گفتگوی یورونیوز با «فرمانده علیپور» پس از متواری شدن
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۴    ۱۳۹۷/۷/۱۸ کد خبر: 155247 منبع: پرینت

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با «فرمانده علیپور» پس از متواری شدن از حمله کماندوها.
مریم شاهی، خبرنگار یورونیوز پس از بررسی بیشتر از طریق نزدیکان مصاحبه ای با شخص فرمانده علیپور انجام داده است که فایل صوتی این مصاحبه را نزدیکان وی تایید کرده اند. در این مصاحبه آقای علیپور دست داشتن جنرال مراد علی مراد از مقامات عالیرتبه وزارت دفاع و سید نادر شاه بحر از چهره های سرشناس ولسوالی لعل و سرجنگل در جریان حمله به محل اقامت خود را رد کرده است.

به گفته یکی از شاهدان عینی کماندوها در قالب چندین تانک و رنجر از ولایت غور و بامیان به محل اقامت فرمانده علیپور معروف به «قوماندان شمشمیر» حمله کردند. آقای علیپور می گوید که پس از شش ساعت محاصره در محل اقامتش توانسته است با همراهانش متواری شود.

در ساعات اولیه این درگیری، خبرهای ضد و نقیضی درباره بازداشت آقای علیپور و آزاد شدن و فرار وی در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود. قوماندان/ فرمانده عنوانی است که مردم برای نامیدن آقای علیپور استفاده می کنند.

«مسلح غیرمسوول نیستیم»
آقای علیپور اکنون متواری است و از محل دقیق اختفای وی اطلاعاتی موجود نیست. حسن نصر، مسوول فرهنگی جبهه مقاومت برای عدالت و از نزدیکان وی با یورونیوز گفتگوی تلفنی انجام داده است. وی به یورونیوز گفت: «ما به درخواست مردم لعل و سرجنگل به این ولسوالی آمده بودیم تا بدون سلاح هایمان در بین مردم باشیم و سفرهای دوره ای داشته باشیم اما در ساعت چهار صبح در اتاقی که مهمان بودیم، فیر شد و تا ساعت ده صبح در محاصره نیروهای امنیتی بودیم.»
احسان الله امیری از خبرنگاران وال استریت ژورنال در صفحه فیسبوکش نوشته است: «منابعی به من گفته اند که حکم دستگیری وی (علیپور) از سوی رییس جمهور صادر شده است.» برخی رسانه ها آقای علیپور را یکی از فرماندهان مسلح غیرمسوول و برخی رسانه ها نیز وی را از فرماندهان خیزش مردمی معرفی کرده است.

آقای نصر در این باره می گوید: «ما به هیچ عنوان مسلح غیرمسوول نبودیم ما باید مسئولیت را مفهوم بدهیم، به این معنا که مردم مشروعیت و قدرت و صلاحیت را به ما می دهند؛ چون دولت در تامین امنیت مردم ناکارا بود، مردم به ما برای تامین امنیتشان اعتماد کردند. ما یک گروه خودسر و لاابالی نیستیم، ما در بدنه جنبشمان حقوقدان، دکتر و ماستر داریم و کاملا انسان های مدنی و فرهنگی هستیم و برای مدنی ترین حق مردم، یعنی امنیت تلاش می کنیم، چون دولت پاسخگو نیست.»

«رییس جمهور حق دارد، ما را سرکوب کند»
حسن نصر در ادامه گروهشان را به نام «جنبش مقاومت برای عدالت» معرفی می کند و احتمال بازداشت وی از سوی رییس جمهور اشرف غنی را می پذیرد. وی می‌افزاید: «رییس جمهور حق دارد ما را سرکوب کند چون در مرزهای جاغوری علیه طالب و داعش مقاومت می کنیم، وقتی سال گذشته تیم پزشکی مان را به ولسوالی میرزااولنگ اعزام کردیم این رییس جمهور بود که مردم را از آنجا بیرون کشید. رییس جمهور حق دارد این کار را کند؛ چون در ولسوالی "کتو" پرسنل دولتی را از زیر بمباران نجات دادیم و امروز هم با پاکستانی هایی که تحت عنوان "کوچی" به زمین های مردم مان وارد می شود، در برابر آنها می ایستیم. ما سند داریم که پاکستانی ها به نام کوچی در مناطق ما ناامنی ایجاد کردند، سند ما جنازه ها و سلاح های آن هاست.»

رویارویی مردم با نیروهای امنیتی
علیداد باشنده، از ساکنان ولسوالی لعل و سر جنگل در گفتگو با یورونیوز اظهار داشت: «در ساعت ۴ صبح روز شنبه با صدای فیرهای پی در پی جمعی از مردم به طرف بازار و محل اقامت اقای علیپور حرکت کردند تا با پادرمیانی مانع درگیری نیروهای امنیتی با آقای علیپور شوند اما نیروهای امنیتی به سوی مردم اتش گشودند و باعث کشته شدن سه طفل و یک زن شدند. در جریان این شلیک ها مردم فرار کردند اما بار دیگر جمعی از مردم دوباره به سوی محل محاصره /اقای علیپور حرکت کردند با این امیدواری که توانند بطور مسالمت آمیز نیروهای امنیتی را از مواجهه و بازداشت اقای علیپور بازدارند اما این بار با کشته شدن یکی از باشندگان، مردم خشمگین شدند و به سوی نیروهای امنیتی و کماندوها حمله کردند.»

وی می گوید که شاهد حمل جنازه های یازده نفر از شهروندان عادی بوده است و هفت تن هم زخمی شده بودند. گروه‌هایی از مردم هم از ولسوالی سنگ تخت و بندر ولایت دایکندی ولسوالی بهسود به ولسوالی لعل و سرجنگل آمدند تا به حمایت از آقای علیپور بپیوندند. نزدیک به هزاران تن از مردم در برابر نیروهای امنیتی قرار گرفته بودند، در حالیکه نیروهای کمکی و کماندوها با ۴ تانک و چندین رنجر از بامیان برای حمایت از نیروهای امنیتی ولایت غور آمدند.

همزمان در بامیان نیزها صدها باشنده بامیان در مقابل قوماندانی امنیه ولایت بامیان تظاهرات کردند، آن ها اعلام کردند که چرا وقتی طالبان در منطقه «تاله و برفک» نزدیک به ولایت بامیان، مردم را می کشند، نیروهای امنیتی بامیان به کمک مردم نمی آیند اما برای دستگیری آقای علیپور به کمک نیروهای قطعه خاص، کماندوهای ولایت غور می روند. این تظاهرات به تنش انجامید اما تلفاتی نداشت.

از اتهام مسافر آزاری تا جستجوی قاتلان مسافران
برخی رسانه‌ها آقای علیپور را متهم به آزار و اذیت مسافران در شاهراه کابل- بامیان می‌کنند. گزارشگر یورونیوز در مصاحبه با خلیفه مهدی، یکی از راننده های این شاهراه که به گفته خودش حدود شش سال است مسافران را در این مسیر جابه جا می کند؛ درستی این خبر را جویا شده است. آقای مهدی می گوید: «قوماندان علیپور تا کنون مسافران را مورد آزار قرار نداده است، بلکه از جان و مال مسافران و راننده های این مسیر محافظت کرده است.»

وی ادامه می دهد که از قرار شنیده هایش از راننده ها و مسافران، «پس از قتل یکی از استادان دانشگاه در مسیر جلریز به مردم جلریز مهلت چند روزه ای داد تا قاتل را معرفی کنند که مردم منطقه از این کار خودداری می کنند. در نتیجه با بیرون کشیدن ۳۰ خانواده از خانه هایشان، مردم محلی تصمیم می گیرند که قاتل را معرفی و تحویل قوماندان علیپور دهند و با هر بار قتل یا دزدی اموال مسافران که توسط طالبان یا دزدان این شاهراه انجام می شود، این قوماندان، طالبان و دزدان این منطقه مورد پیگرد قرار می دهد.»
آقای نصر از حکومت می خواهد خود را با مردم رو در رو قرار ندهد و قاتلین انسان هایی که روز شنبه در لعل و سرجنگل کشته شده اند را به مردم تحویل دهد.

پیش از این، قوماندان، فرمانده قیصاری و یک تن از فرماندهان خیزش مردمی توسط نیروهای امنیتی افغانستان، تظاهرات مردمی گسترده ای در شمال افغانستان برگزار شد که در نتیجه این حرکت ها، حکومت افغانستان این دو فرمانده برجسته تحت امر جنرال دوستم را آزاد کرد و ژنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری را پس از چند ماه تبعید به ترکیه به کابل فراخواند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علیپور
یورونیوز
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا افسوس به مردم که اینطور دولت فاشیست و طالب پرور دارند که در کنار مردم نه بلکه بر علیه مردم کار می کند‌

>>>   مردم شریف و صادق هزاره های افغانستان مانند سایر ملیت های برادر ساکن افغانستان همیشه از آزادی واستقلال افغانستان دفاع کرده و شهدای زیادی را نثار وطن محبوب شان نموده اند.شرایط سیاسی ونظامی افغانستان طوری است که بعضی مردم آسیب پذیر برای امنیت منطقه وفرهنگ وازادی شان آماده دفاع باشد.طوریکه هموطنان شریف افغانستان شاهد حال است که جاهلان ونادانان خود فروخته بیشتر مردم هزاره مظلوم ومحروم را مورد حملات وحشیانه درمحل تجمع مذهبی،علمی،و فرهنگی شان‌قرار میدهند و این ترس و وحشت دربین مردم بی دفاع غرب کابل ومناطق هزاره جات بیشتر محسوس است و گاهی ضرورت حس میشود که مردم هزاره در ولسوالی های دور دست برای دفاع درمقابل دشمنان احتمالی آمادگی داشته باشند.امادگی مردم درمقابل جنایت کاران بدین معنی نیست که مردم شریف ومومن هزاره از حکومت مرکزی تبعیت ندارند.من مطمئنم که مردم هزاره جات دور و نزدیک همیشه با حکومت مرکزی همکار بوده وبرای تقویت و پشتیبانی حکومت مرکزی جان فشانی ها نموده اند.تقریبا تمامی ملت شریف افغانستان شاهد هستند که یک نفر هم ازطرف افراد مسلح غیر مسئول در هزاره جات مورد حملات همین مردم قرار نگرفته اند.درحالیکه در سایر ولایات افغانستان همین نیروی مردمی ازطرف افراد مسلح کمین گیر شده به هلاکت رسیده اند.مسلح بودن چند نفر درولسوالیهای هزاره جات به معنی مخالف بودن با نظام جمهوری اسلامی افغانستان نیستند.مردم زحمت کش ومومن هزاره جات همیشه ودرکارات شاقه دردورترین جاها مصدر خدمت گردیده اند.حالا که افغانستان طرف دیموکراسی وازادی بیان میرود به هیچ صورت مردم زحمت کش ومومن هزاره جات رابطه حسنه خودهارا با حکومت مرکزی خراب نمیکند بلکه بیشتر از هروقت پشتیبان حکومت مرکزی افغانستان بوده و خواهد بود.
انشاالله وتعالی.
الحاج انجنیر ع.ناصری ازآسترالیا

>>>   همه میداند که گاو سیاه است ولی شیر اش سفید به این داستان نویسی و قصه های زمستانی دور صندلی مردم بازی نمیخورد علیپور جانی را همه میشناسد که یک آدم زانی و دزد بوده و از هیچ فجایع دریغ نکرده است

>>>   از پدر پرسیدم برای چی جهادکردید؟ پاسخ داد: برای اسلام
گفتم :مگر آن وقت ها نماز نمی خواندی؟
می خواندم.
مگر مسجد نمیرفتی؟ می رفتم.
مگر راه مکه به روی تان بسته بود؟
نه، باز بود.
مگر محرم و تکیه ودسته نبود؟
چرا بود.
مگر زنت حجاب نداشت؟
چرا داشت.
مگر سود و نزول قباحت نداشت؟
داشت.
مگر ناموس تان درمحلات حرمت نداشت؟
چرا زیاد داشت.
مگر صدای اذان از رادیو پخش نمیشد؟
چرا میشد.
گفتم خوب پس چه تغییری ایجادکردید؟
کمی درنگ کرد
و هیچ پاسخی نداشت.
گفتم :
ولی امروز فرزند تو نماز نمیخواند
از حج بیزارست و از حجاب گریزان و از چشم بد و نامرد مردان محله بدور نیست.
‌نزول بیداد می کند .
بانکهای اسلامی را ببین!؟
مساجد خالی
و پارتی های آنچنانی شبانه ...
شاه غارت کرد؟
چقدر؟
جان بچه ات چقدر خورد، چقدر برد؟
تابه حال چقدر از پول من وتو به جیب نامردان رانت خوار سیاسیون رفت؟
اسلام آمد اما از نوع جدیدش
من به فرزندم حقیقت راخواهم گفت!
ﻣﻤﻠﮑﺘﯽ ﮐﻪ ﻓﺎﺣﺸﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ "
ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺮﺩﺍﻧﺶ " ﺍﺯ ﺳﺮ ﻧﯿﺎﺯ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﻋﺎﺷﻘﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻦ!
ﺑه ﻘﻮﻝ ﺑﻬــﺮﻭﺯ ﻭﺛﻮﻗﯽ :
. ﯾک ﻣرد نشانم بدهید که بروم زنش شوم.
ﻣﺎ ﻧﺴلی ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺑﻪ ﭘﺪﺭﻣﺎﻥ ﺭﻓﺘﯿﻢ ﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﺭﻣﺎﻥ ..
ﻣﺎ ﺑﻪ ﻓﻨﺎ ﺭﻓﺘﯿﻢ ..
ﻧﺴلی ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﮐﺮﺩﯾﻢ؛ اگر هم ازدواج کردیم؛ یا از روی ناچاری بود؛ یا به هزار مشکل دیگر... به جنگ نرفته ایم مگر همه اعصاب خرابیم و جوشی!
ﻧﺴلی ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺗﺤﺮﯾﻢ ﺷﺪﯾﻢ .!
ﺍﺯ ﺩﺍﺧﻞ ﻓﯿﻠﺘﺮ .!
ﻫﻢ ﺍﺯ ﺩﺯﺩ ﻣﯿﺘﺮﺳﯿﻢ ﻫﻢ ﺍﺯ ﭘﻠﯿﺲ !!
ﺣﯿﻒ ﺷﺪ ...
ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﺩﻧﯿﺎیی که ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻣﺪﻧﺶ ﺑﻪ ﺷﮑﻢ ﻣﺎﺩﺭﻣﺎﻥ ﻟﮕﺪ می ﺰﺩﯾﻢ..
ﺍﯾﻨﺠﺎ :
ﻣﻨﻄﻖ ، ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺍﺳﺖ
ﮐﺘﺎﺏ ، ﺩﮐﻮﺭ ﺍﺳﺖ
ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ، ﺗﺒﻠﯿﻎ ﺍﺳﺖ
ﺁﺯﺍﺩﯼ ، ﻣﯿﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ
ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ، ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﺍﺳﺘﻘﻼﻝ ، ﺗﯿﻢ ﺍﺳﺖ
ﺷﻌﺎﺭ ﺁﺳﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﺷﻌﻮﺭ ، ﻧﺎﯾﺎﺏ ﺍﺳﺖ
ﭘﯿﻨﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺳﺖ، " ﻋﺎﺭ " ﺍﺳﺖ
ﭘﯿﻨﻪ ﺑﺮ ﭘﯿﺸﺎﻧﯽ، ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺍﺳﺖ
ﺩﺭﻭﻍ ، ﺣﻼﻝ ﺍﺳﺖ
ﺷﺎﺩﯼ ، ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ
ﺍﻋﺪﺍﻡ ، ﺍﺻﻼﺡ ﺍﺳﺖ
ﺍﺻﻼﺡ ، ﻓﺴﺎﺩ ﺍﺳﺖ
ﺩﺍﻧﺎ ، ﺍﻓﺴﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ
ﻧﺎﺩﺍﻥ ، ﮐﺎﻣﯿﺎﺏ ﺍﺳﺖ
ﺩﺭﺩ ﻣﺮﺩﻡ ، ﺑﯽ ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﺭﯾـﺎ ، ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﺍﯾﻤﺎﻥ ، ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ
++++++++
کاپی وپست کردم
ر

>>>   همی جنگ سالارهای شروپساد نام مدفعین قومی را هم بد ساختند

>>>   باید دستگیر و به جزای اعمالش که همانا آزار و اذیت مردم ، تجاوز، باج گیری از مردم بیچاره و مظلوم، و صدها جنایت دیگر که اکثریت مردم محل آگاهی دارند لیکن از ترس و جنجالهای بعدی صدای خود را بلند نمیکنند
تقی مهران

>>>   بلفرض محال وزارت داخله سند داشته باشد .که مطمئن هستم نیست .وراه اثباتش هم حمله به مردم بیگناه نیست.
سوال:
در مقابل این همه مدارک ثابت شده که بر برخی مسئولین وارد شده .وزارت داخله کجا است؟ ؟؟؟؟؟!!!!
مگر گلبدین کم جنایت کرده ؟
مگر طالبان کم جنایت کرده؟؟
مگر رییس مجلس سنا که بارها خیانت وهمکاری با داعش برملا شده .
مگر معاون مجلس که با زن شوهر دار وثابت شد .ان وقت وزارت داخله کجا بود.رشوه خواری ودزدی مسئولان ونمایندگان محرز است وزارت داخله کجاست .
در درون وزارت داخله فساد بیداد میکند وزارت داخله کجاست؟ ؟؟؟
اشرف غنی نماد قانون شکنی واطرافیانش دست در دزدی وجنایت میزنند .
متجاوزین طالب به نوامیس ومال جان ملت برادر خوانده میشه آنوقت مدافعان مظلومین جنایت کار؟؟؟؟؟!!!
کی وکجا از فرمانده علیپور شکایت نموده؟؟؟؟
بجز ان را ه زنان جلدیز وان برادران طالب اشرف غنی وکرزی.
ما مردم تا اخرین قطره خون از فرمانده حمایت میکنیم. کور باد چشم داعش وطالب وغنی.....

>>>   برو کاکا شولې ته بخور پردې ته بکو در خانای کلان دست نزن که برق میګیرید.

>>>   خبرگاران محترم یورونیوز سلام برشما امیوارم که در عرصه نشر وپخش موضوع دستگیری علیپور مطابق اصولخبرنگاری کاملآ بیطرفی خود را حفظ وانعکاسات واقعی را برملانماید :
تاکنوکه مطلب راکه شمانشرنموده اید
صرفآبا طرف داران ووابستهگان علیپورمصاحبه نموده اید وچیز دیگر را خدمت شما خاط نشان سازم اینکه اموز هیچ کس از ترس این خون آشام حرفوی واقعیت را گفته نمیتواند وکتمان میکند هر زمانیکه این جلاد وخفاش در گام اول اگر رضای خداوند بود کشته ومردار شود ویا مانند سگ دربند به افتدان زمان واقعیت های ناگفته را خواهید شنید قبلآ باری موضوع را به گردن جناب محترم شخصیت ملی ما جنرال صاحب مرادومحترم سید نادر شاه انداخته بود وحالا این پوچ مغز جاهل ونادان انکار مینماید
علیپورازجمله تفنگ به دستان ، دذد ، رهزن ، قطالعطریق،قاتل ویک خون آشام بی رحم ویک انسان کاملآ بی بند وباریاغی وسرکش است که درپهلوی خود چند تاافراددیگرولگردولوچک های منطقه را دور وبرخود جمع آوری مینماید شب وروزدر فکر غارت وتاراج اموال مسافرین بیچاره که در مسیر شهراه بامیان در رفت وآمد است از نزد شان به زور تفنگ پول ویا اموال شان را غارت مینماید که مردم منطقه از دست این انسان کثیف وفاشیست به هدی بتنگ آمده کنه تنها به گرفتاری این شیاد خوش میشوند بلکه به کشتن آن جانی افتخار هم میکنند علیپورازبس که بالای مردم خود ظلم وستم نموده ومینماید که امروز مردم به آمدن ترورستان داعیش وطالبان هم خوش است به شرط که از دست این گرگ درنده ولاش خور کفتار نما خلاص شوندبه واقعیت که علیپور یک فرد مسلح غیر مسول درمنطقه لعل وسر جنگل است شمااز آقای نصر که خود راوابسته به علیپور میداند واز موضع جنایت آن بیشرمانه دفاع وحمایت مینماید بپرسید که در کدام قوت از نیروهای دفاعی وامنیتی کشور ما تنظیم وثبت وراجستر میباشد جنبش مقاومت نه بلکه جنبشق دذدان ، رهزنان ، جنایت کاران متخور وسگ های ولگرد است وبس

>>>   ززنده بادقمندان شمشیری علی پورمردمیدان مقاومت وعدالت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است