دموکراسی در جامعه ای که به برابری زن و مرد باور ندارد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۰    ۱۳۹۷/۶/۲۶ کد خبر: 154699 منبع: پرینت

در جامعه ای که من زندگی می کنم مردمش یا آگاهانه یا ناآگاهانه زن ستيزند، فكر می كنند نبايد زنان در تصاميم بزرگ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشارکت و یا صحبتی در این مورد داشته باشند. حالا شما فكر کنید جامعه ای که به اصل برابری زن و مرد باور ندارد چگونه می تواند ادعای دموکرات بودن را بکند؟!

‏‎من اخیرا طبق معمول در برنامه انتخابات تلويزون طلوع دعوت شده بودم تا بحيث معاون سخنگوی كميسيون انتخابات ديدگاه و موقف اداره را در مقابل احزاب انعكاس بدهم. من كمي زودتر از مهمان ها رسيدم بعد از چند دقيقه مهمان ها وارد استاديو شدند. محمد ناطقي نماينده ايتلاف بزرگ ملي و محمد يوسف رشيد رييس اجرايي فيفا وقتی آنها متوجه شدند در بحثشان من اشتراک می کنم از بحث كردن با من خودداري نمودند چون من يک زن بودم نه مرد.

‏‎واقعا زن بودن در جامعه زن ستيز خيلي بهاي سنگينی دارد گاهي اين بها را با تحقير شدن و برچسپ خوردن ها بدهي. از ديد اين عاليجنابان زنان حق ندارند در سیاستگذاری، قانونگذاری، مدیریت و اجرا مشارکت داشته و تاثیرگذار باشند.
‏‎
حالا پرسش من از حزب ايتلاف بزرگ ملی که می خواهد انتخابات آینده را به نفع حزب خود رقم بزند این است حزب شما از چه کسانی نمايندگي مي كند؟ در حاليكه قشر عظيم اين جامعه را شما دست كم مي گیريد و علنا صدايشان را در گلويشان خفه مي كنيد و حتی حاضر به بحث کردن همراهی شان نیستید؟
‏‎
تنها احزاب نیستند آشکارا علیه زنان این مرز و بوم تبعیض دارند و یا به دید یک جنس (اشیا) می نگرند برخی رسانه ها، نهادهاي ناظر و كارشناسان كه همواره حرف از برابری جنسيتي می زنند و حضور پر رنگ زنان را در بخش های گوناگون یک امر الزامی می دانند خواه نخواه بیشترین تعبیض علیه زنان را متقبل می شوند.

حامیان حقوق زنان یا تعریف مشخصی از کار خود ندارند یا در یک پارادوکس بسر می برند که این کار اوضاع را برای زنانی که سال ها است مبارزه به اصل برابری میان زن و مرد می کنند دچار مشکل ساخته است.

‏‎با آنهم من به توامندی زنان مبارز باور دارم که روزی می توانند با پشتکارشان عدالت اجتماعی و برابری را در جامعه ای که همیشه مورد توهین و تحقیر قرار گرفته است فراهم نموده و جامعه ای را که تحت عناوین مختلف دچار فرافکنی شده را نجات داده و بسوی روشنگری سوق بدهند.

شیما علم سروش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تبعیض جنسیتی
زنان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   شیما جان متاسفانه جامعه مردسالاری چنین است این سیاسیون یا کلان کاران با سرکوب زن و در انزوا قرار دادن ها فکر میکنند غیرت افغانی خود را به جا اورده اند ولی غافل از انکه خود شان هم اکنون در زیر سایه درخت بیغیرتی خوابیده اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است