساختمان ولایت با عساکرخود کمی خاموشانه صحبت کرد بادیگاردهای جنرال میلر در داخل چرخ‌بال بالا شدند و موضع گرفتند چون تصویر بردار تلویزیون ملی درهمانجا مصروف فیلم‌برداری بود یک فشنگ اشک آور دودی را در صحن ساختمان ولایت در پیشروی جنرال رازق، والی، رئیس امنیت، تصویربردار و دیگر نیروهای داخلی که به بدرقه بیرون شده بودند پرتاب کردند و یکدم صدای شلیک فیرها شروع شد، که در نتیجه جنرال رازق، جنرال مومن و زلمی ویسا شدیداً زخمی می‌شوند و در همین‌حال بادیگارد والی نیز به طرف چرخ بال فیر می‌کند که او از طرف سربازان امریکایی از پا در آورده می‌شود چون فضا خیلی دود آلود می‌باشد و با چشم غیر مسلح چیزی قابل دید نبوده‌است، عساکر امریکایی می‌آیند تا ببینند که جنرال رازق کشته شده و یا خیر و بالآخره زلمی ویسا را با چرخبال شان به بگرام می‌برند که گویا ما به درمان و عملیات انتقال دادیم.

چون طالب پروژه امريكايی‌ها است و به فرمايش سفارت امريكا طالبان مسؤليت شهادت جنرال رازق را به عهده گرفته است و عوام فریبی می‌کنند.

این است اصلیت این امریکایی‌های لعین که بایستی علیه این مردم وحشی و اشغال‌گر دست به کار شد. و این عین همان فیلم‌بازی‌های امریکایی‌ها در عراق هست که صدها و هزاران انسان مسلمان و مجاهد و سنی را همین‌گونه به شهادت رساندند و حال همان سناریو را نیز در افغانستان تطبیق می‌کنند و اما مردم ما تنها به دنبال طالب اند؛ باید طالب و پدرطالب (امریکا) هردو از پا درآیند.

سوال این‌جاست، که چرا جنرال سکات میلر بخاطر یک موضوع‌کوچکِ داخلی - امنیتی با جنرال عبدالرازق دیدار می‌کند در حالیکه باید همرای وزیر داخله دیدار می‌کرد؟؟؟
کاسه زیر نیم کاسه است.

>>>   با آمدن خلیل زاد آتش در پیمانه افتاد
کلید خم خانه ها به دست بیگانه افتاد
م.زمین بوس کابل

>>>   زلمی‌خلیل‌زاده‌ گفته‌ بود‌ تمام‌ خواسته های‌ پاکستان‌ نجس‌ در‌ افقانستان‌ براورده‌ میشود‌ حتما‌ یک‌ خواسته‌ همین‌ بود.
>>>   طالبان و داعش بازی خوبی که با اون مردم سرگرم می کنن و خودشان به غارت و چپاول شون ادامه میدن...
طالبان از دولت هست و دولت از طالبان و هر دوی این ها از ابرقدرت های جهانی...!!!
مرضیه جوادی

>>>   اگر قرار باشد كه يك خاين أربين برود و كشته شود تا كشور ارام شود اون شخص حامد كرزي است و گر نه همه مردم مانند رازق و امثال اش كه براي حامد كرزي خدمت گار بودند و دست از خدمت برداشتند سرنوشت شان همين شد و ميشود.
عارف آصفی

>>>   واکنش هزاره ها به کشته شدن فرمانده پلیس قندهار مرا شگفت زده ساخت. حتی دخترها اشعار پر سوز و گداز سرودند. علت این همه ابراز احساسات چه می تواند باشد؟
فرض من واکنش است به غنی. این‌ها می دانستند رزاق با غنی ناسازگار است. حال او را یک قربانی و یک شهید می دانند که طعمه دسیسه و توطئه شده است.
اگر این فرض درست باشد، بسیار نگران جامعه ی درس خوانده ی هزاره باید بود. موضع گیری براساس نفرت و محبت در مسائل سیاسی و اجتماعی درست نیست.
جعفر رسولی

>>>   هركس كه صادقانه خدمت كند و در مقابل دشمنان وطن ايستادگي كند و طالب بكشد قهرمان و محبوب همه است جدا از قوم و نژاد آنوقت تو به عنوان يك فرد تحصيل كرده و با تجربه سياسي چرا اين حرف را ميزني جنرال رازق هم ميتانست وطن را رها كرده به كشور هاي خارج فرار كند ولي او ترجيح داد كه در وطن باشد و خدمت به مردم كند كه در نهايت مثل يك قهرمان مرد و تا ابد در ياد ها باقي خواهد ماند
تقی فیاضی

>>>   شهادت ژنرال رازق را به سختی می‌توان باور کرد. مردی که محکم و استوار در برابر تمام دسیسه های دشمن ایستادگی کرد و چندین بار از حملات هراس افگنانه دشمنان نجات یافته بود، بالاخره از میان مردم رفت و به ابدیت پیوست.
قهرمانی و شهامت این ژنرال دلیر، به یادگار سینه‌ی تاریخ جاودانه خواهد ماند و فرزندان دیگری این خاک مسوولیت این چهره ضد طالب را انشالله به عهده خواهد گرفت.
آرزومندم سربازان دیگر کشور‌م راه این قهرمان را ادامه دهند .
دکتور مژده کمالزاده

>>>   تنهاه کسانی که به هدف شوم خود رسیدن پاکستانی ها بودند ،40 سال است که می گویند رای جنت از افغانستان میگذرد، و در این 40 سال بنام دین خدا اسلام مردم بیچاره افغانستان را قتل عام و کشور را به ویرانی تبدیل کردند ، مگر میشود میلر اسیب نبیند و رازق کشته شود ، افسوس که برای این قصه پایانی نیست چرا که نه گوسفندان عاقل میشوند و نه گرگ ها سیر .
حبیب الله یوسف زی

>>>   قاتل درجه یک اشرف غنی است وخلیل زاد کافر کیش روحش شاد

>>>   جنرال رازق إز طرفدارن قهرمان محسود بود روح شان شاد

>>>   روح پاک ان دلیر مرد وطن را در بهشت برین شاد میخواهم. زندگی کوتاه ولی بادلیری وسرفرازی بهتر از زندگی طویل٬ بیحاصل ودر ذلت.
عاقل

>>>   رازق چي كمال داشت اصلن نام جنرال درست نيست ميتوان يك سرباز گفت
نه جنرال ؟ چرس شيركش از از خود وطنش ،شرابش ودكايش روسي و پولش دالر امريكايي بنابه خصومت با قوم غني كشته شد يا تزور شد.
ما هزاران جنرال گمنام اركاب درين وطن داريم كه حتي نامي ازانها برده نميشود .

>>>   یا پروانی
درپنجاب پاکستان یک قوم جَت وجود دارد که درمحافل عروسی مردم میرقصند ودرماتمداری مردم نوحه سرایی میکنند. درافغانستان این وظیفه را یکعده تاجیک ها ازآن خود کرده اند. بس است هرچیز یک حد دارد.

>>>   شهادت مظلومانه جنران دلیر وشجاع وقهرمان وطن رازق را به ملت مظلوم افغانستان (افغان و تاجک وهزاره وازبک و سایر اقوام ) تسلیت میکویم لعن ونفرین بر قاتل تو ومرده با د امریکا وایادیش
از طرف یکیاز دل سو ختکان هزاره

>>>   لعنت بر امریکا باید با ایجاد شورش بزرگ امریکا راازین کشور خارج سازیم

>>>   این قتل اصلا توسط قو مندان ارمریکای و به امر وی کشته شد
و به خاطر اینکه مو ضوع گنگ باشد گاهی می گو یند که بادی گارد والی و گاهی دیگر همه تو طیه توسط امریکا صو رت گرفته است چو ن قو مندان رزاق یک شخص با امت و در قصه هچ کسی نبو ده است و در این دولت یهو دی هر کس که به گپ انها نکند وی را می کشند ای مردم بی امت و بی غیرت افغا نستان شما باید علیه این اشغا ل گران یهو دی قیا م نماید و ای مردم با غیرت قند هار شما خو در طول تاریخ بی غیرت نبو ده اید علیه این خاینن اشغا ل گر قیا م نماید

>>>   پس باید آرام نشنیدم باید این موضوع به مقام ها برسد ‌اینکه محافظ نابوده مسلح نبوده چطور می‌تواند غیر کند پس طالب امریکا همه یکی است تمام شاهدان عینی را امریکا به شهادت رسانده بخاطر که مردم اعتبار کند دو عسکر خود را هم کشته
خداوند رحمت کند و‌جهنت فردوس را نصیب قهرمان ملی ما کند شاید مثل او‌دیگر نباشد در افغانستان

>>>   درگیری لفظی جنرال رزاق و مایک میلر و ترور جنرال رزاق بعد از آن گویای همه چیز است خدا شهدای این حادثه را در بهشت برین جای دهد .

>>>   این حادثه ناگوار پیشنهاد سران پست فطرت و بی ایمان.و نوکران زرخرید. واحمق وديوس.مملکت مااست که تیشه به ریشه خودشان میزنند این چاپلوس ها فکر می کنند بودن این دلاور مردان منافع شومشان در خطر میباشد درصورت که که وظیفه ایماني ووجدانی شان انجام میدهند قتلهای زنجیره ای کاملا مشخص است وهیچ تعجب هم نکنید دست انسان های کثیف وخود فروخته دراین قضیه دخل است .آمریکاهيهاي بیشرف هم برای چنین کاری وپلانهاي شوم لحظه شماری می کنند.آمریکاهيها فکر می کنند اگر در افغانستان چند تادليرمرد باغیرت وجود داشته باشد بودن شان را در این کشور کم رنگ نشان می دهد و حسرت میخورند که شاید با وجود این قهرمان ها موجودیت خودشان در خطر است.این چند بار تا حالا افتاده هر قهرمان که در کشور ما بشهادت رسیده برای سرپوش گذاشتن این حادثه ها یکنفر از اتباع خارجی هم راکشته شده ویا اینکه زخمی شده

>>>   سلام هموطنان عزیز عرض تسلیت خدمت برادران خواهران پشتون هزاره ازبک تاجیک همه اقوام شریف به نسبت شهادت جنرال رازق قهرمان ملی افغانستان تسلیت عرض مینمایم جنرال رازق محبوب قلب های همه مردم افغانستان بود جنرال رازق نازنین ثبت مردان بزرگ تاریخ افغانستان شد جنرال نامدار افغانستان جنرال رازق همه را داغدار ساخته است امروز مردم هزاره تاجیک پشتون همه وهمه اشک می‌ریزند جنرال رازق روح آت شاد باشد جنت فردوس جایت شیر مادر حلال آت باد

>>>   دسیسیه خبیشهای امریکای است

>>>   جنایتی دیگر از رژیم جلاد امریکا.

>>>   درافغانستان افراد وطن دوست و خدمت گذار جایی ندارند. در طول این هفده سال تمام کسانی که ترور شده انسانهای مخلص و وطن دوست بود اند.آمریکا و دولت مزدورش در افغانستان وجود این گونه انسانها را بر نمی تابند. جنرال رازق در طول این چند سال اخلص خود را نسبت به وطن ثابت کرد و مشاجره او با این جنرال آمریکایی آخرین شاهد بر استقلال طلبی اوست. همین استقلال طلبی او بر اشرف غنی و آمریکا بسیار سخت بود. اصلا جلسه برای کشتن جنرال رازق راه اندازی شده و شهادت او یک امر تصادفی نیست.

>>>   قاتل جنرال رازق خود جنرال امریکائی است

>>>   در متن این مضمون اخبار بسیار جالب و تکان دهندهٔ به
نظر می‌رسد که سناریو را کاملأ متفاوت نشان می‌دهد،
اما نویسنده محترم تذکر نداده اند که این همه راپور ها
از کدام منابع تصویری یا ویدیوئی ویا از کدام شاهد
عینی که حاضر مجلس بوده باشد نقل قول شده باشد که
یقینأ هیچ یک از حاضرین مجلس جرهٔت نخواهد کرد چنین
راپوری را به بیرون آورد، بنأ چنین به نظر می‌رسد که تا
هنوز وضعیت در پردهٔ ابهام است وتا روشن شدن وضعیت،
باید تا اندازه با صبر و تأمل باشیم . از جانب دیگر اگر
آنچه از برخورد مرحوم جنرال عبدالرازق در برابر جنرال
قوای ناتو یاد آوری شده حقیقت داشته باشد، شاید دلیری
و وطن پرستی تلقی شود، اما نباید بسیار زود آنقدر
احساساتی شویم که به قیمت جان ما تمام شود، چنانچه
عکس العمل بسیار جدی و فوری شهید داود خان در مقابل
برژنف بود که به قیمت جان خودش و خانواده اش تمام
شد و تا امروز تاوان آنرا ملت رنجکشیدهٔ ما میپردازد .
منظور اینست که در چنین حالات یک دیپلوماسی در حد
وسط می‌تواند مارا کمک کند و از طریق تفاهم و سخن
می‌توانیم درین روزگار طرف مقابلرا آسان تر و ارزان تر
متقاعد ساخته قناعت بدهیم .
ک - م
از کلیفورنیا

>>>   این عکس بعد از حادثه ای ترور جنرال عبدالرازق اچکزی درفسبوک دست بدست می شود
بگمان اغلب این عکس ازجریان جلسه‌ای قومندان ناتو همراه استاندار وهیات رهبری امنیتی کندهار درهمان خانه ای زلمی ویسا استاندار کندهار امروز پنجشنبه 18 اکتوبر سال 2018 است درآن قومندان ناتو همراه با چند تا خارجی وفرد مجهز با سلاح بادیگاردهای خارجیها درداخل جلسه دیده می شود
آیا کدام خرد انسانی باور میکند که درموجودیت قومندان ناتو ترورستی دیگری وارد این جلسه شده تنها برقومتدان عبدالرازق وریس امنیت ملی استان فیر انهارا بکشد وخارجی ها زنده واستادار زخمی؟ ؟؟؟؟
کیها میتواند حقیقت را بگویند که آیا دستگاه امنیتی دولت کابل همراه با خارجیها دراین ترور دخیل شده میواند و یا صرف جواسیس نفوذی طالبان ویا استخبارات پاکستان ازطریق گلبدین درکندهار چنین کاری را انجام داده اند؟ ؟
حفیظ الله دهزاد

>>>   ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﻗﻨﺪﻫﺎﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﭼﻨﯿﻦ ﺣﮑﺎﯾﻪ ﻣﯿﮑﻨﺪ:
ﻣﻦ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﻗﻨﺪﻫﺎﺭ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺳﺎﻋﺖ ۱۱ ﺑﺠﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﻣﻘﺎﻡ ﻭﻻﯾﺖ ﺷﺪﻡ ﺗﺎ ﺷﺎﻡ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﺑﻮﺩﻡ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﻬﯿﺪ ﺷﺪﻥ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺑﻠﻨﺪ ﺭﺗﺒﻪ ﺍﻓﻐﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﻻﯾﺖ ﻣﻦ ﻣﯿﺪﺍﻧﻢ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯ ﻫﯿﭻ ﺍﻓﻐﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﺳﺮﺑﺎﺯ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﻭﺍﻟﯽ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺣﻤﻞ ﺳﻼﺡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻮﻃﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﻭﻻﯾﺖ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﻓﻐﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺳﺖ ﺧﺎﻟﯽ ﺑﻮﺩ ﻣﺴﻠﺢ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﯿﺮﻭ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻭ ﻧﺎﺗﻮ ﺑﻮﺩ .
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﻠﺮ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﻧﺎﺗﻮ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﺎﻟﻮﻥ ﺟﻠﺴﻪ ﺷﺪ ﮐﻞ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺑﻮﺩ ﺍﻣﺎ ﻗﺴﻤﺖ ﺍﺯ ﺁﺟﻨﺪﺍ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺳﻪ ﺻﻠﺢ ﻭ ﺧﻂ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯿﺪﺍﺩ ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻫﺎ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺁﺟﻨﺪﺍﯼ ﺟﻠﺴﻪ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﻠﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺻﻠﺢ ﻭ ﺧﻂ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﺻﺤﺒﺖ ﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﮐﺮﺩ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﮔﻔﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍﺯﻕ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﻂ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﻭ ﺻﻠﺢ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﺗﻮ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ ﻧﮑﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺑﻨﺸﯿﻨﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻝ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍﺯﻕ ﺣﺮﻑ ﻫﺎﯼ ﻣﯿﻠﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﺮﺟﻤﺎﻥ ﺷﻨﯿﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﯾﻮﺭﻧﺪ ﺳﺎﻝ ﻫﺎ ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ ﺩﺍﺩﯾﻢ ﻭ ﻣﯽ ﺩﻫﯿﻢ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺮﺯ ﻭﻃﻦ ﺧﻮﺩ ﺳﻬﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﻭ ﻣﺪﺍﺧﻠﻪ ﺑﮑﻨﯿﻢ ﻭ ﺻﻠﺢ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺻﻠﺢ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻪ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺩﻭ ﺩﻫﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻭﻗﺖ ﺩﺍﺩﯾﻢ ﺍﻣﺎ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﻮﯾﺪﯼ ﺍﺯ ﺻﻠﺢ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ ﺑﻞ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﻐﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺪﺗﺮ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﺣﺎﻻ ﺧﻮﺩ ﻣﺎ ﺩﺳﺖ ﭘﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺻﻠﺢ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻃﺮﯾﻖ ﻣﻤﮑﻦ ﺻﻠﺢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺧﻮﺩ ﻫﺪﯾﻪ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﺩﺍﺩ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻭﻗﺖ ﺑﻮﺩ ﻣﯿﻠﺮ ﺑﺎﺭﺩﯾﮕﺮ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﯾﻦ ﺭﺍ ﻫﻤﻪ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺧﻮﺍﻫﺎﻥ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍﺯﻕ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺘﺬﮐﺮﻩ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺻﻠﺢ ﻭ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﺟﻨﻮﺏ ﺍﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﺨﺎﻃﺮﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﻓﺘﯿﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍﺯﻕ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻑ ﻫﺎﯼ ﻣﯿﻠﺮ ﻗﻬﺮ ﺷﺪ ﻭ ﺟﻠﺴﻪ ﺭﺍ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺍﻋﻼﻡ ﻧﻤﻮﺩ ﺑﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﺳﺎﻟﻮﻥ ﺭﻓﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻝ ﻣﯿﻠﺮ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﻓﻈﯿﻦ ﺍﺵ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺟﻨﺮﺍﻝ ﺭﺍﺯﻕ ﺟﻠﺴﻪ ﺭﺍ ﺗﺮﮎ ﮔﻔﺖ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺗﺮﮎ ﺟﻠﺴﻪ ﻭﺍﻟﯽ ﺭﯾﺲ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﺭﯾﺲ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺸﺮﯼ ﻫﺮ ﺳﻪ ﺳﺨﻨﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻨﺶ ﺟﻨﺮﺍﻝ ﺭﺍﺯﻕ ﺑﺎ ﻣﯿﻠﺮ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﯿﺰﺩ ﺍﺯ ﺳﺎﻟﻮﻥ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺷﺪ ﻣﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺟﻠﺴﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺘﻢ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺑﺮﻭﻡ ﺩﻭ ﺗﻦ ﺍﺯ ﻣﺤﺎﻓﻈﯿﻦ ﻣﯿﻠﺮ ﺩﺭ ﺩﻫﻦ ﺳﺎﻟﻮﻥ ﺭﻭﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺍﻧﺘﺤﺎﺭﯼ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﻧﺸﻮﺩ ﯾﮏ ﺩﻡ ﺗﯿﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺷﺮﻭﻉ ﺷﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﺩﺭ ﺗﻌﻤﯿﺮ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺘﻢ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﺑﻪ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺣﺘﯿﺎﻁ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯿﮑﺮﺩﻡ ﺩﯾﺪﻡ ﺟﺴﺪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍﺯﻕ ﺩﺭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺧﻮﺍﺏ ﺍﺳﺖ ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍﺯﻕ ﺩﺭ ﭘﯿﺮ ﻫﺎﯼ ﺍﻭﻝ ﺷﻬﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﻧﯿﺮﻭ ﻫﺎﯼ ﻧﺎﺗﻮ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺳﺎﻟﻮﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻧﺨﺴﺖ ﻧﯿﺮﻭ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺤﺎﻓﻈﯿﻦ ﻭﺍﻟﯽ ﺭﺍ ﺗﯿﺮ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﮐﺮﺩﻥ ﻓﮑﺮ ﮐﺮﺩﻡ ﻫﻤﯿﻦ ﺷﺎﯾﺪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﺍﺯﻕ ﺭﺍ ﺷﻬﯿﺪ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺎﻝ ﺍﺯ ﺑﺎﻻ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯿﮑﺮﺩﻡ ﻫﻤﮑﺎﺭ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺁﻣﺪ ﻭ ﯾﮏ ﺩﻡ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺩ ﮔﺮﻓﺖ ﻣﻦ ﻭ ﺳﻪ ﻫﻤﮑﺎﺭﻡ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺩﻭﺩ ﯾﮏ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻭﺍﻟﯽ ﻭ ﺭﯾﺲ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺑﺸﺮﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺭﻭﺩﯼ ﺩﻫﻠﯿﺰ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺑﻨﺪ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺗﯿﺮ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﻟﺤﻈﻪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﻗﻀﯿﻪ ﺩﯾﮕﻪ ﻗﺴﻢ ﺍﺳﺖ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺗﺮﺳﯿﺪﻡ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﺸﺖ ﻭ ﺩﺍﺷﺘﯿﻢ ﺟﺎﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺟﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻓﮑﺮ ﻣﯿﮑﺮﺩﯾﻢ ﺑﻼﺧﺮﻩ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻨﺰﻝ ﻫﺮ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﺎ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﺸﻨﺎﺏ ﮔﻮﺷﻪ ﮔﺮﻓﺘﯿﻢ ﺩﻩ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﮔﺬﺷﺖ ﻓﯿﺮ ﻫﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﯾﻢ ﭼﯿﺰ ﻫﺎﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩ ﺩﯾﺪﻩ ﺑﻮﺩﯾﻢ ﺩﺭ ﻣﯿﺪﺍﻥ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺲ ﻫﯿﭻ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺳﺎﻟﻮﻥ ﺷﺪﯾﻢ ﺟﺴﺪ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﻠﻢ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻥ ﻣﻠﯽ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﯼ ﻧﯿﺰ ﺷﻬﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﯾﮏ ﻫﻤﮑﺎﺭﻡ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺻﺪﺍ ﮐﺮﺩ ﮔﻔﺖ ﺑﯿﺎ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭ ﺷﺎﯾﺪ ﺯﺧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻫﺎ ﺷﻬﯿﺪ ﺷﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻭ ﻓﯿﻠﻢ ﺟﻠﺴﻪ ﺭﺍ ﺣﺬﻑ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﮐﻤﺮﻩ ﺭﺍ ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﺯﺩﻧﺪ ﻣﻦ ﺩﺭ ﺯﯾﺮ ﻣﯿﺰ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺑﻮﺩﻡ ﻣﺮﺍ ﻧﺪﯾﺪﻧﺪ

>>>   معمای ترور ژنرال قندهار
کشته شدن ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار در جنوب افغانستان، هرچند که با توجه به فضای جنگی افغانستان، بهت آور نیست، اما قطعا تامل برانگیز است.
معمای ترور ژنرال قندهار
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، کشته شدن ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار در جنوب افغانستان، هرچند که با توجه به فضای جنگی افغانستان، بهت آور نیست، اما قطعا تامل برانگیز است. ژنرال عبدالرازق، چهره شاخص ضد طالبان بود که به رغم وجود اتهام هایی علیه او مبنی بر دست داشتن در قاچاق مواد مخدر و رهبری گروه های مافیایی، چهره ای محبوب در تمام افغانستان به شمار می آمد.او، محبوبیت کم نظیر خود را مرهون قاطعیت منحصر به فرد خود در برخورد با گروه های تروریستی بود. این فرمانده چهل ساله که از سال 1390 عهده دار سمت فرماندهی پلیس شهر مهم و استراتژیک قندهار بود، بارها در مصاحبه با رسانه ها گفته بود که به نیروهایش دستور داده در مواجهه با اعضای گروه های تروریستی و از جمله طالبان، هیچ مماشاتی نداشته و هیچ یک از افراد مخالف را زنده نگذارند.او گفته بود که حکومت مرکزی در کابل، اسرای گروه های تروریستی را پس از مدتی، از زندان آزاد می کند و به همین دلیل به نیروهای تحت امر خود دستور داده تا هیچ یک از اعضای گروه های تروریستی را به اسارت نگیرند و به محض مواجهه در هر شرایطی به قتل برسانند.همین روش او در برخورد با مخالفان، باعث شده بود که به رغم همه اتهاماتی که به او وارد می شد، از سوی مردم به عنوان یک قهرمان تروریست ستیز شناخته شود.از سوی دیگر، طالبان نیز به همین دلیل، دشمنی ویژه ای با او داشتند و به گفته خود ژنرال عبدالرازق، بیش از 35 بار هدف حملات انتحاری و تروریستی گروه طالبان قرار گرفته بود که از همه آن ها جان سالم به در برد.آخرین حمله انتحاری علیه وی در اسفند ماه (حوت) 1396 در منزل استاندار (والی) قندهار صورت گرفت که در آن، خود والی به شدت زخمی شد و سفیر کشور امارات متحده عربی نیز پس از برداشتن جراحت شدید در همین عملیات، جان باخت.ویژگی خاص این فرمانده 40 ساله ضد طالبان این بود که اولا خود او از قوم پشتو (اصلی ترین قوم تشکیل دهنده طالبان) بود و ثانیا، زادگاه او شهر قندهار بود که خاستگاه اصلی گروه طالبان به شمار می رود.بنابراین او اولا به دلیل هم نژاد بودن با بخش عمده طالبان، در برخورد خشن با این گروه، متهم به قوم گرایی نبود و ثانیا او موفق شده بود ریشه تروریسم و افراطی گری را در خانه اصلی آن (شهر قندهار) تضعیف کند.اینک، ژنرال عبدالرازق اچکزی به طور مشکوکی در داخل ساختمان ولایت (استانداری) قندهار و در حضور عالی ترین مقام نظامی آمریکا و ناتو (ژنرال میلر) به قتل رسیده است.هرچند که حکومت افغانستان، سرباز جوانی به نام گلبدین را که از محافظان والی قندهار بود و خود نیز در صحنه قتل ژنرال عبدالرازق کشته شده، به عنوان عامل نفوذی طالبان و متهم اصلی این واقعه معرفی کرده اند و از سوی دیگر، طالبان نیز مسئولیت این رویداد را به عهده گرفته اند، اما این واقعه دارای زوایای پنهانی است که به نظر می رسد واقعیت، غیر از آن چیزی است که تا کنون به صورت رسمی اعلام شده است.نکات مهم زیر در این باره حائز اهمیت هستند:
اول این که طالبان پس از وقوع رویداد، ابتدا با انتشار بیانیه ای، مسئولیت حمله به این ژنرال و نیز فرمانده امنیتی شهر قندهار را به عهده گرفته و هدف اصلی عملیات خود را شخص عبدالرازق معرفی کردند. اما پس از چند دقیقه، این بیانیه را از صفحات رسمی خود در شبکه های اجتماعی حذف کرده و در بیانیه جدید، نام ژنرال میلر را به عنوان دیگر هدف مد نظر طالبان به بیانیه افزودند.سراسیمگی طالبان در صدور بیانیه و تعویض متن آن، به اعتقاد برخی از صاحب نظران به این معناست که اساسا طالبان اطلاع درستی از ماوقع و افراد حاضر در ساختمان استانداری قندهار نداشته اند. این مسئله این گمانه را مطرح می کند که احتمالا طالبان، نقشی در کشتن فرمانده پلیس قندهار نداشته و تنها خواسته اند با به عهده گرفتن مسئولیت آن، قدرت نمایی کنند.
نکته دوم این است که ژنرال عبدالرازق و دیگر مقام های مهم امنیتی و اداری قندهار، در جلسه ای مشترک با عالی رتبه ترین مقام نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان کشته شدند. روش معمول نیروهای آمریکایی در تامین امنیت مقامات نظامی خود این است که در محل جلسات آن ها، به هیچ سرباز افغانستانی اجازه آمد و شد نمی دهند چه رسد به این که سرباز افغانستانی، مسلح بوده و امکان تیر اندازی نیز داشته باشد. حال این مقام آمریکایی اگر ژنرال میلر باشد، به صورت طبیعی، محافظت های امنیتی بسیار بیشتر شده و اساسا امکان این که یک سرباز افغانستانی، امکان تیراندازی به سوی مقامات را داشته باشد موجود نبوده است. در این فرض، اتهام کشتن ژنرال عبدالرازق و دیگر مقامات امنیتی قندهار، متوجه خود آمریکایی ها و مشخصا شخص ژنرال میلر می شود. کسانی که این گمانه را مطرح می کنند، کشته و زخمی شدن تمام مقام های افغانستانی حاضر در جلسه و جان سالم به در بردن تمام مقام های آمریکایی را شاهدی بر مدعای خود ذکر می کنند.
سومین نکته حائز اهمیت این است که برخی از اخبار، بر وقوع نزاع لفظی میان ژنرال عبدالرازق و ژنرال میلر در جلسه فوق الذکر دلالت دارد که البته شاهد و سندی بر این مدعا وجود ندارد. اما اختلاف میان فرمانده پلیس قندهار و مقامات آمریکایی در نحوه برخورد با گروه های تروریستی و طالبان و تخطی ژنرال عبدالرازق از دستورات حکومت مرکزی در مماشات با طالبان را هرگز نمی توان کتمان کرد. مضاف بر این ها، این فرمانده به داشتن سیاست های ضد پاکستانی نیز معروف بود. با این وصف، کشته شدن او می توانست رضایت نیروهای آمریکایی، دولت مرکزی افغانستان، نیروهای طالبان و سازمان استخباراتی پاکستان را توام فراهم کند و هیچ یک از این مجموعه ها، از کشته شدن ژنرال عبدالرازق، ناراحت نیستند.این مطلب در کنار پیشرفت مذاکرات مستقیم میان آمریکا و طالبان و تقویت شایعاتی در خصوص توافق اجمالی میان دو طرف، می تواند این تصور را تقویت کند که آمریکایی ها، ژنرال عبدالرازق را وجه المصالحه خود با طالبان قرار داده و با از بین بردن او، هم امتیازی به طالبان داده اند، هم دولت مرکزی را از شر یک فرمانده قدرتمند متمرد رهانده اند و هم اپوزیسیون قوی کشور را که با محوریت ژنرال عطا محمد نور، محمد محقق و ژنرال دوستم شکل گرفته و از حمایت کامل کسانی همچون ژنرال عبدالرازق در قندهار و حاج ظاهر قدیر در ننگرهار برخوردار بودند، دچار اضمحلال و شکست کرده اند.مقامات آمریکایی مطابق یکی از مفاد پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان از مصونیت برخوردار هستند (کاپیتولاسیون) و هیچ محکمه ای نمی تواند ژنرال میلر را حتی به عنوان شاهد برای دادن اطلاعات درباره این واقعه دعوت کند. پس به راحتی می توان واقعیت نحوه کشته شدن ژنرال را پنهان کرد و به گردن یک نفوذی فرضی طالبان انداخت.اگر این احتمال، نزدیک به واقعیت باشد، نباید از نقش زلمای خلیل زاد که هم اکنون با سمت نماینده ویژه آمریکا در صلح با طالبان ماموریت پیدا کرده، در این ترور غافل شد و نیز نباید تداوم رویداد هایی از این دست را برای مهندسی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و ملحق شدن بخش زیادی از طالبان همسو با آمریکا به بدنه دولت دور از ذهن دانست.
یادداشت:سیداحمدموسوی مبلغ
منبع:خراسان

>>>   Salam
زیاد اشک نریزید که شرم آور است ، اینها را امریکا آورده بود و همان گونه وقتی نا کار آمد شدند پس می برد . دلار هایش خوب بود حال مزه ی دلار هایش را هم بچشید

>>>   در ایران آمریکا را بعنواني شیطان بزرگ می شناسند. این حرف های توهین آمیز را ما از زبان حکومت ایران می شنیدیم .تعجب می کردیم که برای چه چنین اسم را بالای آمریکا گذاشتن.اما حالا بشکلی درست خرفهم شدیم واقعا حرف اخوندهای ایران واقعیت دارد این شیطان بزرگ کاری را درمملکت دارند میکنند که چهل پنجاه سال قبل با مردم ایران و سلطنت رضا شاه میکردن وتاحالا چندباری‌ چنین حادثه های دلخراش.درکشور ما اتفاق افتاده درهر حادثه خبیثانه پای یک خارجی درمیان بوده .در مملکت ما هرازگاهي علیه اشخاص شریف وبانفوذ.وطندوست.پلان های شوم ناجوانمردانه و کاملا ازپیش تعیین شده باهمکاری خود فروخته های داخل به اجرا گذاشته میشود.دیگر صبر مردم لب ریز شده این اتفاق وحوادث که در مرکز ولایت قندهار افتاد.باید بطوری مشخص بمردم توضیح داده شود.در غیر آن امکان دارد مردم بطوری عموم به خیابان ها بریزند و این مشکل را خودشان حل نمایند

>>>   باش تا صبح دولتش بدمد کیم همه از فروغ سحری او است

>>>   من در جلسه قندهار حضور داشتم ساعت ۱۱ بجه داخل مقام ولایت شدم تا شام هم در این محل بودم آنچه که در مورد شهید شدن مقامات بلند رتبه افغانستان در این ولایت من میدانم این است که در این روز هیچ سرباز افغانستانی، تا والی اجازه حمل سلاح را در محوطه مقام ولایت نداشتند همه دست خالی بودند مسلح تنها نیرو های خارجی و ناتو بود.
زمانی که میلر فرمانده ناتو داخل سالون جلسه شد کل مقامات داخلی و خارجی در این جلسه حضور رساندند موضوع امنیت انتخابات بود اما قسمت از آجندا را پروسه صلح و خط دیورند تشکیل میداد این مطلب توسط خارجی ها پیشنهاد شده بود باید در آجندای جلسه در نظر گرفته شود زمانی که میلر در مورد صلح و خط دیورند صحبت هایش را آغاز کرد در ادامه گفت: باید فرمانده رازق در مورد خط دیورند و صلح در کار حکومت افغانستان و ناتو مداخله نکند و خاموش بنشیند در این حال فرمانده رازق حرف های میلر را از زبان ترجمان شنید و گفت ما به خاطر دیورند سال ها قربانی دادیم و می دهیم حق داریم در مورد مرز وطن خود سهم داشته باشیم و مداخله بکنیم و صلح هم برای مردم افغانستان است نه برای دیگران ما برای آوردن صلح در کشور به خارجی دو دهه گذشته وقت دادیم اما نه تنها نویدی از صلح ندادند بل روز مردم افغانستان را از گذشته بدتر ساختند حالا خود ما دست پا شده ایم برای آوردن صلح در کشور از هر طریق ممکن صلح را به مردم خود هدیه خواهیم داد.
در این وقت بود میلر باردیگر تاکید کرد و گفت این را همه بدانند که ما خواهان خاموش ماندن فرمانده رازق در موارد متذکره هستیم وگرنه صلح و امنیت جنوب افغانستان در مخاطره خواهد افتید و بعد از آن فرمانده رازق از این حرف های میلر قهر شد و جلسه را خاتمه یافته اعلام نمود به بیرون از سالون رفت در این حال میلر با محافظین اش در پشت جنرال رازق جلسه را ترک گفت در ادامه ترک جلسه والی ریس امنیت ریس منابع بشری هر سه سخنی در مورد تنش جنرال رازق با میلر در جلسه حرف میزد از سالون بیرون شدند من که در پایین جلسه حضور داشتم میخواستم بیرون بروم دو تن از محافظین میلر در دهن سالون روی ما را گرفت و گفت انتحاری آمده است شما بیرون نشوید یک دم تیر اندازی شروع شد در همان لحظه در تعمیر بالا رفتم داشتم به میدان با احتیاط نگاه میکردم دیدم جسد فرمانده رازق در میدان خواب است دانستم که فرمانده رازق در فیر های اول شهید شده است در همان لحظه نیرو های ناتو در داخل و خارج سالون خود را رساندن نخست نیرو های خارجی یکی از محافظین والی را تیر باران کردند فکر کردم همین شاید فرمانده رازق را شهید کرده باشد با این حال از بالا نگاه میکردم همکار های دیگر من هم آمد و یک دم میدان را دود گرفت من و سه همکارم با چشم های خود دیدیم از میان دود یک خارجی والی و ریس امنیت و منابع بشری که در ورودی دهلیز ایستاده و بند مانده بود تیر باران کرد و به شهادت رساند در همین لحظه بود که فهمیدم قضیه دیگه قسم است بسیار ترسیدم ما را هم خواهند کشت و داشتیم جای برای زنده ماندن خود فکر میکردیم بالاخره در همان منزل هر چهار ما خود را در تشناب گوشه گرفتیم ده دقیقه گذشت فیر ها تمام شد بیرون آمدیم چیز های که با چشم خود دیده بودیم در میدان مانده است و بس هیچ خارجی در صحنه حضور ندارد رفته بودند، داخل سالون شدیم جسد دیگر فلم بردار تلویزیون ملی افتاده بود وی نیز شهید شده بود، در آن زمان یک همکارم در داخل صدا کرد گفت بیا خبرنگار را بردار شاید زخمی باشد و گفت خارجی ها شهید شان ساختن و فیلم جلسه را حذف کردند و کمره شان را به آتش زدند من در زیر میز پنهان بودم مرا ندیدند.
منبع كارمند محل

>>>   من با خواندن این خاطره از ژنرال عبدالرازق، نزدیک بود شاخ در آرم. شما هم بخوانید که در پشت پرده چه خبر است.
این نوشته را از صفحه (صدای عدالت خواهان) برای تان کپی کردم.

یک دوستم که مدتی با نیرو های آیساف در افغانستان همکار بود و نخواستم اسمش را فاش کنم ، در پیامخانه ام چشم دیدش را در خصوص جنرال رازق فرستاده است که حیفم آمد با شما قسمت نکنم .
----------------------------------------------جنورى ٢٠١٢ كابل بودم كه در جلسه صبحانه آيساف احوال دستگيرى پسر ملا دادالله در يك عمليات داده شد.
به معاون آيساف مراجعه كرده تقاضاى ملاقات را پسر ملا داد الله كردم چون چند سال قبل يك مصاحبه با پدرش هم كرده و كار تحقيقاتى روى دست داشتم.
معاون ايساف به ريس استخبارات زنگ زد و مرا معرفى كرد. ريس استخبارات ايساف هم كه از انگلستان و جمله اشنايانم بود بعد از قهوه و كيك با گردن پت گفت كه امكان ندارد چون زندانى پيش قوماندان رازق است و هنوز معامله شروع نشده.
جالب بود چون فكر ميكردم در اين عمليات قواى مسلح افغانستان با آيساف كار مشترك دارند و عموما به مجرد دستگيرى طالب من ميتوانستم همراى شان گپ بزنم. به پاس آشنايى جوياى چگونه گى قضيه شدم و ريس استخبارات گفت:
قوماندان رازق فقط به خودش كار ميكند و با ايجاد زندانهاى شخصى در قندهار افراد درج در ليست سى آي اى را گرفته و به خريداران خصوصى؟ ميفروشد كه بعدا دست به دست شده و به كار دار اصلى فروخته ميشوند.
باورم نميشد كه در يك كشور با حضور بيش از ٢٠٠٠٠٠ عسكر آيساف يك نفر ميتواند چنين معاملاتى كند. از پروسه معامله در اين مورد پرسيدم و گفت كه بخاطر ارزش زندانى شايد هفته ها طول بكشد و شايد هم سى آي اى مستقيمن داخل مذاكره با رازق شوند.
علاقمندى ام به اين موضوع بيشر شد و با شناخت خاص كه با دوستان رازق داشتم در كابل با ريس بغران، شيرمحمد آخوندزاده، معلم مير ولى، جبار قهرمان و بعضى ادمهاى متنفذ دگر ديدار كردم كه همه ازين معامله معرفى من به رازق خوددارى كردند و ضمنن به من هم هوشدار دادند كه در همچو موضوعات دخالت نكنم.
علاقمندى ام ده برابر شد و هلمند رفتم با كلان نورزايى ها حاجى نادر ديدار كردم و او دو نفر از دوستان شخصى ام را نام برد كه بهترين واسطه به رازق استند.
عبدالعلى شمسى كه دوست طفوليت رازق بود بهترين دوستم معاون والى هلمند ( بعدا معاون والى قندهار) را زنگ زدم و به نان شب دعوت كردم كه بخاطر يگانه منبع رسمى تلخاب در افغانستان هيچكس دعوتم را رد نميكرد.
تقاضايم را قبول كرد و از همانجا به رازق زنگ زد و رازق وعده كرد كه فردا موتر ميفرستد و مرا از لشكرگاه به قندهار ميبرد و زمينه ملاقاتم را با زندانى فراهم ميكند.
فردا قندهار رفتيم و در مهمانخانه رازق در شهرك عينو اقامت گزيديم.
تا شام تفرج كردم و شام وعده نان با رازق داشتم كه حدود ده موتر ضد مرمى امد و يكى از دوستانم كه فعلا قوماندان امنيه يكى از ولايات است با رازق و دوتن دگر امدند و با بسيار خوشرويى بغل كشى كرديم و رفتيم داخل مهمانخانه از هر در قصه كرديم و رازق زياد علاقه نشان داد كه فرزندانش دور از جنگ در انگلستان كلان شوند و درس بخوانند.
وقتى ميخواست خدا حافظى كند از دوستم پرسيدم كه همو ملاقات چطور ميشه؟
هردويشان خنديدند و به يكى از دو جوان كه با ايشان امده بود و با ما نان خورد اشاره كرد كه همين ره ميگى؟
كم مانده بود شاخ بكشم اين جوان هم از آشنايان شان بود فقط وظيفه اش ختم بود و بخاطر قدرت رازق حاضر شده بود كه معامله شود و فكر ميكردند من هم يكى از نماينده هاى استم كه خواهش خريد دارم. طالبان پاكستانى قصد ترور پسر داد الله را داشتند و مصىونترين گزينه تسليمى به قواى ناتو بود.
روز بعد كمى تحقيق كردم و فهميدم كه رازق فقط در شهر قندهار يازده زندان دارد كه مردم را با فجيح ترين انواع شكنجه داده و ادرس افراد بلند قيمت را ميابد. دست كم صدنفر از كمپنى بلك واتر در بخش استخبارات، امنيت و شكنجه به او كار ميكردند. دوستم گفت كه حكومت اصلى اش در سپين بولدك است و پادشاه بى تاج قندهار است.
اگر يك صفت رازق مرا شيفته اش ساخت همين دشمنى و آشتى ناپذيرى اش با طالب بود كه انهم بعدا معلوم شد كه بخاطر پول بود.
حرفهاى زياد در مورد دشمنى اش با پاكستان است ولى شواهد و اسناد زياد ديده ام كه طالبان پاكستانى را كه به درد امريكا نميخورد به پاكستان فروخته و ارتباط نزديك با استخبارات پاكستان داشت.
رازق را بيشتر از ده بار ملاقات كردم و آخرين بار وقتى برادر كرزى را كشتند از طرف ريس آيساف زنگ زدم كه ما از كابل و هلمند پرواز ميكنيم و تا سه ساعت قندهار استيم لطفا قاتل را به دست كسى نده تا ما صحبت نكرديم.
زودتر از سه ساعت قندهار رسيديم ولى جسد قاتل را به دروازه بالا كرده بود. كسى دگر از ما بيشتر پول داده بود و رفاقت بسيار نزديك ما هم موثر نشده بود.
قاچاق مواد مخدر فقط يك بخش از كارهاى غير قانونى اش بود و اولين فرد است كه در عين زمان جنرال اردو و پوليس بود و دو پُست كليدى پر درامد را به زور خود اداره ميكرد ( قوماندان سرحدى و قوماندان امنيه قندهار).
من هميشه در اين باور بودم كه او در جنگ مافيايى در تقسيم درامد ناجايز كشته خواهد شد.
ادم بى نهايت مودب، آرام، مهمان نواز ( به دست خود برايم گوشت توته ميكرد)، جوانمرد و دلير بود.
جاى تاسف است كه اكثر سرمايه اش به نامهاى دگران است و هيچكس به زن و اولادش كمك نخواهند كرد.
>>>   مشخص است که آمریکایی ها زدند

>>>   سلام علیکم اول شهادت جنرال عبـــــــدال رازق رابر همه هموطنان عزیزخود تسلیت ارز میکنم وبعد مردم قندهار نه بلکی تمام میلت افغانستان باید دست بکار شود تاساعتی که آمریکا باشد جنرالان ما چی که تمام میلت باید در رنج باشد تابه کی ۱۷ سال گذشت میلیون ها افغان شهید شده کسی سوال نکرد چرا فلانی کشته شده هالا جنرال آمریکای آمد قهرمان را شهید کرد ورف تمام کسی ازاو سوال نکرد جالب اینجاست که چرا وقتی یک آمریکای وارید یک دفتر یا ولایت میشود نظامییان ما باید خله صلاه شود به چه عنوان دوم باید آمریکا بیرون شود
لعل محمد محمدی هستم از هرات فیلان در ایران م

>>>   ازاد اندیشان وفداکاران ومیهن دوستان ،کسانی که درکنارملّت افغانستان شجا عانه استاده خدمت میکند، از میهن ومردمش دفاع میکند وهیچ گاه نمیگوید تو پشونی یا تاجگ هستی،ویاهزاره ویا اُزبیگ.
وباکمال تآسسُف،این یگ واقیت اشکار است که ارگ نشینان پشتون، باکمال نامردانه بدست یگ امریکایی ودسیسهٔ حلقه ارگ، نامردانه ونا انسانانه فرزندصادق ميهن جنرال رازق ورازقها را ترور،میکند.
وبجایش مسل اشرف غنی، ومعصوم استانگزی....ووو؟ وادم کشان میماند.
روحد شاد ویادتان گرامی باد.جنرال (عبدالکریم رازق) ومن به مردم شریف و مظلوم افغانستان تسلیت عرض میدارم.

>>>   فاجعه الم ناک ترور فرزند قهرمان افغانستان جنرال رازق یک ضایعه جبران ناپذیر برای هم رزمانش وتمام ملت افغانستان بشمارمیرود.
برادان وجوانان عزیز! شما درس وطن پرستی ،غرور عزت نفس وعصیان بیگانه زدائی را ازبرادر شهید و قهرمان تان جنرال رازق بیاموزید، که چگونه جان غزیزخویش را فدای ناموس وطن نمود، اودرزنده گی ازهیچ چیزکمبود نداشت اما چرادرمقابل اهریمن دون صفت وطن اعم ازداخلی ها ، خارجی ها بخصوص دشمنان سوگند خورده به ظاهردوست وهم پیمان مردانه وار ایستاد ودرجلسه نامنهاد، مردانگی وحس کینه ونفرت خویش را درمقابل معامله که بااودرمیان گذاشته شد ، قهرمانه جواب دندان شکن امابه قیمت جان خویش داد .
جواب اینست که او شیرپاک ازمادروطن خویش نوشیده بود، هوای پاک ازدرودامان وطن خویش تنفس کرده بوده وبلاخره خورد ونوش حلال ازکشت ومزرعه وطن خویش استفاده برده بود، همین است که اودین این حق مادروطن را پرداخت ، روحش شاد ، دشمنانش زبون ومردمانش سرفرازباد .
جنرال رازق رفت اما صد هاجنرال رازق دیگر ازاین مرزو بوم درمقابل بیگانه گان ودشمنانش قد خواهدبرافراشت .
درودبه روان پاک شهید وطن ما جنرال رازق قهرمان افغانستان .
احترام
عبدالجلیل لعلی ازغزنی

>>>   در کشتن جنرال صاحب رازق وریس امنیت ملی قندهار هچ دیگر کدام جای شک وشبهه وجود ندارد که شهادت شان به دستور مستقیم قوماندان ملیر امریکایی صورت گرفته است هیچ عقل ومنطق قبول نمیکند که در همچو یک محفل خصوصی ونهایت مهم با تدابیر شدید امنیتی که از سوی قوای ناتو گرفته شده بود وحتی در سربام ها مقر ولایت نیز پیره داران شان موجود بودسوالات زیاد در زمینه پیدامیشود .
چرا ریس امنیت ملی شهید شد . ؟
چرا کمرمین را در داخل اطاق شهید نمودند؟
چراجریان جلسه راکه فلم پری شده بود ازکمره پاک گردیده وکمره سوخته ؟
چرا به هیچ یک ازامریکایی ها صدمه نرسیده است در حالیکه از جنرال رازق کرده ملیر مهم تر ین شخص بود ؟
دفتآقبل از کشتن چرا فشنگ دودی انداخته شد ؟
چرا جسد های شهدا بطور عاجل بدون معینات طب عدلی دفن شد میگذاشت تا معلوم میگردید که توسط چه نوع مرمی به شهادت رسیده اند ؟
وده ها سوال وچرای دیگر درزمینه موجود است ؟ خلاصه مسول این جنایت قوای ناتو است اینکه طالبان بی عقل ونادان دفتآ مسولیت آنرا را پزیررفته اند به
دستور مستقیم امریکایی ها بوده چون طالب ، داعش تحت فرمان امریکاه است وساخته وپر داخته ان است هر آنکسی که چه طالب وچه افراد واشخص دولتی وسیاسی نظام حاکم از امر وهدایت ودستور امریکایی ها سرکشی نماید ویا برضد منافع امریکایی ها چیزی بگوید ویانشر نماید از بین میبرد امریکاه در نظام افغانستان ودر بین طالب کسی را میخواهد که به امر وهدایت شان پابند باشد در غیران صورت بشکلی از اشکال به طور مرموز از بین میبرد

>>>   Badry
ما تاجیکک ها ترسیدیم که اگر از جنرال غوری توصیف و تمجید کنیم ، به اتوریته وحدت خواهی مان صدمه میرسد و از سوی قبایلی ها تاپه متعصب به پیشانی می خوریم . حال وقتش رسیده که وحدت خواهی کنیم تا عقلی را به کله بی عقل ها پیچکاری کنیم . اما بعید و نا ممکن است .

>>>   هریک تان را که بکشت ویا برطرف کند هیچ کسی چیزی کرده نمیتواند چرا که سران تان این خاک را به انگلیس فروخته است از کرزی گرفته تا مارشال که خداوند انرا نبخشد همگی شان خاین بودند واستند

>>>   غنی و طالب و داعش یکیست
کرزی و گلوی بدکیش یکیست
غنی و کرزی و بدزاد خلیل
هرسه جاسوس بداندیش یکیست
غنی با جسم بیجان رتبه بخشد
شود ناخوانده مهمان رتبه بخشد
به طالب میدهد آرمان رازق
شکسته عهد و پیمان، رتبه بخشد

>>>   نوجوان کله کوف به شانه، «بچه بی ریش» زلمی ویسا بود
جزئیات تکمیلی اطلاع واصله به گزارشنامه افغانستان
پیوست به اطلاع قبلی، گزارشنامه افغانستان به جزئیات تازه ای در بارۀ انتحاری ( گلبدین نام) در قندهار دست یافته است.

اطلاع تازه مشعر است که زلمی ویسا والی سالخورده، تکنوکرات و از غرب تشریف فرما شده، دو ماه پیش از یک مرکز پلیس در قندهار دیدن کرده بود. در جریان دیدار از صفوف پلیس، چشمش به نو جوانی سفید چهره و ظریف افتاده، ملبس با یونیفورم پلیس افتاده بود. نامبرده در ختم معاینه قطعات پلیس، دستور داده بود که پلیس نوجوان به مقام ولایت توظیف و خدمتی داده شود. امر والی اجابت شده و گلبدین نام به حیث «بادیگارد»، «نفر شعبه» و حاضر باش والی، شب و روز در خدمت بود. والی، شب و روز، به هرجایی که می رفت، نوجوان «نفوذی» کله کوف شخص والی را به شانه انداخته، او را همراهی می کرد.
منبع گزارش دهنده می گوید که والی با گلبدین رابطه جنسی داشت و سایر اراکین ولایت پوره می دانستند که گلبدین « بچه بی ریش» والی قندهار است. در گزارش آمده است که هر گاه اوراق دفتر ذاتی این پرسونل پلیس ملاحظه گردد، مشاهده خواهد شد که شخص والی با امضای خودش، به جای مقام «تضمین کننده» امضاء کرده است. ایراد سیاسیون منتقد از جمله انجنیر رحمت الله نبیل و محمد عمر داوود زی درین باره صائب است.

>>>   قاتل اصلی اشرف غنی است غنی است غنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است