حکمتیار و کرزی و غنی باید ایرانی باشند!
خدمتي که دولت ايران به كرزي و غني و در كل به پشتونها كرده است، يك صدم آن را در اين هفده سال به فارسي زبان ها در خراسان زمين نكرده است، اما فاشيست ها تهمت جاسوسي ایران را به فارسي زبان ها ميزنند! 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۲    ۱۳۹۷/۷/۱۶ کد خبر: 155209 منبع: پرینت

خدمتي که دولت ايران به كرزي و غني و در كل به پشتونها كرده است، يك صدم آن را در اين هفده سال به فارسي زبان ها در خراسان زمين نكرده است، اما فاشيست ها تهمت جاسوسي ایران را به فارسي زبان ها ميزنند!

دشمن بي شرم "شوونيسم-پشتونيسم"ما بهانه اي براي محكوم كردن ما ندارد، بدون دليل و اسناد شروع به تمهت و متهم كردن ما مي كنند!
عمده ترين علتي كه پشتونيست ها سعي مي كنند ما را متهم به ايراني بودن كنند، منع كردن از صحبت فصيح با زبان فارسي است، هر شخصي واژه هاي كهن و جديد زبان فارسي را روشن صحبت كرد و از زبان،فرهنگ و هويت خود دفاع كند سريع از طرف پشتونيست ها متهم به نوكري ايران ميشود در حالي همه مي دانيم كرزي و غني بيشترين استفاده را از ايران كردند و حكمتيار با دها نَفَر خود سالها از بودجه ايران سود جست.

بنظر مي رسد تا حدودي اين دسيسه و تبليغ عوام فريبانه آنها در ميان يك عده فارسي زبان ها و غافل از تاريخ كار خود را كرده و آنها تصور كرده اند زبان فارسي متعلق به جغرافياي ايران امروزي است و ما بي جهت در تبليغ آن مي كوشيم!

علايم نشان مي دهد خاستگاه و مركز زبان فارسي حوزه بلخ، ثمرقند و بخا را بوده است و بيشتر مردم خراسان در حفظ و حراست از آن پيش قدم بوده اند حتي در جنگ ها در مقابل يوناني ها قبل از اسلام و أعراب بعد از اسلام مقاومت و مراقبت همين مردم از زبان و فرهنگ فارسي بوده است به ويژه غزنويان نه تنها در پاسداري و زنده نگهداشتن از اين زبان كوشيدند حتي در گسترش آن در شبه قاره هند و داخل سرزمين هاي خراسان يا ايران آن زمان تلاش ورزيدند....

بعد جدايي خراسان شرقي از ايران و حاكميت پشتونها در خراسان زمين از دوره عبدالرحمن خان زبان ستيزي حاكمان پشتون شروع شد نقش خراسان شرقي كاسته زبان فارسي ستيزي در اينجا اوج گرفت و آز آن به بعد اين جايگاه به ايران سپرده شد، يك عده بزرگان براي حراست از زبان فارسي در ايران زمين كوشيدند.

يكصد سال اخير و قبل از انقلاب ايران ما شاهد پژوهشگران بزرگ زبان و ادب فارسي در ايران نظير؛ علي اكبر دهخدا، سيد جعفر شهيدي، حسين زرين كوب، احسان شاطر يار، محمد معين، محمد تقي بهار، فروزانفر، جلال الدين همایي، پرويز ناتل خانلري، رشيد ياسمي و... بوديم اين ها بزرگترين خدمت را قبل از انقلاب ايران به زبان و ادبيات فارسي كردند اما بعد از انقلاب ايران توجه زيادي در ايران به زبان و ادبيات فارسي توسط مسولان نبوده و بيشتر مردم هم اشتياق چنداني به ادبيات نداشته اند. اگر بك عده اي هم در اين حوزه تحصيل كرده اند براي انتخاب شغل بوده است...

موضوع اين است عليرغم مشكلاتي سر راه اين دو ملت وجود دارد خراسان زمين و ايران زمين جزوی از يك فرهنگ و زبان مشترك بودند، هستند و خواهند بود. بيشتر مردم خراسان به ويژه بعد از اسلام باني اين زبان بوده اند اگر كسي محكوم تان مي كنند نوكر ايران هستيد، آزرده نشويد، خود را سر زنش نكنيد، چونكه آنها كساني هستند ميخواهند از اين طريق شما را با زبان تان بيگانه و صفت نوكري خود را كتمان بر عليه شما تبليغ منفي كنند!

غني و كرزي را هواپيماي (B52) آمريكا آورد و حكمتيار را از پاكستان هليكوپتر آمريكا آورد قبل آن در تهران بود، سران پشتونيست از لندن واشنگتن مي آيند و سران طالبانيسم از وزيرستان پاكستان اما نوكر ديگران هستند!

بگذاريد غولها بي دليل محكوم تان به جاسوس بودن و ايراني بودن كنند اما شما با افتخار بگویيد ايراني هستيم.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیری
ایرانی
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار ببخشید ما چیکار باید بکنم.جهان ما را به هویت این سرزمین بشناسند.یا خود ما حدعقل همدیگر را بشناسیم اگر پشتو صحبت کنیم میگویند باید بريد پشتونستان ياپاکستان.اگر فارسی صحبت کنیم میگویند باید بريد ایران اگر هم ازبکي صحبت کنیم میگویند باید بريد ازبکستان.واگر هم تاجیکی صحبت کنیم میگویند باید بريد تاجیکستان .یک سوال بوجود آمده که میگویند باید همگی پشتو صحبت کنند .من ميپرسم برای چه باید این کار را کرد .مگر کشور اسمش پشتونستان است که ما پشتو صحبت کنیم.کلمه افغان .مربوط میشود به تمامی اقوام اصلا ربطی به پشتون ها ندارد

>>>   پشتونها درایران اموزش میبینن ودرافغانستان میجنگن
انوقت فارسی زبانها نوکراست
خخخخخخ

>>>   یه مقاله بنویسین که یه مفهوم و بازخورد بین مردم داشته باشه ، از صبح تا شب از جنگ و دعوا و اختلاف بین پشتون ها و هزاره ها و ......غیره خجالت بکشین این چه وضعیه!؟؟؟

>>>   سلام علیکم.
اسم من غلام حضرت است
یک پشتون بی تعصب میباشم.
برای اولین مرتبه با ویبسایت شما مکاتبه دارم یا بهتر بگویم تماس گرفته ام.بعضی از هموطنان عزیز ما با اینکه زبان مادری شان دری یا فارسی میباشد امّا در برابر کشور ایران و زبان فارسی ایرانی ها از تعصب کار می گیرند، نمیدانم که ریشۀ این تعصب آنها از چه چیزی آب می خورد.
بعضی از این آدمک ها به حدی آلوده به ویروس تعصب اند که حتی نام دانشگاه را هم بر نه میتابند و فقط از واژۀ پوهنتون استفاده می کنند البته بگذریم از اینکه از چگونگی ترکیب واژۀ پوهنتون هیچ آگاهی ندارند. (پوهنتون نیز یک واژۀ ملی و مورد علاقه و احترام هموطنان عزیز ما میباشد و اعتراض به کاربرد کلمۀ پوهنتون یک عمل ضد ملی محسوب می گردد ولی استعمال واژۀ دانشگاه نیز نباید هیچ ممانعت ملی- قانونی- فرهنگی داشته باشد، در واقع زیر سایۀ اصل آزادی عقیده و بیان هر افغان اختیار تام دارد آنرا پوهنتون مینامد یا دانشگاه) گذشته از این این آدم ها سیاست و فرهنگ را در هم آمیخته و بسیاری شان بخاطر سرسپردگی به لبرال دموکراسی از حکومت و مردم ایران نفرت دارند و با حس خود بزرگ بینی، بر فرهنگ بزرگ فارسی می تازند، البته در مورد افکار سیاسی این نوع اشخاص من هیچ نظر ندارم امّا به احترام حافظ و سعدی دلم نمیخواهد آدم های بیسوادتر از خودم بنام مبارزه با تهاجم فرهنگ ایران، زبان فارسی را مورد توهین قرار بدهد.ما افغانها متکبربنِ گرسنه و گدا هستیم یعنی هم گدا ایم و هم متکبر.
چند هفته قبل در یکی از ویبسایت های مشهور ضمن معرفی یک کتاب، به ساحت مقدس سعدی توهین بزرگ صورت گرفته بود، معرفی کننده و چاپ کنندۀ این کتاب یک جوان با استعداد و کوشا (ولی اسیر توهمات) مقیم کابل میباشد. مؤلف کتاب یک مارکسیست تمام عیارِ ایرانی بنام ناصر پور پیراد میباشد، ناصریکه در هستۀ حزب تودۀ ایران از جایگاه والای برخوردار بود و بعداً از افکار پلید خویش دست کشیده و شروع به نقد فارس و فارسی نمود و عقدۀ مارکسیستی اش تبدیل شد به عقده در برابر قوم فارسی ( البته خودش مثلیکه آذری زبان است).
من معترض این طرز تفکرش نیز نیستم و آنرا افکار شخصی اش می پندارم ولی به عنوان یک شفتۀ سعدی هر گز نه می پذیرم که یک مارکسیست گمراه شخصیت بزرگ همچو سعدی را سلّاخی کند سعدی ایکه من از چهارده پانزده سالگی ام عاشق اش هستم و پشتون ترین باسواد ها بخصوص طلبای علم مذهبی قبل از همه کتاب گلستان سعدی را مرور میکرد هم بخاطر حصول ضابطه های اخلاقی و هم بخاطر فراگیری زبان شیوای فارسی به عنوان مقدمه جهت فراگیری مصطلحات عربی که بعداً به آن می پرداخت.
سخن کوتاه این که، به تائید فرمائشات برادر عزیزم گل امیری اولاً نفرین بر جاسوس ها، هر که باشد ثانیاً پاسداری از زبان سعدی و مولانا و حافظ اگر به مثابۀ جاسوس ایرانی تلقی می گردد بلی هر شفتۀ زبان فارسی یا دری فارسی جاسوس!!! ایران است.
جگر آدم میسوزد با این قضاوت های کوردلانۀ بعضی آدم های مدعی وطندوستی.

>>>   بگیریش که نگیریشه!!!
این قول از بیانات یکی از برادران پشتون بود که طی میز گرد بیان میداشت اگر این جمله از نگاه املای وتلفظ غلط بود از نا حیه ای معنی ومفهوم درست وبجا میباشد دزد هم میگوید دزد را بگیرید وصاحب مال هم انهای که جاسوسی در سرشتشان معجون گردیده وازچند قرن بدینسو از همین مدرک نان میخورند وبه لب نان وجا رسیده اند می ایند ازاده ها وانهای را که به جرم جاسوس نشدن از سوی دوست ودشمن عذاب میکشند جاسوس میخوانند وملتی که بخاطر قبول نکردن همین ننگ سالهاست از قدرت تصمیم گیری وتعیین سرنوشت خود وملتش دور تگهداشته میشود به این ننگ متهم میگردد حتی ایرانی ها هم اگر در ما کرنش ونرمش برای تخبر وکنار امدن با استخبارات را میدیدند از دیگران مارا زودتر قبول میکردند ما که بدبختی در سرشت مان عجین گردیده تنها همین نیک بختی وغرور وسربلندی را داریم که درین سلک بسیار کمتر داخل شده ایم اگر امرالله صالح وقانونی ومعنوی ویکی دونفر دیگر را از لیست بکشیم دیگربه ندرت میتوانید از ما مزدور بیابید ولی به دیگران غیر ان را به ندرت یافت میتوانید واین وظیفه ای نا پاک را عیب هم نمی دانند
زیدالله بیگ

>>>   سلام نوشته خوبی بود اما این مطلب که بعد از انقلاب در ایران به زبان فارسی بی توجهی شده است گفته درستی نیست بعد از انقلاب به کارگیری واژه های بیگانه در نامه های اداری و رسانه ها و سخنرانی های رسمی ممنوع شد . به گسترش فلرسی آموزی توجه شد که یک نمونه آن وجود هفت هزار دانشجوی زبان فارسی در بغداد است و دیگر اینکه رهبری که خود ادیب و شاعر و شعر شناس هستند هر سال جلسه خودمانی و گرم با فارسی سرایان از سراسر جهان از جمله افغانستان و تاجیکستان و هند و پاکستان بر گزار میکنند که جالب است اینگونه شب شعر ها را ببینید . امثال دهخدا و معین بعد از زمان خود به این شهرت رسیدند و ارزش ‌کارشان دیده شد در زمان خود به این اندازه شناخته نبودند چنانچه سلفشان فردوسی نبود .امثال کاظمی و هراتی از هم وطن های شما را نباید دست کم گرفت باید زمان بگذرد تا حق مقامشان شناخوه شود . در پایان امام خمینی خود دیوان شعر دارد که خوب است نظری به آن بیندازید .
در امن و سلامت باشید .
امیر شیراز

>>>   گل امیری باز یک گل را به آب دادی و از گل ولای آن استفاده سیاسی میکنی ،در افغانستان بین پشتو زبان و د ی زبا ویا فارسی زبان و. ازبک و هزاره هیچ فر قی وجود ندارد و. فقط وفقط فرق در تقوا و پرهیزگاری از نقطه نظر اسلام عزیز است ،کوشش نکن خود را فارسی زبان خوب معرفی نمایی و. برادر های پشتون را تغریب نمایی ،زبان فقط وسیله تکلم است که الله متعال برایمان اعطا فرموده وممیز شدن یک مملکت از دیگر مملکت است ورنه الله متعال میتوانست همه انسانهای را یه یک زبلن پیدا کند کسانیکه تبیعض لسانی وقومی را دامن میزنند اصلآ خارج از دایره اسلام اند ،مگر رسول گرامی ما حضرت محمد صلی الله وسلم بلای حبشی خوبترین یار خود انتخاب نکرد و تا اخیر عمر عاشق رسول خدا بود ،گل امیری خودت .....
عبدالله ریحان

>>>   بلی برادر حرف شما را من تایید می کنم.من خودم پشتون زبان هستم.اما برای اینکه مسلمان هستم در این چهار روز دنیای زودگذر نمیخواهم بخاطر منفعت خودم واقوامم.چاپلوسی بکنم و تلاش احمقانه بکنم.گذشتگان ما از این کار ها زیاد کردن.حالا زیر خاک خوابیدن.چهل سال است که من حکمتیار را می شناسم این آقا به اسم اسلام ودین با همه کشور های مرتجع .دست دوستی دراز کرد وبخاطر خراب کردن افغانستان از همه این ها پول گرفته همین حالا با همه این ها رابطه دوستانه دارد.اما درپیش مردم افغانستان خودش را بیگناه بيغرص.مظلوم نمایی می کند.درصورتیکه که همگی میدانند.که گلبدین از امریکا.ازانگلیس.از کشورهای مرتجع عرب پول های زیادی بدست آورده.البته قاچاق مواد مخدر هم انجام می داد.حالا در زائر با ایران مخالف است پشت پرده رابطه برقرار است موقع که طالبان افغانستان را تصرف نموده اند این اقابه دامان ایرانیان پناهنده شد ه بود.هیچ یک حرف اش با دیگر حرف هایش با هم مطابقت نداشته حالا اگر یک حرف بزند سال دیگر.منکر میشود میگوید چنین حرفی من نزدم تمام مردم افغانستان این شخص را شناخته.گرفتن.فکر نکنم که این آقا را کسی مانده باشد که نشناسد
( اولمير بگرام

>>>   حبیب الرحمن پسر گلبدین بچه باهوش و فهمیده است.اگر مسیر پدر اش را دنبال نکند امکان دارد در آینده.هوا دار و طرف دار زیاد بخوداش پیدا کند اگر دنباله رو پدر اش باشد بخاطر همین شاید نسل های بعدی فاصله بگیرند.فعلا که حرف های پدر اش را دستورات پدرش را ازطریق رسانه ها بیرون میفرستد.مثلیکه مردم از کردار این ها خبر ندارند مثلا در بعضی جا ها گفته اند حزب ما جهاد فی سبیل الله نموده و با هیچ کشوری خارجی پروتوکول امضا نکرده ودست دوستی هم دراز نکرده.واز کسی هم جیره نگرفتیم پدرت جهاد بدون هزینه راچطوري انجام داده.فقط همین راکت های که بسر کابليان پرتاب نموده بود .میلیارد ها دالر قیمت گذاری شده که اصلا با ماشین حساب هم نمیشود جمع وتفریق اش کرد.این فقط یک مورد و جز اش است اگر پروتوکول امضا نکرده پس این ها را که داده

>>>   نظر دهنده دوم پشتونها در پاکستان آموزش میبینند و دسته دسته در حال گرفتن پاسپورت افغانی هستند تا خودشان را افغان جا بزنند این شایعه که ایران طرفدار طالبان است هم کار خود پشتونهاست که حتی خود فارسی زبانان باور کردند جای شگفتی است این حجم از ایران ستیزی در افغانستان البته هدف این ایران ستیزی خود ایران نیست بلکه قوم هزاره است که از قضا خود هزاره ها بیشتر ایران ستیزی میکنند و نمیدانند همان حکمتیار که امروز ایران ستیز است بار دیگر مجبور به فرار از کشور شود خودش اول از همه دست نیاز به طرف ایران دراز میکند در کشوری که هرکس نوکر کشوری است (آمریکا ، پاکستان، انگلیس) فقط نزدیک بودن به ایران بد است ایران ستیزی در افغانستان بیشتر توسط خود هزاره ها انجام میشود در دراز مدت هم هزاره ها قربانی اصلی این ایران ستیزی خواهند بود کسانیکه مدام دنبال ایجاد حس تنفر از ایران هستند چنین حسی به پاکستان و دیگر کشورها ندارند در حالیکه این پاکستانیها هستند که دسته دسته در حال مهاجرت به افغانستان هستند

>>>   این یکی از کارهای کثیف وغیر انسانی و کاملا بی وجدانی است نميدانیم این چوکي لعنتی چه دارد که این ها حاضر اند برای این که از دست ندهند حاضر اند.صد بار قسم بخوراند ناموس شان پيشکش کنند دست به هر کاری میزنند. زمان های قدیم .اقوام ساکن در افغانستان اشخاص ساده و بیغرض بودن اینقدر به این موضوعات اهمیت نميدادن. اما اشخاص زیاد موقع انتخابات افغانستان از آن طرف خط بعنوان کوچی وارد افغانستان میشدن هم از حلف و سر سبزی استفاده میکردن. وهم یک کمکی به همزبانان شان میکردند بعد از مدتی دوباره برميگشتن به همان سرزمین اصلی شان. و حالا که دنیا پیشرفته شده سیستم دیجتال رونق پیدا نموده باز هم به سرزمین فلاکت زده ما فرقی آن چناني نکرده. همگی تعجب می کردند و حیران بودن که ریس جمهور غنی برای چه اینقدر برای توزیع تذکره برقی پافشاری می کند .حالا متوجه شدیم که میلیون ها نفر مردم پاکستان از این تذکره های برقی فقط بخاطر شیطان کاری ومنافقي این کار را نمودند. لعنت ....بر آن های که این عمل پست را مدیریت نمودند. خداوند در جای حق نشسته نتجه آن را بعدا ميبنيم.. چون بلا های آسمانی مثلی زلزله. سیل.و گیردباد وطوفان های ویرانگر فقط بخاطر همین اعمال پست از طرف خداوند نازل ميشود. این اتفاقات همیشه دربعض بعضی جا های این دنیا بخاطر اشخاص خدا ناترس.فریبکار.وفاسد.ظالم می افتد باز هم برای این اشخاص.پند.نمیشود.
(خداوند بزرگ است الهی به امید تو

>>>   میگویند قهر پشتون با رحم ازبک مساوی است. قرن ها پیش یک نفر ازبک خیلی پهلوان وجنگجو بود برای یک روز پادشاه میشود. درهمان یکروز احیوان بیچاره قوچ را نل میکند در ولايت سمنگان یک منطقه به نام قوچنل یاد می شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است