سرانجام اشرف غنی به پروان رفت
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۷/۷/۲۳ کد خبر: 155330 منبع: پرینت

سرانجام اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی به پروان رفت. قبلا سه بار برنامه سفرش به پروان به دلایل نامعلوم لغو شده بود.

گفته می‌شود که حواشی و لایه‌های پنهانی سفر غنی به پروان، بیشتر از برنامه‌های اعلام شده است. این سفر، تا حدود زیادی جنبه انتخاباتی دارد. پروان حوزه مقاومت ضد طالبانی است و کرزی در سیزده سال حکومت‌اش به این ولایت نرفته بود. می‌گویند که غنی میخواهد در این زمینه ریکارد شکنی کند.

پروان در کنار کابل با آن که یک منطقه امن است اما بازسازی و نوسازی در این ولایت بسیار ناچیز بوده است. هشتاد درصد مناطق این ولایت از انرژی برق محروم است در حالی که لین برق وارداتی ازبکستان از همین ولایت به کابل آمده است.

در پروان یک شبکه مافیایی از زورمندان محلی تشکیل شده که روابط پنهانی با ارگ دارند. اعضای این شبکه قومندانان دوره مقاومت‌اند که در کنار خود ده ها مسلح غیرمسوول دارند اما حکومت مرکزی آنان را مخفی حمایت میکند و از رقابت های ناسالم آنان به نفع پیش‎برد برنامه های قومی مرکزی خود استفاده میکند.
اعضای این شبکه زور دارند اما شعور سیاسی ندارند و از درک مناسبات تاریخی قدرت به شدت عاجزاند.

سفر غنی به پروان تا حدودی میتواند به این معنا باشد که رقبای سیاسی غنی در حوزه مقاومت تضعیف شده اند و صحنه به اجرای مانورهای سیاسی به غنی فراهم شده است. گلبدین حکمتیار نیز در پروان طرفدارانی دارد اما چند بار برنامه سفرش به این ولایت لغو شده است.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پروان
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   مقاومت خلاص شد، همه لشمك شدند، از نام مسعود استفاده نموده دزدي، چور و چپاول كردند، اينبار كس پيدا نميشود كه مقاومت نمايند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است