به مرور همه افغان مي شويم!؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۵    ۱۳۹۷/۷/۲ کد خبر: 154858 منبع: پرینت

آيا داستان مصر در خراسان تكرار خواهد شد؟ مردم مصر با آن تاريخ، فرهنگ، عظمت و تمدن درخشان اش زبان و فرهنگ خود را از دست دادند همه تسليم مهاجمان عرب شدند.
نشانه ها، نشان مي دهند مردم خراسان زمين هم به مرور زمان همه تسليم مهاجمان افغان مي شوند!

ما در آغاز از گفتن و نوشتن به زبان مادري مان به بهانه هاي منع شديم!
بعد از ارگانها و مراكز قدرت خارج شديم، در گام هاي بعدي افغان خطاب شديم، حالا از همه خواسته شده است شناسنامه "افغان" بگيرند!

متاسفانه خبر هاي ضد و نقيض از موافقت عبدالله با درج واژه افغان در شناسنامه ها براي غير افغانها حكايت دارد. البته عطا، امرالله صالح، فيض الله ذكي، باتور دوستم، خليلي، جرّأت از جمله افراد سرشناس غير افغان بودند يا اين كارت؛ هويت غير و اقعي خود را دريافت كرده اند يا به طوري پذيرفته اند افغان هستند.

اين عملكرد و معامله ننگين بر سر هويت مردم ما يك جنايت و قتل عام دسته جمعي فرهنگي است كه بايستي در برابر آن شفاف و روشن ايستادگي كرد.
آنهايی كه قرار است از ما دفاع كنند همه چيز ما را به افغانها فروختند حالا تنها چيز هويت ما، مانده است آن را هم سر ميز معامله قرار داده اند!

بحث زبان و هويت آنقدر مهم است يونسكو بيست يك (٢١) فوريه را روز زبان مادري نامگذاري كرد و مجمع عمومي سازمان ملل متحد سال دو هزار هشت را (٢٠٠٨) را به علت اهميت آن سال زبان مادري نامگذاري كرد.

ما در سرزميني زندگي مي كنيم از نظر قومي و زباني اكثريت جامعه را تشكيل مي دهيم اما هردو هويت و زبان ما در حال منقرض شدن است!
شايد امروز باورش سخت باشد كه شما افغان شويد، اما فردا در اداره ها،مكتب ها،زبان فارسي منع شد،كار كردن براي غير كساني شناسنامه افغان دارند ممنوع شد
آنگاه همه افغان ميشويم!

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امیری
افغان
نظرات بینندگان:

>>>   آقای گل امیری، خراسان که حال هم موجود است شما بفرماید به ایران تشریف ببرید در ان جا یک ایالت که خراسان است و شما ان جا زندگی کنید و عیش و مارا بگذارید با هویت خودما.تکلیف تان زیاد است شاید از این طریق مرفوع شود.
حمیدی

>>>   همین حالا همه افغان هستیم یک دوسه نفرانگشت شمارکه میگویندافغان نیستیم ملامت نیستند زیرا درین راستا ماموریت دارند هیچ باکی ندارد که آنها افغان باشند یا خیر باقی ما همه افغان هستیم ازهرقومی که هستیم وبرافغانیت خو می بالیم زنده باد افغانستان ، ...

>>>   صرف به نام افغان شدن مشکل حل نمیشود خصوصیات ارثی یا ذاتی که اقوام یا ساکنان بعضی محل دارند چطور میشود مصلا آیا شمالی وال ها با افغان شدن دیگر از دزدی دست بردارمیشوند واین عادت را ترک میکنند ؟؟؟

>>>   مصر ، لبنان ، اسامی نامگذاری وادبیات در ایران افغانستان که بعدا کم شده رفت

>>>   جنگ قومی راپاکستان راه انداخت وهزاران نفرراکشت
میلیونها انسان اواره شد
وکشوررابه میدان جنگ تبدیل کرد
ایاپاکستان به تنهای این کارراکردخیر
باکمک خودما بودوپشتیبانی پاکستا
حالا شدیم یک کشورعقب مانده وبی فرهنگ وافغانی بی فرهنگ
ودستمان پیش همگان درازاست این بودداستان جهادبرای خدا
هیچ وقت سعی نکردیم یکی شویم ودوست ودشمن خود رابشناسیم
هرملای ازهرکجای دنیا امدوما سپراوشدیم ودازدستورات اوپیروی کردیم
وهموطنان خودراکشتیم ومال واموال انهارابه غارت بردیم
وکشورخودراویران کردیم
راستی حالا دستاورد ما چیه ازچهل سال جنگ
فقر. اوارگی بی عزت شدن .گداشدن
خوب نه دینی داریم نه دنیای
دین برای اسلاح جامعه است نه برای نابودی جامعه
همانطورکه موی یک انسان نیازبه اسلاح دارد نبایدسرکسی راازتنش جداکرد بلکه مویش رابایداسلاح کرد
ایا رفتارهای طالبان اسلامی بوده وهست؟؟؟؟
ایا دین اسلام بازورامده یا بامنطق ودعوت
ایا حضرت محمد به یک کافرظلم کرده است؟؟؟؟؟
شماها که ازاسلام حرف میزنید بگیدجواب منو بدید
ایاحضرت محمدبه زوربه کسی حکومت کرده
یامردم به اواعتماد وایمان داشتن
تمام جنگ های کشورازاول نقشه پاکستان بوده وبا داود شاه هم مشکل داشت وتنها راه پیروزی پاکستان درافغانستان فقط تفرقه بوده وهست ونتیجه داده است
باورکنیداگرما همه مان افغان شویم وپشتون شویم پاکستان این بارباما مستقیم واردجنگ میشود چراچون منافع او درخطراست

>>>   افغان هر گز به يك قبيله ارتباطي ندارد.
افغان به هركسي كه در افغانستان زنده گي مينمايد إطلاق ميگردد و واژه اصيل دري است كه در ان همه اقوام شريف كشور خود را ميبيند.
ادعاي چند نَفَر انگشت شمار در كشور نميتواند خواسته ملي اكثريت را خرچه دار سازد.
شما هم كه هم گل هستيد وهم امير-ميتوانيد به بسيار ساده گي در صدد ملحق شدن خويش يا ايران رفته خراساني شويد ويا هم تاجكستان برويد و تاجكي شويد.
خار - خاركش

>>>   واژه افغان هویت خاص یک قوم است وتحمیل آن برهمه اقوام ساکن این سرزمین رویه فاشیستی وضددیموکراتیک وجاهلانه است.افغانستان یک کشور کثیرالقومی بوده که از اقوام مختلف تشکیل شده همه اقلیت ها اند به تنهایی هیچ قوم اکثریت نیست ادعای شوونیستی یک ادعای باطل بوده چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثابت نمود که با وجود تقلب بازنده بودید اکثریت اگر میبودند دوراول به دور دوم نمیرفت هم درزمان کرزی هم درزمان احمدزی.

>>>   ")عدالت در ساحات تحت نفوذ حکومت وحدت ملی )
ابراهیم که ظاهراً پنجاه‌ سال عمر دارد و باشنده اصلی ولسوالی چهارسده غور است، اکنون برای داد خواهی دختر جوانش که یک ماه قبل از سوی افراد مسلح تیرباران شده است به مرکز غور آمده است.
بعد از آن که دختر کلان مره باخود برده بودند باز بالای خانه مه آمده مره هم با دختر سیزده ساله ام برده بودند و بسیار لت‌وکوب کردند و دختر کلان مرده دستهایش را با دیوار میخ زده بودند و پاهایش را با قونداغ تفنگ شکستانده بودند و سپس تیرباران کردند به حد که جنازه شناخته نمی‌شد.
این قضیه در ساحه حاکمیت دولت اتفاق افتاده است و یک تن از عاملین قضیه سرباز و یک تن دیگر شان مدیر ترانسپورت آن ولسوالی میباشد
معصومه انوری رئیس امور زنان غور می‌گوید
"بدبختانه دختر از سوی نقیب الله که از اقارب آن بوده با چند تن دیگر اختطاف شده و وقت دختر نخواسته با نقیب الله ازدواج کند او را با ضرب گلوله به شهادت رسانیدند و ما قضیه را تحت پی‌گرد قرار دادیم اما قوماندانی می‌گوید عاملین در ساحه خارج از حاکمیت دولت است."
از سوی هم سید ضیا حسینی سرپرست قوماندانی امنیه غور کشته شدن این دختر را تائید میکند اما میگوید، هنوز از دست داشتن منسوبین امنیتی و دولتی در این قضیه آگاه نیستند.!!!!
=== اینهم حالت زندگی مردم درساحه تحت نفوذ حکومت ، !

>>>   واقعا مقایسه اعراب مسلمان با این جانوران که در کشور ما هر جنایتی میکنند قیاس مسخره ایست.
مگر تاجیکستان که زبان فارسی در ادارات ممنوع است فارسی از بین رفته؟
تنها زمانی یک زبان از بین می رود که زایش نداشته باشد حرفی در فرهنگ و هنر و علم و فناوری نداشته باشد. امروز زبان فارسی با این که در ادبیاتش خیلی پویا نیست ولی در بخش علمی کاملا یک زبان پویا محسوب می شود و عالمان بسیاری در رشته های مختلف به زبان فارسی علم خود را منتشر می کنند.

>>>   من نمیدانم.حالا چه تاثیری دارد.من تاجيکم اجازه می دهم ازصبح تا شب.من را صدا بزنید پشتون.کجای من کم میشود.واقعا ما مردم افغانستان چقدر جاهل هستیم.چه فرق می کند برادر همه این نژاد های که در افغانستان زندگی میکنیم مسلمان هستیم .قرن هاست با هم زندگی نمودیم به غم ها و شادی های ما شریک بودیم.این مثله خیلی سال است که به نوک زبان ها افتاده .واقعا عجیب نیست تا حالا روی همین موضوع تمرکز کردید.این موضوع از خارج افغانستان تقویت می شود.بجاني هم انداختن.اقوام ساکن در افغانستان.اگر بگويم که پشتون ها زندگی شان بهتر و راحتر .ازدیگر اقوام است که نیست.فقط یک تعداد ی محدود.بیشتر شان با بدبختی و فلاکت زندگی می کنند.درهمین40 سال که گذشت بدترین ضربه بیشترین تلفات و ویرانی راپشتون ها ومناطيق پشتون نشین دیده.ما مسلمان هستیم نباید همینطور سرسری قضاوت کنیم.بیش از70% پشتون ها در فقر و بدبختی زندگی می کنند

>>>   من خودم فعلا از آن تاجیک های معتصب در یکی ولایات شمال زندگی می میکنم دو قرن پیش اجداد من ازپشتون های اصیل ولايت میدان مهاجرت نموده به این جا پدر و مادر های مان را خیلی سال پیش دراین جنگ های خانمانسوز ازدست دادیم.این که اصلیت ما ازکجا بودیم چه کاره بودیم.یکی از موسفيد های منطقه ما95 ساله است بنده خدا برای ما قصه کرد

>>>   همه افغان هستیم ضرورت به افغان شدن نداریم یکنفر که افغان باشد یا خیر سریش خبرهم نیستیم
امروز درادارات دولتی تمام مکاتیب ونوشته ها به دری صورت میگیرد یک پشتون هم تعصب نشان نداده وتو غم آینده را داری یعنی طورفرضیه نظر میدهی اگرفردا درمکاتب دری منع شود اما دیده میشود که یک مضمون درمکاتب پشتو است وباقی تمام مضامین به لسان دری میباشد هیچکس درین مورد هیچ چیزی نمیگوید زیرا ماجراجوئی ، تعصب وتفرقه اندازی کارشیطان است بهتراست ازشیطان پیروی نکنیم وبخداوند ومردم خود رجوع کنیم

>>>   این احتمال هم است شاید به تدریج همه ماپاکستانی شویم چون آنها هم تذکره یا شناخت کارت میدهند

>>>   امیری صاحب !!!! تا جاییکه یادم مییاید تمام مکاتیب در ادارات دولتی در اکثریت ولایات به زبان فارسی. بوده و هنوز هم این روند ادامه دارد ، اکثریت پشتون های مقیم کابل با گذشت زمان فرزندان شان بهترین فارسی شاید هم بهتر از شما فرا گرفته و مکالمه میکنند. هزاران مرتبه به زبان خود شما دوستان برایتان تفهیم کرده اند که در شرایط فعلی تامین امنیت و صلح سراسری
بازگشت نیروهای خارجی به وطن شان قدم نخست است و بعدا ، طرح یک برنامه ای واقعا درست و مفید اقتصادی و تطبیق آن و بعدا ایجاد یک کمیسیون منتخب از نمایندگان تمام اقوام برای طرح جامع قانون اساسی جدید ، اعضای کمیسیون هم باید حقوقدانان و افراد بدون تعصب باشند تا تصامیم درست و معقول بگیرند . من میدانم که شما و هزاره ها خواب حکومت فدرالی را میبینید در شرایطی که نان و آب تان در دست امریکا است تحقق چنین خواب محال است .خدمت شما عرض کنم که قوم و اجداد من منحیث تاجیک از زندگی در افغانستان همیشه لذت برده ایم هیچگاهی کسی برای ما نه در مکتب و نه در پوهنتون و نه در ساحه ای کار حرف تبعیض آمیز زده است ، متاسفانه این همه پدیده های منفی بعد از سقوط حکومت دکتور نجیب الله و استقرار جمهوری اسلامی !!!!!!! بوجود آمده است زیرا تنظیم های سنی و شیعه ای افغانستان اختلافات جدی زبانی داشتند و این بیماری بعد از کسب قدرت به روح و روان عدده ای از جوانان نفوذ کرده و بعدا هم روشنفکران !!!!مهاجر با استفاده از سایت ها و تقلید از کتب خارجی و هم استخدام شدن بدست بیگانگان با تشکیل احزاب بدون بر نامه ای اقتصادی آتش تفرقه و جدایی را روشن نگهداشته اند . امیری صاحب عزت و سربلندی ما در وحدت و همبستگی ما است و من یقین دارم که برادران پشتون ما هم نازکی موضوع ملیت و قومیت را درک خواهند کرد اما از حکومات فرمایشی پارلمان فروخته شده مجلس سنایی که اعضای آن بیسواد اند و حکام طرد شده فعلا هیچ انتظار ی نمیتوان داشت ، هر گا ما مثل مردم ویتنام به دست و فکر خود حکومت درست کردیم انگا توان حل مسایل ملی را که جدی است نیز خواهیم داشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است