ظهور جنگنده های اف-۳۵در آسمان افغانستان
در آمریکا مجتمع نظامی-صنعتی طی دوران بیست سال گذشته ورشکسته شده است. مهمترین پروژه هواپیما سازی نظامی در تاریخ امریکا به شکست مواجه گردید. قرار بود تا پروژه جنگنده "F-35"جایگزین هواپیما های F-16، F-18 و F-22 گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۱    ۱۳۹۷/۷/۹ کد خبر: 155055 منبع: پرینت

سالها است افغانستان به مرکز تطبیقات جهانی مبدل شده است. در جهان امروز عمدتأ "موشها"وظایف آزمایشات بزرگ را در لابراتوار ها متقبل شده، اما در افغانستان این وظیفه به دلیل ارزان بودنش، بدوش انسانها محول ساخته شده است.

آمریکا برای بار نخست تخمهٔ اسلام گرایی افراطی را در زمین افغانستان بذر نمود و درست، پس از حصول حاصلات سرشار و تولید خون و آتش، آنرا در بسا نقاط عالم بویژه کشور های اسلامی از جمله کشور های خاورمیانه انتقال نموده و امروز به حیث حربهٔ استراتژیک از آن سود میبرد.

آمریکا در ماه اپریل ۲۰۱۷،تحت بهانه حمله بر پایگاه داعش، بزرگرترین بمب خود را بنام «مادر بمب ها »در ولایت ننگرهار استعمال نمود.
به تداوم این رزمایشات، به تازگی آمریکا هواپیمای f-35, یکی از پیشرفته ترین و پرقیمت ترین هواپیمای راهدار گریز خود را در افغانستان در نخستین عملیات نظامی مورد آزمون قرار داد.

متعاقبأ در پی حملات این هواپیما در افغانستان روز بعد بطرز شگفت انگیز، این هواپیمای مدرن و یکصد میلیون دالری آمریکا در هنگام تمرینات آموزشی در ایالت کارولینای جنوبی سقوط نمود.
واشنگتن پست گزارش داد "ارتش ایالات متحده اولین سقوط هواپیمای «f-35» خود را در تاریخ۱۷ ساله برنامه برجسته جت جنگنده در ایالت کارولینای جنوبی تجربه کرد"(*۱)

پرواضح است که راهیافت پیچیدگی و ابعاد بحران سیاسی افغانستان دیگر در گرو مانور های نظامی آمریکا نیست. حل بحران افغانستان در تغییر برنامه راهبردی آمریکا و برپایی کنفرانس منطقوی نهفته است.
آگاهان سیاسی معتقد هستند که آمریکا در نبرد با طالبان و عدم دسترسی آنها به سلاح های مدرن دفاع هوایی، به استعمال پیشرفته ترین هواپیمای نظامی، هیچ نیازی ندارد.
اما آمریکا بخاطر سه دلیل عمده برای گرم ساختن آتش جنگ و قدرت نمایی در برابر همسایه های نیرومند افغانستان، بُعد تجارتی و گسترش بازاریابی جهانی برای کمایی شهرت نظامی برای این پروژه نظامی و همچنان آزمایشات نظامی، این هواپیما را در آسمان بیصدای افغانستان به پرواز در آورده که هیچ تاثیری بر بیلانس نظامی نخواهد گذاشت.

آمریکا هرگز نمی خواهد تا نقش ماندگار روسیه در سوریه را برای سرکوب تروریسم در افغانستان ایفا نماید.
اما به اعتقاد آگاهان سیاسی و نظامی، عمده ترین فاکتوری که سایهٔ این هواپیما را بر زمین افغانستان چیره ساخته است، شکست دردناک و پرهزینه پروژه هواپیمای f-35 است.
این هواپیما به دلایل نقص فنی، عدم کارایی و ضعف صنایع نظامی آمریکا نتوانست تا در مارکیت های تجارتی جایگاه خویش را تثبیت نماید.

جاپان تایمز سرنوشت و دورنمای این پروژه بزرگ نظامی را مورد تحلیل قرار داده مینویسد (۲) "این سقوط تنها یک روز پس از آنکه ارتش آمریکا برای اولین بار از جنگنده F-35 که با تاخیر و هزینه بیش از حدهمراه بود صورت گرفت. در این ماموریت، چندین جنگنده F-35 از کشتی هواپیمابردریایی به پرواز آمده و پایگاه های طالبان را در افغانستان هدف قرار دادند".

این روزنامه تاریخچه این پروژه را مورد نگرش قرار داده خاطر نشان میسازد "در اوایل دههٔ ۱۹۹۰ برنامه هواپیمای F-35 که به عنوان گران ترین سیستم تسلیحات نظامی در تاریخ ایالات متحده محسوب می شود آغاز گردید. هزینه آن حدود ۴۰۰میلیارد دالر با تولید ۲۵۰۰ هوا پیما در سال های آینده می‌باشد. اما با توجه به مخارج سرویس و نگهداری آن انتظار می‌رود تاهزینه های کلی این پروژه تا سال۲۰۷۰ به یکنیم تریلیون دالر افزایش یابد".

روزنامه جاپان تایمز نیز به ناکارایی های فناوری این پروژه بزرگ اشاره نموده اذعان میدارد "اما این برنامه با تاخیر زیاد و افزایش هزینه ها و خرابی ها مواجه شده است. از جمله موتور آن در سال ۲۰۱۴ بطور اسرار آمیزی آتش گرفت که منجر به تصمیم فرماندهان در جهت پارکینگ هواپیما ها گردید".

همچنان آژانس خبری بی بی سی به بازتاب سقوط هواپیمای اف- ۳۵ و ابعاد این پروژه نظر انداخته خاطر نشان میدارد "سطح تولید هواپیمای اف-۳۵ بیش از ۳۰۰۰ هواپیما پیش بینی می شود و این برنامه احتمالا ۳۰ تا۴۰ سال طول خواهد کشید.
اما این برنامه هم از لحاظ هزینه و هم چنان از لحاظ اثربخشی جنگی مورد انتقاد قرار گرفته است(۳)
اما کارشناسان حوزه نظامی باورمند اند که سقوط هواپیمای اف-۳۵ بر اعتماد این هواپیما بیش از پیش لطمه زده وبر قیمت آن تأثیرات چشمگیری بجا خواهد گذاشت. چنانچه به گزارش رویترز "جت درگیر در حادثهٔ سقوط که قیمت ۱۰۰ میلیون دالر را به خود اختصاص داده بود، بعد از سقوط روز جمعه، قیمت ثبت شده آن توسط پنتاگون به مبلغ ۸۹/۲ میلیون دالر تنزل نمود.

نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان تیری میسان در کل اوضاع عقب افتاده صنایع نظامی آمریکا بویژه بزرگترین و مدرن ترین پروژه ساختمان هواپیمای نظامی f-35 را مورد کنکاش قرار داده مینگارد "در ایالات متحده، مجتمع نظامی-صنعتی طی دوران بیست سال گذشته ورشکسته شده است. مهمترین پروژه هواپیما سازی نظامی در تاریخ امریکا به شکست مواجه گردید. قرار بود تا پروژه جنگنده " F-35"جایگزین هواپیما های F-16، F-18 و F-22 گردد، اما«Lockheed Martin» قادر به تهیه نرم افزاری که برای این صنعت وعده داده بود، نگردید. در حقیقت نسخهٔ فعلی جنگنده f-35 ناتوان از آزمون زمان بیرون بر آمد و مشخصات فنی آن جایگاه قابل اعتمادی را برنمی‌تابد.

از همین‌ رو نیروی نظامی آمریکا تولید مجدد هواپیماهای قدیمی خود را مورد مطالعه قرار میدهند. "تیری میسان پروسهٔ نوسازی تسلیحات نظامی و چرخش اتمام زمانی این پروژه را مورد توجه قرار داده خاطر نشان میسازد" این درست است که رییس جمهور دونالد ترامپ و تیم او تصمیم گرفته اند تا مغزهای جدیدی را به ایالات متحده جذب نموده تا تولید تسلیحات نظامی را دوباره شروع و لابی نظامی-صنعتی را وادار نموده تا به جای آنکه به فروش این لاشه های قدیمی بپردازد، به نیاز های پنتاگون پاسخ دهد.
اما این پروسه نوسازی برای آمریکا حداقل بیست سال طول خواهد کشید.(۴)

با احترامات بیکران
عارف عرفان
لندن، سپتامبر ۲۰۱۸
منابع:

(1) Washington post,F-35 Marine jet crashes in South Carolina
September 28, 2018 at 5:43 PM
(2)the Japan Times,U.S. loses first F-35 stealth fighter in crash in South Carolina 29/09/18
(3)F-35 fighter jet: Programme suffers first crash
29 September 2018
(4)The new Russian nuclear arsenal restores world bipolarity
by Thierry Meyssan


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هواپیما
آمریکا
عرفان
نظرات بینندگان:

>>>   درست و بجا و حقیقت را قلم زدید قامت شما راست و قلم تان رنگین باد برادر وااقیعیت نویسم
Andisha Ehsaas

>>>   عرفان عزیز این هم میگذردافسوزی من از همه اولتر بخاطر منابیع افغانستان است که این همه کشور ها حضور نظامی درند دست به چپاول میزند کسی نیست که منانیع ایشان شود در مورد این جیت ها من از نگاه نظامی حضور محترمشما بزرگ وار به عرض رطانم که وطن تزیز ما یک کشور کو هستانی است ای آهن پاره ها هیچ کار برد ندارد خاطر تان جمع باشد با تقدیم درود فراوان
Joma Kalamuddin

>>>   با جنگ و زور ازمایی افغانها هیچگاه سر خم نکرده اند بهترین گزینه مذاکره و از خود گذری در راه تامین صلح در کشور ماست امریکایی ها هم به این نتیجه رسیدن که بجز راه حل سیاسی درتامین صلح راه دیگری وجود ندارد
ازمایش سلاح ها و بم افگن ها نه اینکه به ختم جنگ کمک نمیکند بلکه دامنه جنگ را وسعت میبخشد
Haji M Naim

>>>   ریس صاحب محترم عمر تان طولانی مطلب بسیار پرمعنی واموزنده میباشد ودرروشن ساختن ازهان عامه دین وطنی خویش راادامینماید نوشته های شما در جامعه کنونی کشور قابل قدر میباشد همیشه سر فراز باشید
John Safi

>>>   واقعا تحلیل بجا نمودید و مطالب زیادی را مستفید شدم
پیرامون موضوع مهم و داغ سیاسی از واقعیت اوضاع سیاسی نظامی در منطقه
درود بر نویسنده و تحلیلگر روشنفکر
سپاس مند م .
Anisa Re

>>>   بلی برادر محترم واقعیت دارد واکثریت تطبیقات خودرا درمملکت ما انجام میدهند وراکت های تازه وارد خودرا دروطن ما ازمایش میکنند چون یک مملکت بی سرپوش میباشد هرکس هرکاری راانجام بدهد میتواند انجام بدهد کس نیست که پرسان کند
Haji Noor Noori

>>>   عرفان عزيز را درود.
معلومات ارزشمنداز يك پروژه ترليون داري از جنگنده هاي F35 كه جهت كشتار و تخريب سر زمين هاي ديگران و يك امتعه تجارتي گران قيمّت به تقاضا كنندگان ان.
كه اين پروژه به ناكامي انجاميد حال بايد انتظار داشت كه امريكا باكدام دسايس و مخصوصاء ايجاد مناطق داغ به فروشان اين جنگ افزار ناقص مبادرت خواهد نمود.
سرزمين به گرو گان گرفته افغانستان توسط امريكا به هم كاري بي وجدان ترين منسوبين اين وطن كه در راس و قاعده نظام قرار داده شده زمينه هر نوع سوي استفاده را براي اشغال گران مساعيد ساخته اند ومساعيد ميسازند.
در اينده ديده خواهد شد كه فضا و زمين افغانستان منحيث لابراتوارانواع توليدات خطرناك براي محيط زيست و انسان بيخبر اين سرزمين بي صاحب بكار خواهد رفت.
جوانان عزيز وطن بيدار شويد نگذاريد مادر وطن تان دست خوش توطعه هاي دست هاي ناپاك اشغال گران به همكاري وطن فروشان معلوم الحال داخلي و منطقوي قرار گيرد.
براي بزرگ مرد مبارز استوار و با انديشه عالي انساني عرفان عزيز صحت و سلامت ارزو ميدارم
با تجديد درود.
Zaki Adil

>>>   در اروپا و امریکا برای هر فصل سال در مغازه ها لباس فروخته میشود.
این لباس ها در فابریکه های چین و بنگله بیش و هند و درین اواخر در کشور های افریقایی،به قیمت نارل چند سنت و یا یک دلار تولید میشوند و بعداً دربازار های اروپا و امریکا به قیمت پنجاه و با صد دالر فروخته میشوند.
اما رمانی که موسم و فصل این کالا ها تمام میشود و زمستان و یا تابستان میشود.مغاره ها باید گدام ها و داخل مغازه های خویش را،ازین کالا های موسم تیر شده خالی کنند و بجایش کالا های موسم جدید را جابجا کنند.
بنأ این کالا ها را لیلام میکنند و فیمت آن را ار پنجاه و صد دالر،به بیست و ده دالر پایین می اًورند.
همه مشتری ها له مغازه ها هجوم می آورند که کالا ها ارزان شده است.
غافل از آن که صاحبان مغاره،هنوز هم کالا ها را له ده چند قیمت تمام شد،برای آنها میفروشند.
حالا کشور های عربی خرپول نیز حمله میکنند برای خرید طیاره های اف-سی و پنج امریکایی که لیلام شده است و هشتاد میلیون دلار شده است.
غافل از آن که هنوز هم ده ها هزار مرتبه قیمت تر از قیمت تمام شد تولید آنها،بالای شان فروخته میشود.

>>>   تشکر بابت تهیه مضمون خوب

>>>   اگر تروریست‌ها را بکشند کار نیک است.

>>>   شــــــــــــام دیروز دوشنبه F-35 بالای سربازان اردوی ملی در هلمند بمبارد کرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است