هشدار سازمان ملل از بروز قحطی در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۰    ۱۳۹۷/۷/۲۴ کد خبر: 155343 منبع: پرینت

سازمان ملل متحد روز دوشنبه هشدار داد که سه میلیون افغانستان نیاز «عاجل» به مواد خوراکی دارند و اگر به آنان کمک نشود، با قحطی روبرو می گردند. ملل متحد گفته که افغانستان با بدترین خشکسالی در دهه های اخیر مواجه شده است.

خشکسالی در افغانستان و خصوصاَ در مناطق شمالی و غربی این کشور بر محصولات کشاورزی و مالداری تاثیرات مخرب وارد کرده که نتیجه مستقیم آن کمبود مواد خوراکی است. صدها هزار تن از مردم این مناطق مجبور به ترک خانه و کاشانه شان و مهاجرت به دیگر مناطق در کشورشان شده اند.

خشکسالی در زمانی بسیار بد دامنگیر این کشور گردیده است؛ زمانی که این کشور هنوز هم ۱۷ سال است درگیر جنگ است و برای برگزاری انتخابات پارلمانی اش آمادگی می گیرد که قرار است با بیش از سه سال تاخیر به تاریخ ۲۰ اکتبر برگزار گردد.

توبی لانزر، از دفتر هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانسه گفت که سازمان ملل متحد در تلاش به دست آوردن کمک های بین المللی برای رسیدگی به ۲.۵ میلیون افغان است که تا اواسط ماه دسمبر بیشتر از دیگران نیازمند کمک غذایی خواهند بود. لانزر اضافه کرد: «این انسان ها با یک وعده غذایی در شبانه روز زنده هستند و معمولا آن وعده غذایی شان هم نان خشک و چای است».

لانرز افزود که سه میلیون نفر بیشترین ضربه را دیده و در مرحله چهارم «اضطرار» شاخص عدم امنیت غذایی قرار دارند. این مرحله یک درجه پایین تر از سطح زیر قحطی قرار دارد.
این مامور اداره هماهنگی کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که این آمار "در میان بلندترین ها در سطح جهان" است و نیازمند "سریعترین سطح واکنش" می باشد. وی افزود: «اگر ما به این مردم امدادرسانی نکنیم، خطر آن وجود دارد که آنها وارد مرحله پنجم عدم امنیت غذایی (قحطی) شوند».

لانزر گفت که سازمان های کمک کننده در ماه گذشته به ۶۰۰ هزار نفر مواد اولیه، از جمله آرد گندم حاوی مواد معدنی، روغن نباتی و عدس توزیع کردند. آنها امیدوارند که تا پایان ماه اکتبر به ۶۰۰ هزار نفر دیگر نیز امدادرسانی کنند.

هشت میلیون در بحران
براساس آمار این سازمان، هشت میلیون انسان دیگر در افغانستان در نقطه "بحرانی" مرحله سوم عدم امنیت غذایی قرار دارند. این افراد شامل کسانی می شود که در مرحله "کمبود مواد غذایی با سوء تغذیه حاد و یا معمولی" هستند.
لانزر گفت که این آمار "خیلی بدتر از پیش بینی ما می باشد" و هشدار داد که این وضعیت با سرد شدن هوا در فصل زمستان می تواند حتی بدتر گردد.

در زمستان گذشته نیمی از جغرافیای افغانستان با خشکسالی شدید روبرو بود و اندکی برف بارید.
بسیاری از بیجاشدگان داخلی به خاطر خشکسالی در خیمه هایی زندگی می کنند که در حومه شهرها برپا کرده اند. بخش بزرگی از آنان در اطراف شهر هرات در غرب افغانستان موقعیت گرفته اند.

مقامات افغانستان و سازمان های کمک دهنده خارجی در تلاش برای پاسخگویی به تقاضای نیازمدان به غذا، پناهگاه و خدمات بهداشتی می باشند.
مردم در کمپ های آوارگان داخلی در ماه آگست به خبرگزاری فرانسه گفتند که چندین ماه است که آنان با مقدار کمی نان و چای زنده هستند؛ چراکه پول کافی برای خریدن میوه، سبزی و گوشت ندارند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قحطی
سازمان ملل
نظرات بینندگان:

>>>   سازمان ملل کدام وقت کدام گزارشی داده است که از خوب شدن وضعیت خبر داده باشد؟
همیش به بهانه های مختلف از مردم و دولت ها پول میگیرند و در جیب خود میزنند.
اگر هزار مهاجر باشد،یک میلیون میگویند،اگر ده خانه را سیل ببرد،هزار خانه میگویند،اگر هزار نفر معتاد باشد،سه میلیون میگویند.
جالب آن است که سالانه ملیارد دالر برای مبارزه با مواد مخدره از جامعه جهانی پول میگیرند،در عوضی که کشت مواد مخدره کم شود،هر سال زیاد شده میرود.
در تلویزیون ها عکس های طفل های مریض و نوزاد را میگیرند و به جامعه جهانی نشان میدهند که پول بدهید.
در زمان های سابق کالا های پاره پاره طفل ها و کلان سالان را نشان میداد که بیچاره ها کالا ندارند و کالای شان پاره پاره است.
بعد از آن که در اروپا و امریکا پطلون های کاوبای پاره پاره مود شد و مردم پطلون های خود را با قیچی میبریدند و میپوشیدند،اعلانات بی کالاهی ملل متحد گم شد.
فکر میکنم که حالا شاید در اروپا و امریکا مود شود که مردم یک توته نان خشک را در روی سرک ها جویده بروند،تا آن که گدایی ملل متحد تمام شود.
کاشکی کمک ها به مستحقین نیز برسد.از گاو غدود برایشان نمیرسد.
یک تعداد آدم های مشهور و هنرمندان،سازمان های خیریه جور میکنند و از مردم پول جمع میکنند و یا این که به خاطر این که به دولت مالیه ندهند.سرمایه خویش را در حساب های بانکی خیریه شان ذخیره میکنند.
خلاصه هر طرف را میبینی دزدی است و جور و چپاول و آنهم بنام آدم های غریب و کشور های غریب که هیچ چیزی به آنها نمیرسد.

>>>   خداوندج روزي دهنده براي هر جنبنده است.
اين پروپاگندا سازمان ملل است تا به اسم افغانستان پول جمع كند. ورنه نه خشكسالي است نه قحطي. هر زمين دار و باغدار و چشم دار ميداند كه امسال ميوه و غله بيشتر از هر سال ديگر حاصل داشت.
ازينكه كشور ها بعد از حكومت تقلبي افغانستان كمك هاي شان را به اين كشور قطع و يا خيلي كم نموده اند سازمان ملل به تشويش شده. اگر بخاطر داشته باشيد چند سال پيش افغانستان را خيلي رشد ميدادند و تشويق مينمودند. حتي ورزشكاران و تيم هاي علمي و كودكان و زنان و حتي فلم هاي بي كيفيت افغاني جوايز جهاني دريافت ميكردند. اين به معني ان نبود كه اينها واقعا در دنيا اول اند بلكه يك نوع تشويق بود تا به حركت بيافتند. ولي حالا سياست هاي جهان تعغير كرده ديگر ازين حرف ها خبري نيست. چون دموكراسي در افغانستان با تقلب در انتخابات يكجا دفن شد و جهان از ان مايوس است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است