چرا فرد پولدار وکیل پارلمان نشود؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۴    ۱۳۹۷/۷/۲۵ کد خبر: 155378 منبع: پرینت

اکثر صفات سلبی‌ای که ما به نامزدان انتخابات پارلمانی بر می‌شماریم، معلول شرایط بد جنگ و نابسامانی در کشور است در حالی که اگر چنان شرایط بدی را نمی‌داشتیم از چنین ویژه‌گی هایی بد ما نمی‌آمد.

مثلا اکثرا دوستان می‌نویسند که به آدم پولدار، زوردار، میراث‌دار کرسی پارلمان و... رأی نمیدهیم. این چیزها در اصل منفی نیستند و الزاما و منطقا از کسی سلب صلاحیت برای رسیدن به کرسی پارلمان نمی‌کنند. کما این‌که برخی از پولداران و زورداران و میراث‌داران قدرت، نسبت به بعضی‌های دیگر شایسته‌تر نیز می‎باشند.

کسی که پول را در نتیجه تلاش و برنامه‌ریزی دقیق در زندگی پیدا کرده، یک آدم موفق و با هوش و با هنر است، چرا باید وکیل پارلمان نشود؟ کسی که زور را از راه مشروع و درست و در نتیجه جسارت و دلیری بدست آورده است، شاید در خط دفاع از حقوق مردم بهترایستادگی کند، چرا وکیل نشود؟ کسی که پدرش وکیل پارلمان بوده شاید بهتر از دیگران رموز وکالت را بداند و بتواند از آن استفاده خوب کند، چرا وکیل نشود؟

من فکر می‌کنم ما مردم(شهرندان یک نظام دموکراتیک) معمولا تقصیر خود را به گردان دیگران می‌اندازیم. در یک نظام دموکراتیک، مردم نقش تعیین کننده دارد. تعیین کننده‌گی این نقش بستگی زیادی به ایجادسازوکارها و میکانیزم‌های نظارتی مردم دارد. مردم اگر بتوانند نظارت درست از کار نمایندگان شان بکنند، وکلا نمی‌توانند با استفاده از رأی مردم در خانه ملت به نفع شخصی خود استفاده کنند. پس بهتر است که همزمان که در انتخاب افراد سالم و متعهد تلاش میکنیم در ایجاد سازوکارهای نظارتی نیز تلاش کنیم. دموکراسی یک نظام مبتنی برعقل و شعور است و اگر این را مردم کم داشته باشند، همیشه فریب می‌خورند.

نورالله ولیزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ولیزاده
وکیل
نظرات بینندگان:

>>>   Saboor Raheel
فریاد بادغیس!‌
عبدالله یک بار دیگر با قربانی کردن تاجیکان در بادغیس «صبر استراتیزیک» خود را به نمایش گذاشت.
جوند یک بر سه حصه بادغیس است و باشندگان آن تاجیک اند. رقبای محلی تاجیکان در همدستی با حکومتی که هیچ تاجیکی در اداره امور آن سهم ندارد- دو صد هزار جوندی را از رای دهی محروم کردند تا تاجیکان بادغیس در پارلمان نماینده نداشته باشند.‌
این خیانت نباید فراموش یا بخشیده شود!‌

>>>   بخاطر كه پولدار پول دارد بگذارد يك فقير ديگر هم پولدار شود.
بهلول دانا

>>>   فقیر زودتر از پولدار مجبور به گرفتن دالر دولت میشود
اس پ هزاره

>>>   زیرا او خائن است و پولا را از خیانت پیدا کرده وباز کوشش دارد که یک راه دیگر پیدا گری را پیدا کند واگر نه درافغانستان کدام بپیداوار دار د و کام تجارت است که به میلیونها دالر این خائن ها پیدا کردند مردم عام نان خوردن ندارند لعنت بر این خائن ها .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است