عربستان در آستانه یک تغییر جدی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۱    ۱۳۹۷/۷/۲۱ کد خبر: 155291 منبع: پرینت

دعوا بر سر خون یک روزنامه نگار نیست، دعوا بر سر تغییر وضعیت عربستان است.

عربستان سعودی تحت اداره یک شاهزاده جوان و بلند پرواز است و تن به تغییر رژیم نمی دهد. محمد بن سلمان اگر چه یک شاهزاده تجدد گراست اما به اقتدار تمایل بسیاری دارد. نمی خواهد ذره ای از اقتدار یک شاه کاسته شود و قدرت به صورت کامل به او انتقال یابد.

امریکا اما مخالف چنین وضعیتی است. امریکا در قدم نخست به دنبال تغییر در رفتارهای رژیم است. اگر رفتارهای این کشور در منطقه به خصوص در راستای تامین منافع امریکا تغییر نکند، احتمالا گزینه "تغییر رژیم" با جدیت دنبال می شود.

تغییر رژیم در عربستان با تسلط حوثی ها در جنوب این کشور بیشتر قوت گرفته است. چرا که شیعیان ناراضی عربستان در شرق این کشور که نقطه نفت خیز آن به شمار می رود، می تواند از حوثی ها الگو برداری کنند و عربستان درگیر یک جنگ داخلی گردد.

از سوی دیگر شاهزاده های ناراضی نیز که خواهان تغییر کردن مناسبات داخلی قدرت هستند را نیز باید به عنوان تهدید بالقوه افزود که به پیچیده تر شدن مسئله کمک می کنند. اگر جنگ و ناامنی از یمن به عربستان کشانده شود و شاهزاده های ناراضی نیز بیشتر از این تحریک شوند، احتمال قوت گیری نفوذ ایران در این کشور افزایش می یابد، فشار تحریم از ایران برداشته می شود: چرا که امنیت نفت عربستان به خطر می افتد و تقاضای نفت در بازارهای جهانی بیشتر می شود.

من فکر می کنم که عربستان در آستانه یک تغییر جدی قرار دارد. ترکیه و امریکا به عنوان قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای در تلاش بهره برداری از این وضعیت به نفع خود است. ایران به دنبال پیچیده تر کردن مسائل منطقه است و روسیه برای پاکسازی هر چه بیشتر سوریه و نوسازی آن تلاش مضاعف خواهد کرد.

سید مصطفی حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
تغییر
خبرنگار
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است