بشردوست دون کیشوتِ بدون سانکوپانزا
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۳    ۱۳۹۷/۷/۱۷ کد خبر: 155225 منبع: پرینت

در میان نامزدهای انتخابات پارلمانی، یکی هم رمضان بشردوست است. بشردوست آدم شناخته شده است و نیاز به معرفی او نیست اما شهرت بشردوست در میان توده و حتی در میان خیلی از افراد باسواد شهرت کاذب و غلط انداز است.

بشردوست در افکار عمومی، بعنوان یک شخص دانا و دلسوز مطرح است بگونه ای که تعدادی حتی اورا با بعضی بزرگان تاریخ جهان قیاس می کنند. ولی واقعیت این است که بشردوست، هیچ هنر و بصیرت و تدبیری از خود در سیاست نشان نداده است، بلکه فقط با چیغ و جنجال، چند کلمه ای کلیشه ای و تکراری را طوطی وار بر زبان می راند و از چند زورمند و قانون شکن شکوه سر می دهد.

به نظر بشردوست تمام مشکلات و نابسامانی های تاریخی و سیاسی کشور، زیرپای چند فرد قلدور و قانون شکن است و اگر این ها برداشته شوند کشور مدینه فاضله و عاری از هرنوع بی عدالتی، جنگ و فقر و فساد می شود. بشردوست هیچ مشکل و دشواری دیگری را به رسمیت نمی شناسد.

جای تعجب است که یک تحصیل کرده دانشگاه های فرانسه در مقطع دکترا، این اندازه از جامعه و سیاست و تاریخ فهم و شناخت سطحی و عامیانه دارد! بشردوست اگر درک و شناخت علمی از مساییل هم داشته باشد که البته من بعید می دانم با عوام فریبی و پوپولیسم شعارهای فریب دهنده و عامیانه می دهد تا توده هارا باخود همگام کند که در این کار تاحدودی موفق بوده است. گرچه در این اواخر مردم توده هم از وی چیزی ندیده اند و اکثرا از خیر اش گذشته اند.

من بشردوست را از زمانی که از وزارت پلان کناره گیری کرد، و سبب استعفایش را فساد انجیوها و حمایت کرزی از این انجیوها دانست و در همین روزها با امین فرهنگ وزیر اقتصاد دولت کرزی در تلویزیون طلوع مناظره کرد و در برابر این وزیر نه چندان باسواد ضعیف وارد شد قبول نداشتم تاحال که این قطعه فیسبوکی را می نویسم نتوانسته ام ایشان را تایید کنم.

بشردوستِ را که من می شناسم، نه فهم علمی و آکادمیک از خود نشان داده است و نه بصیرت و دانایی و تدبیر و مدیریت سیاسی در او دیده می شود و نه صداقت و بی آلایشیی واقعی آنطوری که خودش شعار می دهد در کنش ها و رفتارها و گفته هایش به چشم می آید.

هنر بشردوست این است که گاهی صد افغانی را در سربازار، به دست یک کارگر و کراچی وان بدبخت بدهد و بدور از اخلاق این کارش را کمک به فقرا و مستمندان نام بگذاد. اما هیچ وقت ندیده ایم که بشردوست به یک محصل و یا به یک مریض دم مرگ کمک کند و مثلا با زخمیان جنبش روشنایی و کورس موعود و جنبش تغییر کمک مالی کند، تا این زخمیان از مردن نجات پیدا کنند یا مثلا به یک آموزشگاه یا کتاب خانه یا مرکز فرهنگی همکاری نماید. کار بشردوست نان مفت خوردن و شعار پوپولیستی دادن است دیگر هیچ چیز دندان گیر از بشردوست حاصل نمی شود.

چندسال قبل یکی از دانشگاهیان کشور، بشردوست را دون کیشوت لقب داده بود، که البته مقایسه درست کرده بود و من با ایشان موافقم، اما بشردوست دون کیشوتی است که وجود یک سانکوپانزای شبیه خودش را هم در کنارش نمی پذیرد و یک تنه در برابر همه پیش آمده ها ایستاد است.

من به بشردوست زیاد بدبین نیستم اما از نظر من بشردوست خودش باردوش است و هیچ توان سیاسی در وی دیده نمی شود. بشردوست آرای مردم را می گیرد، و این رای بیشتر از مردم هزاره است ولی بشردوست حتی در برابر حقوق کتمان شده هزاره ها سکوت می کند و گاهی حتی از سلطه خواهی سلطه طلبان قومی جانب داری می نماید.

بشردوست یک بار در انتخابات ریاست جمهوری فرد سوم کشور شد، ولی از این مقام و جایگاه و موقعیت اش هیچ استفاده درست و نادرست نتوانست، بلکه دوباره به رای مردم چنگ انداخت و عضو پارلمان شد. در پارلمان هم می بینیم که جز قطار کردن چند کلمه مترادف و بی ربط، و نشان دادن هیجان و احساسات پوچ هیچ ارمغانی ندارد. بشردوست نباید تنها از هزاره ها رای بگیرد رای بشردوست باید ملی باشد همان طوری که اکت و ادای این آقای بزرگ، ملی و میهنی است. اما بشردوست به درد هیچ کسی، نمی خورد زیرا تاحال هیچ چیزی در کارنامه اش ثبت نیست. بعد از این هم هیچ انتظاری از ایشان نمی توان داشت.

آری بشردوست دون کیشون است اما دون کیشوت بدون سانکوپانزا وی حتی یک فرد را هم باخود همراه نکرده است تا گاهی در اتخاذ مواضع به وی مشوره بدهد حتی آن فرد اگر یک سانکوپانزا باشد.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بشردوست
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   کاملاً بی انصافی است که در حق بشر دوست ابراز شده است و باید بشر دوست را با سایر وکلا مقایسه کرد. همه ملت می داند که اکثریت نمایندگان تنها به فکر خود و خانواده شان هستند نه به فکر ملت رنجکشده افغانستان.

>>>   شیوه تبلیغ و مکپاین بشردوست مخصوص خودش است وکلای دیگر صرف در موقع نزدیکی انتخابات شروع به کمپاین میکنند اما بشردوست صاحب همیشه سخناهن وحرکات کمپاینی دارد

>>>   من یک روز از آقای بشردوست پرسیدم، چرا یک حزب نمی سازد؟
در جوابم گفت، که برای ساختن یک حزب به پول ضرورت است و او حتی یک دالر به کسی داده نمیتواند، تا از قریه خود به مرکز ولایت خود بیاید و در لست حزب نام نویسی کند.
اما انتقاد من از آقای بشردوست که در انتخابات رئیس جموری فرد سوم شده بود، اینست، که چرا از حق خود مقابل غنی و عبداالله که هردو با تقلب رای بیشتر آورده بودند، دفاع نکرد؟ خَپ و چُپ راه خود را گرفت و رفت.
کسیکه از حق خود دفاع نتواند، چطور میتواند یک کشور را اداره کند.
کار های خیریه ای بشردوست را هر فرد که بخواهد، میتواند انجام دهد.

>>>   به بشردوست پارلمان ضرورت دارد و بشر دوست به پارلمان.
تو چه بخواهی و چه نخواهی و چه هزاره ها به او رای بدهند و یا ندهند،او وکیل پارلمان انتخاب میشود.
وزرای دولت وقت و ناوقت به پارلمان استیضأ میشوند.یک نفر ضرورت است که در زیر بغل اش اسناد باشد و آنها را ذریعه انتقاد خوب بکوبد.
بعداً باید گارد سکریتی،بشردوست را از تالار خارج کند و ژورنالستان نیز خارج شوند و وکلا و وزرا جور بیایند و وکلا پول خود را بگیرند و وزرا رای ابقا بگیرند و رخصت شوند.
حالا هم بشر دوست قانع و خوشحال که فساد وزرا را در پارلمان خوب برایشان افشأ کرد و هم وکلای پارلمان خوش که حق خود را از وزیران گرفتند.
پس همه شان خوش هستند،تو چرا در خوشی هایشان صدمه وارد میکنی؟
من نمیگویم که بشردوست از وزرا حق میگیرد و یا به فساد آلوده است.
اما او بیچاره به همین گپ خوش است که چلوصاف وزرا را از آب میکشد و فساد شان را برملا میکند.او بیچاره به همین کار خوش است.بنأ خوشی های او بیچاره را نگیر و بگذار که وکیل پارلمان شود.
هرچند اگر تو بخواهی و یا نخواهی و یا هزاره ها به او رای بدهند و یا ندهند،او وکیل پارلمان خواهد شد.
حتی مه شنیدیم که با وجودی که بشر دوست بادیگارد ندارد،اما رییس پارلمان چندین بادیگارد بصورت مخفی در لباس شخصی را ،غرض حفاظت بشر دوست مقرر کرده است که نشود که کدام بی عقل بالای او بیچاره حمله نکند.
زیرا پارلمان دیگر این قسم آدم را برای پارلمان پیدا کرده نمیتواند و اگر پیدا هم کند،وزرا بالایش ریشخند میزنند که این وکیل اکت های بشردوست را میکند.

>>>   مظفري صاحب ، به نظرم خودت سخنگوى ِكدام كانديدِ رقيب بشردوست هستي كه در زمان كمپين انتخاباتي ، اينطور ظالمانه بر او تاخته يي !
بشر دوست يك نمايندهء فرا قومي و يك شخصيت ملي است. من نه از قوم شريف هزاره هستم و نه هم از اهل تشيع ؛ اما برايش رأي ميدهم و پشيمان هم نمي شوم.

>>>   درست نوشتین در مورد این شخص.

>>>   بشردوست صاحب سیدی برنامه هایش را به قیمت ده افغانی برای هواخواهانش می فروشد که به گفته خودش همین روش کمپاینش هست،
اما این برنامه های بشردوست صاحب چی است؟
درطول این ده سال وکالتش کوچکترین برنامه راکه او ازطریق پارلمان یا وزرا انجام داده باشد کدام است؟؟
اگر سی دی برنامه های اجراشده درطول وکالتش را هم به فروش بگذارد یقینا خریدار بیشتر دارد
بشردوست آدم خوبی است اما تاکدام اندازه؟ اوصرف برای خودش خوب است اما برای مردم ودیگران کاری انجام داده نمیتواند طوریکه درپارلمان هیچکس حرف او را جدی نمیگیرد بنا کاری یا برنامه را انجام داده نمیتواند
کاش می تواتنست در طی این مدت یک تیم پارلمانی تشکیل میداد برفیصله های پارلمان تاثیر می گذاشت اما نتوانست،
اوبرهمه کس انتقاد دارد و همه به نظراو معیوب هستند بجز خودش از بد وبد تر هیچکدام را انتخاب نمبکند فقط فرشته تظمین شده از آسمان را میخواهدوقبول داردوبس !
درطول این ده سال وکالت بشردوست صاحب هیچگاهی نشنیدیم که درموردی بشر دوست صاحب یک طرح ویا نظر ارائه کرده باشد که مورد قبوا دیگران واقع شده باشد
با همه اینها بشردوست صد مرتبه از وکلای مانند ملا تره وسایرغاصبان کمیشن کاران است کاش همه مثل بشردوست اگر خدمتی نمیتوانستند خیانتی معامله ئی هم نمیکردند ، معاش وامتیازات خودرا میگرفتند ودنبال کاروبار شخصی خود میرفتند،
به امید روزی که به اینگونه پارلمان برسیم که بگوئیم مرا زخیر تو امید نیست شرمرسان !

>>>   من یک پشتون هستم و در مقابل هیچ لسان و مذهبی تعصب ندارم . اما راجع به بشردوست باید بگویم که من حمایتش میکنم چون همیشه حق گفته و حقیقت میگوید مثلا .. در تالار خطاب به اقای ابراهیمی میکند و میگوید که اقای ابراهیمی شما ۵۳ لک افغانی را تحویل نمودید یا نی ؟ در جوابش اقای ابراهیمی ریس پارلمان میگوید که محافظین این دیوانه را از مجلس بیرون کنید این شخص دیوانه است . بسیار تعصف است که ریس پارلمان دزد باشد و حمایت از دزد کند .ایا این کشور جور میشود هرگز نی .
درین کشور باید همه دزد و غاصب باشند نه ادم صادق و عادل ..
بااحترام

>>>   دوستان در مورد جناب بشر دوست صاحب همین قدر میگویم که او در پالمانه بلکه در بین یک گروه از کمیشن کاران گیر مانده ویا در بین دذدان وقطاع الطریقان تک وتنها چه کندآفرینش که در بین لجن زار شنا میکند شما بگوید که کدام عضو پارلمان برای خود موقف نخواسته ، امکانات نخواسته ،ویا از مادیات گذشته باشد جز بشر دوست چشم وگوش تمامآ این کمیشن کاران ودلالان را پول ودالر کر وکور ساخته صدای خود را نمیکشند بار ها بالای رهبری هیت اداری صدا زده که کسانیکه نیستند باید غیر حاضر شوند معاش شان وضع گردداما کسی نه کرد ویا در پارلمان بار ها صدازد که کسانیکه از پالمان فعلی دوباره خود را کاندید نموده باشد نباید از معاش وامکانات موجود پارلمان سوی استفاده نماید که این کارراکرد وجلواین خیانت ملی کمیشن کاران لعنتی راگرفت بار ها در باره وزرا صدا بلند نموده که به وزیران فاسد وبی نام ونشان رای ندهید بیاید رای علنی بدهیم اماکسی عمل نکرد در مورد رد پیمان امنیتی با امریکابار ها صدا خود را بلند نموده کسی با اوهمنوا نگردید زیرا که سفارت امریکاه در دهن کثیف شان دالر ریخته دهن باز کرده نمیتوانند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است