بیومتریک، تضمین شفافیت یا مشروعیت به تقلب؟
استفاده از دستگاه های موجود هیچ نوع شفافیت را تضمین نمی کند و برای اقناع احزاب سیاسی بکار گرفته شده، برای تامین شفافیت و جلوگیری از تقلب راه های دیگری از قبیل جدیت نظارت کار گرفته شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۷    ۱۳۹۷/۷/۲۳ کد خبر: 155334 منبع: پرینت

نتیجه استفاده از دستگاه بایومتریک در انتخابات، تضمین شفافیت یا مشروعیت بخشیدن به تقلب؟
بیومتریک چیست؟
بیومتریک از دوکلمه یونانی(bios) زندگی، حیات، زیست و کلمه(metrikos ) بمعنی اندازه گیری تشکیل شده و در فارسی، زیست سنج یا حیات سنج گفته می شود.
سیستم های شناخت بیومتریک، از خصوصیت ها و مشخصه های بیولوژیکی مثل: اثر انگشت، کف دست، چهره، عنبیه و شبکیه چشم، رگ های دست یا از خصوصیت های رفتاری مثل: صدا، امضا، دستخط و ریتم رفتار استفاده می کند.
پس بیومتریک عبارت است از تثبیت هویت یا تایید هویت فرد با استفاده از انجام تطبیق میان معلومات والگو های فیزیولوژیکی یا رفتاری فرد با دیگران که قبلا در سرور دستگاه ذخیره شده است می باشد.

از تعریف فوق دو وظیفه بیومتریک مشخص می شود:
۱) تشخیص هویت: اثبات اینکه او شخصی نیست که ادعا میکند که من احمد هستم. یعنی یافتن یک الگو از میان الگو های ذخیره شده جهت شناسایی فرد مورد نطر. این مرحله جستجوی یک در چند است و تشخیص می کند که ایا فرد مورد نطر در بانک اطلاعات است یا خیر اگر است او چی کسی است؟

۲)تایید هویت: اثبات اینکه، شخصی که ادعا می کند که من محمود هستم، محمود است یا نیست. تطابق یک به یک، عمل تطابق الگوهای فرد مورد نظر با داده های ذخیره شده در بانک معلوماتی، در این مرحله مقایسه یک به یک است است. مشخص می کند که شخص مورد نظر درست است و خودش است.

از توضیحات فوق دیده می شود که برای تایید و تثبیت هویت فرد مورد نطر، ثبت خصوصیات فیزیولوژیکی و یا حرکی او در بانک معلوماتی ضروری است در غیر ان در پروسه بیومتریک انتخابات هیچ نوع مقایسه شخص با شخص و شخص با اشخاص صورت نگرفته، از دستگاه بیومتریک صرف منحیث کامره عکاسی استفاده می گردد. زیرا مردم قبلا بیومتریک نشده اند. در صورت ادعای تقلب تشخیص بعدی را نیز مشکل تر و غیر ممکن میسازد. زیرا در نبود خصوصیت های ذخیره شده قبلی اگر عکس، نشان انگشت و استیکر را از افراد جداگانه بگیرد و پرینت کند تحقیق جدا کردن و فهم صحت و ثقم انها سال ها را در بر میگیرد، خصوصا زمانیکه ادعای تقلب بالا باشد.

بنا استفاده از دستگاه های موجود هیچ نوع شفافیت را تضمین نمی کند و برای اقناع احزاب سیاسی بکار گرفته شده، برای تامین شفافیت و جلوگیری از تقلب راه های دیگری از قبیل جدیت نظارت کار گرفته شود.

نوروز خلیق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیومتریک
خلیق
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   کسانیکه از نگاه مسلکی ،تجربی و تحصیلی در زمینه صاحب نظر اند نزد
خدا و خلق مسوولیت وجدانی ،دینی و خدایی دارند تا درین باره نظریه بدهند
نویسنده مضمون مسوولیت خود را پیش خدا و خلق ادا کرده دیگران هم نه باید
خاموشی گزینند . زیرا اعضای احزاب به باور من از تکنالوژی چیزی بهره
ندارند و یا اگر یگان یگان چیزی دیده یا شنیده اند در حد کفایت نیست .
یقین دارم عزم وپلان تقلب گسترده تر از قبل و ماهرانه تر از پیش است .
م.زمین بوس

>>>   بایو متریک یا هر چیز دیگه در افغانستان برای تقلب است وبس .بایو متریک بدون عکس برای خانم های که نمی خواهند فوتو بگیرند .در کجای اسلام روی زنها را پت کرده گفته حتی در قبر روی همه زنها پنهان نیست

>>>   انتخاب ما ملا یا قلدر بیسواد٬انتخاب خارجی ها جاسوس باسواد. پس انتخاب خارجیها بهتر ازما.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است