کار زار انتخاباتی و شعارهای بلند پروازانه نامزدان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۱    ۱۳۹۷/۷/۱۷ کد خبر: 155231 منبع: پرینت

مردم از نامزدان انتخابات پارلمانی میخواهند که به جای تبلیغات بلند پروازانه بیشتر به واقعیت های اجتماع شان توجه داشته باشند.
قرار است انتخابات پارلمانی در افغانستان به تاریخ ۲۸ میزان برگزار گردد، اضافه از دو هزار پنجصد تن که در میان آنها ۴۰۰ زن نیز شامل است برای احراز ۲۴۹ کرسی در مجلس نمایندگان با هم رقابت میکنند.

رقابت یا مبارزات انتخاباتی در کشور از ششم میزان آغاز شده است در باره روند مبارزات انتخاباتی گفته های زیادی وجود دارد به خصوص روی برنامه های تبلیغاتی نامزدان ایراد های زیادی گرفته میشود.

با شماری از شهروندان که صحبت شد آنها گفتند که شماری ازنامزدان عکس و مواد تبلیغاتی شان را به گونه نا موزون ٬ نا مناسب و در نا هماهنگی با مسوولان شهر داری و کمیسیون انتخابات نصب کرده اند.

امروز شهر کابل و به همین سان شهر های دیگر کشور پر از عکس های نامزدان است که طعبأ جمعاوری آن بعد از ختم برنامه های انتخاباتی برای شهرداری خالی از مشکلات نخواهد بود.

نسیمه آرزو دانشجو و باشنده کابل میگوید که از دید من برنامه های انتخاباتی نامزدان با بی مدیریتی زیادی همراه است در کنار آنکه آنها شهر را از عکس و اشتهارات شان پر نمودند شعار های بلند آنها نیزدلگیر است شعار هائیکه انجام و یا تطبیق آن از توان یک وکیل بالا است.
این دختر خانم به ضرب المثل معروف که میگویند(تا مرد سخن نگفته باشد٬ عیب و هنرش نهفته باشد) مراجعه میکند و یاد آور میشود شعار های بلند و غیر قابل تطبیق آن نشان میدهد که نامزدان پیش از واقعیت به حرف های ناتمام پناه میبرند.

نسیم وفا کارمند وزارت معارف میگوید متاسف است که نامزدان از شرایط و روز گار چیزی نیاموخته اند.
وکلا در دوره های قبلی هم بیشتر شعاری و تبلیغاتی کار کردند که انجام آن بی اعتمادی و بی باوری مردم نسبت به پارلمان و وکلا بود.
وفا تاکید دارد که نامزدان باید وزن و جایگاه خود را دیده و شعار بدهند زیرا مردم خوب میدانند که کی چه کرد و کی چه میکند شعار جای را نمیگیرد، ضمنا نامزدان مکلفیت اخلاقی دارند تا بعد از ختم برنامه های انتخاباتی به دور نمودن موادتبلیغاتی شان مبادرت ورزند و نشان دهند که اگر وکیل شدند یا نه مگر قانون پذیر اند.
همچنان به نهاد مربوط به خصوص شهر داری و کمیسیون انتخابات لازمی است که به نامزدان تفهیم کنند که جمعاوری مواد تبلیغاتی شان الزامی است.

باقی سمندر فعال جامعه مدنی انتخاب شعار های کاندیدان انتخابات پارلمانی را برخاسته از عدم آگاهی ایشان دانسته می گوید بر کاندیدا لازم بود که نخست قانون اساسی افغانستان را مطالعه میکردند تا به صلاحیت های یک وکیل پی میبردندو مطابق آن شعار هایشان را بر میگزیدند.
سمندر افزود که از ماده 71 الی تا پایان فصل 5 حدود صلاحیت ها روشن است که متاسفانه از نزد آنان خلط میخورد.
سمندرهمچنان انتخاب شعار های بدور از صلاحیت های کاندیدا را نوعی از عوام فریبی تلقی کرده گفت مردم ما با سطح پایین دانش که دارند شاید فریب شعار های آنان را خورده برایشان رای بدهند اما بر رسانه هاست تا در زمینه آگاهی دهی مردم کار کنند تا رای خود را به افراد صادق وخدمتگذار بدهند.

کمیسیون شکایات انتخابات گفته است که در برابر نامزدان متخلف اقدام میکند و آنها از ۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ افغانی جریمه خواهند شد ضمنا موارد تنبیه دیگر نیز در رابطه به آنها اجرا خواهد کرد.
مگر آگاهان سیاسی و فعالان مدنی میگویند که این تنبیه برای تخلف از کار زار انتخاباتی است بهتر بود که در رابطه به چگونگی تبلیغات نیز با آنها کار میشد.

فرزانه نعمت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
فرزانه
نظرات بینندگان:

>>>   یکی از کاندیدان لغمان گفته است:
اگرمن درانتخابات کامیاب شدم پایتخت را از کابل به لغمان انتقال میدهم !

>>>   اگر مه تاامروز یک اگاه سیاسی یا یک فعال مدنی را به معنی واقعی کلمه دیده باشم٬ گردنم ده دنیاواخرت بسته.

>>>   ۴۰ سال جنگ را سپری کردیم و۴۰ سال جنگ دیگر درپیشرو داریم.اگر مااگاه سیاسی میداشتیم مگرروزوروزگارما اینچنین میبود؟

>>>   اینه ایره بخوانید :وکیله آدم کَش :
شرکت برشنا مدعی‌است که خانه‌ی مسکونی بانو مریم سادات نامزد انتخابات پارلمانی در ناحیه سیزدهم شهر کابل، نزدیک به یک سال می‌شود که صرفیه برق خود را نه‌پرداخته و افزون‌براین، کارمند این شرکت هنگامی‌که خانه‌ی مسکونی وی را قطع لین می‌کرد، ازسوی افراد مسلح مربوط به همین خانه‌ی مسکونی مورد لت و کوب قرار گرفته‌است.

وحیدالله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید، که دو روز پیش، پس‌از آن‌که الله‌داد کارمند جکشن برق سیزدهم به‌دلیل قطع لین مورد لت وکوب قرار گرفت، شام همان‌روز ازسوی مردان مسلح ناشناس با ضرب گلوله به قتل رسیده‌است.
بانو مریم سادات در حالی،‌که روز گذشته بدهکاری خودرا نیز پذیرفته بود و از لت وکوب کارمند برق اظهار بی‌خبری کرده بود؛ اما امروز به هیچ تماس خبرنگار پیک پاسخ نداده است و روز گذشته مریم سادات در تماس تیلیفونی به خبرنگار پیک هشدار داده بود.
در همین حال، بشیراحمد داوری آمر حوزه سیزدهم پولیس کابل، از شناسایی قاتل الله‌داد سخن می‌زند و می‌افزاید که به‌زودی بازداشت خواهد شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است