نامزدان در انتخابات با کثرت تنوع و قلت تعقل
این شور و ذوق با همه شکوهمندی ها، بیشتر به یک "شو" می ماند که نسبت به آگاهی جمعی، مسوولیت پذیری فردی و بلوغ شهروندی ندارد، بلکه برای اغلب رویکرد حس شهرت خواهی، دیده شدن و... دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۳۹۷/۷/۲۳ کد خبر: 155327 منبع: پرینت

اعلام کاندیداتوری هزاران نفر برای انتخابات پارلمانی در جامعه ی بشدت قومی و در شرایطی به سختی ناامن و در وضعیت بسیار متزلزل اقتصادی، در نگاه نخست و خوش‌بینانه، حکایت از نشاط سیاسی، شور شهروندی و ذوق دمکراتیک جامعه و گروههای سیاسی- اجتماعی دارد.

مساله اما این است که این شور و ذوق با همه ی شکوهمندی ها و جلوه های اجتماعی - سیاسی فرح بخشش، بیشتر به یک "شو" می ماند که عمدتا نسبت مستقیمی با آگاهی جمعی، مسوولیت پذیری فردی و بلوغ شهروندی ندارد، بلکه برای اغلب کاندیداها رویکردی بیشتر متاثر از حس شهرت خواهی، دیده شدن، جدی گرفته شدن، از قافله عقب نماندن و سرگرمی سیاسی- اجتماعی دارد.

بدین رو، هجوم گله وار به کاندید شدن، نشانگر نوعی بی قاعدگی در تعامل سیاسی و پریشان رفتاری در الگوی مصرف کالای دمکراسی می باشد که رهاوردهای ذیل را در زندگی اجتماعی، فضای سیاسی و شرایط اقتصادی جامعه برجسته می کند:

1.کثرت کاندیداها، شانس، و زمینه ی تشخیص، دقت، حوصله ی تحقیق و میل به گزینش مردم نسبت به عناصر و افراد شایسته را کاهش می دهد.

2. عادت فرهنگی و الگوی ذهنی جامعه با معیارها سمتی، مذهبی، محلی و طایفه‌ای آشناست. در چنین فرآیندی، آرا بیشتر به سمت گزینش های احساسی، عاطفی، پیشداورانه و جهت دارانه گرایش پیدا می کند و مصرف می شود.

3. مبنای قضاوت و معیار تشخیص با الگوی ارباب - رعیتی قوام پیدا می کند و گروههای مرجع مانند روحانیون، ارباب ها، قوماندان ها، ریش سفیدها و حاجی ها و کلانتر ها و متنفذین محلی مرجع اصلی راهنمای رای دهی عامه مردم قرار می گیرند.!

4. در گروه‌بندی سلسله‌مراتبی، گروههای اجتماعی با امکانات اقتصادی، زور سیاسی و نفوذ مردمی با بهره گرفتن از امکانات بیشتر. از قدرت تاثیر گذاری بیشتری برخوردار می شوند و در نتیجه بدون دارا بودن صلاحیت ها و معیارهای علمی، سیاسی، مدیریتی، شخصی و اخلاقی رای بیشتری جمع می کنند و برنده تر هستند.

5. با کثرت کاندیداها، میزان مصرف پول های کلان بیشتر می گردد و صدها میلیون دالر در پروسه ی تبلیغات، خرید رای، جذب و تطمیع گروههای مرجع و رضایت، همراهی و حمایت نهادهای مذهبی، اجتماعی و شخصیت های سیاسی و متنفذین و گروههای واسطه صرف می گردد.

حمزه واعظی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کاندید
انتخابات
واعظی
نظرات بینندگان:

>>>   اقای واعظی! یک تحلیل کاملا درست ٫واقعبینانه وهمه جانبه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است