هزاره هزاره است؛ شیعه و سنی ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۱    ۱۳۹۷/۷/۹ کد خبر: 155053 منبع: پرینت

هزاره، هزاره است، چه هزاره شیعه باشد و یا هزاره سنی باشد، همه گل یک باغ اند و از یک شجره بار ور ریشه گرفته اند و تا کنون جکومت های فاشیست و تنگ نظر بین این دو برادر جدا یی انداخته بود و در حقیقت حال و روز ما به دو برادر گمشده ای می ماند که سال های طولانی از هم دور افتاده و هر کدام به تنهایی به مصیبت هاو بلایای بیشماری دچار شده باشند، اما پس از تلاش و جستجوی فراوان همدیگر را پیدا کنند.

معلوم است که بازیابی برادر گم شده چه شور و شعف زایدالوصفی به دنبال دارد. دلیل این دوری و سرگردانی جهل و بی خبری بوده است. ما از زمان رهبری مزاری متوجه شدیم که تعصب مذهبی ساخته و پرداخته دست های رژیم های خود کامه و جهل پرور بوده است.

اگر تاریخ هزاره را با دقت مورد مطالعه قرار دهیم معلوم خواهد شد، که هزاره های اهل سنت نیز به شدت مورد تبعیض و بی مهری قرار داشته اند. جای نهایت شادمانی است که جمعی از برادران عزیز ما تحت عنوان: "شورای سراسری هزاره اهل سنت افغانستان" همبستگی مستحکم و تاریخی خویش را با تمام هزاره های کشور اعلام کرده اند و من اطمینان دارم هرچه بر علم و دانش و آگاهی مردم ما افزوده شود، به همان اندازه بر استحکام برادری ما افزوده خواهد شد.
انشاء الله تعالی.

کاظم یزدانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره
شیعه
سنی
نظرات بینندگان:

>>>   هزاره هاي سياسي كوشش نمايند نماينده افغانستان باشند، نه نما يشگر ايران، عراق و سوريه، تنها اگر افغان باشند، ديگران هم بچشم قدر و برادر برايشان ميبنند

>>>   آقای کاظم یزدانی به همین منوال پیش بروید، بعد گله نکنید که اقوام دیگر در مبارزۀ تان با شما همراهی نمی کنند.
بلی، کسیکه خودش را قوم برگزیده و تافتۀ جدابافته از اجتماع بداند، همیشه در انزوای خود خواسته قرار میگیرد.

>>>   حالا میخواهید یک تعداد هزار ها را به بهانه آن که سنی هستند با پشتون ها و تاجک ها و ازبک ها یکجا کنید.
ما نه تنها هزاره ها را منحیث سنی قبول نداریم،بلکه ازبک ها و ترکمن ها را نیز شیعه میسازیم،زیرا قواره آنها نیز به هزاره ها میماند.
فقط پشتون ها و تاجک های سنی سر قدرت باشند.
حالا در اروپا نیز مود شده است که موی زرد ها و چشم آبی ها سر قدرت هستند.
اما چون تعداد چشم آبی ها کم و تعداد چوکی ها زیاد،بنأ یگان کوی سیاه ها و چشم سیاه ها نیز مو های خویش را رنگ زرد کرده اند و قاچاقی خود را در جمله اروپایی ها زدند.
اما یگان هزاره و یا چینایی و با یگان سیاه پوست که مو های خود را زرد رنگ میکنند که مثل اروپایی ها معلوم شوند،آدم را خنده میگیرد که ایره سیل کو ،همراه بینی پچق و چشم های تنگ و یا رنگ جلد سیاه،در چشم آدم میدر آید که مه اروپایی هستم.

>>>   هزاره های که در داخل و خارج کلمه فاشیست را استعمال میکنند اما نمی که دانند که حزب فاشیست المان باعث کشتن 50 ملیون مردم بیگناه در دنیا شدند بناهن شما نادانان و بیشعور ان ونمک حرامان هستید که تربیه فامیلی ندارید و بی سویه و افغان واقعی نیستید یناهن از ملک ها گم شوید. از این سرزمین مقدس و نزد باداران خود بروید که با پول خود عقل شما را گرفته و شما را وطن فروش و خود فروش ساخته و شما با این گفتار های که معنی انر نمدانید خیانت به اسانیت و بشریت میکنید و خود را نزد مردم منفور میسازید
بصیر نظری

>>>   هزاره در افغانستان مذهب است و قوم نیست.

>>>   خا بر سر ما که در قرن 21باز بحث مذهب میکنیم. دین مسئله شخصی است وسیله ای برای رسیدن وعبادت پروردگار حال اسلام باشد یا مسیحیت ویا یهودیت ......
مهم انسان بودن است .که اجرای واقعی دین به مقام والای انسانیت میرسیم.ودین صرف یک وسیله است.
تقدس دین دررسیدن به خلیفه الهی است .ودیگر هیچ تقدس وارزشی ندارد.
وای بر ما که حرف از دین میزنیم ولی حرف دین را نمی شنویم.

>>>   دین می گوید:
هیچ شخصی از دیگری برتری ندارد جز در ایمان.
پس هر کس احساس برتری دارد ادعای مسلمانی نکند.
شاید حتی ادعای انسانیت هم برایش زیاد باشد.
حال چه شیعه باشد چه سنی .چه مسیحی باشد یا یهودی....

>>>   آقای مدافع هزاره ها خورد فکرنکو تمام اقوام افغانستان افغان اند عوض آنکه میگوئی که هزاره هزاره است بزرگترفکرکو وبگو که افغان افغان است ازهرقومی که باشد درغیر آن درجزیره کوچکت میبازی

>>>   اول از همه آدم باید به جنس انسان ها وانسانيت احترام بگذارند.هزاره ها که همیشه مورد اهانت و توهین قرار گرفته اند فقط بخاطر احماقت وکودنی شان بوده.حرف زدن را بلد نیستن.من جا های بعضی از زبان هزاره های متعصب و جاهل شنیدم که گفته هزاره های که سنی اند آن ها حرامی هستن آنها اصلا هزاره نیستن .دربعضی جا ها که کم میآورند نیاز به کمکی دارند از آن ها برادر یاد می کنند
(جهانبخش

>>>   لعنت به این جهالت ریشه‌دار؛ لعنت به قوم‌گرایی...
امثال یزدانی هم در نشر و ترویج این تفکر پوچ و شیطانی دست دارند؛ خدا هدایتشان کند.
میراث شومی که امثال مزاری در این مملکت به جا گذاشتند و مملکت را به تباهی و سیاهی کشاندند

>>>   آقای یزدانی اگر تعصب مذهبی را حکومتها خود کامه ایجاد کرده، تعصب قومی را کی ایجاد کرده؟
تعصب، تعصب است، چه مذهبی، چه قومی و چه زبانی و ملی و هیچ متعصبی به متعصب دیگر برتری ندارد متعصب قومی مانند متعصب مذهبی جاهل و نادان است.
آقای یزدانی، داعش به چند مسجد هزاره سنی حمله کرده است؟
خانعلی

>>>   از تبصره های بعضی دوستان به این نتیجه میرسم که اخلاق عمومی اجتماع به نازل ترین سطح افول کرده است. ذکر مشخصات اناتومیک وجه و اندام های یک قوم شریف آیا در نظر شما کار عادی است؟! اگر قرار است بر این بنا شما زیبایی و زشتی ظاهر افراد را معین کنید سخت در اشتباه هستید. خود را خوب و زیبا گفتن و دیگران را زشت گفتن عین نژاد پرستی است و عملی زشت و غیر انسانی. مطمین استم که بخشی از نسل جوان کشور معیار های خودشان را از نو تعریف خواهند کرد.
دیگر اینکه هر قومی حق این را دارد که بخاطر احقاق حقوق خود منسجم شود و در این کار هیچ مشکلی وجود ندارد. مگر همین برادران هزاره نبودند که در زمان رژیم منفور طالبان در بامیان و یکاولنگ صرف بخاطر هزاره بودن قتل عام شدند. حالا برادران هزاره شیعه و سنی هم حق دارند با هم متحد شوند. این به معنی نفی برادر تاجیک و پشتون نیست.

>>>   هرآنکسی که یک قوم را بربالای قوم دیگر برتر به داند اویک احمق بیش نیست ولو که هزاره، تاجک،پشتون،ازبک ،ترکمن وغیره وغیره باشدجناب ( کاضم یزدانی )شما فکرکنم درحافظه شما باقی نمانده که مزاری نسبت خودخواهی مانند دیگر رهبران خود خواه وجاطلب مانند گروهای دیگر به خاطر به دست اوردن قدرت احمقانه وحوص شیطان صفتانه خودچه جنایتی نبود که نکرد واقوام باهم برادررایکی برعلیه دیگر به کشست وخون دادآیا جنگ مزاری رابا حزب حرکت جناب شیخ آصف (محسنی) را فرموش نمودید برمیگردیم برسرمطلب احمقانه نظریه پردازکه به این متن(فقط پشتون هاوتاجک های سنی سر قدرت باشند)تحریر نموده نهایتآ از جهالت استفاده نموده درحالیکه تمامآ اقوام این سرزمین گل یک باغ اندلعنت به کسی که میان شان تفرقه ودشمنی رابخاطر منفعت های شخصی ،تنظیمی ، مذهبی وسمتی می اندازند

>>>   رهبرشهید وحدت ملی بابه مزاری. یک نعمت بزرگ الهی برای ملت افغانستان خصوصا هزاره ها چه سنی وچه شیعه بود وبرای دفاع ازتمام ملت افغعانستان مبارزه کرد. روحش شاد یادش گرامی باد راحش پررحرو
بااحترام

>>>   استفاده از كلمه افغان به غيرافغان چون تاجك، هزاره، ازبك ..به اين ميماند كه انسان را "...." خطاب كني! اين حرفم توهين به سك نيست بلكه به انهائيست كه از روي جهل ونا بخردي شير را سك خطاب ميكنند. سك حيوان وفاداريست كه با انها انس ميورزد اما شير حيواني است كه خودرا سردار و حكمرواي همه حيوانات ميداند.
استعمار طي دو قرن شيران اين سرزمين را به زنجير بسته وسكهاي اين كشور را حاكمان اين سرزمين ساخته و شيران بسته در زنجير وسكهاي حاكم هردو را "سك" افغان خطاب ميكنند در حاليكه اين كار نه عقلاني است و نه منطقي.
غزنوي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است