چرا مردم ما حافظۀ تاریخی ندارند؟
همه بجان هم افتاده ایم و اگر واقعا وحدت ملی می خواهیم باید نخبگان ما برای حل معضله زبانی و هویتی یک جبهه متحد فرهنگی بسازند و از تربیون آن تضاد های حاد را با شیوه دیالکتیکی و منطقی به بحث بکشند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۵    ۱۳۹۷/۷/۲۵ کد خبر: 155375 منبع: پرینت

باید بدانید که يکى‌ از شگردهاى‌ مشترک‌ همه جباران‌ تحريف‌ تاريخ‌ و حقایق است‌؛ و درنتيجه‌، متأسفانه‌ چيزى‌ که‌ ما امروز به‌ نام‌ تاريخ‌ دراختيار داريم‌، جز کیش شخصیت سازی، مشتى‌ دروغ‌ و ياوه‌ نيست‌ که‌ پاسداران قبیله، چاپلوسان ‌ دربارى‌ و مورخین جعل نویس، تاريخ‌ قلابى‌ و دست‌کارى‌ شده ‌اى‌ را در اختيار ما گذاشته اند که در پشت آن واقعیت ها و حقایق مدفون است.
امروز هريک‌ ما بايد خود را به‌ چنان‌ تفکر منطقى‌ مسلح‌ کنيم‌ که‌ بتوانيم‌ حقيقت‌ را دریابیم.

ما در روزگاری زندگى‌ مى‌کنيم‌ که تضادهای گوناگون عمق پذیرفته وما برای فرمانروایان و رهبران فاسد دیروز و امروز ردای اسطوره می بافیم، اشاره من‌ به‌ بيمارى‌ کيش‌ شخصيت‌ است‌ بله‌، همين‌ بت‌ پرستى‌ و رهبر تراشی های شرم‌ آور را مى‌گويم‌ که‌ مردمان ما مبتلا بآن شده اند نقطۀ افتراق‌ و عامل‌ پراکندگى‌ ها شده است و‌ به‌ دست‌ خودما گرد خودمان‌ حصارهاى‌ تعصب‌ را بالا می بریم و خودمان‌ را درون‌ آن‌ زندانى‌ می کنيم‌ که بار ديگر به‌ اعماق سياهى‌ و ابتذال‌ و تعصب‌ جاهلانه‌ سرنگون‌مى‌شویم.

" انسان‌ خردگراى‌ صاحب‌ فرهنگ‌ چرا بايد نسبت‌ به‌ افکار و باورهاى‌ خود تعصب‌ بورزد؟ تعصب‌ ورزيدن‌ کار آدم‌ِ جاهل‌ِ بى ‌تعقل‌ِ فاقدِ فرهنگ‌ است‌، چيزى‌ را که‌ نمى‌تواند درباره‌اش‌ بطور منطقى‌ فکر کند، به‌ صورت‌ يک‌ اعتقاد دربست‌ پيش‌ساخته‌ می پذيرد و درموردش‌ هم‌ تعصب‌ نشان‌ مى‌دهد."

اگر دستگاه‌ پيچيده‌اى‌ که‌ مغز نياموزد، اگر ياد نگيرد و تمرين‌ نکند دگم می ماند. اگر آدمیزاد در سیستم قبیله که از نگاه جامعه شناسی عقب مانده ترین واحد اجتماعی است بزرگ‌ شود، نه‌؛ مغزش‌ به‌ دادش‌ خواهد رسيد، نه‌ حتی قوۀ ناطقه‌اش‌ را خواهد توانست‌ کشف‌ کند.

مردم ما در تمام‌ طول‌ تاريخش‌ امکان‌ تعقل‌، امکان‌ تفکر، امکان‌ به‌کارگرفتن‌ اين‌ چيزى‌ را که‌ مغز مى‌گويند نداشته‌ ولى‌ تاريخ‌ ما نشان‌ مى‌دهد که‌ اين‌ توده‌ ها حافظه‌ى‌ تاريخى‌ ندارند. حافظه‌ى‌ دستجمعى‌ ندارند، هيچگاه‌ از تجربيات‌ عينى‌ اجتماعيش‌ چيزى‌ نياموخته‌ و هيچگاه‌ از آن‌ بهره‌ اى‌ نگرفته‌ اند"، از ابتذالى‌ به‌ ابتذال‌ ديگر میلغزند.

کودتای کمونیست ها شد مردم رقص و پایکوبی کردند تا زمانیکه زیرتانک های روس، پولیگونهای پلچرخی و دستگاه ترور و شکنجه خاد خورد و خمیر شدند. مجاهدین سر بکف که آمد تا زمانیکه سرشان را کف دست شان نگذاشته بود برای جمهوری اسلامی دعا کردند، باز که طالبان آمد و تن نحیف زن شان را شلاق شریعت اسلامی سیاه و کبود کرد گفتند همان نجیب و ربانی خوب بود، باز برای رفتن طالب ها و آمدن کرزی این غلام بچه قصر سفید جشن گرفتند، مردم ما واقعا" حافظه تاریخی خود را از دست داده اند که باز چگونه بدنبال این جباران تاریخ چون گله های سرگردان راه افتاده اند.

همه بجان هم افتاده ایم و اگر واقعا وحدت ملی می خواهیم باید نخبگان ما برای حل معضله زبانی و هویتی یک جبهه متحد فرهنگی بسازند و از تربیون آن تضاد های حاد را با شیوه دیالکتیکی و منطقی به بحث بکشند بی آنکه بخواهد عقيده‌ سخيف خود را به‌ کرسى‌ بنشانند تا به حقیقت برسند.

چرا از شک و مباحثه منطقی می هراسیم؟ چرا که‌ تنها و تنها شک‌ است‌ که‌ آدمى‌ را به‌ حقيقت‌ مى‌رساند. انسان‌ متعهد حقيقت‌جو هيچ‌ دگمى‌، هيچ‌ فرمولى‌، هيچ‌ آيه‌اى‌ را نمى‌پذيرد مگر اين‌که‌ نخست‌ در آن‌ تعقل‌ کند.
انسان‌ آگاه فقط‌ به‌ چيزى‌ اعتقاد نشان‌ مى‌دهد که‌ خودش‌ با تجربه‌ى‌ منطقى‌ خودش‌ به‌ آن‌ دست‌ يافته‌ باشد. با تجربه‌ى‌ عينى‌، علمى‌، عملى‌، فلسفى‌ و با دخالت‌ دادن‌ همه‌ى‌ شرايط‌ زمانى‌ و مکانى‌ اش.

ثریا بها


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ثریا بها
حافظه تاریخ
نظرات بینندگان:

>>>   چرا مردم ما حافظۀ تاریخی ندارند؟
مردم ما کتاب حافظ شیرازی داره تو هر خانه

مردم ما کتاب حافظ شیرازی هست اشعار شیرین حافظ
حافظ وظیفه ای تو دعا گفتن است بس
درفکر ان مباش که ری را که مبرد
نبی جاغوری

>>>   او دختر اين ديالكتيكي چيست؟ نه فارسي است نه دري و نه پشتو. وقتي از فرهنگ و زبان بحث ميكنيم بايد بيشتر از همه خود ما به ارزش هاي فرهنگي احترام بگذاريم، نه اين كه كور خود بيناي مردم باشيم.
بهلول دانا

>>>   Saboor Raheel
فریاد بادغیس!‌
عبدالله یک بار دیگر با قربانی کردن تاجیکان در بادغیس «صبر استراتیزیک» خود را به نمایش گذاشت.
جوند یک بر سه حصه بادغیس است و باشندگان آن تاجیک اند. رقبای محلی تاجیکان در همدستی با حکومتی که هیچ تاجیکی در اداره امور آن سهم ندارد- دو صد هزار جوندی را از رای دهی محروم کردند تا تاجیکان بادغیس در پارلمان نماینده نداشته باشند.‌
این خیانت نباید فراموش یا بخشیده شود!‌

>>>   ثريا جان يك تعداد مردم هاى ديكر هم هستند كه خود را با فرهنكتر از همه جلوه مى دهند مكر در واقعيت به فرهنكترين و كمرس ترين أفراد روى زمين هستند، اين قبيل كور خود و بيناي مردم هستند!! خدا كند كه به كب رسيده باشى و فكرت كندى نكند!!

>>>   RAM شان ضعیف است کم ظرفیت است

>>>   خانم ثريا بها ي عزيز؛
تحليل بجا و پرمحتوا سمبول يك زن ازاده ي اين سرزمين واين راباور دارم با حلقه هاي زد دموكراسي مانع شما خواهند شد؟

>>>   خانم بها مسلًه خیلی مهم را بیان نموده اند.
هر کی نیاموخت از گذشت روزگار. هیچ نیاموزد ز هیچ آموزگار

>>>   ثریا جان ، با شما موافقم که جامعه ای ما از حالت جماد خارج شده و مغز ها درست بکار ببافتد و تعصبات برای همیشه مدفون گردد.
با حملات چنگیز و محو تمدن و فرهنگ در افغانستان ، کشور بعد از آن بدست حاکمان در تبانی با روحانیون مرتجع اداره و مردم به خواب عمیق عقب ماندگی فرو رفتند . مردم به گونه ای عالی حافظه ای تاریخی دارند ، و همین مردم اند که تاریخ میسازند ، هر باریکه یک روزنه امید برای پیشرفت افغانستان به نظر رسیده ، با توطیه های داخلی و خارجی. در نطفه خنثی شده است ،از حرکات و نیات نسبتا مترقی امیر شیر علیخان تا اهداف ترقی خواهانه ای امان الله خان .چرا مردم در تغییر رژیم در ۱۹۷۸ شور و مستی کردند ، بخاطریکه مردم از جریان مبارزات طبقاتی حزب دموکراتیک خلق افغانستان آگاهی داشتند و ببرک کارمل و هم قطارانش در سطح ملی و خارج از افغانستان در میان حلقات چپ شهرت داشتند و مردم که سخت در شرایط ناگوار اقتصادی قرار داشتند پیروزی این حزب را فال نیک گرفتند اما با حملات امین بر اهداف و خطوط اساسی ج د. ا. که یکی از مترقی ترین پلاتفارم برای پیشرفت افغانستان بود ، مردم خود قربانی توطیه گردیدند ، و باید گفت که مردم به صورت کل هیچ نوع حمایت و روی خوش با آمدن تنظیم های اسلامی نشان نداده اند. مردم افغانستان با دادن قربانی هر روز باز هم برای یک فردای روشن امید دارند ، خدمت شما باید گفت که اگر غرب و امریکا به چنین سطح رسیده اند علت آن است که سال‌های قبل رشد بورژوازی در ارو پا و شکستاندن زنجیر های فرتوت فیودالی مذهب را که حافظ و حامی نظام کهنه بود از حیات سیاسی جامعه جدا کردند یعنی سیاست از دولت جدا شد و به یک موضوع شخصی مبدل شد و حتی کمک های دولت‌ها به کلیسا ها ملتوی شد ولی زندگی و حیات سیاسی و اجتماعی ما با مذهب گره خورده و کسی هم جسارت باز کردن این گره ها را ندارد و هر اندیشه مترقی بنام کفر و الحاد سرکوب شده است و این همه انجماد فکری و طایفوی را میبینید همه بیانگر نقش منفی استعمار در افغانستان است و همین مذهب . در طول هزاران سال روحانیون مرتجع در کنار استکبار بود ه اند و مردم را صرف به شکیبایی تشویق کرده اند تا علیه نظام قیام نکنند و منافع شان از میان نرود ، شما از جرگه ای پغمان برای به عقب انداختن تطبیق ریفورمهای مترقی امان ا لله خبر دارید ، روحانیون ازدواج دختران زیر سن قانونی ، و داشتن چهار زن برای مردان ، لغو تحصیلاتت اجباری و متوقف ساختن اعزام دختران به ترکیه غرض تحصیل را بر حکومت قبولاندند.
ثریا جان !!!
امید وارم شما در ارزیابی هایمسایل اجتماعی تان خود قوانین دیالکتیک را در نظر بگیرید و فراموش نکنید که مردم حافظه ای دقیق تاریخی دارند و هم فراموش نکنید که نقش شخصیت ها در شکل دادن حیات سیاسی و اجتماعی یک جامعه خیلی ها برآینده است کامکار باشید.
حنظله

>>>   بهلول دانا
به اساس شناخت و درک حس لامسه ام آب یک تشت را سرد احساس میکنم و برای شما تذکر میدهم که آب موجود در تشت سرد است
کسی دیگری هم دستانش را در تشت همین آب فرو میبرد و احساس میکد که آب تشت گرم است ....
حالا شما بگوئید که آب سرد است یا گرم؟؟؟
هر گاه، دو دیدگاه فلسفی در تضاد با همدیگر باشند، کُنشی خردگونه که آن دو را در یک نظریه جدید، جمع کند، همان دیالکتیک است.
سلطان محمود

>>>   خانم ثريا اگر چنين رفتار نا جانبدارانه را عليه قوم احمد ژي بنويسد سنگسار امامان قوم احمد زي ميشوي و چه خوب است كه خود را خاموش بگيري و هيچ ديكر ننويسي چراكه ارسوا ميشوند و از قدرت مياوفتند قدرت مهم است در شرايط فعلي نه وجدان ؟
سپاس ثريا بهاي عزيز!

>>>   نبی جاغوری
حافظه تاریخی نداشتن مردم تقصیر یک بیت شعر کتاب حافظ شیرازی است ؟ این عقده و نفرتی که از شاعران فارسی زبان دارید تعجب آور است اگر کتاب حافظ را خوانده بودی این را هم میدیدی
ذره را تا نبود همت عالی حافظ
طالب چشمه خورشید درخشان نشود
عده ای از هر طریقی با جو ایران ستیزیی که توسط دو حکومت کرزی و غنی در افغانستان ایجاد شد دنبال ضربه زدن به زبان فارسی هستند تو کتاب حافظ را آتش بزن اگر حافظ را مقصر میدانی
حنظله بهترین نظر را دادی

>>>   نیت من این نبوده که من از حافظ شیرازی خوشم نمیاد
شما اشتبا فکر کردیذ بازم یک شوخی دیگه شعر حافظ
خوشا غزنی کابل قند هارش
هرات باستان بلخ و مزارش
نبی جاغوری

>>>   ثریا جان چرا ؟دارند هم حافظه ای تاریخی دارند وهم معلومات کامل وشامل ار تاریخ اما انهای که چیز های دارند انهارا مانند شما به حاشیه میرانند وکسانیکه در متن اند واسباب ووسایل برایشان مهیا میسازند به همین منظور است که تاریخ را به نفع انها وتبارشان تغییر وتعبیر نمایند وراستش ثریا جان تاریخ هرچه باشد به گذشته ها تعلق میگیردمرد انست <ببخشید منظورم از مرد نر نیست واین اصطلاح شامل هر انکه شجاعت وهمت داشته باشد میگردد> پس مرد انست که اینده وحال را بسازد ومردم مظلوم ومستضعف را از رنج وتعب وفلاکت نجات دهد وملک وکشور خودرااز اشغال وتجاوز برهاند وهمین حالا واضح بگویدکه درینجا تجاوز صورت گرفته ویا کمک بین الملل اشغال است ویا همکاری ویاری ازین قبیل مسایل < ما مضی مضی >انچه گذشت گذشت و<ما سیاتی فاین> انچه می اید تا هنوز نیامده <فاغتنم الفرصت بین العدمین >وفرصت را در بین دوعدم غنیمت شمار
مستمنداز سانچارک

>>>   ثریا جان ....
همه ای مولفین و مورخین چاپلوس نیستند شما تاریخ بیهقی را گاهی لمس کرده اید؟
نظری به تاریخ معاصرافغانستان مولف :غبار انداخته اید ؟.خیر.
شما در رابطه به کیش شخصیت ، حرف زده اید. بلی شخصیت در طول تاریخ هم نقش منفی و هم مثبت داشته است حالا شما شخصیت ادولف هیتلر و مهاتما گاندی را به مقایسه بگیرید . دور نی نزدیک شما در امریکا استید همین دونالد ترامپ رییس جمهور شما چون یک شارلتان چگونه توانست سفید پوستان راست گرا را بدنبال خود بکشاند . ترامپ امروز به الگوی راست گرایان چون هیتلر ثانی در اروپا شهرت یافته است چنین وضعیت در کشوری بوجود مییاید که بدگران دموکراسی را تجویز و درس میدهند. چرا ترامپ انتخاب شد مگر مردم امریکا حافظه ندارند و جورج بوش و اداره او جنایاتی را که در جنگ عراق مرتکب شده اند فراموش کرده اند ؟ از یک ابتذال به ابتذال دگر لغزیدند...فراموش نکنید که هر دولت به سازمان استخباراتی ضرورت دارد . هر دولت مخالفین خودرا که به حملات مسلحانه و کشتار مردم بیگناه دست میزنند باید به مجازات برساند. امروز تمام کشور های جهان درگیر مبارزه با تروریزم استند و شما از یازدهم سپتامبر تا به حال در همین کشور ها به شمول امریکا شاهد حملات تروریستی بوده اید حالا اگر سازمان های امنیتی این کشور هادست به گرفتاری ها و محاکمه و حتی اعدام متخلفین میزنند کار درستی میکنند همین کار را خاد افغانستان در مورد تروریستان افغانی عربی و چیچینیکه توسط ای اس ای پاکستان مسلح شده و برای تخریب و کشتار مردم بیگناه داخل افغانستان میشدند میکرد .چرا در رسانه ها ی افغانستان هر روز احزاب و شخصیت ها دولت را و وزارت امنیت را انتقاد میکنند که چرا وزارت مذکور به سرکوب دهشت افگنان اقدام نمیکند البته بسیاری اوقات تر و خشک در شرایط جنگ سوخته است. و با بقیه طرزنظر شما موافقم واقعا مذاکره و مفاهمه و تفاهم گره گشای مشکلات است.
ج. ننگرهاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است