هنوز برگزاری به موقع انتخابات حتمی نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۳    ۱۳۹۷/۷/۱۸ کد خبر: 155243 منبع: پرینت

انتخابات پارلمانی افغانستان با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد، در ابتدا این دیدگاه مطرح بود که انتخابات برگزار نخواهد شد و یا به تاخیر خواهد افتاد.

تقلب یکی از بزرگترین نگرانی ها است، هرچند کوشش گردیده تا با ورود هزاران دستگاه بایومتریک این نگرانی را رفع کنند اما نحوۀ نادرست و غیر اطمینانی بودن این دستگاه ها میتواند چالش ها را مضاعف سازد.

بحث دیگر حذف فیزیکی و سیاسی برخی از کاندیدان است، بودند کاندیدانی که قبل از اعلام نهایی لیست از سوی کمیسیون انتخابات حذف شدند و یا به نوعی در یک معاملۀ سیاسی کنار زده شدند، کسانی همچون فوزیه کوفی و امرخیل که میان ارگ و سپیدار به یکی بازی نرد شطرنج قربانی شدند اما در این سوی صفحه ارگ توانست با یک مهارت فوق العاده امرخیل را دوباره وارد ساختار قدرت نماید.

حرف دیگر این است که کمیسیون انتخابات مترصد گرفتن قربانیان دیگری از میان کاندیداتورها هستند، کمیسیون اخیرا بار دیگر تهدید به کنار زدن برخی دیگر از کاندیدا نمودند.

پروژۀ قتل، ترور و کشتار کاندیداتوران در ولایات و کابل از مباحث تلخ این روند است، این بازی از ولایات آغاز و به کابل سرایت خواهد نمود. با تاسف باید گفت که تعدادی از کاندیدان انتخاباتی با پوشش حملات انتحاری از سوی داعش و طالبان حذف می شوند و به این ترتیب از مجموع لیست بلندبالای کاندیدان انتخابات پارلمانی ارقام دیگری کم خواهد شد و در نتیجه اینکه انتخابات وارد یک بحران جدی خواهد شد و صدها زورمداری که با ندیدن نام خویش در میان افراد برنده اوضاع را به نابسامانی خواهند سوق داد، دقیقا مبحثی که در یک میکانیزم طراحی شده قرار گرفته و اهداف معینۀ بازیگران بین المللی به منصۀ اجرا قرار داده خواهد شد.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ثاقب
انتخابات
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است