دستگاه بایومتریک برای شفافیت اهمیت دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۸    ۱۳۹۷/۷/۵ کد خبر: 154928 منبع: پرینت

در نشست امروز در مقر کمیسیون انتخابات توضیح داده شد که دستگاه بایومتریک بگونه ای طراحی شده است که یک نفر فقط رای است. دوایس، اثر انگشت، عکس رای دهنده و از تذکره رای دهنده عکس می گیرد و همین مشخصات را به مرکز و "سرور" خود منتقل می کند. "سرور" اطلاعات شاخه های خود را جمع می کند و احتمال دستگاری در "سرور" هم و جود ندارد.

دستگاه در غیر محل خود کار نمی کند و اخطار می دهد دستگاه بایومتریک یک نفر و یک رای را انگشت نگاری می کند و بیخ مافیا و تقلب را می کند. دستگاه و دوایس با تمام خوبیهایی که دارد اما باید از شروع کار تا پایان روز انتخابات نظارت شود. بدون نظارت این امکان وجود دارد که تقلب شود آرا بدون کد حساب شود و یا رای کسی به نفع دیگری حساب شود.

بایومتریک بی نهایت مهم در شفافیت انتخابات و جلوی تقلب و مافیا را می گیرد و همه باید از آن حمایت نمایند اما نظارت و سیستم نظارت احزاب باید وجود داشت باشد. ماشین و نظارت مکمل هم دیگر در یک انتخابات خوب و بااعتبار می باشد.

محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناطقی
بایومتریک
نظرات بینندگان:

>>>   جناب استاد ناطقي ، بنده حقير چند صباحي در اين زمينه تحصيل كردم و كم كم در اين موضوعات واقف هستم. كميسيون ادعا مي كند كه دستگاه هاي بايومتريك آفلاين مي باشند يعني با هم وصل نيستند. خيلي سأده برايتان بگويم يك شخص با اين وضعيت مي تواند ١٠ بار هم راي بدهد. زيرا كه ديتابيسِ شهرت راي دهندگان در اين دستگاه ها جابجا نشده و همچنان اين دستگاه ها به شبكه نيز وصل نيستند. احيانن اگر اطلاعات بعد از انتخابات جمع آوري و يكجا ساخته شوند باز هم امكان دست برد از سوي مسؤولان كميسيون وجود دارد، چون آنها صلاحيت عام و تام دارند كه ديتايِ تكراري را پنهان و يا هم ناديده بگيرند. براي شما پيشنهاد مي كنم انتخابات را يا به تاخير بياندازيد تا سيستم آنلاين ساخته شود و يا هم چند نفر متخصص سيستم هاي معلوماتي - ديتابيس را به عنوان ناظر بر عملكردهاي كميسيون توظيف كنيد كه آنها نگذارند باز هم سر شما و مردم كلاه گذاشته شود.
مهدي مدبر- استاد دانشگاه و كارشناس سيستم هاي معلوماتي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است